news-background
news-background

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱: همه غافلگیری‌ها و بی‌توجهی‌ها

از آکادمی که برای اولین بار دو زن را نامزد اسکار بهترین کارگردانی کرد (کلوئی ژائو برای «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) و «امرالد فنل» برای «زن جوان آینده‌دار» (Promising Young Woman))، دو بازیگر آفریقایی تبار از یک فیلم را نامزد بهترین بازیگری نقش مکمل کرده («دنیل کالویا» و «لاکیث استنفیلد» از فیلم «یهودا و مسیح سیاه» («یافت کوتو» بازیگر فیلم Alien در سن ۸۱ سالگی درگذشت)) و برای اولین بار یک بازیگر مسلمان را نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول کرده («ریز احمد» برای «صدای متال» (Sound of Metal))، گله‌ای نیست.

آکادمی امسال با محاسباتی عجیب و غریب هشت فیلم را در بخش بهترین فیلم نامزد اسکار کرد و می‌توانست جایی برای دست کم یک فیلم دیگر از جمله «یک شب در میامی» (One Night in Miami…) «رجینا کینگ» یا «بلک باتم ما رینی» (Ma Rainey's Black Bottom) باز کند. اما در نهایت رأی‌دهندگان همه‌شمول‌ترین گروه از بازیگران و فیلم‌ها را نامزد کردند و انتقادات را فرونشاندند.

«استیون یون» به اولین بازیگر آسیایی تبار نامزد بهترین بازیگر مرد نقش اول تبدیل شد، و «ریز احمد» اولین بازیگر پاکستانی تبار و مسلمان این بخش. هر دوی این بازیگران در بخشی نامزد دریافت اسکارند که پس از مدت‌ها «بیش از حد سفید» نیست.

نامزد نشدن انیمیشن «روح» (Soul) در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اریجنیال با انتقادهایی همراه بوده اما این لغزش قابل‌چشم‌پوشی است و در مجموع نامزدها بازتاب‌دهنده‌ی انتخاب‌هایی است که در موردشان به‌دقت تأمل شده. با این همه، هنوز چند غافلگیری و بی‌توجهی از سوی رأی‌دهندگان سر زده که بعضی از آن‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

 

غافلگیری‌ها

 

لاکیث استنفیلد، یهودا و مسیح سیاه (Judas and the Black Messiah)

برادران وارنر برای نامزدی استنفیلد در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اول کمپین تبلیغاتی برگزار کرد اما رأی‌دهندگان تصمیم گرفتند که او و «دنیل کالویا» همبازی‌اش را در نقش مکمل نامزد کنند. اینکه چگونه این اتفاق روی داده معلوم نیست. اگر این دو بازیگر نقش مکمل را بازی می‌کنند بازیگر نقش اول فیلم کیست؟

توماس وینتربرگ، یک دور دیگر (Another Round)

درام شگفت‌انگیز و متفاوت وینتربرگ با مضمون دوستی مطابق انتظار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی نامزد اسکار شد، اما کمتر کسی تصور نامزدی این فیلمساز در بخش بهترین کارگردانی را می‌کرد. این فیلم با بازی «مدس میکلسن» در مورد مردی میان‌سال که با نوشیدن میزان معینی الکل پس از سال‌ها تغییری در زندگی خود ایجاد می‌کند، در فصل اهدای جوایز بیشترین بازخوردهای مثبت را داشت.

رامین بحرانی، ببر سفید (The White Tiger) در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس‌شده

رأی‌دهندگان بخش نویسندگی، اقتباس سرگرم‌کننده، جاه‌طلبانه و تحسین‌شده‌ی بحرانی از رمان «ببر سفید» نوشته‌ی همکلاسی‌اش «آراویند آدیگا» را ستایش کرده‌اند.

پدر (The Father) در بخش بهترین فیلم

در مورد کیفیت فیلم «پدر» با بازی «آنتونی هاپکینز» در نقش مردی با ذهنی رو به زوال تردیدی وجود ندارد. این فیلم برای مخاطبین بسیاری در جشنواره‌ی ساندنس سال گذشته تکان‌دهنده و تأثیرگذار بود اما این اتفاق به چهارده ماه قبل برمی‌گردد. پیش از انتخاب نامزدها، پرسش این بود که آیا رأی‌دهندگان به سراغ این فیلم دشوار خواهند رفت یا نه. با توجه نامزدی «پدر» در بخش بهترین فیلم، به نظر می‌رسد که اعضای زیادی از آکادمی فیلم را پسندیده‌اند.

ماریا باکالووا، بورات ۲ (Borat Subsequent Moviefilm) در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل

از نگاه اعضای آکادمی اغفال «رودی جولیانی» ۷۶ ساله در اتاق یک هتل شایسته‌ی اسکار بهترین بازیگری است و بس.

پینوکیو (Pinocchio) در بخش بهترین طراحی لباس و بهترین گریم

این نسخه از «پینوکیو» که در ایام کریسمس اکران شد و با استقبال بدی همراه نبود، به اندازه‌ی «مولان» (Mulan) دیزنی و «تنت» (Tenet) برادران وارنر نامزدی اسکار کسب کرده است.

بی‌توجهی‌ها

 

فیلم یک شب در میامی (One Night in Miami) در بخش «بهترین فیلم»

روز گذشته «لزلی اودم جونیور» بازیگر فیلم «یک شب در میامی» نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را کسب کرد و برای ترانه‌ی «حالا حرف بزن» (Speak Now) در بخش بهترین ترانه اریجینال نامزدی دیگری به دست آورد. اما خود فیلم «یک شب در میامی» تنها در یک بخش دیگر نامزد شد.

فیلم بلک باتم ما رینی (Ma Rainey’s Black Bottom) در بخش «بهترین فیلم»

اقتباس از نمایشنامه‌ی «آگوست ویلسون» پنج نامزدی کسب کرد، از جمله نامزدی قابل پیش‌بینی «چادویک بوزمن» و «وایولا دیویس» در بخش‌های بازیگری. اما رأی‌دهندگان فیلم را شایسته‌ی رقابت در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس‌شده و بهترین فیلم ندانستند.

آرون سورکین در بخش بهترین کارگردانی

سورکین یک فیلمنامه‌نویس ثابت‌شده است اما رأی‌دهندگان بخش بهترین کارگردانی به روشنی نحوه‌‌ی فیلمسازی او را هنوز لایق دریافت اسکار نمی‌دانند.

منک (Mank) در بخش بهترین فیلمنامه اریجینال

«منک» با ۱۰ نامزدی امسال پیشتاز اسکار نود و سوم است، اما در کسب نامزدی از بخشی که منبع الهام فیلمنامه یعنی «شهروند کین» (Citizen Kane) را به اسکار رساند ناموفق بود. بدون نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه، احتمال پیروزی «منک» در بخش بهترین فیلم نیز کاهش پیدا می‌کند.

روح (Soul) در بخش بهترین فیلمنامه اریجینال

«کمپ پاورز» برای نویسندگی فیلم «یک شب در میامی» نامزدی اسکار را دریافت کرد اما موفق نشد با انیمیشن «روح» دومین نامزدی خود را کسب کند. «روح» یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ است که پرسش‌های اگزیستانسیال ابلهانه و در عین حال عمیق مطرح می‌کرد.

فیلم ۵ هم‌خون (Da 5 Bloods)

اکشن ماجراجویانه‌ی «اسپایک لی» در مورد چند آفریقایی تبار که ویتنام بازمی‌گشتند تا بقایای رهبر جوخه‌ی سابق خود را کشف کنند در ماه ژوئن سال گذشته منتشر شد و نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد. اما به نظر می‌رسد که این فیلم مدت زیادی در ذهن رأی‌دهندگان باقی نمانده و در بخش‌های زیادی نادیده گرفته شده است. «۵ هم‌خون» نامزدی بهترین موسیقی متن را کسب کرده اما «چادویک بوزمن» یا «دلروی لیندو» و لی در بخش‌های بازیگری و کارگردانی با بی‌توجهی رأی‌دهندگان مواجه شده‌اند.

زندیا، مالکم و ماری (Malcolm & Marie) در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول

نامزدی «زندیا» برای بازی در درام «سم لوینسون» مقابل «جان دیوید واشینگتن» به اعتقاد بسیاری قطعی به نظر می‌رسید، اما در نهایت این بازیگر جوان در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول نامزد اسکار نشد.

صدای انسانی (The Human Voice) در بخش بهترین فیلم کوتاه لایو-اکشن

بی‌توجهی به یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های کوتاه چند سال اخیر ناممکن می‌نمود. اما رأی‌دهندگان از فیلم ۳۰ دقیقه‌ای «پدرو آلمودوار» با بازی «تیلدا سویینتون» در بخش بهترین فیلم کوتاه لایو-اکشن غفلت کردند.

   

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ بر اساس فیلم

فیلم «منک» به کارگردانی «دیوید فینچر» با ۱۰ نامزدی پیشتاز است و به دنبال آن «پدر» استودیوی سونی و نیز فیلم‌های «یهودا و مسیح سیاه»، «میناری»، «سرزمین خانه‌به‌دوشان»، «صدای متال» و «دادگاه شیکاگو ۷» نیز با شش نامزدی در رده‌ی دوم قرار گرفته‌اند. فیلم‌های «بلک باتم مارینی» و «زن جوان آینده‌دار» با پنج نامزدی در رده‌ی بعدی است و «اخبار دنیا» به کارگردانی «پل گرین‌گرس» با چهار نامزدی در تعقیب آن‌ها. فیلم‌های «یک شب در میامی» و «روح» دیزنی سه نامزدی به دست آورده‌اند و «یک دور دیگر»، «بورات ۲»، مستند «کالکتیو»، «اما»، «مرثیه هیل‌بیلی»، «مولان»، «پینوکیو» و «تنت» دو نامزدی را از آن خود کرده‌اند.

 

نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ بر اساس استودیو

امسال نت‌فلیکس ۳۵ نامزدی اسکار را کسب کرده و از این حیث بالاتر از سایرین جای گرفته است. استودیوهای آمازون با ۱۲ و دیزنی و برادران وارنر هر یک با ۸ نامزدی در رده‌های بعدی ایستاده‌اند در حالی که فکوس با ۷ نامزدی در تعقیب آنان است. استودیوهای A24، سرچ‌لایت، و سونی کلاسیکس به شش نامزدی دست پیدا کرده‌آند و یونیورسال ۴ نامزدی را به خود اختصاص داده است.

  فهرست کامل نامزدهای اسکار ۲۰۲۱.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴

لعنتیا چطوری از مدس میکلسن گذشتن

نمایش اسپویل
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶

شرمنده ولی ب دلیل کرونا شما شاهد همچین اسامی هستید و دارین یکی از مزخرف ترین سال های سینمایی رو در قالب اسکار مشاهده میکنید، تنها بخش بازیگران نقش اول مرد و زن و انیمیشن کمی جذابیت دارن، وگرنه بینندگان این مراسم هم بد تر از سال گذشته ریزش میکنن. هرچقدر فیلمای سال گذشته عالی بودن و سال جذابی بود، امسال داغون. فک نکنم دیگه همچین تنوع نژادی رو در اسکار شاهد باشیم بعد از کرونا. عذر میخوام ولی تو چند سال گذشته (ب غیر از پارسال)، اینقدر الکی ب سیاه پوستان نامزدی دادن ک من باورم نمیشه ب خاطر هنرشون بوده

نمایش اسپویل
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ۰۰:۵۷

دشمنت شرمنده

نمایش اسپویل