news-background
news-background

نگاهی دوباره به نحوه لشگرکشی «ارتش مردگان» در فصل هفتم Game of Thrones

حاوی اسپویل

فصل نهایی «Game of Thrones» نیز به پایان رسید. فصلی با تمام فراز و نشیب ها که در خاطر مخاطبان سریال به یادگار می ماند. هفت اپیزود این فصل تماماً مورد توجه گسترده ی مخاطبان و منتقدان قرار گرفتند. داستان سریال همان طور که می دانید با آن چه در کتاب های «نغمه ای از آتش و یخ» نوشته ی «جورج آر.آر مارتین» اتفاق می افتد متفاوت است و نویسنده ی این کتاب ها چندی پیش اعلام نمود که مجموعه ی تلویزیونی و مجموعه ی کتاب ها مسیر مجزای خودشان را می پیمایند و از هم فاصله گرفته اند. اپیزود نهایی این سریال مشابه سال های گذشته توانست رکورد بیشترین تعداد بیننده را از آن خود نماید. فصل هفتم سریال به عقیده ی برخی از مخاطبان ضعیف و به عقیده ی برخی دیگر یکی از قوی ترین فصل ها بوده است. قضاوت در این باره را به شما می سپاریم.

 در ادامه ی مجموعه مقالات منتشر شده پیرامون این سریال که تعداد شان در فضای مجازی بسیار زیاد است به مطلب تازه و جالبی دست یافتیم که خواندنش خالی از لطف نیست. همان گونه که در اپیزود ششم سریال مشاهده کردیم ارتش وایت واکر ها با تنگ کردن عرصه بر «جان اسنو» و یارانش توانستند به یکی از سه اژدهای «دنریس تارگرین» دست یابند. اژدهایی که در اپیزود هفتم توانست با آتش برخاسته از دم سرد خود دیوار چند هزار ساله ی وستروس را فرو ریخته و مسیر را برای لشگرکشی وایت واکر ها به جنوب دیوار هموار سازد. بعد از هفت سال و شنیدن شعار «زمستان در راه است» بالاخره شاهد رسیدن این فصل هیجان انگیز در دنیای سریال بودیم. برای نخستین بار شاهد آن بودیم که ارتش واکر ها وارد حوزه ی هفت پادشاهی شدند. تا به این جای کار همه چیز عادی پیش می رود ولی سوالی که برای عده ای مطرح شده این است که اگر دنریس تارگرین برای نجات جان اسنو به شمال دیوار نمی رفت، «پادشاه شب» اژدهایی در اختیار نمی داشت تا بتواند دیوار را خراب کند. پس در این صورت چگونه قرار بود از آن عبور کند؟ آیا از همان ابتدا که پادشاه شب ارتش مردگان خود را به حرکت در می آورد از این امر مطمئن بود که توسط یک اژدها دیوار را خراب می کند؟

دیوار وستروس طبق اطلاعات کتاب 700متر ارتفاع دارد و حالا چیزی از این عظمت باقی نمانده است. طبق آن چه پیرامون شجره نامه ی «جان اسنو» فهمیدیم، این شخص در واقعیت «اگان تارگرین ششم» می باشد که حاصل ازدواج رسمی «لیانا استارک و ریگار تارگرین» بوده است. مسئله ای که مطرح می شود این است که اگر دیوار فرو نمی ریخت داستان جان اسنو سر انجامی نمی داشت. همین لحظه که در حال خواندن این مطلب هستید بسیاری از مخاطبان سریال در رسانه های گوناگون نظریاتی را درباره ی آخر داستان منتشر کرده اند. آن چه در این جا مطرح شد به عنوان یک پلات هٌل یا حفره ی داستانی در سریال به حساب می آید. آیا باید پذیرفت که پادشاه شب به جز استفاده از اژدها راه دیگری برای گذر از دیوار نداشت؟ پادشاه شب سال ها بود که با ارتش خود به سمت دیوار می آمد، اگر از اژدهای دنریس خبری نبود این گروه از وایت واکر ها چگونه وارد حوزه ی زندگی انسان ها و هفت پادشاهی می شدند؟

پادشاه شب حتماً یک نقشه ی اصلی برای عبور از دیوار داشته است ولی چیزی که در سریال دیدیم بدون شک یک نقشه ی از پیش طرح ریزی شده نبود. می توان چنین فرض کرد که پادشاه شب پیش بینی چنین روزی را می کرده است و در این صورت باید وی را یک نابغه در محاسبات و آمار و ارقام به حساب آورد چرا که دقیقاً زمانی ارتش مردگان خود را به نزدیک دیوار می رساند که اژدهای دنریس سر و کله اش در شمال پیدا می شود. پادشاه شب با گروه خود آرام و با برنامه طی هفت سال به سمت شمال حرکت کردند و درست در لحظه ی مشخص به یک اژدها دست یافتند. دنبال کردن این فرضیه ما را به فرضیات دیگری سوق می دهد. پادشاه شب از کجا می دانست که قرار است یک اژدها به سمت شمال بیاید؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که او صرفاً "احساس" کرده یک اژدها در انتظارش است می توانیم کمی قانع شویم ولی این پاسخ تنها یک احتمال است و احتمال نمی تواند پاسخ خوبی برای پر کردن جای خالی در داستان «Game of Thrones» باشد.

تنها یک پاسخ معقول می توان به این مسئله داد و آن این است که پادشاه شب نیز به مانند «برن استارک» یک «گرینسیر» است. همان طور که قبلاً در مقاله ی مجزایی اشاره کرده بودیم افرادی که این توانایی را دارند می توانند به ریشه ی درختان کهنسال وصل شوند و زمان را از نگاه این ریشه ها ببینند. اگر به یاد داشته باشید در فصل های قبل «برن استارک» وقتی با کلاغ سه چشم ملاقات کرد پی به نیروی خود برد و در آن جا خاطره ای از وایت واکر ها را مشاهده کرد. درون این خاطره، پادشاه شب برن استارک را می بیند و لمس می کند.

در این فصل نیز شاهد آن بودیم که برن استارک از طریق «وارگ» هدایت دسته ای از کلاغ ها را بر عهده می گیرد و به شمال دیوار سفر می کند. او در حین پرواز بر فرار ارتش مردگان به یکباره از وارگ بیرون می آید، چرا که پادشاه شب متوجه ی حضور او می شود.

این مسئله باعث می شود فرض کنیم پادشاه شب نیز فردی با قابلیت های مشابه «برن استارک» است و با استفاده از همین قابلیت ها توانایی سفر در «فضا-زمان» را دارد و می داند که در آینده دنریس تارگرین اژدهایی به او خواهد داد. او با دانستن این مسئله خود را برای رسیدن سه اژدهای دنریس آماده نمود و همان طور که مشاهده کردید بعد از کشتن یکی از این سه اژدها توسط نیزه ی یخی خود، نیزه ی دیگری در دست گرفت. این بدان معناست که پادشاه شب حتی از تعداد اژدهایان دنریس نیز باخبر بوده است و سه نیزه برای شکار آن ها مهیا کرده بود.

نکته ی دیگری که فصل هفتم از آن رنج می برد نبود منطق دقیق جابه جایی بین زمان و مناطق جغرافیایی وستروس است. در فصل های گذشته طبق سنت های به تصویر کشیده شده در سریال برای وقوع هر اتفاقی تقریباً چند اپیزود زمان نیاز بود و همین مسئله باعث می شد همگان با صبر و شکیبایی به استقبال یک اتفاق بزرگ بروند. در این فصل اما شاهد چنین چیزی نبودیم و سازندگان تا حد زیادی زمان را قربانی خط داستانی سریال کردند. زمانی که در فصل های قبل بخشی از داستان سریال به شمار می رفت، در این فصل از آن جدا شد و همین مسئله باعث بروز بحث و جدل های بسیار بین مخاطبان سریال گردید.

این که پادشاه شب یک اژدها در اختیار دارد یک حفره ی داستانی به حساب می آید، چرا که پیشینه ای معقول برای آن به تصویر کشیده نشد. اگر فرض کنیم که پادشاه شب از مدت ها پیش می دانسته به یک اژدها دست می یابد، باز هم نیاز بود که در خط داستانی سریال اشاراتی به این مسئله شود تا به زنجیر اتفاقات سریال که متاثر از رابطه های علت و معلولی هستند خدشه ای وارد نشود. اگر پادشاه شب مدت هاست که یک بازی را شروع کرده، قاعدتاً می بایست سرنخ هایی از نحوه ی نقشه کشیدنش برای بازی کردن و افکارش در سریال دیده می شد. ما اطلاعات زیادی پیرامون این که وایت واکر ها دقیقاً چه چیزی می خواهند نداریم. فرضیه ها در این باره بسیارند و باید تا به انتهای سریال صبر کنیم و ببینیم آیا قصد و نیتی فراتر از کشتن انسان ها دارند یا خیر.

با این وجود چیزی که قطعیست این مسئله است که پادشاه شب یک اژدها در اختیار دارد. اژدهایی که قاعدتاً در فصل آینده عده ی زیادی را به کام مرگ می کشاند. آیا می توان این اتفاقات را  نتیجه ی زانو زدن جان اسنو مقابل دنریس دانست؟ نظر شما چیست؟ اگر پادشاه شب اژدهایی در اختیار نداشت چگونه از دیوار عبور می کرد؟

  مقالات اختصاصی رسانه ی 30نما پیرامون فصل هفتم سریال: «برن استارک» کیست؟؛ نگاهی دقیق به قدرتمندترین شخص احتمالی وستروس
نگاهی به هفت نظریه جنجال‌برانگیز «Game of Thrones» که می‌توانند صحیح باشند آیا می توان سه اژدهای دنریس را از بین برد؟ موشکافی مکالمه ی ملیساندرا و واریس در اپیزود سوم فصل هفت شاهزاده ی وعده داده شده در «Game of Thrones» کیست؟

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید