برخلاف فیلم بسیار بسیار بد مجید مجیدی که کاملا میتونه مسلمون رو کافر کنه فیلم مصطفی عکاد تصویر خوبی از پیامبر و دین ارائه میده.
تا حد خوبی محیط میسازه، حمزه میسازه، بلال میسازه و ... تلاش برای برابری سفید و سیاه و دادن حق و حقوق به زنان که تا اون روز در حد صفر مطلق بوده خوب تو فیلم نشسته و بیننده رو نسبت به تحقیقهای بیشتر نسبت به پیامبر و دینش مشتاق میکنه.
ای کاش مجید مجیدی هم از این فرصت استفاده میکرد. متاسفانه دیدن چندبارهی فیلم مصطفی عکاد هم نمیتونه حس بدی که بعد از دیدن فیم مجیدی داشتم رو از بین ببره. امیدوارم روح مصطفی عکاد در آرامش باشه.
یه چیزی که الان متوجه شدم اینکه توی همین سال 1976 مصطفی عقاد یه فیلم دیگه درست کرده به اسم الرساله. که دقیقا همین فیلمِ the message هستش، همین موضوع، همین لوکیشن ها، همین دیالوگ ها، همین موسیقی، فقط بازیگراش فرق می کنن و همه شون عرب هستن.
خیلی عجیبه همچین چیزی.
نامزد جایزه بهترین موسیقی متن اسکار ۱۹۷۷ برای موریس ژار.
مصطفی عقاد برای ساخت این فیلم با مشکل تأمین هزینههای ساخت مواجه بود و نبود شریک تجاری در ساخت این فیلم، در همان ابتدا فیلم را تا آستانه تعطیلی کشاند تا این که در نهایت توسط معمر قذافی رهبر لیبی مورد حمایت مالی قرار گرفت و بنابراین فیلم برداری این فیلم در کشورهای لیبی و مراکش که لوکیشنهای مشابه مکه و مدینه آن زمان داشتند، آغاز شد.
وحی ۱۹۷۶
The Message 1976
بسیار زیرکانه فیلم ساخته بود و سه نکته مهم در فیلم هست که سیاستمدارانه ازش دفاع کرده.
نکته اول: ابتدا فیلم سفیرانی به امپراتوری های اطراف من جمله ایران ارسال می شه با این کار داره دلیل حمله اعراب به ایران رو بی احترامی به سفیر می دونه که البته نشون می ده ایرانی ها از قدیمی بی احترامی به سفیر رو سر لوحه کار خودشون می دونستن ولی در فیلم این موضوع را در ابتدا می گه چون ایران و شاه ایران بسیار بر این موضوع داشتن تاکید می کردند که همین امر باعث شد فیلم در ایران قبل از انقلاب نمایش داده نشود.
نکته دوم: نژادپرستی و تبعیض نژادی را با شخصیت بلال بسیار کم رنگ نشون داد در حالی که اون زمان بسیار جنبش های مدنی فعال بودن و فیلم می خواست بگه که اسلام برده داری را برانداخت که بسیار حرف غلطی بود قوانین برداری در اسلام هنوز هست و بسیاری از سنتی ها بر اون استدلال می کنند و تا صد سال پیش هم این امر حاکم بود با اینکه کم رنگ شد و امروزی چیزی نمی بینم ولی علمای سنتی عربستان و ایران هنوز بر مفهوم برده داری فتوا دارند.
نکته سوم: به گونه ساخته بود که شیعه و سنی را راضی کند نمایش حضرت علی و ابوبکر بسیار زیرکانه بود.
با همه این تفاسیر که به خود فیلم کمتر ربط دارد، در کل فیلم بسیار خوبی بود با اینکه قهرمان از وسط فیلم کشته شد ولی فیلم از تب و تا نیافتاد. دلیل اینکه فیلم خوب درآمد و فیلم مجیدی بد هم این است که مصطفی عقاد یک مستند ساز بود نه یک فرد مذهبی ساز و این تفاوت مجیدی و عقاد است.
✍️ #نوشته_مهدی
1- جنبش های مدنی در عربستان نبود و در زمان پخش فیلم در آمریکا جنبش های مدنی بود بنده اشاره به دلایل ساخت فیلم دارم نه به اسناد تاریخی
2- حرفی که می زنید چه ربطی به حرف من داره، حرف شما و موارد تاریخی است که گفتید (که درست هستند) و صحبت های من در مورد دلایل ساخت فیلم چون جو ضد عرب در جریان بود این فیلم در ابتدا دلیل حمله اعراب رو پاره کردن نامه پیامبر نشون می ده در حالی که دلایلش همون های بود که شما گفتید و این رو نقض تاریخی فیلم گفتم
سلام میشه بگید با استناد به کدوم سند تاریخی درست در بخش دوم گفتید اون زمان جنبش های مدنی در عربستان فعال بود میشه سند این حرفتون بگید ممنون میشیم
در بخش اول حرفتون دلیل جنگ ایران و اعراب دو دلیل داره
دلیل اول دور کردن مردم عرب از پایتخت سیاسی یعنی مدینه دلیل این کار ابوبکر دید وقتی به خلافت رسید بسیار با این کارش مخالفت شد و حتی چندین جنگ رخ داد ولی ابوبکر یک سیاستی زد به این شکل که به طمع پول و منابع معدنی این اعراب بفرسته برای فتح کردن(از خودش دور کنه) و بسیار هم جواب داد و این کار حتی باعث دوستی بین دو خلیفه اول با مردم شد چون که به پول رسیدن
دلیل شکست ایران از اعراب از خود ایرانی ها بود نه از اعراب خود ایرانی ها باعث شکست خودشون شدن جنگ طولانی مدت خسرو پرویز با روم و پیروزی در جنگ های اولیه و شکست در جنگ های اخر خزانه ایران نابود کرد و کشور ورشکسته کردن اختلافات داخلی بر سر قدرت باعث شد کشور اتحاد خودش از دست بده و دلیل بسیار دیگر ایرانی ها خودشون، خودشون نابود کردن اعراب از فرصت استفاده و شانس تاریخیشون بود استفاده کردن
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
Majik
Majik
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۲۷
برخلاف فیلم بسیار بسیار بد مجید مجیدی که کاملا میتونه مسلمون رو کافر کنه فیلم مصطفی عکاد تصویر خوبی از پیامبر و دین ارائه میده. تا حد خوبی محیط میسازه، حمزه میسازه، بلال میسازه و ... تلاش برای برابری سفید و سیاه و دادن حق و حقوق به زنان که تا اون روز در حد صفر مطلق بوده خوب تو فیلم نشسته و بیننده رو نسبت به تحقیقهای بیشتر نسبت به پیامبر و دینش مشتاق میکنه. ای کاش مجید مجیدی هم از این فرصت استفاده میکرد. متاسفانه دیدن چندبارهی فیلم مصطفی عکاد هم نمیتونه حس بدی که بعد از دیدن فیم مجیدی داشتم رو از بین ببره. امیدوارم روح مصطفی عکاد در آرامش باشه.
۲
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Jalal.saadat
Jalal.saadat
۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۵۱
یه چیزی که الان متوجه شدم اینکه توی همین سال 1976 مصطفی عقاد یه فیلم دیگه درست کرده به اسم الرساله. که دقیقا همین فیلمِ the message هستش، همین موضوع، همین لوکیشن ها، همین دیالوگ ها، همین موسیقی، فقط بازیگراش فرق می کنن و همه شون عرب هستن. خیلی عجیبه همچین چیزی.
Irishman2019
Irishman2019
۱۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۶
برام سواله اگر دقیقا مثل همدیگهان چرا اون فیلم سی دقیقه بیشتره؟؟
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۳
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
sakamajones
sakamajones
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۲۰:۱۸
نامزد جایزه بهترین موسیقی متن اسکار ۱۹۷۷ برای موریس ژار. مصطفی عقاد برای ساخت این فیلم با مشکل تأمین هزینههای ساخت مواجه بود و نبود شریک تجاری در ساخت این فیلم، در همان ابتدا فیلم را تا آستانه تعطیلی کشاند تا این که در نهایت توسط معمر قذافی رهبر لیبی مورد حمایت مالی قرار گرفت و بنابراین فیلم برداری این فیلم در کشورهای لیبی و مراکش که لوکیشنهای مشابه مکه و مدینه آن زمان داشتند، آغاز شد.
۳
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
MahdiZee
MahdiZee
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۳۲
وحی ۱۹۷۶ The Message 1976 بسیار زیرکانه فیلم ساخته بود و سه نکته مهم در فیلم هست که سیاستمدارانه ازش دفاع کرده. نکته اول: ابتدا فیلم سفیرانی به امپراتوری های اطراف من جمله ایران ارسال می شه با این کار داره دلیل حمله اعراب به ایران رو بی احترامی به سفیر می دونه که البته نشون می ده ایرانی ها از قدیمی بی احترامی به سفیر رو سر لوحه کار خودشون می دونستن ولی در فیلم این موضوع را در ابتدا می گه چون ایران و شاه ایران بسیار بر این موضوع داشتن تاکید می کردند که همین امر باعث شد فیلم در ایران قبل از انقلاب نمایش داده نشود. نکته دوم: نژادپرستی و تبعیض نژادی را با شخصیت بلال بسیار کم رنگ نشون داد در حالی که اون زمان بسیار جنبش های مدنی فعال بودن و فیلم می خواست بگه که اسلام برده داری را برانداخت که بسیار حرف غلطی بود قوانین برداری در اسلام هنوز هست و بسیاری از سنتی ها بر اون استدلال می کنند و تا صد سال پیش هم این امر حاکم بود با اینکه کم رنگ شد و امروزی چیزی نمی بینم ولی علمای سنتی عربستان و ایران هنوز بر مفهوم برده داری فتوا دارند. نکته سوم: به گونه ساخته بود که شیعه و سنی را راضی کند نمایش حضرت علی و ابوبکر بسیار زیرکانه بود. با همه این تفاسیر که به خود فیلم کمتر ربط دارد، در کل فیلم بسیار خوبی بود با اینکه قهرمان از وسط فیلم کشته شد ولی فیلم از تب و تا نیافتاد. دلیل اینکه فیلم خوب درآمد و فیلم مجیدی بد هم این است که مصطفی عقاد یک مستند ساز بود نه یک فرد مذهبی ساز و این تفاوت مجیدی و عقاد است. ✍️ #نوشته_مهدی
MahdiZee
MahdiZee
Omid4041
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۵۲
1- جنبش های مدنی در عربستان نبود و در زمان پخش فیلم در آمریکا جنبش های مدنی بود بنده اشاره به دلایل ساخت فیلم دارم نه به اسناد تاریخی 2- حرفی که می زنید چه ربطی به حرف من داره، حرف شما و موارد تاریخی است که گفتید (که درست هستند) و صحبت های من در مورد دلایل ساخت فیلم چون جو ضد عرب در جریان بود این فیلم در ابتدا دلیل حمله اعراب رو پاره کردن نامه پیامبر نشون می ده در حالی که دلایلش همون های بود که شما گفتید و این رو نقض تاریخی فیلم گفتم
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Omid4041
Omid4041
۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ۰۰:۲۴
سلام میشه بگید با استناد به کدوم سند تاریخی درست در بخش دوم گفتید اون زمان جنبش های مدنی در عربستان فعال بود میشه سند این حرفتون بگید ممنون میشیم در بخش اول حرفتون دلیل جنگ ایران و اعراب دو دلیل داره دلیل اول دور کردن مردم عرب از پایتخت سیاسی یعنی مدینه دلیل این کار ابوبکر دید وقتی به خلافت رسید بسیار با این کارش مخالفت شد و حتی چندین جنگ رخ داد ولی ابوبکر یک سیاستی زد به این شکل که به طمع پول و منابع معدنی این اعراب بفرسته برای فتح کردن(از خودش دور کنه) و بسیار هم جواب داد و این کار حتی باعث دوستی بین دو خلیفه اول با مردم شد چون که به پول رسیدن دلیل شکست ایران از اعراب از خود ایرانی ها بود نه از اعراب خود ایرانی ها باعث شکست خودشون شدن جنگ طولانی مدت خسرو پرویز با روم و پیروزی در جنگ های اولیه و شکست در جنگ های اخر خزانه ایران نابود کرد و کشور ورشکسته کردن اختلافات داخلی بر سر قدرت باعث شد کشور اتحاد خودش از دست بده و دلیل بسیار دیگر ایرانی ها خودشون، خودشون نابود کردن اعراب از فرصت استفاده و شانس تاریخیشون بود استفاده کردن
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۲
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ