news-background
news-background

نگاهی به ده کارگردان برتر قرن 21

سینما، امروز بعد از چندین دهه همچنان با صلابت و ثابت قدمی، راهی را می پیماید که بنیان گذاران آن به فکر پیمودن آن بودند. مکانی که همه روزه ایده های جدید در آن شکل و رنگی تازه می گیرند و در قالب ژانر های مختلف، پرده های نقره ای سینمای سراسر جهان را اشغال می کنند و با جلب رضایت مخاطبان اصلی خود یعنی مردم،  برای هرچه بهتر شدن به پیش رفته و تکامل می یابند. ایده هایی که بدون نویسندگان و کارگردان هایی زبردست هرگز تبدیل به فیلم نخواهند شد و هیچ وقت نمی توانند در دنیای پرهیاهوی سینما عرضه اندامی داشته باشند. بدون شک کارگردان ها یکی از اساسی ترین ارکان های ساخته شدن یک فیلم هستند. افرادی که از ابتدای پیدایش سینما حضورشان باعث خلق آثاری شده که جزو افتخارات تاریخ سینما به حساب می آیند. از بزرگان این عرصه می توانیم به مشاهیری چون جان فورد، استنلی کوبریک، اینگمار برگمان ، آندره تارکوفسکی، عباس کیارستمی ، فدریکو فلینی و ... اشاره کنیم. با نگاه کردن به عنوان مطلب متوجه می شوید که مقاله ی ما از دو جهت محدود شده است. اول این که حوزه ی صحبت های ما مربوط به قرن 21 ام است و آثار ساخته شده تا قبل از آن جایی در لیست ما ندارند. دومین مقوله آن جاست که تنها 10 تن از بزرگان کارگردانی امروزه ی سینما معیار صحبت های ما هستند. این افراد گلچینی از هزاران هنرمند و کارگردان خوش ذوق این روزهای سینما به حساب می آیند و کسانی اند که با فیلم های شان باعث شدند سینمای امروز فرم و ماهیت سالیان دور خود را حفظ کرده و آن چه رسالت سینما نامیده می شود، هم چنان حرفی برای گفتن به مخاطب داشته باشد. این افراد کسانی هستند که با درایت و پشتکار خود در قرن 21، آثاری را خلق کرده اند که دور نمای سینما را برای سال های پیش رو ترسیم کرده و به سلیقه های مختلف مردم جواب های قابل قبولی داده اند. ایده پردازان، سخت کوشان و هنرمندان این لیست از سال 2000 تاکنون  دست به هرکاری زده اند تا علاوه بر رسیدن به موفقیت های بیشتر در سینما، باعث اعتلا و ارتقای کیفیت آن شوند. فعالیت های این افراد محدود به چارچوبی به نام سینما نیست و از آنجا که فرهنگ در ارتباط متقابل با سینما قرار دارد، می توانیم ادعا کنیم که بخش عمده ای از فرهنگ سازی ها و معیار های امروزی حاکم بر جهان تا حد زیادی متاثر از آثار سینمایی هستند. باهم در این مقاله به 10 تن از بهترین و مهم ترین کارگردان های قرن 21 نگاهی گذرا می افکنیم.

»» آثار ذکر شده برای کارگردان ها مربوط به قرن 21 یعنی از سال 2000 به بعد می باشند. برای فیلم شناسی کارگردان های لیست زیر می توانید از دسته بندی کارگردان های سایت استفاده نمایید. بدین منظور برروی اسم کارگردان ها کلیک کنید تا به صفحه ی مربوطه هدایت شوید.

10.Hayao Miyazaki

آثار :

Whale Hunt ، Sprited Away ، The Wind Rises

هایائو میازاکی، کارگردان معروف ژاپنی که با 76 سال سن و بیش از 5 دهه فعالیت هنری یکی از تاثیر گذارترین کارگردان های تاریخ سینما به شمار می رود. همواره نام او را در کنار برخی از به یادماندنی ترین آثار انیمیشنی به خاطر داریم. عنوان شهر اشباح یا Sprited Away او هم اکنون نیز بعد از این همه سال یکی از لذت بخش ترین تجربیات سینمایی مردم در سراسر جهان به شمار می رود. او علاوه بر کارگردانی به طراحی، تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی نیز مشغول است. او بنیان گذار استودیوی نام آشنای جیبلی می باشد و موفقیت های او در امر کارگردانی از وی یک نسخه ی ژاپنی از والت دیزنی ساخته است. چهره ای جهانی که همواره در میادین و محافل هنری علی الخصوص حوزه ی سینما  با احترام یاد می شود. او که یک افسانه در تاریخ انیمه سازی به شمار می رود و گویا هرگز قصد بازنشسته شدن ندارد. تاثیری که او بر دنیای انیمیشن سازی نهاده غیرقابل انکار است. آثار او علاوه بر این که یک الگو برای دیگران به شمار می روند، همواره آثاری بوده اند که در جشنواره های مختلف به دستاورد های بسیاری رسیده اند.  دنیای آثار او به مانند شخصیت هایش زیبا و چشم نوازند.

9.Park Chan-Wook

آثار :

Oldboy ، The Handsmaiden

پارگ چان ووک کارگردان 53 ساله ی اهل کره ی جنوبی است که می توان به جرئت او را باعث دیده شدن سینمای کره ی جنوبی توسط جهان در عصر جدید دانست. این شخص از 1992 تاکنون فعالیت هنری خود را دنبال کرده و در مدت زمان کم توانسته نام خود را به عنوان یکی از بهترین فیلم سازان جهان معرفی نماید. عنوانی که به زحمت به دست آمده و می توانید اوج نبوغ او را در فیلم های ذکر شده در بالا مشاهده کنید. سه گانه ی انتقام او شهرت جهانی دارد. فیلم پیرپسر وی نیز در سال 2004 و در جشنواره ی فیلم کن توانست مورد تحسین همگان علی الخصوص رئیس هیئت داوران یعنی تارانتینو قرار گیرد. از جمله ویژگی های سینمای او می توانیم به فیلم برداری های تاثیر گذار، خشونت بسیار بالا و شجاعت در به تصویر کشیدن آن چه در پی آن است را اشاره کرد.

8. Lars Von Trier

آثار :

Melancholia ، Antichrist ، Nymphomaniac

اگر قرار بود لیستی از جنجال برانگیزترین کارگردان های سینمای معاصر را باهم بررسی کنیم بدون شک فون تریه در یکی از رتبه های اول تا پنجم آن لیست قرار داشت.این کارگردان و فیلمنامه نویس دانمارکی 60 ساله نزدیک به چهل سال است که با آثار خود همیشه جنجال آفرینی نموده است. بسیاری او را یکی از نوآوران و نوابغ سینمای معاصر می دانند. آثار او آمیخته ای از پرداخت به عواطف انسانی، ابعاد شخصیتی و روانی و شرح و بسط دادن آن به زندگی اجتماعی و نقدی بر آنهاست. از فیلم های او می توان به سه گانه های طلایی، آمریکا و افسردگی اشاره کرد. بسیاری او را  محرک اصلی و احیاکننده ی صنعت فیلم سازی  دانمارک می دانند و معتقدند که تاثیر بسزایی در پیدایش نسل نوی کارگردان های دانمارک و سراسر جهان داشته است. او یکی از پدید آورندگان مکتب سینمایی موسوم به دگما95 است که در سال 1995 طرح های اولیه ی آن ریخته شد. افراد پیرو این مکتب استفاده از انواع تمهیدات مصنوعی را در سینما ممنوع می دانند و فقط به کارگیری صحنه های طبیعی با نورهای طبیعی و دوربین روی دست را مجاز شمردند. جدیدترین اقدام او برای فیلم سازی، کارگردانی اثری با نام «The House that Jack Built» می باشد و بنا به گفته ی خودش قرار است آخرین فیلمی باشد که کارگردانی می کند.

7.Paul Thomas Anderson

آثار :

Magnolia ، There Will Be Blood ، The Master، Inherent Vice

پاول توماس اندرسون، کارگردان 46 ساله ی آمریکایی که به جرئت می توان وی را یکی از نوابغ ایده پردازی و داستان نویسی در سینمای معاصر به شمار آورد. پدر او از کودکی وی را به فیلم سازی تشویق کرده است و او توانست در 1993 با بودجه ی 20 هزار دلار یک فیلم کوتاه بسیار متفاوت و تازه به نام «Cigarettes & Coffee» را بسازد. فیلم Magnolia این شخص به تنهایی می تواند موضوع بسیار خوبی برای بحث در رابطه با سینما و تکنیک های فیلم سازی باشد. او بعد از ساخت این فیلم به طور جدی توسط منتقدان مورد نقد و بررسی قرار گرفت و تقریباً تمام چالش های پیش روی خود در عرصه ی فیلم سازی را با موفقیت گذراند. او تاکنون 6 بار نامزد کسب جایزه ی اسکار در رشته های مختلف شده است و فیلم هایش تاکنون 14 نامزدی اسکار برای بازیگران به ارمغان آورده اند. فیلم خون به پا خواهد شد او به عقیده ی بسیاری از منتقدان یکی از بهترین آثار سینمایی قرن 21 تاکنون است. او اکثر آثارش را در منطقه ی «سن فرناندو» فیلم برداری می کند و شخصیت هایی که در فیلم های او حضور دارند یک وجه اشتراک باهم دارند و آن هم شخصیت پردازی بسیار خوبی است که از همگی آن ها به عمل می آید.

6.David Fincher

آثار :

Panic Room ، The Curious Case of Benjamin Button ، Zodiac ، Gone Girl

چهره ی نام آشنای سینما، دیوید فینچر 54 ساله یکی دیگر از مهم ترین کارگردان های قرن 21 به شمار می رود. او علاوه بر فیلم سازی، به نویسندگی و تهیه کنندگی نیز مشغول است و تاکنون آثار شاخص بسیاری را در سینما از او دیده ایم. تم معمایی و راز آلود یکی از خصوصیات جدا نشدنی آثار فینچر است. او علاقه ی بسیاری به مطرح کردن سوال و حل آن در داستان هایش دارد و در این راه خود را به عنوان یکی از صاحب سبک ها معرفی نموده است. او از 1984 تاکنون مشغول فعالیت هنری است و عناوینی از جمله باشگاه مشت زنی و هفت او هنوز هم بعد از گذشت این همه سال یکی از باشکوه ترین آثار سینمایی به حساب می آیند. او علاوه بر سینما، نقش محوری در تولید سریال تحسین شده ی خانه ی پوشالی «House of Cards» داشته است. دو فیلم زودیاک و شبکه ی اجتماعی او در نظر سنجی 2016 که توسط BBC برگزار شد در لیست برترین فیلم های قرن 21 نام گرفتند. از دیگر خصوصیات آثار فینچر می توان به استفاده های زیاد لانگ شات ها و نمای باز اشاره کرد. او یکی از بهترین افراد سینما در امر انتخاب بازیگر برای فیلم های خود است. فیلم های فینچر اغلب پایان بدی را به نمایش می گذارند . فینچر را در سینمای امروز با آلفرد هیچکاک مقایسه می کنند. قیاسی که چندان هم بی دلیل و غیرمنطقی نیست و اگر قرار باشد کسی با هیچکاک مقایسه شود دیوید فینچر اولین گزینه خواهد بود.

ادامه در صفحه ی بعد

5.Quentin Tarantino

آثار :

Kill Bill 1&2 ،Inglourious Basterds ، Django Unchained ، The Hateful Eight

کارگردان بعدی لیست ما کسی جز هنرمند 54 ساله ی آمریکایی نیست. او در ابتدای دهه ی 90 با ساخت فیلم هایی با ساختار غیرخطی و پست مدرن و به تصویر کشیدن خشونت های بسیار در آثار خود به شهرت رسید. روشی که تا امروز در سینمای او جواب داده و همواره فیلم هایی را از وی شاهد هستیم که عناصری از جمله شخصیت پردازی بسیار، دیالوگ های طنز آلود و خشونت در آن ها دیده می شوند. اولین تلاش وی برای جهانی شدن نام و آوازه اش به سال 1992 و فیلم سگ های انباری «Reservoir Dogs» بر می گردد. فیلمی که با بودجه ی بسیار کم توانست توجه و تحسین بسیاری را متوجه ی خود نماید. تارانتینو بر خلاف سایرین، براین گمان است که خشونت موجود در فیلم ها هیچ تاثیری بر رشد خشونت در دنیای واقعی ندارد. موسیقی متن یکی دیگر از به یادماندنی ترین ارکان فیلم های تارانتینو به شمار می رود. تقریباً همه ی کسانی که فیلم های او را دنبال کرده اند از موسیقی متن فیلم های او لذت برده اند. به عقیده ی منتقدان سینمای تارانتینو، فیلم های او حس خنده ی مخاطب را در زمان دیدن صحنه ای که خنده دار نیست تحریک می کند که البته خود تارانتینو در این خصوص می گوید فیلم هایش همگی درام هستند و هیچ عنصر خنده داری از جمله کمدی و طنز در آثارش وجود ندارد.

4.Martin Scorsese

آثار :

Gangs of New York ، The Departed ، Shutter Island ، Silence

مارتین اسکورسیزی مصداق بارز ضرب المثل آن چه عیان است چه حاجت به بیان است می باشد. او که در 74 سالگی خود به سر می برد از سال 1963 مشغول فعالیت هنری در حوزه ی سینماست.  او در مدت 5 دهه فعالیت سینمایی خود به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی پرداخته است و شاکله ی آثار او را ساختارهایی از جمله مافیای ایتالیایی، خشونت، پرداخت به مذهب  و جنایات مدرن ، مطرح شدن معما و استفاده از زبان توهین آمیز شکل می دهند. بسیاری او را یکی از بنیان گذاران عصر جدید فیلم سازی در هالیوود می دانند و با بررسی فیلم های او و هم ترازانش می توانیم تکنیک های متفاوتی که در فیلم ها استفاده شده است را شاهد باشیم. تکنیک هایی که بعضاً در سینمای قبل از اسکورسیزی دیده نمی شود و به نوعی،  میل به تازه بودن داستان ها و روایت های منحصر به فرد جزو جدانشدنی فیلم های او می باشند.

در بسیاری از رده بندی های سینمایی، اسکورسیزی را به عنوان بهترین کارگردان زنده ی معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینما می دانند. کارگردانی که پس از گذشت 5 دهه، هر بار که فیلم جدیدی می سازد، تا مدت ها در محافل سینمایی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. خیابان های پایین شهر، راننده تاکسی، گاو خشمگین، رفقای خوب چند نمونه از بهترین ساخته های این کارگردان می باشند. از 6 فیلمی که او در قرن بیست و یکم کارگردانی کرده، 5 فیلم کاندید بهترین فیلم و کارگردانی سال در مراسم بفتا، گلدن گلوب، اسکار شدشدند. در این بین جایزه ی اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم «The Departed» دریافت کرده است. آخرین فیلمی که از او در سینما اکران شد اثری بود که اسکورسیزی بالغ بر 30 سال برای ساخت آن صبر کرده بود. فیلم «Silence» آخرین ساخته ی اوست و بسیاری آن را شخصی ترین فیلم اسکورسیزی می دانند. فیلمی که به مقوله ی مذهب و ایمان پرداخته است و دیدگاه کسانی که آن را دیده اند در مورد آن متفاوت است. او که گویا قصد بازنشستگی ندارد در پروژه ی بعدی خود قرار است باند مافیایی سال های دور سینما متشکل از رابرت دنیرو، جو پشی و آل پاچینو را کنار هم گذاشته و فیلمی با عنوان «The Irishman» را برای سال آینده آماده ی اکران نماید.

3.Woody Allen

آثار :

Anything Else ، To Rome With Love، Blue Jasmin ، Irrational Man

نوبت به کاریزماتیک ترین کارگردان لیست می رسد و آن کسی نیست جز وودی آلن 81 ساله. کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی دان آمریکایی که از 1950 تاکنون مشغول فعالیت هنری است. او فعالیت حرفه ای خود را به عنوان یک نویسنده کتاب های طنز آغاز کرد و سپس در دهه ی 60 فعالیت فیلم سازی خود را آغاز کرد. آنی هال، منهتن، نیمه شب در پاریس از مشهور ترین فیلم های وودی آلن اند. وی 19 بار نامزد کسب جایزه ی اسکار شده و در مجموع 4 بار برنده ی آن شده است. این جوایز شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و سه جایزه ی اسکار بهترین فیلمنامه ی غیراقتباسی می باشد.  او به عنوان یک روشن فکر و نظریه پرداز تاکنون کتاب های بسیاری نوشته است که از جمله ی آن ها می توان به کتاب آب آشامیدنی نیست، حباب معلق و بی بال و پر اشاره کرد. او نزدیک به 37 سال از عمر خود را به مطالعه و تحقیق در زمینه ی روان شناسی سپری کرده است. تلاش های او را در این زمینه می توانیم به طور عمده در فیلم «Annie Hall» مشاهده کنیم.فیلمی چند لایه که از همان لحظه ی نسخه مخاطب را به رگباری از سوالات مختلف روحی و روانی می گیرد و در یک درون مایه ی درام معجونی به مخاطب ارائه می دهد که مزه کردنش یکی از لذت بخش ترین تجربیات سینما می شود.

2.Alejandro Gonzalez Inarritu

آثار :

Amores Perros ، Babel ، 21Grams، Birdman ، The Revenant

کارگردان و فیلمنامه نویس مکزیکی و یکی از موفق ترین کارگردان های قرن 21 کسی نیست جز آلخاندرو گنزالز ایناریتو. پس از جان فورد و جوزف ال منکیه ویچ، او سومین کارگردانی است که دو سال متوالی برنده ی جایزه ی اسکار بهترین کارگردانی شد. او این دو جایزه را در سال های 2014 و 2015 برای فیلم های Birdman و The Revenant دریافت نمود. او در سال 2000 با ساخت نخستین فیلم بلندش با نام عشق سگی توانست جایزه ی هفته ی منتقدان جشنواره فیلم کن را از آن خود نماید. بعد از تلاشی که برای ساخت فیلم مرد پرنده ای از خود نشان داد، انتظارات برای فیلم بعدی او یعنی از گور برگشته بسیار بالا بود. این فیلم که با همکاری دیکپریو همراه بود توانست تحسین بسیاری از سینما دوستان را در پی داشته باشد. بدون شک سینمای مکزیک از داشتن چهره هایی مانند این شخص توانسته جایگاه قابل قبولی در جوامع هنری داشته باشد. سینمایی که علاوه بر این شخص، دو کارگردان کاربلد دیگر یعنی «آلفونسو کوآرون» و «گیلرمو دل تورو» را به سینمای جهان معرفی نمود. گنزالر به همراه دو شخص ذکر شده در خط آخر در سینما به عنوان Three Amigos of the Cinema شناخته می شوند. او بعد از ساخت فیلم آخر خود یعنی The Revenant اعلام نمود که برای مدتی نیاز به استراحت دارد .انتظاری که امیدواریم به زودی پایان یابد تا بار دیگر شاهد نبوغ و ایده پردازی های او باشیم.

1.Christopher Nolan

آثار :

Memento ، Dark Knight Trilogy ، Inception ،Interstellar

متولد 30 ژوئن 1970، کریستوفر نولان 46 ساله آخرین کارگردان شاخص لیست ما می باشد. این شخص بدون شک یکی از تاثیرگذارترین و نابغه ترین هنرمندان قرن 21 تاکنون بوده است. تلاش های وی برای ساخت فیلم هایی با روایت و ساختار هایی تازه؛ مصداقی بر این ادعای ما می باشند. او در حال حاضر یکی از مهمترین کارگردان های حال حاضر دنیاست و فیلم هایش با استقبال بسیار مثبت تماشاگران و منتقدان همراه بوده اند. آثار او تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار فروخته اند و 26 نامزدی اسکار در پی داشته اند. او بعد از ساخت فیلم تعقیب محصول 1998 توانست فیلم ممنتو را بسازد و توجهات را متوجه ی خود نماید. موفقیت حاصل از این فیلم شرایط را برای ساخت دو عنوان بعدی او مهیا ساخت و او توانست بعد از فیلم بی خوابی، در سال 2006 عنوان قابل تحسینی چون حیثیت را آماده ی اکران سینمایی نماید. سه گانه ی شوالیه ی تاریکی او به عقیده ی بسیاری از مردم و منتقدین یکی از شاخص ترین آثار ابرقهرمانی تاریخ سینما می باشد. فیلم های نولان حول مفاهیم و ایده های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف پذیری حافظه و هویت شخصی می گردد.او بیشتر ترجیح می دهد فیلم هایش در استودیو فیلم برداری نشوند و در لوکیشن های طبیعی این کار انجام شود. این کارگردان در آینده ی نزدیک فیلم دانکرک را به سینما خواهد کشاند. اثری که بسیاری منتظر تماشای آن هستند و از آنجایی که آخرین فیلم نولان انتظارات را بسیار بالا برده، باید منتظر یک اثر حماسی درجه یک در سینمای امروز باشیم.

لیست به پایان رسید. نظر شما درمورد کارگردان های نام برده شده چیست؟ نام چه افرادی در فهرست ما خالی می باشد؟ سینمای افراد نام برده شده در بالا را چگونه ارزیابی می کنید؟ شما چه کسانی را به عنوان بهترین کارگردان های قرن 21 معرفی می کنید؟ نظراتتان را با رسانه ی سینما در میان بگذارید.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۲۲

فقط دیوید فینچر و کریستوفر نولان و یکم ردلی اسکات

نمایش اسپویل