news-background
news-background

فیلم Oppenheimer چه ارتباطی با There Will Be Blood پل توماس اندرسون دارد؟

نولان «خون به پا خواهد شد» را بهترین فیلم اندرسون می‌داند.

«کریستفر نولان» مانند پدیده‌های سینمایی «تلقین» (Inception) و «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight)، این بار درام تاریخی «اوپنهایمر» (Oppenheimer) روح مخاطبین را تسخیر کرد. این فیلم سه ساعته با بازی «کیلین مورفی» در نقش «جی. رابرت اوپنهایمر» خلق اولین بمب اتمی تاریخ را روایت کرده است.

فیلم‌های جدید نولان همواره بحث‌هایی را چه از جنبه‌های فنی و جلوه‌های ویژه چه داستان و روایت به راه انداخته است. برداشت او از زندگی «پدر بمب اتمی» و رابطه او با دولت و همکارانش نیز از این قائده مستثنی نبود. نولان این فیلم را با فرمت آیمکس تصویربرداری کرد اولین انفجار هسته‌ای تاریخ را بدون جلوه‌های ویژه رایانه‌ای مقابل آورد.

اما این فیلم به اعتقاد بسیاری با فیلم «خون به پا خواهد شد» (There Will Be Blood) «پل توماس اندرسون» بی‌ارتباط نیست. چند سال پیش فیلم «تنت» (Tenet) این فیلمساز هم با سیت‌کام پربیننده شبکه سی‌بی‌اس مرتبط شده بود.

نولان در مصاحبه با «کنبینی» (Konbini) «خون به پا خواهد شد» را «بهترین فیلم پل» می‌نامد اما فاش می‌کند: ««روث دیونگ»، طراح ما در «اوپنهایمر»، کارگردان هنری فیلم [«خون به پا خواهد شد»] بوده است – برای «جک فیسک» کار می‌کند. این ارتباط در نگاه اول ممکن است اتفاقی عادی به نظر برسد اما ریشه‌های هویت بصری «اوپنهایمر» با بررسی دقیق‌تری در «خون به پا خواهد شد» پدیدار می‌شود.

دیونگ اگرچه ایده‌پرداز طراحی «اوپنهایمر» است، از راهروهای دانشگاه آکسفورد گرفته تا اولین بمب اتم تاریخ، اما مسیر او در سینما به‌شدت تحت تأثیر فیسک است که نولان از او یاد می‌کند. فیسک که او را یکی از بهترین طراحان صحنه امروز می‌دانند فیلم‌هایی چون «روزهای بهشت» (Days of Heaven)، «خط قرمز باریک» (The Thin Red Line)، «کری» (Carrie) و «از گور برخاسته» (The Revenant) را در کارنامه دارد.

تأثیر همکاری دیونگ و فیسک پس از «خون به پا خواهد شد» در درام «منچستر کنار دریا» (Manchester By The Sea)، فصل سوم «تویین پیکس» (Twin Peaks) و سریال «یلواستون» (Yellowstone) مشهود است.

شباهت‌های میان شهر لس‌آلاموس در فیلم «اوپنهایمر» که پایگاه آزمایش «ترینیتی» بود و شهر «لیتل بوستون» در «خون به پا خواهد شد» این تأثیرپذیرفتگی را روشن‌تر می‌نمایاند. اندرسون نیز مانند نولان در فیلمش باید یک انفجار را مقابل دوربین ضبط می‌کرد.

از سوی دیگر سکانس‌هایی که اوپنهایمر را سوار بر اسب و در چادر خود در حال نوشیدن و خیره به آسمان پاک نشان می‌دهد، شباهت‌های زیادی به پرسه‌های «دنیل دی لوییس» در صحرای کلورادو و نشستن او در کنار آتش دارد و نولان به وضوح از این صحنه‌ها الهام گرفته است. هر دو فیلم «اوپنهایمر» و «خون به پا خواهد شد» با مضامینی چون جاه‌طلبی، معضل اخلاق، و مرزهایی که شخصیت‌ها برای رسیدن به اهداف خود حاضرند از آن‌ها عبور کنند سر و کار دارند.

فیلم «اوپنهایمر» به تازگی از فروش جهانی ۷۰۰ میلیون دلاری عبور کرده و از حالا مدعی دریافت نامزدی اسکار بهترین فیلم است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید