news-background
news-background

۵۰ فیلم ممنوعه تاریخ سینما

قوانین سختگیرانه، سانسور و یا اختلاف عقیده از آغاز پیدایش سینما باعث شده فیلم‌های زیادی به دلایل گوناگون در برخی کشورها ممنوع اعلام شوند. علاوه بر ایران، کشورهایی چون چین، لبنان و ایرلند سابقه ممنوع کردن چند عنوان را دارند. چین کشوری است که هنوز در مورد اکران فیلم‌های خارجی به‌شدت سختگیر است و به تازگی اکران «خون و عسل» (Blood and Honey) لغو کرده است. مقامات این کشور چند سال فیلم‌های مارول را تحریم کرده بودند اما اخیراً برای اکران «پلنگ سیاه ۲» (Wakanda Forever) مجوز صادر کردند.

علت ممنوعیت برخی فیلم‌ها مثل «کشتار با اره برقی در تگزاس» (The Texas Chain Saw Massacre) روشن است، اما عناوین دیگری مانند فیلم‌های دیزنی به دلایل مبهم‌تر ممنوع اعلام شده‌اند.

 

در جبهه غرب خبری نیست (All Quiet on the Western Front 1930)

فرمان ممنوعیت «در جبهه غرب خبری نیست» در آلمان را خود «آدولف هیتلر» صادر کرد که پیام فیلم را نپسندیده بود. این تصمیم پس از رها شدن موش توسط بعضی از نازی‌ها در سینماهایی که فیلم را اکران کرده بودند و حمله به سینماروهای یهودی اتخاذ شد.

 

تک تیرانداز آمریکایی (American Sniper 2014)

فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» به کارگردانی «کلینت ایست‌وود» و بازی «بردلی کوپر» در ایران «توهین‌آمیز» و «مروج خشونت علیه مسلمانان» دانسته شد. داستان فیلم در مورد سربازی است که رکورددار کشتار در ارتش ایالات متحده است.

 

اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)

فیلم پرحاشیه «فرانسیس فورد کاپولا» در دوران ریاست جمهوری «پارک چونگ-هی» در کره جنوبی ممنوع اعلام شد.

 

آرگو (Argo 2012)

نحوه نمایش ایران در فیلم برنده اسکار «بن افلک» در سال ۲۰۱۲ باعث شد «آرگو برود به جهنم.»

 

رزم‌ناو پوتمکین (Battleship Potemkin 1925)

فنلاند بر این باور بود که فیلم صامت «سرگی آیزنشتاین» ممکن است به انقلاب کمونیستی منجر شود، بنابراین نمایش آن را ممنوع اعلام کرد.

 

دیو و دلبر (Beauty and the Beast 2017)

بازسازی لایو-اکشن «دیو و دلبر» دیزنی با بازی «اما واتسون» به دلیل ارجاعات همجنس‌گرایانه در کویت ممنوع اعلام شد. این فیلم در روسیه رده سنی بالاتر از ۱۶ ساله دریافت کرد و مالزی صحنه همجنس‌گرایانه را به کلی حذف کرد.

 

بن هور (Ben-Hur 1959)

چین فیلم حماسی «ویلیام وایلر» را در سال ۱۹۵۹ و در رژیم «مائو زدونگ» به دلیل اینکه «پروپاگاندای عقاید خرافی» بود ممنوع کرد. هرچند ممنوعیت اکران بسیاری از فیلم‌ها در سال‌های بعد برداشته شده، اما چین هیچ‌گاه مجوز نمایش این عنوان را صادر نکرد.

 

بورات (Borat 2006)

کشورهای عربی به جز لبنان «ساشا بارون کوئن» و شوخی‌هایش را نپسندیدند. این فیلم در سال ۲۰۰۶ «بیش از حد توهین‌آمیز» دانسته شد.

 

برخورد کوتاه (Brief Encounter 1945)

مقامات کشور کاتولیک ایرلند درام رمانتیک «دیوید لین» را غیراخلاقی دانستند و اجازه اکرانش را ندادند.

 

کوهستان بروکبک (Brokeback Mountain 2005)

رابطه همجنس‌گرایانه فیلم «انگ لی» میان دو مرد با بازی «جیک جیلنهال» و «هیث لجر» در کشورهای عربی و مسلمان ممنوع شد.

 

کودک ۴۴ (Child 44 2015)

«کودک ۴۴» یکی از پرشمار فیلم‌هایی است که اکرانش در کشور کره شمالی ممنوع اعلام شده. اما این فیلم با بازی «تام هاردی» در کشورهای روسیه، قزاقستان، اوکراین و بلاروس نیز اکران نشد.

 

کریستفر رابین (Christopher Robin 2018)

چین مجوز اکران این فیلم را در سال ۲۰۱۸ صادر نکرد چرا که «شی جینپینگ» رئیس جمهور این کشور را با شخصیت «وینی د پو» مقایسه می‌کنند. اکران اسلشر «خون و عسل» نیز به همین علت در هنگ کنگ لغو شده است.

 

پرتقال کوکی (A Clockwork Orange 1971)

«استنلی کوبریک» با فیلم «پرتقال کوکی» در سال ۱۹۷۱ اعتراضات زیادی را برانگیخت. اکران فیلم در بریتانیا ممنوع نشد اما کارگردان به دنبال افزایش انتقادها و تهدید شدن خانواده او از برادران وارنر درخواست کرد که به نمایش آن پایان دهد. ایرلند، آفریقای جنوبی، سنگاپور و کره جنوبی از جمله کشورهایی بودند که این فیلم را ممنوع کردند. پس از مرگ کوبریک در سال ۱۹۹۹، «پرتقال کوکی» در بریتانیا اکران شد.

 

کد داوینچی (The Da Vinci Code 2006)

کشورهای چین، لبنان، پاکستان، فیلیپین، مصر، اردن و جزایر سلیمان «کد داوینچی» با بازی «تام هنکس» را کفرآمیز دانستند و اکرانش را ممنوع اعلام کردند.

 

دختر دانمارکی (The Danish Girl 2015)

فیلم «دختر دانمارکی» با بازی «ادی ردمین» در نقش نقاشی تراجنسیتی در قطر، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، اردن، کویت، و مالزی ممنوع شد.

 

ددپول (Deadpool 2016)

مقامات چینی پس از آنکه متوجه شدند سانسور «ددپول» بدون تغییر داستان ممکن نیست، اکرانش را به دلیل محتوای زننده ممنوع کردند. ازبکستان نیز فیلم را «ناقض هنجارهای اجتماعی» دانست و هند صحنه‌های زیادی از فیلم را سانسور کرد.

 

مرگ استالین (The Death of Stalin 2017)

کمدی «آرماندو ایانوچی» در سال ۲۰۱۷ به کشورهای روسیه، قزاقستان و قرقیزستان راه پیدا نکرد و مضمون آن ضد-روسی دانسته شد.

 

رفتگان (The Departed 2006)

یکی از دیالوگ‌های این تریلر جنایی در مورد اینکه چین قصد دارد در تایوان از سلاح هسته‌ای استفاده کند سبب شد که فیلم «مارتین اسکورسیزی» هرگز در چین روی پرده نرود.

 

منطقه ۹ (District 9 2009)

فیلم علمی-تخیلی «نیل بلومکمپ» در نیجریه به سبب مطرح شدن اتهام بیگانه‌ستیزی و تبعیض نژادی نسبت به شهروندانش ممنوع شد.

 

پنجاه طیف گری (Fifty Shades of Grey 2015)

اقتباس سینمایی از رمان اروتیک «ای‌ال جیمز» انتظار بسیاری از خوانندگان را برآورده نکرد، اما به اعتقاد مقامات اندونزی، کنیا، مالزی، امارات و زیمبابوه بیش از حد غیراخلاقی رسید.

 

دختر شوخ (Funny Girl 1968)

اکران موزیکال رمانتیک «ویلیام وایلر» در مصر ممنوع شد چرا که «عمر شریف» بازیگر نقش اول مسلمان و مصری آن با «باربارا استرایسند» که یک یهودی است رابطه رمانتیک برقرار می‌کند. استرایسند در سال ۱۹۶۸ و در اوج تنش‌های نظامی از اسرائیل حمایت کرد.

 

شکارچیان روح (Ghostbusters 2016)

قوانین ممیزی ترویج خرافه و فرقه‌های مذهبی در چین مانع اکران ریبوت تماماً زنانه «شکارچیان روح» به کارگردانی «پل فیگ» شد.

 

پنجه طلایی (Goldfinger 1964)

از اکران سومین فیلم «شان کانری»‌ در نقش «جیمز باند» در اسرائیل شش هفته می‌گذشت وقتی که فاش شد یکی از بازیگران اصلی به نام «خرت فروبه» در گذشته با حزب نازی در ارتباط بوده است. ممنوعیت اکران فیلم در اسرائیل زمانی برداشته شد که یک بازمانده یهودی فاش کرد فروبه به او و مادرش پناه داده است.

 

هانگر گیمز (The Hunger Games 2012)

کشور ویتنام قتل‌های پرشمار فیلم را برای مخاطبین نوجوان بیش از حد خشونت‌آمیز دانست و نمایش آن را ممنوع اعلام کرد.

 

ژول و ژیم (Jules and Jim 1962)

درام محبوب «فرانسوا تروفو» در ایتالیا به دلیل «رویکردش نسبت به سکس» ممنوع شد اما این ممنوعیت دوامی نداشت.

کینگزمن:‌ حلقه طلایی (Kingsman: The Golden Circle 2017)

این دنباله مانند قسمت اول با استقبال روبرو نشد، اما کشور کامبوج دلایل روشنی برای بیزاری در فیلم یافت و اکرانش را ممنوع کرد. مقامات ادعا کردند که فیلم کامبوج را سرزمینی نشان می‌دهد که «تروریست‌ها در آن ساکن می‌شوند و برای دنیا دردسر درست می‌کنند.»

 

مکس دیوانه (Mad Max 1979)

صحنه مرگ خشونت‌آمیز تریلر استرالیایی «مکس دیوانه» در سال ۱۹۷۹ در نیوزلند یادآور حادثه‌ای واقعی بود که به فاصله کوتاهی پیش از اکران به وقوع پیوسته بود و باعث ممنوعیت فیلم شد. نمایش این صحنه تا سال ۲۰۰۵ در سوئد نیز ممنوع بود.

 

میلک (Milk 2008)

فیلم بیوگرافی «گاس ون سانت» در مورد یک فعال حقوق همجنسگرایان به نام «هاروی میلک» در ساموئا به دلیل مغایرت با «اعتقادات دینی و فرهنگ ساموئایی» ممنوع شد.

 

زندگی برایان مانتی پایتن (Monty Python's Life of Brian 1979)

این هجویه دینی در کشورهایی چون ایرلند، آفریقایی جنوبی و نروژ کفرآمیز دانسته شد. «تری جونز» کارگردان «زندگی برایان» از ممنوعیت فیلم برای تبلیغ استفاده کرد و روی پوستر سوئدی آن نوشت: «خنده‌دار است، در کشور نروژ ممنوع شده!»

 

عصر جدید (Modern Times 1936)

کلاسیک «چارلی چاپلین» در سال ۱۹۳۶ توسط آلمان نازی به خاطر تبلیغ کمونیسم ممنوع شد.

 

نوح (Noah 2014)

فیلم انجیلی «دارن آرونوفکسی» در سال ۲۰۱۴ در چین و چندین کشور مسلمان به دلیل مغایرت با تعالیم اسلامی ممنوع شد.

 

قصه عامه‌پسند (Pulp Fiction 1994)

صحنه‌های خشونت‌آمیز، برهنگی و استفاده از مواد مخدر مانع اکران فیلم «قصه عامه‌پسند» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» در مالزی شد.

 

رمبو (Rambo 2008)

بازگشت «سیلوستر استالونه» در نقش «رمبو» در سال ۲۰۰۸ با استقبال مقامات میانمار که از نحوه نمایش سربازان این کشور راضی نبودند مواجه نشد.

سوسیس پارتی (Sausage Party 2016)

نمایش این فیلم انیمیشن بزرگسالانه در چین به کلی ممنوع شد اما در فرانسه رده سنی بالاتر از ۱۲ سال دریافت کرد.

 

جنسیت و شهر ۲ (Sex and the City 2 2010)

قسمت دوم «جنسیت و شهر» در ویتنام به دلیل «تعارض ارزش‌های فرهنگی» ممنوع شد اما قسمت اول در این کشور پخش شده بود.

 

شرک ۲ (Shrek 2 2004)

شوخی با صدای «دویدی دی‌اور» خواننده اسرائیلی و شکایت او باعث شد که تا حذف این صحنه «شرک ۲» در اسرائیل اکران نشود.

 

فیلم سیمپسون‌ها (The Simpsons Movie 2007)

«فیلم سیمپسون‌ها»‌ در برمه به دلیل «مرتبط کردن رنگ‌های زرد و قرمز» که نشانه حمایت از گروه‌های شورشی در این کشور بود ممنوع شد.

 

سوث پارک: بزرگ‌تر، طولانی‌تر و سانسور نشده (South Park: Bigger, Longer & Uncut 1999)

«تری پارکر» و «مت استون» با این فیلم روی نقاط حساس زیادی دست گذاشتند. نمایش «صدام حسین» در فیلم باعث شد که «بزرگ‌تر، طولانی‌تر و سانسور نشده» در عراق ممنوع شود. فیلم «تیم آمریکا: پلیس جهانی» (Team America: World Police) نیز در سال ۲۰۰۴ به دلیل نمایش طنزآمیز «کیم جونگ-ایل» در کشور کره شمالی ممنوع شد.

 

۳۰۰ (300 2006)

ایران از نحوه نمایش ارتش پارس در فیلم «زک اسنایدر» به شکل «وحشیان دیوآسا» هرگز استقبال نکرد و آن را «تحریف آشکار تاریخ» و «مخرب‌تر از تخریب بناها و آثار ارزشمند مرتبط با میراث تمدنی ملل و اقوام» خواند.

 

۲۰۱۲ (2012 2009)

کره شمالی این فیلم را در سال ۲۰۰۹ اکران نکرد زیرا یک سال مهم برای این کشور را به شکلی منفی به نمایش درآورده بود. صدمین سالگرد تولد «کیم ایل-سونگ» در این سال جشن گرفته شد و چندین نفر به خاطر دیدن نسخه‌های غیرمجاز فیلم بازداشت شدند.

 

گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Street 2013)

صحنه‌های جنسی «گرگ وال استریت» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» سبب ممنوعیت اکران فیلم در کشورهایی چون مالزی، نپال، زمبابوه و کنیا شد.

 

زن شگفت‌انگیز (Wonder Woman 2017) و مرگ روی نیل (Death On The Nile 2022)

حکم ممنوعیت «زن شگفت‌انگیز» در لبنان توسط گروهی موسوم به «کمپین تحریم حامیان اسرائیل» به دولت پیشنهاد شد. این گروه، دولت بیروت را به سبب حضور «گل گدوت» بازیگر زن اسرائیلی نقش اصلی که سابقه فعالیت در ارتش رژیم صهیونیستی را داشت برای تحریم فیلم تحت فشار قرار داد.

کویت و لبنان اکران فیلم «مرگ روی نیل» را به نشانه اعتراض به نقش‌آفرینی «گل گدوت» متولد اسرائیل در آن ممنوع اعلام کردند. گدوت پیش از تبدیل شدن به یک مدل و بازیگر، به مدت دو سال در ارتش اسرائیل عضویت داشته است.

 

زک و میری پورنو می‌سازند (Zack and Miri Make a Porno 2008)

ممیزها در ترینیداد نگران بودند که نوجوانان داستان فیلم کمدی «کوین اسمیت» را در دنیای واقعی بازآفرینی کنند.

 

زولندر (Zoolander 2001)

کمدی «بن استیلر» در مالزی به دلیل نحوه نمایش این کشور و در ایران به دلیل حمایت از حقوق همجنسگرایان ممنوع شد.

 

لایت‌یر (Lightyear)

کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات و چند منطقه دیگر از آسیای غربی اکران فیلم انیمیشن «لایت‌یر» پیکسار را به دلیل وجود یک بوسه هم‌جنس‌گرایانه ممنوع کردند. «کریس اوانز» صداپیشه شخصیت «باز لایت‌یر» به ممنوع شدن اکران فیلم در کشورهای مسلمان واکنش نشان داد و گفت: «همیشه آدم‌هایی وجود دارند که می‌ترسند، ناآگاهند، و سعی می‌کنند به شرایط سابق پایبند بمانند. اما این آدم‌ها مثل دایناسورها منقرض می‌شوند.»

 

دکتر استرنج در دنیاهای موازی جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)

اکران فیلم «دکتر استرنج در دنیاهای موازی جنون» به دلیل معرفی «سوچی گومز» ۱۵ ساله در نقش شخصیت «آمریکا چاوز» که در کتاب‌های کامیک مارول هم‌جنس‌گرا است در عربستان سعودی ممنوع شد. فروش بلیت «دکتر استرنج ۲» علاوه بر عربستان سعودی، در قطر و کویت نیز متوقف شده بود.

 

جاودانگان (Eternals)

این فیلم پرستاره که قرار بود در کشورهای منطقه خلیج فارس اکران شود با درخواست مقامات محلی برای سانسور مواجه شد اما دیزنی با این درخواست‌ها موافقت نکرد. در این فیلم شخصیت «فاستوس» با بازی «برایان تایری هنری» مرد دیگری به نام «بن» با بازی «هاز سلیمان» را می‌بوسد. اکران فیلم «جاودانگان» در کشور چین نیز با موانعی مواجه شد. مصاحبه‌ی «کلوئی ژائو» که فیلمسازی زاده چین است سبب بروز چنین مشکلاتی شده است. ژائو در به مجله «فیلم‌میکر» گفته بود: «به زمانی برمی‌گردد که در چین نوجوان بودم، جایی که سراسرش را دروغ پوشانده.»

 

به‌پیش (Onward)

فیلم انیمیشن خانوادگی «به‌پیش» استودیوهای دیزنی و پیکسار به علت ارجاعات همجنسگرایانه در چندین کشور خاور میانه لغو شد. این فیلم داستانی در مورد دو برادر نوجوان الف روایت می‌کند که سفری برای یافتن جادو آغاز می‌کنند و در این راه به یک شخصیت زن همجنسگرا برخورد می‌کنند.

 

فیلم‌های کلر دینز

صراحت «کلر دینز» در مورد سفر به مانیلا در کشور فیلیپین عاقبت خوشی نداشت. دینز پس از آنکه در مصاحبه با مجله «پرمیر» گفت این شهر «بوی سوسک» می‌دهد، ممنوع‌الورود شد. فیلیپین نمایش همه آثار او را ممنوع اعلام کرد و با وجود عذرخواهی بازیگر اعلام کرد که این ممنوعیت وقتی برداشته خواهد شد که مقامات «راضی» شوند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۰۰:۱۲

120 روز در سودوم؟

نمایش اسپویل
۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۴۴

زولندر در ایران ممنوع شد؟ مگه جز پنج شش تا در عرض ۴۵ سال، فیلم خارجی در ایران اکران می‌شده؟

نمایش اسپویل
۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۴۴

تو رو خدا چرا به جای ترنس جندر مینویسید تراجنسیتی؟ هیچکس از این کلمه استفاده نمیکنه و بی معنیه برای مخاطب چون ناشناخته است.

نمایش اسپویل
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۰۲:۰۰

کینگزمن:‌ حلقه طلایی (Kingsman: The Golden Circle 2017) این دنباله مانند قسمت اول با استقبال روبرو نشد، اما کشور کامبوج دلایل روشنی برای بیزاری در فیلم یافت و اکرانش را ممنوع کرد. در این فیلم نشان داده شد که شخصیت شرور داستان ..... بقیه نداره؟!!

نمایش اسپویل
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ ۰۵:۰۰

اصلاح شد.

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۴۵

فیلم 300 بر اساس کامیک بوک فرانک میلر ساخته شده حالا که دارن قصه های آگاتا کریستی و مارگارت میچل رو سانسور می کنن بهتر نیست که سراغ آت و آشغالهای فرانک میلر هم برن؟ هر وقت بابت فیلم 300 عذرخواهی شد من این ادا و اطوارهای مسخره و رقت انگیز رو باور می کنم

نمایش اسپویل