روزنامه اصولگرای «کیهان» در واکنش به کنارهگیری «مسعود کیمیایی» از داوری در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۰، از کارگردان «قیصر» بهشدت انتقاد کرد. این فیلمساز که که امسال فیلم «خائنکشی» را در جشنواره فجر دارد روز گذشته اعلام کرده بود: «در این سن بسیار زحمتکشیده، برای قضاوت شدن درباره فیلمی به مفهوم آزادی نفت، ایران، مقوله نفت، انگلیس و دکتر محمد مصدق تردید بسیار دارم. عدالت همیشه نگران قضاوت است.»
کیهان مینویسد: «یکی از فیلمسازان به اصطلاح پیشکسوت که همواره سعی داشته با جنجال و سروصدا، آثار ضعیف خود را در سایه حاشیهها و غوغاسالاری، به عنوان «فیلم» جا بزند، این بار به دلیل اختلاف با یکی از اعضای هیات داوران اعلام کرده که از مورد داوری و قضاوت قرار گرفتهشدن در جشنواره انصراف داده است! این در حالی است که تقریبا بعید بود فیلم وی به علت ضعف فراوان ساختاری و محتوایی مورد توجه هیات داوران قرار گیرد! یعنی به قول همان داوری که حضورش موجب انصراف فیلمساز یاد شده گردیده، مثل جشنواره سیوهشتم فیلم فجر این بار هم جناب کارگردان قدیمی، روغن ریختهشده را نذر امامزاده کرده و فیلمی را که شانس دریافت هیچگونه جایزهای را نداشته، از داوری جشنواره خارج کرده است!
البته وی در این فیلم، تاریخ را نیز به کرات تحریف کرده و به اسم مبارزات ملیشدن صنعت نفت و محمد مصدق و طرح اوراق قرضه ملی برای کمبود بودجههای دولت، گروهی را جعل کرده که برای به دست آوردن پول و سرمایه لازم جهت کمک به دولت، به بانک ملی حمله مسلحانه کرده و پول مردم را دزدیده و میخواهند در اختیار مصدق بگذارند!
به نظر میآید این فیلمساز علیرغم همه ادعاهای ریز و درشتش در دفاع از مصدق اما در این فیلم، از او انتقام گرفته و وی را فردی بسیار ضعیف و خفیف به تصویر کشیده که هوادارانش یا با سلاح یا با چماق به سرکوب مخالفین خود میپردازند و خود او نیز در نمای انتهایی فیلم برای دادگاه بر روی زمین کشیده میشود!
البته این انتقام فیلمساز فوق از مصدق بیدلیل هم نیست که وی اغلب فیلمهایش در رژیم شاه و پس از کودتای ۲۸ مرداد را با سرمایه و حمایت وابستگان دربار و سرکردگان کودتای مرداد ۳۲ علیه مصدق مثل اشرف پهلوی و برادران رشیدیان ساخت.
این فیلمساز اساساً با حمایت و پول برادران اخوان (از وابستگان دربار شاه) با فیلمفارسی «بیگانه بیا» وارد عرصه شد و «قیصر» را با آریانا فیلم (از استودیوهای اقماری وابسته به اشرف پهلوی) ساخت. فیلم «رضا موتوری» با سرمایه سازمان سینمایی پیام (از دیگر استودیوهایی که اشرف پهلوی سرمایهدارش بود) به تولید رساند، «داشآکل» را توسط برادران رشیدیان (از پادوهای رسمی کودتاچیان انگلیسی و آمریکایی در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) جلوی دوربین برد و فیلمهای «خاک» و «بلوچ» و «گوزنها» را در استودیو میثاقیه (از افراد موثر فرقه ضاله بهاییت و کارگزاران رسمی صهیونیسم) تولید کرد. فیلم «غزل» را توسط گروه به اصطلاح سینماگران پیشرو وابسته به دفتر اشرف ساخت و بالاخره «سفر سنگ» را با پول مهرداد پهلبد (شوهر دوم شمس پهلوی) تولید نمود.»
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
MT72
MT72
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۲۳:۰۴
اگر در مرداد تحت حمایت درباری ها بود، چطوره که در آذر ماه حکومتی ها اون همه گیر رو به فیلم گوزنها از همین کارگردان دادن و سانسورش می کردن؟! روزنامه کیهان خواسته مثل اربابهاشان یک انگ بزند...
۰
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
selfhatred
selfhatred
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۲۵
به امید روزیکه در این به اصطلاح دفتر روزنامه تخته بشه
۱
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
amin.limpo
amin.limpo
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ۰۲:۴۴
خوب گفته بهش واقعا
۱
۲
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
hpblue
hpblue
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۶:۴۹
از سایت شما بعید است چنین اراجیف بی پایه و اساسی رو که نیت نویسنده آن برای همگان روشن است را بازنشر کنید .
۱۱
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
ali_ghh
ali_ghh
۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۵۶
من حاظرم طرفدار یه کارگردان شکست خورده باشم با عقاید سالم تا یه طرفدار یه تفکر فاسد به ظاهر پیروز
۹
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ