news-background
news-background

نگاهی به عجیب‌ترین نامزدها و برندگان تاریخ گلدن گلوب

 

مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب پیش از آنکه با تحریم رسانه‌ها مواجه شود، با انتخاب‌ها و دسته‌بندی‌های عجیبش شناخته می‌شد اما رویگردانی از آن ممکن نبود. امسال در پی افشای فساد اخلاقی اعضای «اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود» (HFPA) و عدم وجود حتی یک رأی‌دهنده آفریقایی تبار، مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب پخش زنده نخواهد شد و به دنبال برگزاری یک رویداد «خصوصی»، نام برندگان در شبکه‌های اجتماعی پدیدار خواهد شد.

در تاریخ چندین ساله گلدن گلوب، انتخاب برخی از برندگان و نامزدها به قدری عجیب بود که بی‌توجهی به آن ناممکن می‌شد. در آستانه برگزاری گلدن گلوب هفتاد و چهارم بدون حضور اهالی رسانه و سلبریتی‌ها، «ایندیپندنت» نگاهی انداخته به عجیب‌ترین گزینش‌های تاریخ این مراسم پرحاشیه.

 

۱۹۸۲ – بهترین بازیگر تازه‌وارد سال: پیا زادورا برای پروانه (Butterfly)

در سال ۱۹۸۱، «نیویورک تایمز» بازیگر تازه‌وارد «پیا زادورا» را «ته‌مانده بریژیت باردو در سطل زباله آشپزخانه» توصیف کرد. اما یک سال بعد، گلدن گلوب جایزه «بازیگر تازه‌وارد سال» را برای فیلم درام اروتیک «پروانه» دریافت کرد. این انتخاب نه فقط به دلیل اینکه زادورا بازیگر توانمندی نبود، بلکه تهیه‌کنندگی همسر میلیاردرش در هالیوود تمسخر شد. سپس شنیده شد که همسر زادورا تمامی رأی‌دهندگان گلدن گلوب را به لاس وگاس برده تا نمایش پیا زادورا را ببینند، و اینکه این مرد شخصاً هزینه سنگین تبلیغات و بازاریابی فیلم و تبدیل کردن زادورا به یک ستاره را پرداخت کرده است. دو سال بعد، جایزه بخش «بازیگر تازه‌وارد سال» از گلدن گلوب حذف شد.

 

۱۹۸۸ – بهترین بازیگر زن در یک فیلم درام: سالی کرکلند برای آنا (Anna)

این نقش‌آفرینی که مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده شده، به بازی «گلن کلوس» در فیلم «جذابیت مرگبار» (Fatal Attraction) که ژانر تریلر را دگرگون کرد ترجیح داده شد و کرکلند جایزه بهترین بازیگر زن فیلم‌های درام را به خانه برد. این پیروزی ظاهراً نتیجه ولخرجی در کمپین‌های تبلیغاتی برای بازیگری نسبتاً ناشناخته بود که اسلشر «بازی‌های مرگبار» (Fatal Games) را در کارنامه داشت.

 

۱۹۹۰ – بهترین فیلمنامه: متولد چهارم ژوئیه (Born on the Fourth of July)

غرابت این انتخاب کمتر به خود فیلم و بیشتر به رقبایش برمی‌گردد. در آن سال فیلم‌های تحسین‌شده‌ای چون «کار درست را انجام بده» (Do the Right Thing) «اسپایک لی»، «سکس، دروغ و نوار ویدیویی» (Sex Lies and Videotape) «استیون سودربرگ»، و «وقتی هری سالی را ملاقات کرد» (When Harry Met Sally) با «متولد چهارم ژوئیه» رقابت کردند. هر سه این فیلم‌ها ژانرهای خود را متحول کردند و سینمای یک دهه بعد را تحت نفوذ خود داشتند. رأی‌دهندگان گلدن گلوب با این انتخاب ثابت کردند که رو به گذشته چرخانده‌‌اند و نه آینده.

 

۱۹۹۹ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: پچ آدامز (Patch Adams)

وجود شاخه‌ای به نام بهترین فیلم موزیکال یا کمدی هر سال جنجال‌برانگیز بوده است. اما این مسئله توضیح نمی‌دهد که چگونه فیلم «پچ آدامز» در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه بهترین فیلم این بخش شده است. این درام سراسر حزن‌انگیز با بازی «رابین ویلیامز» در نقش پزشکی پیش‌رو که داستانش با مرگ شخصیت زن نقش اولش توسط مردی مبتلا به اسکیزوفرنی به قتل می‌رسد، بنا به دلایلی در گلدن گلوب کمدی دانسته شد و با فیلمی چون «ماری یک جوری است» (There’s Something About Mary) «بن استیلر» رقابت کرد.

 

۲۰۰۸ – بهترین ترانه اریجینال: بولت (Bolt) اثر مایلی سایرس و جان تراولتا

در سالی که همکاری میان «مایلی سایرس» و «جان تراوولتا» در نقش سگی سخن‌گو با ترانه «فکر کردم گم شدی» (I Thought I Lost You) نامزد بهترین ترانه اریجینال گلدن گلوب شد، قطعه «قلبم می‌ترکد» (Pop Goes My Heart) «هیو گرنت» در فیلم «موسیقی و شعر» (Music & Lyrics) ایی در میان نامزدها نداشت.

 

۲۰۰۲ – بهترین بازیگر مرد فیلم‌های موزیکال یا کمدی: هیو جکمن برای کیت و لیوپولد (Kate & Leopold)

این فیلم رمانتیک-کمدی فانتزی با بازی «مگ رایان» در روزگاری از راه رسید که «هیو جکمن» در حال تبدیل شدن به یکی از درخشان‌ترین ستارگان هالیوود بود. اما این تنها علت نامزدی او در بخش بهترین بازیگر مرد فیلم‌های موزیکال یا کمدی در سال ۲۰۰۲ بود و گلدن گلوب سراسیمه قصد داشت ستاره تازه‌ای معرفی کند.

 

۲۰۱۱ – بهترین بازیگر زن نقش اول در فیلم‌های درام: هالی بری برای فرانکی و آلیس (Frankie and Alice)

«هالی بری» در سال ۲۰۰۸ فیلم کم‌هزینه و مستقلی در نقش یک استریپر بازی کرد. آن فیلم در سال ۲۰۱۴ عرضه شد اما در سال ۲۰۱۱، برای این فیلم نامزد گلدن گلوب شد. «فرانکی و آلیس» نمونه‌ای از آشفتگی‌ها و ناهماهنگی‌های در کمپین‌های پرخرج تبلیغاتی فصل اهدای جوایز است. این فیلم برای اینکه بتواند در فصل اهدای جوایز سال ۲۰۱۱ رقابت کند، دسامبر سال ۲۰۱۰ به مدت یک هفته تنها در یک سالن سینمای لس‌آنجلس اکران شد. نمایش گسترده فیلم خیلی زود لغو و چند سال بعد یک پخش‌کننده دیگر برای عرضه آن خارج از فصل اهدای جوایز پیدا شد.

 

۲۰۱۱ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: برلسک (Burlesque)

این فیلم موزیکال با بازی «کریستینا اگیلرا» و «شر» یک موفقیت هنری شمرده شده اما خوش‌بین‌ترین هواداران فیلمی که یکی از شخصیت‌هایش «شر» را یک «هرزه روانی» می‌خواند، انتظار نامزدی این فیلم در بخش بهترین فیلم را نداشت.

 

۲۰۱۱ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: توریست (The Tourist)

«توریست» نماینده بدترین روزهای گلدن گلوب است. این فیلم با بازی «جانی دپ» و «انجلینا جولی» که بیشتر بیشتر به طراحی لباس اهمیت داد تا فیلمنامه، امروز بیشتر یادآور شوخی‌های «ریکی جرویز» در مراسم گلدن گلوب است تا چیز دیگری. دپ و جولی در بخش‌های بهترین بازیگر مرد و زن نامزد دریافت جایزه شدند، نه به این خاطر که عملکرد درخشانی داشتند، بلکه حضورشان در مراسم ضروری بود.

 

۲۰۱۷ – بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: آرون تیلور-جانسون برای حیوانات شب‌زی (Nocturnal Animals)

«آرون تیلور-جانسون» در این فیلم نقش سردسته سادیستی یک گروه تبهکار را بازی می‌کند که از شکنجه «جیک جیلنهال» و خانواده او لذت می‌برد. این فیلم در سال ۲۰۱۷ به نحوی به فیلم «مهتاب» (Moonlight) با بازی «ماهرشالا علی» ترجیح داده شد.

 

۲۰۱۸ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: برو بیرون (Get Out)

اعطای نامزدی بهترین فیلم به «برو بیرون» در سال ۲۰۱۸ با توجه به موفقیت تجاری و هنری آن به عنوان اولین اثر بلند «جوردن پیل» قابل پیش‌بینی بود. اما رأی‌دهندگان گلدن گلوب با نامزد کردن فیلم در بخش بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در کنار «هنرمند فاجعه» (The Disaster Artist) و «بزرگترین شومن» (The Greatest Showman) نشان دادند که این تشکیلات را می‌توان جدی نگرفت. پیل در آن زمان از این نامزدی گیج شده و در صفحه توییتر خود به شوخی نوشت این فیلم در واقع «مستند» است.

 

۲۰۲۱ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: میوزیک (Music)

تجلیل از فیلم پرحاشیه و بحث‌برانگیز «میوزیک» آن هم پس از یک سال پاندمی لزومی نداشت. نحوه نمایش اوتیسم در این فیلم به‌شدت با انتقاد مواجه شده و «سیا» کارگردان فیلم نیز در شبکه‌های اجتماعی با برخورد تند با منتقدین به حواشی پیرامون آن دامن زد. گلدن گلوب با این انتخاب اتحادیه را با تهدیدهای جدی مواجه کرد.

 

۲۰۲۱ – بهترین بازیگر مرد فیلم‌های موزیکال یا کمدی: جیمز کوردن برای پرام (The Prom)

نمایش «جیمز کوردن» در «پرام» همچون فیلم «میوزیک» با حملات سهمگین منتقدین روبرو شد. این کمدین بریتانیایی دگرجنس‌گرا نه تنها برای نقش یک هم‌جنس‌گرا انتخاب شده بود، بلکه عملکرد خوبی هم از خود به جا نگذاشت.

۲۰۲۴ – بهترین فیلم موزیکال یا کمدی: مه دسامبر (May December)

فیلم «تاد هینز» با بازی «جولین مور» و «ناتالی پورتمن» نامزد چهار جایزه شد اما نتفلیکس آن را در بخش کمدی یا موزیکال ثبت کرد و نه فیلم‌های درام. «نیویورک تایمز» می‌نویسد «مه دسامبر» وقتی در کن اکران شد مخاطبین زیادی را خنداند اما پس از آنکه از نتفلیکس پخش شد به ندرت با چنین واکنش‌هایی روبرو شده و بیشتر یک تراژدی دانسته می‌شود.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید