Alfred Hitchcock (آلفرد هیچکاک)

آلفرد هیچکاک

آلفرد هیچکاک کارگردانی بریتانیایی می باشد که بیشتر در زمینه فیلم‌های معمایی و دلهره‌آور فعالیت داشت. هیچکاک طی شش دهه، در ساخت بیش از پنجاه فیلم شرکت داشت (از فیلم‌های صامت تا فیلم‌های تکنی‌کالر) و تا به امروز به عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی شناخته می‌شود. از فیلم‌های معروف او می‌توان به سرگیجه، پنجره پشتی، شمال تا شمال غربی، روانی، بدنام، ربه‌کا و پرندگان اشاره کرد. اکثر مجلات و منتقدان سینما او را برترین کارگردان تاریخ سینمای جهان می دانند. در نظر سنجی بنیاد فیلم آمریکا ۴ فیلم آلفرد هیچکاک به نام‌های سرگیجه، روانی، شمال از شمال غربی و پنجره پشتی در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ قرار گرفتند. هیچکاک در ۱۳ ماه اوت سال ۱۸۹۹ در خانواده ای کاتولیک در لندن متولد شد. او از سال ۱۹۱۵ کارش را از یک استودیوی فیلمسازی در انگلستان، با سمت «طراح تیتراژ فیلم» شروع کرد. او سپس با تأثیرپذیری از سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و آثار مورنائو و فریتس لانگ و نیز فیلم‌ساز آمریکایی دیوید وارک گریفیث فعالیت کارگردانی خود را آغاز کرد. اولین تجربه مهم او فیلمی صامت به نام همیشه به همسر خود بگویید(1923) با بازی گرترود مک‌کوی و استنلی لوگان بود. سپس فیلم درام پله‌ژر گاردن (۱۹۲۵) با بازی ویرجینیا والی، کارملیتا گره‌تی و نیتا نالدی و فیلم عقاب کوهستان (۱۹۲۶) با بازی نیتا نالدی را کارگردانی نمود. اولین اثر مشخصا هیچکاکی او فیلم جنایی مستأجر: داستان لندن مه‌آلود (۱۹۲۷) بود که از بازیگران آن می‌توان به مالکوم کین، آلفرد هیچکاک، و الما لوسی رویل اشاره کرد. او این فیلم را با کمک همسرش الما لوسی رویل که نویسنده و کمک کارگردان او بود ساخت. فیلم درام رینگ (۱۹۲۷) با بازی ایان هانتر و چارلز فارل و انحطاط (۱۹۲۷) با بازی آیوور نوولو، ایزابل جینز، ایان هانتر و بن وبستر از دیگر آثار این کارگردان در این سال می باشد. در سال 1928 هیچکاک سه فیلم کمدی رماتیک به نام های همسر کشاورز (۱۹۲۸)، سست‌عفاف (۱۹۲۸) و شامپاین (۱۹۲۸) را کارگردانی نمود. اولین فیلم ناطق او حق السکوت ( ۱۹۲۹) نام داشت که از بازیگران آن می‌توان به سارا آلگود، امیل ده رول، جان لانگدن و دونالد کالتروپ اشاره کرد. از این فیلم بطور همزمان یک نسخه ناطق و یک نسخه صامت ساخته و منتشر شد. این فیلم را، اولین فیلم بلند ناطق بریتانیایی می‌دانند. هیچکاک با ساخت این فیلم نشان داد که قابلیت دراماتیک تکنولوژی جدید را درک می کند. از دیگر آثار این کارگردان می توان به جونو و پایکوک (۱۹۳۰)، قتل! (۱۹۳۰)، تماس الزتری (۱۹۳۰)، دوز و کلک (۱۹۳۱)، ماری (۱۹۳۱)، غنی و غریب (۱۹۳۱)، شماره هفده (۱۹۳۲) و والتزس از وین (۱۹۳۴) اشاره کرد. مردی که زیاد می‌دانست (۱۹۳۴) یکی دیگر از آثار موفق هیچکاک در انگلستان می باشد که بعدها توسط خود او در آمریکا بازسازی شد. یکی از ویژگی‌های بارز فیلم‌های هیچکاک این است که خود او در همهٔ فیلم‌هایش در یک صحنه، حتی بسیار کوتاه به عنوان بازیگر حضور دارد. از دیگر آثار مهم او می توان به فیلم جنایی و دلهره آور خرابکاری (۱۹۳۶) با بازی سیلویا سیدنی و اسکار هومولکا اشاره کرد. این فیلم براساس داستانی از جوزف کنراد به نام مأمور مخفی ساخته شد که به علت مشابهت با نام فیلم قبلی هیچکاک (مأمور مخفی-۱۹۳۶) اغلب دچار سردرگمی می‌شود. او سپس فیلم جنایی جوان و بی‌گناه (۱۹۳۷) با بازی جری ورنو، جان لانگدن و پرسی مارمونت و خانم ناپدید می‌شود (۱۹۳۸) و مسافرخانه جامائیکا (۱۹۳۹) را در بریتانیا کارگردانی کرد. سرانجام هیچکاک از سال ۱۹۳۹ و پس از درخشش در سینمای انگلستان راهی هالیوود شد. اولین تجربه فیلم سازی هیچکاک در آمریکا با موفقیت بسیار زیادی همراه شد. ربه‌کا (۱۹۴۰) به کارگردانی آلفرد هیچکاک و تهیه‌کنندگی دیوید سلزنیک که در ۱۹۴۰ ساخته شده و جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری را ازآن خود ساخته است. این فیلم که بر اساس رمان روانشناسانه و پر از تعلیق ربه‌کا، اثر نویسندهٔ انگلیسی دافنه دوموریه ساخته شده است اولین فیلم آمریکایی هیچکاک و اولین همکاری مشترک او با دیوید سلزنیک محسوب می‌شود. سر لارنس الیویه، جوان فانتین و جودیت اندرسون نقش‌های اصلی را در این فیلم بازی می‌کنند.او برای کارگردانی این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردان در سال 1941 گردید. در همین سال فیلمی دیگر به نام خبرنگار خارجی (۱۹۴۰) در ژانر ماجراجویی، معمایی، عاشقانه، مهیج و جنگی با بازی جوئل مکری و لارین دی کارگردانی کرد. سایه یک شک (۱۹۴۳) از فیلم های مورد علاقه هیچکاک می باشد که همراه با بدنام (۱۹۴۶) از جمله شاهکارهای او در دهه ۱۹۴۰ به شمار می‌آید. طلسم‌شده (۱۹۴۵) نیز با بازی اینگرید برگمن و گری گوری پک بیست و یکمین فیلم آلفرد هیچکاک است که با سخنی از شکسپیر آغاز می‌شود. بدنام (۱۹۴۶) یکی از فیلمهای کارگردان مشهور سینما آلفرد هیچکاک است که در سال ۱۹۴۶ با هنرنمایی دو بازیگر معروف تاریخ سینما یعنی کری گرنت و اینگرید برگمن ساخته شده‌است و ماجرایی جاسوسی و عاشقانه را دربرمی‌گیرد. فیلم یکی از شاهکارهای هیچکاک در زمینه تعلیق - بازی بازیگران - فیلمنامه و استفاده از نماها و سکانسهایی ناب به‌شمار می‌رود. از دیگر آثار شاخص هیچکاک می توان به طناب (۱۹۴۸) اشاره کرد. این فیلم فیلم جنایی-روانی و هیجان انگیز بر اساس اقتباس‌های هیوم کرونین و آرتورلائورنتس از رمانی با همین نام، نوشتهٔ پاتریک همیلتون که در سال ۱۹۲۹ در آمریکا منتشر شده‌است، تولید شد. این فیلم با بازی جیمز استوارت، جان دال و فارلی گرانگر، اولین فیلم رنگی آلفرد هیچکاک است که بدون توقف دوربین ضبط شده‌است و پس از پایان ضبط، هیچ گونه ویرایشی روی آن صورت نگرفته‌است و از این نظر به عنوان یک رکورد در تاریخ سینمای جهان به ثبت رسیده‌است که پس از قایق نجات، دومین فیلم با تنظیمات محدود توسط آلفرد هیچکاک به‌شمار می‌رود. در روایتی دیگر گفته می‌شود ایدهٔ اصلی این فیلم برگرفته ازداستان واقعی زندگی و به قتل رسیدن بابی فرانک ۱۴ ساله در سال ۱۹۲۴ توسط ناتان لئوپولد و ریچارد لوب دانشجویان دانشگاه شیکاگو الهام گرفته شده‌است. این فیلم یکی از تجربی‌ترین و جالب‌ترین آثار آلفرد هیچکاک است که در آن آزمایش‌های گوناگوی توسط کارگردان صورت گرفته‌است و هیچکاک در آن یک مجموعه عوامل را برای روند تولید به کار گرفته‌است، که خود از آن با عنوان «جعبهٔ تولید فیلم» یاد کرده‌است. رها از بسیاری از تکنیک‌های استاندارد تولید فیلم، صحنه‌های طولانی گسست ناپذیر تصویر برداری شده در طناب، هیچ گونه خللی به روند تولید وارد نساخته‌است و این در حالی است که شات‌های طولانی این فیلم، بالغ بر ده دقیقه به طول انجامیده‌است. از دیگر آثار وی می توان به فیلم دلهره آور در برج جدی (۱۹۴۹) که اقتباسی از رمانی به همین نام از هلن سیمپسون بود اشاره کرد. این فیلم دومین فیلم هیچکاک با فرمت تکنی‌کالر به‌شمار می‌رود و همچون فیلم رنگی پیشین طناب (۱۹۴۸)، از برداشت‌های طولانی ۱۰دقیقه‌ای در آن استفاده کرده‌است. هیچکاک با فیلم موفق و نسبتاً پر فروش بیگانگان در ترن (۱۹۵۱)، بر اساس رمانی به همین نام اثر پاتریشیا های‌اسمیت وارد دهه ۱۹۵۰ شد. عمده فیلم‌هایی که هیچکاک در این دهه ساخت فیلم‌های خوب و موفقی بودند. از جمله این فیلم‌ها دستگیری یک دزد (۱۹۵۴)، بازسازی مردی که زیاد می‌دانست (۱۹۵۵) و سه فیلم که شاید روشن‌ترین تجسمِ جهان هیچکاک باشند: پنجره پشتی (۱۹۵۴)، سرگیجه (۱۹۵۸) و شمال با نورث‌وست (۱۹۵۹). او از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲ مجموعه سریالی تحت عنوان «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» را کارگردانی کرد که در این فیلم‌ها او به عنوان راوی داستان در فیلم حاضر می‌شد. این مجموعه آنتولوژی تلویزیونی در ژانرهای دلهره‌آور (تریلر)، رازآلود (مایستری)، ترسناک و کمدی به عنوان استاد ژانرهای دلهره‌آور و رازآلود شناخته می‌شود. مجلهٔ تایم این سریال را در فهرست ۱۰۰ برنامهٔ تلویزیونی برتر خود قرار داد و انجمن نویسندگان غرب آمریکا آن را به عنوان هفتادونهمین سریال برتر دنیا شناخت. چیزی که این برنامه بیش از هرچیز به خاطر آن مشهور است، سکانس آغازین هر قسمت است. هر قسمت با نشان دادن نقاشی‌ای از هیچکاک و شروع شدن آهنگ مجموعه شروع می‌شود؛ سپس سایه هیچکاک را می‌بینیم که به صحنه وارد می‌شود و با سلام و عصربه‌خیر برنامه را شروع می‌کند. قسمت آغازین هر اپیزود، حالت طنز دارد زیرا هربار هیچکاک مشغول به کاری عجیب است. به عنوان مثال، یک دستگاه جدید را امتحان می‌کند یا یک نارنجک قلابی را بررسی می‌کند. پنجره پشتی (۱۹۵۴) فیلمی سینمایی در ژانر معمایی و دلهره‌آور به کارگردانی آلفرد هیچکاک محصول سال ۱۹۵۴ است که سیاری از منتقدان این فیلم را از بهترین فیلم‌های هیچکاک و بهترین فیلم‌های دلهره‌آور تاریخ سینما می‌دانند. تمامی نماهای این فیلم از درون یک اتاق گرفته شده که پنجره‌ای رو به چند آپارتمان دارد. یک عکاس خبری (جیمز استوارت) که با پای شکسته مجبور است در یک صندلی چرخدار باقی بماند از روی بیکاری به تماشای حرکات همسایه‌های آن طرف حیاط آپارتمانی که در گیتیچویلج دارد مشغول می‌شود. مشاهداتش باعث می‌شود که به یکی از همسایه‌ها (ریموند بر) شک ببرد، این مرد همسرش را کشته‌است، ولی عکاس نمی‌تواند از این بابت دوست دختر خود (گریس کلی) و دوست کارآگاهش وندل کوری را قانع کند. او پس از کارگردانی گرفتن یک دزد (۱۹۵۵) و دردسر هری (۱۹۵۵) نسخه بازسازی شده دیگری از فیلم مردی که زیاد می‌دانست (۱۹۵۶) را با بازیگری جیمز استوارت و دوریس دی ساخت. هیچکاک قبلاً در سال ۱۹۳۴ این فیلم را به صورت سیاه و سفید با فیلمنامه‌ای کمی متفاوت ساخته بود. این فیلم برنده یک جایزه اسکار برای بهترین آهنگ شده‌است. تروفو در کتاب سینما به روایت هیچکاک از قول او نقل می‌کند: «مردی که زیاد می‌دانست، توسط یک کارگردان آماتور ساخته شد و توسط یک کارگردان حرفه‌ای بازسازی شد. او در همین سال فیلم مرد عوضی (۱۹۵۶) را با بازی هنری فوندا را کارگردانی کرد. ین فیلم ساختاری مستند دارد و فارغ از سایر مشخصات ویژهٔ سایر فیلم‌های هیچکاک است. هیچکاک در این فیلم به روایت‌کردن یک داستان واقعی در مکان‌های واقعی و با اشخاص واقعی (بجز شخصیت‌های اصلی فیلم نظیر بالسترو و زنش) می‌پردازد. هیچکاک فیلم سرگیجه(1958) را که بدون شک یکی از بهترین فیلم هایش است را بر اساس داستان از میان مردگان نوشته بوالو- نارسژاک ساخت. این فیلم که از اولین نمونه های عالی فیلم های تغییر شخصیت و جنایت های پیچیده و از پیش طرح ریزی شده بود توجه همگان را جلب کرد. این فیلم که به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود که جوایز مهمی از انجمن منتقدان فیلم نیویورک و جشنوارهٔ سن سباستین گرفت. شهرت این فیلم در حرکتِ دوربینی بود که هیچکاک برای القای حس سرگیجه ابداع کرده بود: زوم و عقب‌کشیدن همزمان دوربین فیلمبرداری، این کار عمق صحنه را مخدوش می‌کرد و بعداً به ترفند «دالی زوم» معروف شد. هیچکاک فیلم سرگیجه را شخصی‌ترین فیلم کارنامه‌اش خوانده‌است. فیلمی که یکی از مضامین موردعلاقهٔ هیچکاک، یعنی عشق به مثابهٔ یک وسواس را بررسی می‌کرد. عشقی که زن و مرد را ویران می‌کند. این فیلم کاندیدای ۲ اسکار (کاندیدای اسکار بهترین صدا-کاندیدای اسکار بهترین طراحی هنری) در سال ۱۹۵۹ شد. فیلم دلهره آور شمال با نورث‌وست (۱۹۵۹) چهل‌وششمین اثر هیچکاک، عنوان نامزدی ۳ جایزه در سی‌ودومین مراسم اسکار از جمله نامزدی جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌نامهٔ اصلی برای ارنست لمن را در پی داشت. ارنست لمن، نوشتن فیلمنامهٔ این فیلم را عهده‌دار بود و بازیگرانی چون کری گرانت، اوا ماری و جیمز میسون در آن نقش‌آفرینی کردند. داستان فیلم، حکایت تودرتو و پرتعلیق از مردی است که ناخودآگاه خود را درگیر ماجرایی جاسوسی و اتهاماتی که به وی وارد آمده می‌بیند و زنی که در این میان قصد کمک به او را دارد. این فیلم که در ژانر تریلرهای سیاسی ، جنایی با رگه هایی از طنز خاص هیچکاکی بود که هیچکاک آن را با هزینه ای زیاد برای کمپانی ام . جی. ام (مترو گلدوین مایر) ساخت. موفقیت این فیلم موجب شد که هیچکاک با سربلندی وارد دهه ۱۹۶۰ شود. هیچکاک در سال ۱۹۶۰ ، با وام گیری از برنامه ریزی تولید، فیلم برداری سیاه و سفید و داستانی هولناک فیلم روانی (۱۹۶۰) را ساخت. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ژانر وحشت تاریخ سینما شناخته شده و در فهرست «صد سال… صد فیلم» بنیاد فیلم آمریکا که لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۱۸ قرار دارد. شخصیت منفی این فیلم، نورمن بِیتس، جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال… ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا، که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ ۲ قرار دارد. سکانس «قتل زیر دوش حمام» در فیلم روانی دارای چنان اهمیتی در تاریخ سینما است که در بسیاری از دانشکده‌های سینمایی جهان تدریس می‌شود. در این سکانس سه‌دقیقه‌ای از ۷۷ زاویه دوربین و ۵۰ کات استفاده شده‌است. این فیلم با ترکیب مونتاژدرخشان ، حرکات طولانی دوربین و نیز تغییر دراماتیک همذات پنداری تماشاگر ، ضمنا نشانگر تکنیک های پخته هیچکاک نیز بود. پرندگان (۱۹۶۳) فیلمی دلهره‌آور است که در سال ۱۹۶۳ در ایالات متحدهٔ آمریکا توسط کارگردان بریتانیایی، آلفرد هیچکاک، و بر اساس داستان پرندگان، اثر دافنه دوموریه، ساخته شده‌است. موضوع داستان اصلی فیلم، حملات ناگهانی و وحشیانهٔ تعداد وسیعی از پرندگان به دلایل نامشخصی، به خلیج بودگا واقع در کالیفرنیا است. مارنی (۱۹۶۴) نیز که در سال ۱۹۶۴ توسط آلفرد هیچکاک ساخته شد، از سوی بسیاری از منتقدان، آخرین شاهکار آلفرد هیچکاک شناخته می‌شود. پرده پاره (۱۹۶۶)، توپاز (۱۹۶۹)، جنون (۱۹۷۲) و توطئه خانوادگی (۱۹۷۶) از آخرین آثار این کارگردان می باشد. استاد بزرگ تاریخ سینما در ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ چشم از جهان فرو بست. در هرحال هیچکاک یکی از مهمترین فیلم سازان کلاسیک است که آثارش همیشه به عنوان نمونه و الگو برای فیلم سازان پس از او بوده. کم نیستند فیلم سازان بزرگی که از هیچکاک به عنوان استادی غائب که فیلم هایش بهترین تدریس سینمایی برایشان بوده نام می برند و هیچکاک و فیلم هیچکاکی نیز چیزی نیست که به آسانی بتوان آن را از سینما جدا کرد. برخی از افتخارات آلفرد هیچکاک: نامزد دریافت جایزه اسکار به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم‌های ربکا در سال1941 ، سوء ظن در سال 1942 ، قایق نجات در سال 1945 ، طلسم شده در سال 1946 ، پنجره عقبی درسال 1955 و روح در سال 1961.نامزد دریافت نخل طلای کن به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم‌های مردی که زیاد می‌دانست در سال 1956 و بدنام در سال 1946.نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای فیلم جنون در سال 1973.نامزد دریافت شیر طلایی جشنواره ونیز برای فیلم دستگیری دزد در سال 1955.

۳۰نما کامل‌ترین آرشیو دانلود فیلم و دانلود سریال خارجی بدون سانسور با زیرنویس فارسی  

فیلموگرافی

Attack of the Hollywood Cliches! 2021

6.1

imdb-icon
78/52: Hitchcock's Shower Scene 2017

7.3

imdb-icon

6.7

cinama-icon
Harold and Lillian: A Hollywood Love Story 2015

7.9

imdb-icon
Ingrid Bergman in Her Own Words 2015

7.4

imdb-icon

9.4

cinama-icon
Hitchcock/Truffaut 2015

7.4

imdb-icon

8.4

cinama-icon
Night Will Fall 2014

8

imdb-icon
Memory of the Camps 2014

8.4

imdb-icon

8.5

cinama-icon
What Is Cinema? 2013

6.1

imdb-icon

7.8

cinama-icon
Family Plot 1976

6.8

imdb-icon

7.7

cinama-icon
Frenzy 1972

7.4

imdb-icon

7.9

cinama-icon
Topaz 1969

6.2

imdb-icon

7

cinama-icon
Torn Curtain 1966

6.6

imdb-icon

7.4

cinama-icon
Marnie 1964

7.1

imdb-icon

7.6

cinama-icon
The Birds 1963

7.7

imdb-icon

8.2

cinama-icon
The Alfred Hitchcock Hour 1962

8.5

imdb-icon

9

cinama-icon
Psycho 1960

8.5

imdb-icon

8.7

cinama-icon
North by Northwest 1959

8.3

imdb-icon

8.3

cinama-icon
Vertigo 1958

8.3

imdb-icon

8.9

cinama-icon
The Wrong Man 1956

7.4

imdb-icon

7.8

cinama-icon
The Man Who Knew Too Much 1956

7.4

imdb-icon

7.9

cinama-icon

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید