news-background
news-background

ریچارد لینکلیتر: استودیوهای هالیوود برای ۱۲ ساله‌ها فیلم می‌سازند

منتقدین سال‌هاست که نسبت به «مرگ بزرگسالی در فرهنگ آمریکا» هشدار می‌دهند و فیلمسازان متعددی به تسخیر سالن‌های سینما با فیلم‌های ابرقهرمانی معترض شده‌اند. «آلن مور» خالق «وی مثل وندتا» (V for Vendetta) کامیک «نگهبانان» (Watchmen) حتی می‌گوید این ژانر بزرگسالانه نیست.

رکوردشکنی فیلم‌های مارول سبب شد که استودیوها رمز موفقیت را تولید دنباله بدانند و لحن فیلم‌ها را به این دست محصولات شبیه کنند. ژانر ابرقهرمانی اگرچه در یکی دو سال اخیر از نفس افتاده اما نفوذ آن‌ها همچنان در فیلم‌های زیادی یافت می‌شود و البته فیلمسازانی که از این ژانر حمایت می‌کنند کم نیستند.

شکست‌های تجاری نه تنها باعث نشد که استودیوهایی مانند دیزنی دست از تولید دنباله برای فیلم‌های پرفروش قبلی بردارند، بلکه بر شمار آن‌ها اضافه کنند چرا که فروش آن‌ها را تضمین شده می‌دانند. نتیجه این اتفاق کاهش فیلم‌هایی است که با بودجه متوسط تولید می‌شدند.

«ریچارد لینکلیتر» که فیلم جدید او «ضارب» (Hit Man) با بازی «گلن پاول» به تازگی از نتفلیکس پخش شده، در مصاحبه با پادکست «میکسد سیگنالز» از کاهش محسوس فیلم‌های بزرگسالانه گفته است. او علت را بچه‌گانه‌سازی در هالیوود و هجوم فیلم‌های ابرقهرمانی به سالن‌های سینما می‌داند.

لینکلیتر می‌گوید: «هالیوود همین است. سینمای این نسل است... خدای من، خوشحالم که در این سال‌ها بچه نیستم. در کودکی و حدود ۱۰ تا ۱۳ سالگی، تنها دلیل سینما رفتن من این بود که فیلم‌ها همگی بزرگسالانه بودند. باید راهی برای ورود به سالن پیدا می‌کردید. امروز،‌ برای دوازده ساله‌ها فیلم می‌سازیم. در مجاب کردن بزرگسالان به اینکه فیلم‌های خوبی‌اند عالی عمل کرده‌اند. [می‌گویند:] برای همیشه بچه بمانید. به خواندن کتاب‌های مصور ادامه دهید. این سینماست. فیلمسازی برای بزرگسالان را با همه پیچیدگی‌هایش از جمله رابطه جنسی رها کرده‌اند.»

گفته‌های دقیق لینکلیتر نشان می‌دهد که «خستگی ابرقهرمانی» که پس از «آخر بازی» (Avengers: Endgame) به تدریج شکل گرفت نشانه مثبتی باشد و غول‌های رسانه‌ای را بالأخره تسلیم کند که بیشتر خطر کنند.

«آلن مور» پیش‌تر به «گاردین» گفته بود: «حدود سال ۲۰۱۱ گفتم نشانه نگران‌کننده‌ای برای آینده است وقتی میلیون‌ها بزرگسال برای دیدن فیلم‌های «بتمن» صف می‌کشند. زیرا این نوع رفتار کودکانه – که به دوران ساده‌تر و واقعیت‌های ساده‌تر اصرار دارد – می‌تواند اغلب منادی فاشیسم باشد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید