news-background
news-background

بازی خطرناک دو قطبی سازی HBO پیش از پخش فصل دوم سریال House of the Dragon

[حاوی اسپویلر از فصل اول «خاندان اژدها»]

با انتشار تریلرهای جدید رسماً تأیید شد که فصل دوم سریال «خاندان اژدها» (House of the Dragon) ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴ پخش می‌شود. اما این تریلرها که به نام‌های «سبز» و «سیاه» نامگذاری شده بودند از شروع یک بازی خطرناک و حتی به اعتقاد برخی «احمقانه» نشان داشتند.

«مت اسمیت»، «اما دارسی» و «الیویا کوک» در پیش‌درآمدی که به ۲۰۰ سال پیش از وقایع «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) می‌رود بازمی‌گردند. به‌رغم حدود دو قرن فاصله، فصل اول «خاندان اژدها» نشان داد که کشمکش برای «تخت آهنین» به وجود آمده و جنگ داخلی تارگرین‌ها و های‌تاورها را مقابل یکدیگر قرار داده است.

شخصیت‌های سریال به دو گروه تقسیم می‌شوند: سبزها که از «آلیسنت های‌تاور» با بازی کوک و پسرش «ایگان تارگرین» با بازی «تام گرین کارنی»، و سیاهان که «رینیرا تارگرین» با بازی دارسی و «دیمون تارگرین» با بازی اسمیت تشکیل شده‌اند.

سبزها می‌خواهند ایگان را روی تخت سلطنت بنشانند در حالی که سیاهان اصرار دارند که رینیرا باید ملکه باشد. برای تحقق این اهداف خون‌های زیادی ریخته خواهد شد اما مسئله‌ای که بسیاری را ناامید و نگران کرده این است که این تنازع هرگز به دنیای سریال محدود نشده است. اچ‌بی‌او از این موضوع به خوبی آگاه است و در فاصله چند ماه مانده به پخش فصل دوم با این تریلرهای دوگانه سعی دارد این کاستی را جبران کند.

بینندگان فصل اول سر و صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کردند و خشمگینانه خواسته‌ها و اعتراضات خود را بیان می‌کردند. از سوی دیگر بینندگان خنثی فقط سعی داشتند از دیدن سریال لذت ببرند و از هیاهوی مداوم پیرامون مسائلی از این دست که آلیسنت بهتر است یا رینیرا دوری و در عوض از داستان ضد-جنگ و ضد-مردسالاری تمرکز کنند. راه گریزی از آن جنجال‌ها نبود اما به نظر می‌رسد که اچ‌بی‌او و مدیران بازاریابی تصمیماتی گرفته‌اند که این هیاهو حتی پرسروصداتر شود.

اچ‌بی‌او چهارشنبه این هفته پوسترهای جدیدی از شخصیت‌های سریال منتشر کرد که عبارت «همه باید انتخاب کنند» روی آن‌ها دیده می‌شد. بیست و چهار ساعت بعد در حالی که هواداران سریال منتظر رونمایی از تریلر رسمی بودند، این شبکه نه یکی، بلکه دو تریلر «سبز» و «سیاه» منتشر کرد.

هرچند این اقدام اچ‌بی‌او از منظر بازاریابی نبوغ‌آمیز است، اما همان‌گونه که «مترو» می‌نویسد، سریال‌های بزرگ در عصر حاضر به هیاهو نیازی ندارند و فقط کافی است که درگیرکننده باقی بمانند. با این استراتژی بینندگان نیازی به انتخاب یک طرف سیاه یا سبز حس می‌کنند، و این نیاز حتی به کسانی سرایت خواهد کرد که «خاندان اژدها» را دنبال نمی‌کنند.

رقابت میان هواداران سبز و سیاه از حالا با بحث درباره شمار بینندگان این دو تریلر و جذابیت‌های ظاهری بازیگران دو گروه آغاز شده است. از این گذشته، صفحه رسمی «خاندان اژدها» با انتشار تریلرها بینندگان را به «عهد» بستن دعوت می‌کند. دعوتی که مشتاقانه از سوی هواداران پذیرفته شده و حتی صفحه توییتر «پیتزای دومینو» به آن ملحق شده است.

فصل اول «خاندان اژدها» و «بازی تاج‌وتخت» ثابت کرده بودند که «عهد» بستن با شخصیت‌های این دنیای فانتزی از لذت دیدن آن می‌کاهد و به بدرفتاری با بازیگران و نفرت‌پراکنی افسارگسیخته در شبکه‌های اجتماعی منجر می‌شود. در اینستاگرام از حالا یک طرف را «حامی تیم زناکار» و طرف دیگر را «پشتیبان ملکه هرزه» می‌نامند.

«امیلی کری» که در فصل اول «خاندان اژدها» نقش «آلیسنت های‌تاور» را بازی کرد، نوجوانی بیش نبود وقتی که به خاطر حملات نفرت‌آلود هواداران صفحه توییترش را غیرفعال کرد. صفحات «سارا هس» و «کلر کیلنر» نویسندگان و کارگردانان فصل اول نیز هدف حملات زن‌ستیزانه «سبزها» قرار گرفت که از نحوه نمایش شخصیت‌های محبوبشان ناراضی بودند.

چند سال پیش از آن، «سوفی ترنر» بازیگر نقش «سانسا استارک» با حملات مشابهی روبرو شد و شبکه‌های اجتماعی را ترک کرد. همین رفتارها را برخی از هواداران «جنگ ستارگان» در سال‌های دورتر با «احمد بست» و پس از آن با «کلی ماری ترن» نشان دادند.

اچ‌بی‌او در حالی هواداران را به سلاح نفرت مجهز می‌کند که «جرج آر.آر. مارتین» چندی پیش گفته بود «هواداران سمی» او را افسرده کرده‌اند. این بازاریابی نه تنها ماهیت ضد-جنگ سریال را نادیده می‌گیرد، بلکه تماشای سریال را برای بیننده به تجربه‌ای ناخوشایند بدل می‌کند.

یکی از صفحات هواداری (WeThrones) در توییتر می‌نویسد: «[تریلرهای دوگانه] ثابت می‌کنند که جنگ [میان هواداران] سودآور است و حتی از طرف استودیوها حمایت می‌شود.» در دنیای «بازی تاج‌وتخت» نیز «شیرین باراتیون» با بازی «کری اینگرام» که یکی از معدود شخصیت‌های ناخطاکار بود با دیالوگی مشابه از مشاهده جنگ‌ها گفت: «هیچ طرفی را انتخاب نمی‌کنم. انتخاب یک طرف بود که همه‌چیز را این‌چنین وحشتناک کرد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۱

چرا بزرگ ميكنن خب يه سريال شاهكار ساخته شده هركيم يه طرفي رو انتخاب ميكنه البته مشخصه 90 رصد سياهن و 10 درصد سبز. جنگ سوداور است و ... اين حرفاي مثلا فلسفي صد من يه غاز ديگه چيه . يه كار تبليغاتي كردن شبكه به نفعشون بوده هيجان هم بالا ميره حالا يه عده بيمار ذهني حمله ميكنن به بازيگرا در شبكه به اون استوديوي سازنده چ ربطي داره . خدايي بعضيا ميان حرف بزنن كه فقط يه چيزي گفته باشن دريغ از ذره اي منطق و حرف حساب. جنگ سوداور است استوديو ها هم از ان حمايت يكنن ديگه چ مزخرفي بود كه من شنيدم . رقص اژدهايان بنظرم مهمترين رويداد خاندان تارگرين هستش كه تفرقه باعث كم شدن قدرتشون شد و و جنگ هاشم به شدت بزرگ و حماسين . اچ بي او هم داره كارشو درست انجام ميده قشنگ ميسازه تبلغات ميكنه درامدشم نوش جونش .

نمایش اسپویل
۴ فروردین ۱۴۰۳ ۱۹:۱۱

ضد-مردسالاری ؟ کدوم مرد سالاری ؟ این طوری که نود درصد فیلم ها و شاهکارهایی مثل ارباب حلقه ها ساخته نمیشد چون مردها نقش اصلی هستند . چرا کسی به داکوتا جانسون حرفی نزد بخاطر فیلم مادام وب بخاطر اینکه خودش میدونست فیلمش بده طرفدارا ناراحت هستند که چرا اوبی وان یه سریال افتضاحه ( به جای پرداختن به داستان لوک و اوبی وان ، به داستان لیا پرداختن و اوبی وان رو مثل یه بدبخت بازنده و ضعیف نشون دادند و کل سریال به وجود اومد به خاطر معرفی یک کاراکتر زن سیاه پوست ) این بازیگرا و رسانه ها هستند که به طرفدارا حمله میکنند و اون ها رو نژاد پرست یا زن ستیز میخونند. اگر یه داستان خوب یا شخصیت پردازی خوب داشت مثل یوروایچی کاراکتر زن سیاه پوست توی بلیچ طرفدرا مشکلی نداشتن ولی دیگه شورانر برای سریالها استخدام نمیکنند اکتیویست استخدام میکنند که سر رشته یا علاقه ای به اون فرانچایز یا شخصیت های توش ندارن و یه افتضاح مثل ویچر مثل رینگز اف پاورز میسازن . بخاطر همین افراد اکتیویست و قدرتیه که بهشون دادند که دیگه به ندرت فیلم های خوبی ساخته میشه . اکثر کارگردان ها و نویسنده های مرد سفید پوست استخدام نمیشند حتی اگه برنده اسکار یا امی باشن چون سفید پوستند . لطفن به جای انعکاس افکار جورنالیست های آمریکایی یه مقاله بی طرف بنویسید

نمایش اسپویل
۴ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۴۰

این که تو مطلب بالا نوشته شده تنازع بین دو طرف - گروه سبز و سیاه - هرگز در دنیای سریال گنجانده نشده منظورش چیه پس فصل اول داشتن تره خورد میکردن

نمایش اسپویل