news-background
news-background

تمایل نولان به کارگردانی یک فیلم ترسناک: به دنبال یک ایده استثنایی‌ام؛ Dark Knight Rises درباره ترس از ظهور فاشیسم بود

نولان می‌گوید: «خیلی دوست دارم یک فیلم هارر بسازم.»

«کریستفر نولان» می‌گوید مایل است یک فیلم ترسناک را به کارنامه‌اش اضافه کند. این فیلمساز بریتانیایی پنجشنبه گذشته در لندن حضور داشت تا یک جایزه افتخاری از «بنیاد فیلم بریتانیا» (BFI) دریافت کند.

او می‌گوید: ««اوپنهایمر» (Oppenheimer) عناصری از ژانر وحشت را بدون شک دارد، چرا که فکر می‌کنم به موضوع فیلم مرتبط است. به نظر من فیلم‌های ژانر وحشت بسیار جالب‌اند چون به تمهیدات بسیار سینمایی تکیه می‌کنند، مسئله واقعاً واکنش عمیق به اتفاقات است، و بنابراین در مقطعی، خیلی دوست دارم که یک فیلم ترسناک بسازم. اما فکر می‌کنم یک فیلم ترسناک خوب نیازمند ایده‌ای واقعاً استثنایی است. و این ایده‌ها بسیار نادرند. بنابراین هنوز داستانی پیدا نکرده‌ام که این ویژگی را داشته باشد.»

نولان اضافه می‌کند: «اما به نظرم ژانر بسیار جذابی از منظر سینمایی است. یکی از معدود ژانرهایی است که استودیوها این روزها زیاد می‌سازند و فیلم‌هایی‌اند که سردی زیادی دارند، انتزاع زیاد. کیفیت‌های زیادی دارند که هالیوود معمولاً در مقابل قرار دادنشان در فیلم‌ها مقاومت می‌کند، اما در این ژانر جایز است.»

او می‌گوید «اوپنهایمر» برای مثال در میانه فیلمی در ژانر سرقت است و در یک سوم پایانی یک درام حقوقی: «علت اینکه برای آن دو بخش از فیلم روی آن دو ژانر تکیه کردم این است که ژانرهای جریان اصلی که دیالوگ‌ها و گفت‌وگوی آدم‌ها در آن‌ها ذاتاً تنش‌زا و برای مخاطب جذاب است. جذابیت ژانر همین است، می‌توانی با حوزه‌های مختلف بازی کنی، در حالی که در انواع مختلف فیلم امکانش را پیدا نمی‌کنید.»

وقتی مجری این پنل می‌گوید فیلم‌های «بتمن» از جمله «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) ظهور رهبران سیاسی تفرقه‌افکن را پیش‌بینی کرده، کارگردان پاسخ می‌دهد: «نیت ما همیشه این بود که در نمایش اتفاقاتی که از آن‌ها تأثیر پذیرفته‌ایم صادق باشیم، اتفاقاتی که نگرانش هستیم. بدون شک وقتی به «بتمن شروع می‌کند» (Batman Begins) نگاه می‌کنم، می‌بینم که تأکید زیادی روی تروریسم وجود دارد، بدیهی است به این دلیل که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر ساخته شد. چیزی نبود که آگاهانه در فیلم قرار دیهم. شخصیت «جوکر» فیلم «شوالیه تاریکی» یکسره درباره ترس و آنارشی و ترس قانون‌شکنی و تأثیرش روی جامعه است. «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) درباره ترس از فاشیسم و عوام‌فریبی است.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید