news-background
news-background

نقدهای فیلم Napoleon: رعدآسا چون تازش یک سواره‌نظام با طنزی غیرمنتظره

اولین نقدهای فیلم «ناپلئون» منتشر شدند.

با برگزاری مراسم افتتاحیه «ناپلئون» (Napoleon) «ریدلی اسکات» در پاریس، اولین نقدهای این فیلم حماسی منتشر شدند. اسکات در این فیلم بخش‌هایی از زندگی «ناپلئون بناپارت» با بازی «واکین فینیکس» و رابطه او با همسرش جوزفین با بازی «ونسا کربی» را روایت کرده است. پیش از اسکات فیلمسازانی چون «چارلی چاپلین» و «استنلی کوبریک» سعی کردند چنین فیلمی بسازند و در نهایت به سراغ فیلم‌های دیگری رفتند.

منتقدین می‌گویند این فیلم حماسی و تاریخی در لحظاتی به یک کمدی بسیار خنده‌دار تبدیل می‌شود. در ادامه بخش‌هایی از این نقدها آمده است.

«گاردین» می‌نویسد فیلمسازان دیگری سعی کرده‌اند «راه‌های افتخار» را مانند ناپلئون در پیش بگیرند و ناکام مانده‌اند: «اما ریدلی اسکات – ولینگتون سینما – فیلمی بسیار لذت‌بخش ساخته که مثل تازش سواره‌نظام است، یک فیلم بیوگرافی سریع دو و نیم ساعته که اسکات در آن به نیروهایش اجازه نمی‌دهد در زمین‌های گل‌آلود حقایق مسلم یا مفاهیم متافیزیکی با سرعتی کمتر از چهار نعل پیش‌روی کنند، مشکلاتی تاکتیکی که فیلمسازان دیگر را مغلوب ساخته بود.»

منتقد «بی‌بی‌سی» می‌نویسد: «مارتین اسکورسیزی ۸۰ و ریدلی اسکات ۸۶ ساله است، اما هیچ‌یک از این دو کارگردان نشانی از آرام و قرار ندارند. در سال‌های اخیر، اتفاقاً فیلم‌های آن‌ها طولانی‌تر، پرخرج‌تر و جاه‌طلبانه‌تر از همیشه شده‌اند. نمونه اخیرش «ناپلئون» است، بیوگرافی ۱۶۰ دقیقه‌ای اسکات درباره فرمانده ارتش و فرمانروای فرانسوی که میان چند کشور و چند دهه می‌چرخد و چند صحنه نبرد رعدآسا نشان می‌دهد. دستاوردی شگرف است، هرچند باعث می‌شود مهارت‌های رهبری اسکات را بیشتر ستایش کنید تا ناپلئون.»

«تلگراف» می‌نویسد اسکات به «فصل پایانی دوران فیلمسازی» خود رسیده و «ناپلئون» اثری آرمانی برای این «شکوه زمستانی» است در حالی که منتقد «ددلاین» اعتراف می‌کند این فیلم حماسی «دقیقاً اوج نمی‌گیرد» اما شخصیت‌پردازی پیچیده‌ای دارد: «خصوصیتی که عادت کردن به آن زمان می‌برد این است که فیلم واقعی در ذهن بناپارت است؛ او به این حقیقت خو می‌گیرد که همتایانش او را قلدر می‌دانند، کسی که دنیا را گروگان می‌گیرد، کسی که برای تحقق صلح به هر قیمتی جنگ می‌کند و در همین حال، تقریباً به همه نگاه تحقیرآمیزی دارد (یک فرستاده بریتانیایی می‌گوید: «چه حیف که چنین مرد بزرگی بدخلق است.»)»

منتقد «ایندیپندنت» می‌نویسد: «به عبارت کوتاه، زندگی ناپلئون است به گونه‌ای که فقط اسکات می‌تواند روایتش کند، پر از حرارت، صحنه‌‌های تماشایی، و رفتارهای مردانه. صحنه‌های نبردش هیجان‌انگیزند، رجعتی به لحظات دیدنی که در هالیوود دیگر هیچ‌کس حاضر نیست آن‌ها را بسازد. اما می‌تواند به همان اندازه بی‌احساس باشد، از جنبه‌ای به درستی و با دقت مردی را توصیف می‌کند که به گفته یکی از هم‌عصرانش «استاد شطرنجی است که حریفش اتفاقاً بشریت است.»»

منتقدین نشریاتی چون «هالیوود ریپورتر»، «مشبل» و «ایندی‌وایر» نقدهای منفی‌‌تری برای «ناپلئون» منتشر کرده‌اند. «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «آمادگی این را نداشتم که [اسکات] در آخرین فیلمش یکی از جاه‌طلب‌ترین فرمانروایان تاریخ را یکسره تحقیر کند.»

منتقد «نیویورک پست» لحظات کمدی فیلم را زیر سؤال می‌برد: «نمایش یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تمام تاریخ اروپا به شکل یک دلقک ترشرو که دیوانه‌وار پرت و پلا می‌گوید تصمیمی تعجب‌برانگیز از سوی اسکات، دیوید اسکارپا نویسنده فیلمنامه و فینیکس همیشه یگانه است.»

دو سال پیش لهجه و رفتار مضحک شخصیت «جرد لتو» در فیلم «خاندان گوچی» (House of Gucci) «ریدلی اسکات» نیز با انتقاد مواجه شده بود.

امتیاز «ناپلئون» در «راتن تومیتوز» تا این لحظه به ۸۰ درصد بر اساس ۳۰ نقد رسیده است.

«ناپلئون» ۲۲ نوامبر در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۷:۴۰

منتقد «نیویورک پست» لحظات کمدی فیلم را زیر سؤال می‌برد: «نمایش یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تمام تاریخ اروپا به شکل یک دلقک ترشرو که دیوانه‌وار پرت و پلا می‌گوید تصمیمی تعجب‌برانگیز از سوی اسکات، دیوید اسکارپا نویسنده فیلمنامه و فینیکس همیشه یگانه است.» خوشحالم این فیلم همانطوری ساخته شده که لیاقت فرانسه و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تمام تاریخ اروپا هست و در موردش اغراق نشده. حتما این فیلم رو می بینم و برای سلامتی و طول عمر ریدلی اسکات دعا می کنم.

نمایش اسپویل