news-background
news-background

ستارگانی که تیر غم روانه دنیا کردند: فهرستی از تراژیک‌ترین ترورها، قتل‌ها و مرگ و میر هنرمندان

مرگ اتفاق هولناکی است که رمز و راز و ابهام را در ذات خود دارد. وقتی حباب زندگی افراد سرشناس به شکلی تراژیک ترک بردارد، حزن صدچندان می‌شود و اگر با جنایتی آمیخته شود بر تلخی و هولناکی آن افزوده. دنیای هنر ایران و جهان به‌ویژه هالیوود به کرات شاهد چنین مرگ‌های غیرمنتظره‌ای بوده است. به بهانه قتل – یا ترور احتمالی – داریوش مهرجویی که شاید تلخ‌ترین رویداد تاریخ سینمای ایران باشد، نگاهی انداخته می‌شود به تراژیک‌ترین و هولناک‌ترین قتل‌های تاریخ هنر حدود یک قرن گذشته.

   

جان لنون

یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان دنیای موسیقی، در سال ۱۹۸۰ توسط مردی به نام مارک دیوید چپمن که از هواداران خواننده بود به قتل رسید. لنون در حالی هدف تیراندازی چپمن قرار گرفت که به خانه خود در نیویورک بازمی‌گشت. این خواننده و ترانه‌سرا در بیمارستان جان سپرد و چپمن به حبس ابد محکوم شد. مرگ لنون هنوز پس از گذشت چهار دهه همچنان یکی از غم‌انگیزترین اتفاقات تاریخ موسیقی محسوب می‌شود.

 

مریلین مونرو

مونرو اگر محبوب‌ترین بازیگران زن تاریخ سینما نباشد محبوب‌ترین ستاره دوران خود است. او به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی قرن بیستم زندگی پر فراز و نشیبی داشت و مشکلات زیادی را تحمل کرد. مونرو در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی بر اثر مسمومیت یک نوع آرام‌بخش به نام باربیتورات درگذشت. این مرگ نیز هنوز یکی از جنجالی‌ترین مرگ‌های تاریخ هالیوود است.

 

آلبر کامو

یکی از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم، در سال ۱۹۶۰ در الجزیره به ضرب گلوله کشته شد. کامو، یک فعال سیاسی و یک شیدای ورزش بود و به شدت با استعمار فرانسه در الجزیره مبارزه کرد. مرگ کامو را اغلب یک ترور سیاسی به شمار آورده‌اند.

 

شارون تیت

تیت از بازیگران سرشناس زن دهه ۱۹۶۰ بود و با فیلم‌های «دره عروسک‌ها» (Valley of the Dolls) و «چشم شیطان» (Eye of the Devil) به شهرت رسید و در سال ۱۹۶۷ در فیلم «خون‌آشام‌کشان نترس» (The Fearless Vampire Killers) با همسرش «رومن پولانسکی» همکاری کرد. تیت در سال ۱۹۶۸ و در سن ۲۶ سالگی، به همراه چهار نفر دیگر، توسط اعضای فرقه «چارلز منسون» در خانه‌اش در لس‌آنجلس کشته شد.

 

سم کوک

کوک با صدایی نیرومند و منحصربه‌فردش در دهه ۱۹۶۰ محبوبیت پیدا کرد. او در سال ۱۹۶۹، وقتی ۲۷ ساله بود در یک هتل در لندن به ضرب گلوله‌ای در سینه که به قلب او راه پیدا کرد کشته شد. «برتا فرانکلین» مدیر یک متل در آن زمان گفت که برای دفاع از خودش و پس از درگیری فیزیکی به کوک تیراندازی کرده است.

 

ناتالی وود

ستاره دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ هالیوود با بازی در فیلم‌های «شورش بی‌دلیل» (Rebel Without a Cause) مقابل «جیمز دین» به شهرت رسید. وود در سال ۱۹۸۱ و در سن ۴۳ سالگی، در حالی که در حال قایق‌سواری در اقیانوس آرام و در نزدیکی جزیره سانتا کاتالینا با همسرش بود، ناپدید شد. جسد او چند روز بعد در آب‌های نزدیک کالیفرنیا پیدا شد اما پلیس علت مرگ او را «غرق شدن و عوامل نامعلوم دیگر» ذکر کرد.

 

پیر پائولو پازولینی

پازولینی به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان ایتالیایی قرن بیستم با فیلم‌های «سالو، یا ۱۲۰ روز صومعه» (Salò o le 120 giornate di Sodoma) شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۷۵ وقتی ۵۳ ساله بود، در ساحل اوستیا شهر رم با خودروی خودش چندین مرتبه زیر گرفته شد. کالبدشکافی این کارگردان نشان داد که جسد او پس از کشته شدن سوزانده شده است. «جوزپه پلوسی» که در آن زمان ۱۷ ساله بود به این قتل اعتراف کرد. او ۲۹ سال بعد فاش کرد که خانواده او را در این جنایت مافیا-گونه تهدید کرده بودند. شواهد دیگری در سال ۲۰۰۵ کشف شد که نشان می‌داد ملاقات پازولینی با سارقان چند حلقه از فیلم «سالو» به این قتل منجر شده است.

 

ماروین گی

خواننده و ترانه‌سرای آراندبی در دهه ۱۹۶۰ به شهرت رسید و یک روز پیش از تولد ۴۵ سالگی، در خانه‌اش در کالیفرنیا کشته شد. او بهار سال ۱۹۸۴ وقتی در یک مشاجره خانوادگی میان پدر و مادرش مداخله کرد با پدرش درگیری فیزیکی پیدا کرد. پدر دو مرتبه به سینه و شانه پسرش تیراندازی کرده بود اما خواننده با تیر اول از دنیا می‌رود. پس از خاکسپاری پدرش به قتل درجه یک متهم می‌شود اما این اتهام پس از کشف تومر مغزی در سر پدر به قتل ارادی تقلیل پیدا می‌کند.

 

فرناندو گارسیا لورکا

فرناندو گارسیا لورکا، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر محبوب اسپانیایی قرن بیستم که با اشعار اجتماعی و عاشقانه شهرت دارد، اوت سال ۱۹۳۶ وقتی ۳۸ ساله بود در جریان جنگ داخلی اسپانیا به دست نیروهای فاشیستی ترور شد.

 

باب کرین

باب کرین که بیشتر با سیت‌کام «قهرمانان هورگان» (Hogan's Heroes) شبکه سی‌بی‌اس شناخته می‌شد در سال ۱۹۷۸ و ۴۹ سالگی توسط همسرش کشته شد. بازجویان در آن زمان معتقد بودند که او با کوبیده شدن پایه یک دوربین به سرش به قتل رسیده اما آلت قتاله هیچ‌گاه تشخیص داده نشد. در دهه ۱۹۹۰ آزمایش دی‌ان‌ای «جان هری کارپنتر» دوست کرین را به این پرونده مرتبط کرد و دادگاه رسیدگی به اتهام قتل کارپنتر در سال ۱۹۹۴ برگزار و تبرئه شد تا معمای قتل بازیگر حل نشده بماند.

 

کورت کوبین

خواننده و ترانه‌سرای گروه «نیروانا» در سال ۱۹۹۴ وقتی فقط ۲۷ سال داشت، در خانه‌اش در سیاتل با شلیک گلوله به سر به زندگی خود پایان داد. کوبین مارس آن سال در یکی از هتل‌های شهر رم به دلیل مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر به کما می‌رود. اواخر همین ماه «کورتنی لاو» همسر کوبین با پلیس تماس می‌گیرد و می‌گوید خواننده به خودکشی فکر می‌کند. کوبین پس از واکنشی خشمگینانه در نهایت می‌پذیرد که به یک مرکز بازپروری در لس‌آنجلس برود اما به سرعت به سیاتل بازمی‌گردد. آوریل سال ۱۹۹۴ جسد کوبین را یک برقکار در کنار یک یادداشت کشف می‌کند. لاو زمانی گفته بود ادعای خودکشی به دلیل خیانت او حقیقت ندارد اما یکی از علت‌های خودکشی ممکن است این بوده باشد که کوبین متوجه شده لاو به خیانت فکر می‌کند.

 

جرج ریوز

جرج ریوز در دهه ۱۹۵۰ با سریال «ماجراجویی‌های سوپرمن» (Adventures of Superman) شهرت داشت. او در سال ۱۹۵۹ به ضرب گلوله کشته شد و مقامات رسمی مرگ او را بر اساس اظهارات شهود و مدارک موجود در صحنه و گزارش کالبدشکافی خودکشی اعلام کردند اما برخی بر این باور بودند که ریوز به قتل رسیده یا قربانی یک تیراندازی تصادفی بوده است.

 

دایمبگ دارل

گیتاریست گروه‌های هوی متال «پنترا» و «دمج‌پلن» دسامبر سال ۲۰۰۴ و در ۳۸ سالگی، در حین اجرای زنده در اوهایو به ضرب گلوله کشته شد. قاتل او هواداری به نام «نیتان گیل» بود که پس از اجرای اولین ترانه روی صحنه رفت و چندین بار با یک پیستول نیمه-خودکار به دارل تیراندازی کرد.

 

توپاک شکور و بیگی اسمالز

دو رپر محبوب آمریکایی در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ به قتل رسیدند. شکور وقتی ۲۵ ساله بود در لاس‌وگاس هدف تیراندازی خلافکارانی قرار گرفت که در گذشته با او درگیر شده بودند. سپتامبر سال ۲۰۲۳ «آسوشیتد پرس» گزارش داد که پلیس مظنونی به نام «دووین دیویس» را در ارتباط با این قتل بازداشت کرده است. کریستفر والاس یا بیگی اسمالز نیز در ۲۵ سالگی در لس‌آنجلس به قتل رسید. گزارش کالبدشکافی او که پس از ۱۵ سال منتشر شد نشان داد که فقط تیر آخر از پنج گلوله‌ای که به والاس اصابت کرده مهلک بوده است.

 

نیکول براون سیمپسون

قتل‌های نیکول براون سیمپسون و رونالد گلدمن در ژوئن سال ۱۹۹۴ از خاطره هالیوود پاک نخواهد شد. جسد این دو در حالی پیدا شد که گلوهای آن‌ها بریده شده بودند. مظنون اصلی همسر سابق بازیگر «او.جی. سیمپسون» بود که در سال ۱۹۹۵ به دادگاهی جنجالی رفت اما در نهایت مجرم شناخته نشد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ آبان ۱۴۰۲ ۱۵:۰۵

غم انگیزترینش خانواده پولانسکی بودند خصوصا همسر باردارش

نمایش اسپویل
۲۷ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۰۷

دستتون درد نکنه بابت مطلب. فقط اینکه آلبر کامو تو تصادف رانندگی کشته شد و نه به ضرب گلوله. فدریکو گارسیا لورکا هم ترور نشد، توسط جوخه آتش جریان راست اعدام شد.

نمایش اسپویل