news-background
news-background

۱۴ نقش رؤیایی تیموتی شالامی

 

در سال‌های اخیر «تیموتی شالامی» به عنوان یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین بازیگران جوان هالیوود با نقش‌آفرینی‌های احساسی، حضور جذاب در برنامه‌های شبانه و سبک منحصر به فرد روی فرش قرمز در سطح جهان طرفداران زیادی پیدا کرده و بسیاری او را رقیب «لئوناردو دی‌کاپریو» در موج محبوبیت دهه ۱۹۹۰ می‌دانند. پیش از اکران دو فیلم جدید او «تل‌ماسه ۲» و «وانکا» که قرار است در پاییز و زمستان به روی پرده‌های سینما بروند، ۱۴ مورد از بهترین نقش‌های کارنامه حرفه‌ای او را به شما معرفی می‌کنیم.

 

هوملند 2012 (Homeland)

پس از چند حضور کوتاه در سریال «نظم و قانون» اولین نقش بزرگ او با بازی در نقش «فین» پسر معاون رئیس «ویلیام والدن» در فصل دوم سریال «هوملند» رقم خورد. شخصیت فین پسر بدی است که با «دانا» دختر «نیکولاس برودی» دوست می‌شود اما رابطه‌شان با درگیری او در یک تصادف منجر به مرگ به پایان می‌رسد. پایان غم‌انگیز فین در این سریال با مرگ به همراه مادرش در یک بمب گذاری خودرو شکل می‌گیرد.

   

میان ستاره‌ای 2014 (Interstellar)

فیلم جذاب علمی تخیلی «کریستوفر نولان» داستان خلبان سابق ناسا با بازی «متیو مکانهی» را روایت می‌کند که مامور شده به سیاره‌های دیگر برود و سیاره‌ای قابل سکونت برای بشریت پیدا کند. شالامی نقش پسر او را بازی می‌کند و حتی شانس بازی در کنار بازیگر اسطوره‌ای «جان لیسگو» را نیز به دست می‌آورد. اگرچه فیلمبرداری صحنه‌های شالامی تنها ۱۰ روز طول کشید اما او ماه‌ها با دیگر بازیگران فیلم از جمله «جسیکا چستین»، «مت دیمون»، «ان هتوی» و «کیسی افلک» زمان گذراند.

   

خانم استیونز 2016 (Miss Stevens)

یک معلم مشکل‌دار، سه دانش آموز را در یک مسابقه تئاتر همراهی می‌کند. این نمایش تلخ اولین تجربه کارگردانی «جولیا هارت» است. «لیلی ریب» برای نقش «خانم استیونز» موفق به کسب جایزه جنوب از جنوب غرب شد ام شالامی بدون شک نقطه عطف فیلم است. او نقش «بیلی»، با استعدادترین دانش آموز در بین سه نفر را بازی می‌کند که با مشکلات رفتاری و ناتوانی برقراری پیوند عاطفی دست و پنجه نرم می‌کند. بازی شالامی در این فیلم، اجرایی دلخراش است که نوید آینده‌ای درخشان را می‌دهد.

   

مرا با نامت صدا کن 2017 (Call Me By Your Name)

برای بسیاری از طرفداران سرسخت، شالامی همیشه «الیو» خواهد بود. پسرک نوجوانی که در درام عاشقانه «لوکا گوادانینو» در کنار «آرمی همر» روی صحنه رقص می‌درخشد. او با نمایش استعداد خود در سه زبان انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی و نواختن پیانو و گیتار توانست نامزدی بفتا، گلدن گلوب، اسکار و اتحادیه بازیگران را به دست آورد.

     

شب‌های داغ تابستان 2017 (Hot Summer Nights)

در فیلم درام جنایی بلوغ «الایجا بینوم»، پسرک گوشه‌گیر لاغری به کیپ کاد فرستاده می‌شود تا تابستان را با عمه‌اش بگذراند. اما او وارد گروه خلافکاری شامل کلاه‌برداران و به درد نخور می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا قاچاق مواد مخدر خود را به مراحل بالاتری ببرند. این فیلم مجموعه‌ای از مهمانی‌ها و تعقیب و گریز پلیس است اما اجرای شالامی، مهره‌ای است که آن را کنار هم قرار می‌دهد. شالامی در این فیلم کوکتلی از کاریزمای احمقانه و جذبه گیج کننده است.

   

لیدی برد 2017 (Lady Bird)

«کایل»، شخصیت هنرباز پرمدعایی که با شخصیت «سرشه رونان» در اولین تجربه کارگردانی «گرتا گرویگ» قرار می‌گذارد، تجسم حقیقی یک جوان شورشی دهه ۲۰۰۰ است. او یک بیسیست سیگاری است که به تئوری‌های توطئه و جنگ عراق علاقه زیادی دارد. شالامی جلوی کلیشه‌ای شدن کایل علیرغم جملات تک خطی، هوش آرام و آسیب پذیری او را می‌گیرد. اگرچه رابطه او با «لیدی برد» کوتاه است اما برخی از خنده‌دارترین صحنه‌های فیلم را می‌سازد و پروفایل این بازیگر را به مراتب بالاتر می‌برد.

   

متخاصمان 2017 (Hostiles)

در نقش سرباز «فیلیپ دی‌ژاردین»، حضور کوتاه شالامی در فیلم وسترن خشن «اسکات کوپر» شانس بازی در کنار «کریستین بیل» و «رزاموند پایک» را به او داد. این فیلم داستان افسر سواره نظامی را روایت می‌کند که مامور می‌شود یک رئیس جنگی قبیله شاین و خانواده‌اش را به سرزمین قبیله‌ای او بازگرداند. دی‌ژاردین جوانترین سرباز در تیم این افسر است و زمان خود را در فیلم به اسب سواری، آمادگی برای حمله ناگهانی و جذابیت ظاهری در یونیفرم نظامی می‌گذراند.

   

پسر زیبا 2018 (Beautiful Boy)

یکی از چالش برانگیزترین پروژه‌های شالامی، بازی در فیلم درام «فیلیکس ون گرینینگن» است. این فیلم داستان پسری به نام «نیک شف» مشهور به «پسر زیبا» را روایت می‌کند که به شیشه اعتیاد دارد. ون گرینینگن این فیلم را با الهام از دو داستان «پسر زیبا» و «تجربه یک پدر در اعتیاد پسر» ساخته است. شالامی در این فیلم نقش «نیک» را به همراه «استیو کارل» در نقش «دیوید» برعهده دارد. بازی شالامی در این فیلم برای او نامزدی جوایز گلدن گلوب، بفتا و انجمن بازیگران را به ارمغان داشت.

   

پادشاه 2019 (The King)

لهجه غلیظ بریتانیایی، مدل مو مصری و زره ضرب خورده از ملزومات نقش «تیموتی شالامی» در حماسه شکسپیری «دیوید می‌شد» است. او نقش «هال» فرمانروای بی میل انگلستان را بازی می‌کند که رهبری ارتش کشورش را در جنگ علیه فرانسه با کمک درباریان جاهل و دوست صمیمی‌اش، «فالستاف» برعهده دارد. این فیلم شامل دسیسه‌های بیشمار درباری، جنگ‌های خونین و رویارویی هال با «دافین» با بازی «رابرت پتینسون» است. نقش «هال» برای شالامی فاصله جسورانه‌ای از نرمال است.

   

زنان کوچک 2019 (Little Women)

با حضور در بین بازیگران فیلم اقتباسی ارزشمند از رمان «زنان کوچک» به نویسندگی «لوییزا می آلکات»، شالامی بار دیگر با «گرتا گرویگ» و «سرشه رونان» همبازی می‌شود. شالامی در نقش «لاری»، عاشق دلخسته «جو مارچ» که با لباس‌های مجلل در مراسم‌های حومه شهر شرکت می‌کند و عشقش را به جو جار می‌زند. پس از سال‌ها رد شدن، او بالاخره با خواهر جو، «ایمی» با بازی «فلورنس پیو» رابطه برقرار می‌کند.

   

گزارش فرانسوی 2021 (The French Dispatch)

کمدی پر سر و صدای ضمنی «وس اندرسن» پر از ستارگانی چون «تیلدا سوینتن»، «فرانسیس مک دورمند»، «آدرین برودی»، «بنیسیو دل تورو» و «جفری رایت» است اما با این حال، شالامی بازی دیگر بازیگران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. او در نقش «زفیرلی» دانشجوی انقلابی با موهای نامرتب، سخن تند و سبیل بامزه‌ای را بازی می‌کند که با «لوسیندا کرمنتز» با بازی مک دورمند رابزه کوتاهی را برقرار می‌کند. در نور سیاه و سفید فیلم، او ظاهر اسرار آمیز و رمانتیک مرد برجسته‌ای از دوران موج نو فرانسه را دارد که منیفستو خود و در نهایت جانش را فدای آرمان‌هایش می‌کند.

   

تل‌ماسه 2021 (Dune)

شالامی با این نقش خود را به عنوان یک ستاره اکشن واقعی البته به سبک دلخسته و رنج دیده با اثبات رساند. او نقش وارث خاندانی سرشناس را در شاهکار علمی تخیلی «دنیس ویلنوو» بازی می‌کند که اعضای خاندانش درگیر مشکلی جدی می‌شوند و او باید با رهبری درست آن‌ها را به جایی امن در سیاره مرگبار برساند. او لباس مشکی‌اش را پس از مرگ پدرش با لباس مردم صحرا عوض می‌کند تا با تل‌ماسه‌های صعب‌العبور و زندگی در صحرا هارمونی بیشتری داشته باشد. او و متحدان جدیدش برای جنگ با مخالفانشان آماده می‌شوند.

   

بالا را نگاه نکن 2021 (Don’t Look Up)

فیلم پرسر و صدای دیگری که در آن شالامی همبازی‌های خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، طنز سیاه «آدام مک‌کی» درباره پایان قریب‌الوقوع جهان است. شالامی در این فیلم نقش «یول»، یک توطئه پرداز را بازی می‌کند که با شخصیت اخترشناس «جنیفر لارنس» همراه می‌شود. آن‌ها روزهای آخرشان روی زمین را در کنار افرادی چون «لئوناردو دیکاپریو»، «مریل استریپ» و «کیت بلانشت» با گفت و گوهای عمیق زیر ستاره‌ها می‌گذرانند. در این لحظات از فیلم، یول شخصیت عمیق‌تری از خود نشان می‌دهد که زمان بندی جالب او در سراسر جهان بی عیب و نقص است.

   

استخوان‌ها و همه 2022 (Bones and All)

در عاشقانه خالص و جذاب «لوکا گوادانینو»، شالامی و «تیلور راسل» نقش دو آدمخوار را بازی می‌کنند که برای یافتن خود و فرار از قانون پا به سفری دراز می‌گذارند. شالامی بار دیگر بازی‌ای قدرتمند و تاثیرگذار از خود نشان می‌دهد. این زوج به دنبال امرار معاش و امنیت در آمریکا سفر می‌کنند و در راه با سرگردان‌های دیگری ملاقات می‌کنند که داستان‌های تراماتیک و غرق در خون خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارند. رنگ پریده، با موهای قرمز و کثیف و چهره فرو رفته، شالامی به راحتی نقش شخصی گرسنه، تنها و ناامیدی را به تصویر می‌کشد که جذابیت و ملایمت دور از انتظاری دارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید