news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Asteroid City در جشنواره کن: رؤیاگونه‌ترین فیلم دنیای سینمایی اندرسون

با برگزاری افتتاحیه «شهر سیارک» اولین نقدهای فیلم منتشر شدند.

منتقدین تازه‌ترین ساخته «وس اندرسون» را ستودند. به دنبال برگزاری مراسم افتتاحیه «شهر سیارک» (Asteroid City) با حضور اندرسون و ستارگانش، نقدهای فیلم منتشر شدند. این فیلم در حال حاضر از ۱۱ نقد امتیاز ۷۳ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرده است.

«شهر سیارک» یک تأمل شاعرانه روی معنای زندگی توصیف شده و داستانی در مورد یک شهر کویری خیالی در آمریکای سال ۱۹۵۵ و یک همایش نجوم روایت می‌کند که دانشجویان و والدین را از سراسر کشور به این شهر می‌کشاند.

در این فیلم «اسکارلت جوهانسن»، «تام هنکس»، «جیسون شوارتسمن»، «جفری رایت»، «تیلدا سویینتون»، «برایان کرانستون»، «ادوارد نورتن»، «آدرین برودی»، «لیو شرایبر»، «هوپ دیویس»، «استیون پارک»، «روپرت فرند»، «مایا هاک»، «استیو کارل»، «مارگو رابی»، «مت دیلون»، «هونگ چاو»، «ویلیام دافو»، «تونی ریولوری»، «جیک رایان»، «گریس ادواردز»، «ارسطو میهن»، «سوفیا لیلیز»، «ایتان لی»، «جف گلدبلوم»، «ریتا ویلسون»، «بیل مری» و بسیاری دیگر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

منتقد «ورایتی» این فیلم را «خیره‌کننده اما بی‌جان» توصیف کرده و می‌نویسد: «وس اندرسون بیش از هر فیلمساز زنده دیگری مجموعه فیلم‌هایی دارد که همگی یک اثر واحد به نظر می‌رسند. طراحی دایوراما که از خانه‌های عروسکی با اندازه‌های واقعی به حروف‌گذاری گرافیکی گسترش پیدا می‌کند؛ بازیگری به قدری سبک‌پردازی‌شده‌اند که به یک موزیک ویدیوی طنزآمیز کابوکی پست‌مدرن شبیه شده؛ ساختار حکایت درون حکایت که می‌تواند معادل سینمایی عروسک‌های روسی باشد؛ و غرابت طنزآمیز و پر از جزئیات. بیشتر فیلم‌هایش این عناصر مشترک را دارند اما حقیقت این است که همه فیلم‌های او به هم شبیه نیستند.»

این منتقد می‌نویسد «شهر سیارک» یکی از آن فیلم‌های اندرسون است که «حتی بیشتر هوادارنش وانمود نمی‌کنند که خیلی دوستش دارند» و در بخشی دیگر می‌آورد:‌ «مکان وقوع داستان فیلم به آن شکل کهنه اندرسون به نظر پرطراوت به نظر می‌رسد، اما صحنه‌ها و رویدادهایی که به وقوع می‌پیوندند نه. به آنچه که ممکن است پرجنب‌وجوش‌ترین و در عین حال داستان‌گویی اندکی مبهم فیلمساز باشد می‌افزاید.» ‌فیلم «شهر سیارک» به نوشته این نشریه «تأملی بر روی اندوه»‌ است «اما نه آن فیلمی که به خاطرش اشک بریزند.»

منتقد «تایمز» بریتانیا می‌نویسد: «آیا کارگردان به اهمیت فراموش کردن بدبینی خود و تسلیم شدن در برابر بازیگوشی ارجاع می‌دهد؟ اگر چنین است، کجا را باید امضاء کنم؟»

منتقد «ونیتی فیر» می‌نویسد: ««شهر سیارک» در بهترین حالت خاطره دیدن فیلم‌های اندرسون برای اولین بار را زنده می‌کند و غافلگیر و محظوظ از نگاه یکه او به زندگی روی زمین.»

منتقد «رپ» می‌نویسد: «البته فیلم شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، اما شاید کمتر از سایر فیلم‌هایش درگیرکننده باشد، با گروه بسیاری خوب بازیگرانی که حواس‌پرتی اندک اما زودگذری را سبب می‌شوند.»

منتقد «امپایر» می‌نویسد: «گاهی تا اندازه‌ای بی‌هدف است، و همیشه کمی افراطی. اگر فیلم‌های «وس اندرسون» را دوست ندارید، از این یکی هم خوشتان نمی‌آید.»

منتقد «ایندیپندنت» می‌نویسد: «ملغمه‌ای از پارانویای جنگ سرد و ارزش‌های خانواده آمریکایی در با همه جلال و شکوه اغلب متظاهرانه‌اش.»

منتقد «ددلاین» می‌نویسد: «یک غافلگیری دیوانه‌وار و عجیب که با هر قدم خلاقیت را عرضه می‌کند. در عین حال اما، گاهی اوقات به نظر می‌رسد که در حال رسیدن به تجلیات خلاقانه جدی است که در راه نیستند و به جای بینش، سردرگمی را تقویت می‌کنند.»

منتقد «گاردین» می‌نویسد این «غرابت، ظرافت، شادمانی و وفور جزئیات درون هر قاب» است که فیلم را لذت‌بخش می‌کند: «با هر نمای جدید، چشم شما روی صفحه نمایش می‌جنبد، و همه لطایف کوچک و تزئینات نگارگرانه را می‌رباید، و با هریک از آن‌ها ریز-خنده‌ای می‌سازد.»

منتقد «ایندی‌وایر» این فیلم را «رؤیاگونه‌ترین» و «رادیکال‌ترین» فیلم اندرسون نامیده است «به شکلی که بسیاری از رؤیاها سناریوهای پر از جزئیات را در پس زمینه یک خلاء بی‌انتها می‌چینند.»

فکوس فیلم «شهر سیارک» را ۱۶ ژوئن در سالن‌های سینمای آمریکا اکران می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید