news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Zone of Interest جاناتان گلیزر در جشنواره کن: «هراس‌انگیز تا مغز استخوان»؛ «پرتره‌ای از مسببین هولوکاست»

تازه‌ترین ساخته «جاناتان گلیزر» در جشنواره کن اکران شد.

«منطقه تحت نظر» (Zone of Interest) چهارمین فیلم بلند «جاناتان گلیزر» پس از «زیر پوست» (Under the Skin)، «جانوران هوس‌انگیز» (Sexy Beast) و «تولد» (Birth) با استقبال منتقدین در جشنواره کن هفتاد و ششم مواجه شد.

در این فیلم تاریخی «رودولف هوس» با بازی «کریستین فرایدمن» و همسر او هدویگ با بازی «ساندرا هولر» را روایت می‌کند که در کنار اردوگاه اسرای جنگی سعی دارند یک زندگی رؤیایی برای خانواده خود بنا کنند. رمان آمیس عشق مثلثی میان یک مأمور نازی و هدویگ را ترسیم می‌کند و از زاویه دید سه شخصیت بازگو می‌شود. «منطقه تحت نظر» بر اساس کتابی به همین نام نوشته «مارتین آمیس» ساخته شده و داستانی در مورد هولوکاست روایت می‌کند.

منتقد «هالیوود ریپورتر» می‌نویسد این فیلم ثابت می‌کند که گلیزر فیلمسازی «بی‌پروا» است:‌ «بدترین چیزی که می‌توان در مورد این کارگردان گفت این است که به عنوان یک استعداد منحصربه‌فرد به‌شکل ناامیدکننده‌ای کم‌کار است. یا شاید به همین دلیل است که فیلم‌های او چنین منحصربه‌فردند.» او اضافه می‌کند:‌ «فیلم ضمناً تمایز مهمی ایجاد می‌کند میان فراموشی و امتناع ساده از به رسمیت شناختن و تصدیق کشتار جمعی به عنوان هر اتفاقی به جز تبعیت میهن‌دوستانه از یک حزب سیاسی. پژواک‌های این نوع نرم‌خویی اخلاقی در بسیاری از حوزه‌های سیاست در سراسر دنیای امروز مشهود است.»

منتقد «گاردین» به فیلم امتیاز چهار ستاره از پنج داده و این اقتباس را «هراس‌انگیز» توصیف کرده است: «فیلمی که شاید با همه کیفیت هنرمندانه‌اش بی‌ذوقی خود را تعمداً مدیریت نمی‌کند. چگونه زندگی خانوادگی قابل‌احترام و متین مردم آلمان می‌تواند با تصور و اجرای یک نسل‌کشی وحشتناک همزیستی داشته باشد؟»

منتقد «ورایتی»‌ می‌نویسد:‌ «فیلمی هراس‌انگیز و ژرف است، تأمل‌برانگیز و عمیق، فیلمی که ظلمت انسانی را در برابر نور می‌گیرد و آن را مانند میکروسکوپ معاینه می‌کند. به تعبیری، فیلمی است که نظربازی و کنجکاوی ما را به چالش می‌کشد تا نادیدنی را ببینیم. در عین حال با ابتکاری نیروبخش چنین می‌کند. «منطقه تحت نظر» پرتره‌ای از قربانیان هولوکاست نیست. پرتره مسببین آن است.»

منتقد «ایندی‌وایر» هم این فیلم را «هراس‌انگیز» و «ضد-درام» توصیف می‌کند و آن را «نگاهی به ابتذال شر» می‌نامد: «این رویکرد اثری متناقض در پی دارد: فیلم به نظر تحت هدایت یک روح انسانی است، اما از تماس انسانی تهی است. این طرز عمل یکنواختی را به فیلم القا می‌کند تا جایی که فقدان درام برای خودش عمیقاً آزاردهنده می‌شود. تماشای رودولف که در راهروهای خانه‌اش قدم می‌زند یا به حرف‌های هدویگ درباره چشمه‌ها از تخت‌خواب‌های جداگانه‌شان گوش می‌دهد، چندان تهوع‌آور نیست نه به این دلیل که دوربین آن‌ها را قضاوت نمی‌کند، بلکه چون به معنای واقعی کلمه ناتوان از قضاوت است. این شخصیت‌ها را همان‌گونه می‌بیند که خودشان می‌بینند، یعنی هم واضح و هم به عکس.»

منتقد «ددلاین» می‌نویسد: ««منطقه تحت نظر» جایگاه خود را در میان بهترین فیلم‌های ساخته شده درباره هولوکاست پیدا می‌کند و مدتی پس از آنکه به تماشایش نشستید تسخیرتان می‌کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید