news-background
news-background

۱۵ انیمیشن برتر مناسب بزرگسالان

علی‌رغم اینکه ژاپن سال‌هاست قدرت و پتانسیل انیمه برای همه سنین را درک کرده، سینمای غرب هنوز این موضوع را متوجه نشده که از انیمیشن می‌توان برای هدف گیری موضوعات زیادی استفاده کرد و با استفاده از آن فیلم‌های بزرگسالان خوبی تولید کرد. فیلم‌های انیمیشنی که مخصوص کودکان ساخته نشده باشند در هالیوود کم است. اگرچه انیمیشن‌های کمپانی‌‌هایی مانند پیکسار فیلم‌های خارق‌العاده‌ای می‌سازند که کودکان و بزرگسالان به صورت یک‌سان از آن لذت می‌برند اما نکته اینجاست که این فیلم‌ها می‌توانند با هدف‌گیری مخاطبان بزرگسال مرزهای انیمیشن را جابه‌جا کنند. در ادامه ۱۵ فیلم انیمیشن برتر از این دسته را معرفی می‌کنیم.

 
  1. مدفن کرم‌های شب‌تاب ۱۹۸۸ (Grave of the Fireflies)

شهرت انیمه «مدفن کرم‌های شب‌تاب» به عنوان یکی از تاثربرانگیزترین فیلم‌ها در دسته انیمیشن و غیر انیمیشن انکار ناپذیر است. این فیلم داستان دو کودک ژاپنی را در زمان جنگ جهانی دوم بازگو می‌کند که پس از بمباران خانه و از دست دادن مادرشان باید برای زنده ماندن تلاش کنند. موضوع ضدجنگ این فیلم تاثیرگذار و تکان دهنده است. بدون شک «مدفن کرم‌های شب‌تاب» یکی از بهترین انیمه‌های ژاپنی تاریخ است.

     
  1. شاهزاده مونونوکه ۱۹۹۷ (Princess Mononoke)

داستان انیمه «شاهزاده مونونوکه» استودیو جیبلی در اواخر دوره موروماچی ژاپن اتفاق می‌افتد و جنگ بین انسان‌ها و طبیعت را روایت می‌کند. در مرکز داستان شاهزاده «آشیتاکا»، آخرین شاهزاده امیشی قرار دارد که پس از ابتلا به نفرینی مرگبار برای یافتن پادزهر به سرزمین‌های غربی سفر می‌کند و با دختری به نام «سن» آشنا می‌شود که توسط گرگ‌ها بزرگ شده است. سن در تلاش است تا جنگل را از دست انسان‌های حریص در امان نگه دارد. این انیمه، شخصیت‌های پیچیده‌ای را نمایش می‌دهد که با تصمیمات سختی روبه‌رو هستند.

   
  1. چه روز زیبایی است ۲۰۱۲ (It's Such a Beautiful Day)

یک  مطالعه شخصیتی مینیمالیستی، خنده‌دار و غم‌انگیز که به تداوم مضامینی بزرگ را به تصویر می‌کشد. انیمیشن کوتاه «چه روز زیبایی است» به هیچ فیلم دیگری شبیه نیست. تماشا نکردن این انیمیشن ساده و داستان سرایی هنرمندانه بدون شک جرم است. به خاطر مضمون اگزیستانسیالیستی و بزرگ‌سالانه، این انیمیشن جذابیت زیادی برای مخاطب جوان ندارد.

   
  1. آبی تمام‌عیار ۱۹۹۷ (Perfect Blue)

«آبی تمام‌عیار» انیمه بزرگسالی است که داستان ستاره پاپی را بازگو می‌کند که تصمیم دارد حرفه بازیگری را دنبال کند اما به خاطر برخورد تعدادی طرف‌دار مرموز از کارش پشیمان می‌شود. این انیمه کلاسیک به کارگردان «ساتوشی کن» یکی از مشهورترین انیمه‌های ژانر بزرگسال است که فراز و نشیب‌های زندگی در مرکز توجه را استادانه به تصویر می‌کشد.

   

5. شبح درون پوسته ۱۹۹۵ (Ghost in the Shell)

انیمیشن «شبح درون پوسته» از مجموعه مانگای مشهوری به همین نام اثر «ماسامونه شیرو» اقتباس شده است. این انیمه داستان آینده دیستوپیایی را در سال ۲۰۲۹ روایت می‌کند که در آن پیشرفت تکنولوژی فاصله بین انسان‌ها و ماشین‌ها را کاهش داده است. این فیلم ترکیبی از داستانی هشداردهنده، پر از خشونت در مورد خطرات پیشرفت تکنولوژی و پرسش‌هایی عمیق درباره هویت است که تصویری تاریک از آینده می‌کشد و بیننده را به فکر وامی‌دارد. شگفتی‌های تکنولوژی که جهان به آن دست یافته، امروزه بیش از پیش نسل بشریت را تهدید می‌کند.

 

6. والس با بشیر ۲۰۰۸ (Waltz With Bashir)

فیلم زندگینامه کارگردان «آری فولمن» یک فیلم انیمیشن درام روان‌شناختی است که پیام ضدجنگ قدرتمندی را در خود جای داده است. با مضامینی چون اختلال استرسی پس از آسیب روانی یک سرباز، تلاش برای کشف حقیقت و درگیری در جنایتی وحشتناک، تماشای این فیلم حتی برای برخی بزرگسالان نیز ممکن است دشوار باشد. انیمیشن «والس با بشیر» در جشنواره کن در بخش مسابقه به نمایش درآمد و مورد تشویق بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

   

7. پایان اونگلیون ۱۹۹۷ (The End of Evangelion)

فیلم «پایان اونگلیون» پایانی تاریک و هشدار دهنده برای مجموعه تلویزیونی «نئون جنسیس اونگلیون» است. این فیلم در زمان خود آینده‌ای متروک و نگران کننده را نشان می‌داد که در سال ۲۰۱۵ اتفاق می‌افتاد. داستان فیلم حول محور شخصیت‌های اصلی داستان اتفاق می‌افتد که ناگهان با آخرالزمان روبه‌رو می‌شوند.

 

8. مری و مکس ۲۰۰۹ (Mary and Max)

انیمیشن «مری و مکس» داستان دو شخص بسیار متفاوت از استرالیا و نیویورک را روایت می‌کند که با هم دوستان نوشتاری هستند. علی‌رغم ارتباط محدود و فاصله زیاد این دو، دوستی آن‌ها سال‌ها ادامه دارد و فیلم روایت گسترده‌ای از نامه‌های ارسالی آن‌ها در طی سال‌ها را روایت می‌کند. محتوای انیمیشن «مری و مکس» زیاد آزار دهنده نیست و انیمیشن استاپ‌موشن آن ممکن است کمی آزار دهنده باشد اما هدف این فیلم نشان دادن این است که ارتباط معنوی با شخصیت‌های انیمیشنی لزوما دشوار نیست و گاهی این شخصیت‌ها با انسان‌ها تفاوت چندانی ندارند.

 

9. برج ۲۰۱۶ (Tower)

در تاریخ ۱ اوت سال ۱۹۶۶، تیراندازی گسترده‌ای در دانشگاه تگزاس رخ داد که یکی از اولین و پرتلفات‌ترین تیراندازی‌های جمعی تا آن زمان بود. فیلم «برج» داستان اتفاق‌های آن روز و عواقب آن بر افراد حاضر در دانشگاه را روایت می‌کند. این فیلم با استفاده از انیمیشن روتوسکوپی تلاش می‌کند تا تصاویر واقعی‌تری از اتفاق‌های آن روز و بازماندگانش را نمایش دهد. «برج» مستندی دلخراش و پرتنش است که با استفاده از انیمیشن تلاش می‌کند وقایع دانشگاه تگزاس را واقعی‌تر نمایش دهد.

 

10. جزیره سگ‌ها ۲۰۱۸ (Isle of Dogs)

«وس اندرسون» انیمیشن «جزیره سگ‌ها» را با استفاده از تکنیک استاپ‌موشن کمی بالغ‌تر از انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز» ساخت اما نه به اندازه‌ای که برای مخاطبان جوان‌تر مناسب نباشد. داستان این انیمیشن در ژاپن آینده اتفاق می‌افتد و گروهی سگ را دنبال می‌کند که به کمک پسر ۱۲ ساله‌ای آماده‌اند تا سگ خانگی‌اش را پیدا کند. علی‌رغم وقوع داستان در ویران شهر ژاپن، اندرسون جنبه‌های بصری جذابی را به بیننده ارائه می‌کند. سبک اندرسون در ترکیب جنبه‌های شاد و غم‌انگیز با نمایش فضایی رنگارنگ به خوبی قابل مشاهده است.

 

11. زندگی بیداری ۲۰۰۱ (Waking Life)

انیمیشن «زندگی بیداری» فیلمی تجربی مخصوص بزرگسالان است که بیننده را به دنیای عجیب رویا پر از افراد جالب می‌برد. این فیلم از منظره مردی به این دنیای عجیب و در حال تغییر نگاه می‌کند که با دیگر شخصیت‌ها مکالمات ارزشمندی درباره موضوعات فلسفی مانند آزادی عمل، آگاهی و ماهیت واقعیت دارد. این فیلم برای اشخاصی که از تعاملات روشن‌فکرانه لذت می‌برند بسیار جذاب و فراموش نشدنی خواهد بود.

   

12. وینسنت بامحبت ۲۰۱۷ (Loving Vincent)

انیمیشن «وینسنت بامحبت» داستان زندگی «ونسان ون گوگ» نقاش مشهور هلندی را به سبکی خاص به تصویر می‌کشد. این انیمیشن منحصر به فرد متشکل از ۶۵ هزار فریم نقاشی رنگ روغن است که پشت سر هم نمایش داده می‌شوند. علی‌رغم کاستی‌های داستانی و روایی این فیلم، «وینسنت بامحبت» ارزش دیدن را دارد. دیدن این فیلم شبیه تماشای جان گرفتن تعداد بی‌شماری نقاشی الهام بخش است که میراث ون گوگ جانی دوباره می‌بخشند.

   

13. پاپریکا ۲۰۰۶ (Paprika)

«پاپریکا»، آخرین انیمیشن کارگردان فقید «ساتوشی کن» است. اگرچه انیمه «آبی تمام‌عیار» شناخته‌ شده‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم این کارگردان است اما «پاپریکا» بدون شک بهترین فیلم اوست. این انیمیشن سورئال و خیره‌کننده داستان  دستگاهی‌ به نام «دی‌سی مینی» است که به روانکاوان کمک می‌کند تا با حضور در رویاهای بیمارانشان، آن‌ها را درمان کنند. اما پس از دزدیده شدن دستگاه، روان‌شناسان و بیماران دچار توهمات مخربی می‌شوند. «پاپریکا» فیلمی است که با موفقیت با استفاده از انیمیشن دنیاها و ایده‌های نوینی را به نمایش درمی‌آورد که در دنیای لایو اکشن قابل تحقق نیستند.

 

14. بازی فکری ۲۰۰۴ (Mind Game)

فیلمی عجیب‌تر یا چالش برانگیزتر از انیمیشن ژاپنی «بازی فکری» وجود ندارد. این انیمیشن بیننده را به سفری هیجان‌انگیز می‌برد. داستان «بازی فکری» درباره مرد جوانی است که عاشق زن جوانی می‌شود اما هر دو آن‌ها پس از مدتی با یاکوزا درگیر می‌شوند و در نهایت درون بدن یک نهنگ گیر می‌افتند. انیمیشن این فیلم مدام در حال تغییر است و هر چند دقیقه یکبار پیچش داستانی جدیدی به بیننده عرضه می‌شود. این فیلم برای کسانی که از فیلم‌های گیج کننده لذت می‌برند خوشایند است.

   

15. خط قرمز ۲۰۰۹ (Redline)

کسانی که فکر می‌کنند فیلم‌های لایو اکشن از انیمیشن‌های اکشن جذاب‌تر هستند باید فیلم «خط قرمز» را تماشا کنند. این انیمه داستانی ساده را به زیبایی به نمایش درآورده است. داستان فیلم درباره مسابقات اتومبیل رانی در آینده است که در سطح سیاره‌ای برگزار می‌شود و سرعت و خطر آن با مسابقات اتومبیل رانی امروزه قابل مقایسه نیست. این فیلم با نقاشی‌های انیمیشن دستی ساخته شده و روند روان داستان و دقت آن به جزئیات شگفت‌انگیز است. تماشای انیمیشن «خط قرمز» حس مشابهی به تماشای فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» دارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید