news-background
news-background

زر امیرابراهیمی اولین فیلم بلندش Honor of Persia را کارگردانی می‌کند

امیرابراهیمی آماده کارگردانی اولین فیلم بلند خود است.

«زر امیرابراهیمی» که در جشنواره کن امسال با «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد، آماده کارگردانی اولین فیلم بلند خود تحت عنوان «افتخار ایران» (Honor of Persia) است.

امیرابراهیمی در جشنواره فیلم یوتبری سوئد جایی که رئیس هیأت داوران است به «ورایتی» می‌گوید: «سال‌های سال است که می‌نویسم. در مورد آخرین سال زندگی من در ایران است.»

او که در سال ۲۰۰۶ و پس از پخش فیلم خصوصی‌اش از ایران خارج شد، می‌گوید آماده مرور آن لحظات هولناک است: «با هر آسیب روحی، چه تجاوز جنسی باشد چه جنگ، شروع می‌کنید به انفکاک. شخصیت دیگری را به زندگی خود وارد می‌کنید، اما خودتان نیستید. من هیچ‌وقت به صورت کامل درک نکردم که از تمام آن تجربه چقدر آسیب روحی دیده‌ام. با پرداختن به این ایده، سرانجام می‌توانم معترف شوم.»

امیرابراهیمی که در این فیلم مقابل دوربین هم خواهد رفت اضافه می‌کند: «به مفهوم «همزادها» علاقه زیادی پیدا کرده‌ام، و تصادفاً آن را در سرگذشت خودم یافته‌ام. در فیلم دیده خواهد شد، و علاوه بر این [دو نقش را] بازی می‌کنم. باورنکردنی است، اما گاهی احساس می‌کنم که زندگی خودم را از دور نظاره می‌کنم.»

او ادامه می‌دهد: «همیشه می‌خواستم فیلم بسازم، اما یکی از اساتید به من گفت: «اگر می‌خواهی کارگردان خوبی باشی، برو و بازیگری را یاد بگیر.» سپس، وقتی دیگر نتوانستم در ایران کار کنم، شروع کردم به یادگرفتن تدوین و فیلمبرداری. به عنوان یک مهاجر، در مقطعی تبدیل شدم به فردی چند-عملکردی. برای زنده بودن به همه این‌ها نیازمندم.»

امیرابراهیمی از «علی عباسی» کارگردان «عنکبوت مقدس»، «گاسپار نوئه» و «بلوار مالهالند» (Mulholland Drive) «دیوید لینچ» الهام می‌گیرد: «این فیلمسازان فراتر می‌روند و خطر می‌کنند. می‌خواهم سورئال و گیج‌کننده باشم. این سینمایی است که دوست دارم.»

او به تازگی در فیلم «شیدا» (Shayda) دیده شده که در جشنواره ساندنس جایزه مخاطبین را دریافت کرده است. فیلم بعدی امیرامبراهیمی «بدترین دشمن من» (My Worst Enemy) ساخته «مهران تمدن» و «هفت زمستان در تهران» (Seven Winters in Tehran) «اشتفی نیدرزول» خواهد بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۱۷

فکر نکنم اسم این فیلم (Honor of Persia) مثل من با افتخار تورکم گفتن های بیمارگونه تعداد کمی از هموطنان بار منفی سادیسمی - فاشیستی داشته باشه. من فکر می کنم برعکس ممکنه بار منفی داشته باشه و تقلیدی از پرسپولیس مرجانه ساتراپی و برای سوء استفاده باشه

نمایش اسپویل
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۸:۵۱

!holy wow از اسمش معلومه فیلم موفقی میشه

نمایش اسپویل
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۲۰

اميدوارم كه موفق باشه.

نمایش اسپویل