news-background
news-background

بهترین فیلم‌های ژانر وحشت در سال ۲۰۲۲ به انتخاب «پلی‌لیست»

ژانر وحشت مانند چند سال اخیر در سال ۲۰۲۲ هم پرفروش بود و شاید ناجی سالن‌های سینمایی که حتی بلاک‌باسترهایی چون «بلک آدام» (Black Adam) را اکران می‌کردند. امسال فیلم‌های تحسین‌شده‌ای در ژانر وحشت از جمله «پرل» (Pearl) اکران شدند و مخاطبین بسیاری را جذب کردند. نشریه «پلی‌لیست» با فرارسیدن آخرین ماه از سال فهرستی از ۲۰ فیلم برتر این ژانر در طول یک سال گذشته را منتشر کرده است.

 

۲۰. تنها نخواهی بود (You Won’t Be Alone)

این فیلم به کارگردان «گوران استولفسکی» و بازی «نومی راپاس»، «سارا کلیموسکا»، «آناماریا مارینسا» و «آلیس انگلرت» اولین بار در جشنواره ساندنس اکران شد و از منتقدین امتیاز ۹۳ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرد. داستان فیلم در قرن نوزدهم مقدونیه قرار داده شده و زنی ساحره به نام ماریا را دنبال می‌کند که وارد خانه‌ای با یک نوزاد می‌شود. مادر وحشت‌زده به ماریا می‌گوید اگر دخترش را نکشد، او را در ۱۶ سالگی تقدیمش خواهد کرد.

 

۱۹. جسد جسد جسد (Bodies Bodies Bodies)

این فیلم داستانی در مورد گروهی از جوانان ثروتمند و همیشه آنلاین را روایت می‌کنند که دسترسی خود به اینترنت را قطع شده می‌بینند. «پیت دیویدسون»، «ماریا باکالووا»، «آماندا استنبرگ»، «لی پیس»، «چیس سوی واندرز»، «ریچل سنات»، و «مایهالا هرلود» از جمله بازیگران این فیلم خواهند بود. ریجین فیلمنامه «جسد، جسد، جسد» را بر اساس فیلمنامه «سارا دلاپ» و داستانی از «کریستن روپنیان» ساخته است. این فیلم اولین بار در جشنواره فیلم تگزاس (SXSW) به نمایش درآمد و با استقبال منتقدین و مخاطبین روبرو شد. «رابرت دنیلز» منتقد «ایندی‌وایر» در آن زمان نوشت فیلم ریجین سزاوار «دو، سه و حتی چهار بار دیده شدن است.»

 

۱۸. از تخم بیرون آمدن (Hatching)

«از تخم بیرون آمدن» اولین فیلم بلند «هانا برگهولم» فیلمساز فنلاندی است. داستان این فیلم سرگذشت ژیمناستی دوازده ساله به نام تینیا را روایت می‌کند که برای راضی کردن مادر سخت‌گیرش حاضر است به هر کاری تن در دهد. تینیا یک تخم مرموز را در جنگل پیدا می‌کند و پس از مدتی شاهد بیرون آمدن موجودی از آن می‌شود. این فیلم با بودجه ۳.۵ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۹ ساخته شد و در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد. «از تخم بیرون آمدن» بر اساس بیش از ۱۲۰ نقد از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرده است.

 

۱۷. جنایات آینده (Crimes of The Future)

این فیلم به کارگردانی «دیوید کراننبرگ» و بازی «لئا سیدو»، «کریستن استوارت»، و «ویگو مورتنسن»، با وجود صحنه‌های زننده‌اش از جمله کالبدشکافی جسد یک کودک، نماهایی خونین و  شخصیت‌هایی که با لیس زدن زخم‌های باز دیگران به ارگاسم می‌رسند، در جشنواره کن با هفت دقیقه تشویق ایستاده مواجه شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همچنانکه گونه بشر در حال وفق دادن خود با محیطی مصنوعی است، بدنش دستخوش تغییرات و موتاسیون‌های نوینی می‌شود. کاپریس (لئا سیدو) و همکارش سال تنسر (ویگو مورتنسن) که هنرمندانی شناخته‌شده‌اند، در مقابل انظار عموم از تغییرات اعضای بدنش رونمایی می‌کند. تیملین (کریستن استوارت)، پژوهشگری از «دفتر ملی اندام‌ها»، به شکلی وسواس‌گونه حرکات آن‌ها را تعقیب و وجود یک گروه مرموز را کشف می‌کند… مأموریت آن‌ها – استفاده از شهرت سال برای رونمایی از فاز بعدی تکامل بشر است.»

۱۶. لبخند (Smile)

«لبخند» به کارگردانی «پارکر فین» که چهارشنبه هفته پیش اکران شد، داستان دکتر «رز کاتر» را روایت می‌کند که لبخندهای مرموزی را در یکی از بیماران خود می‌بیند و سپس متوجه می‌شود که بسیاری از انسان‌های پیرامونش این لبخند را به لب دارند. دکتر به زودی کشف می‌کند که این لبخند تنها آغاز ماجرا است و چیزی در صدد کشتن او است. «سوزی بیکن»، «جسی آشر»، «گایل گالنر»، «رابین ویگرت»، «کیتلین استیسی»، «کل پن» و «راب مورگان» در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. «استیون کینگ» نویسنده ژانر وحشت یکی از تحسین‌کنندگان فیلم و بازی بیکن است در نقش «دکتر رز کاتر» است.

۱۵. شکار (Prey)

اسپین‌آف «غارتگر» (Predator) تحت عنوان «شکار» (Prey) داستانی در ۳۰۰ سال قبل روایت می‌کند و سرگذشت یک زن کومانچی به نام «نارو» را به تصویر می‌کشد که برخلاف سنت‌های آن زمان به میدان‌های جنگ ورود می‌کند. «امبر میدتاندر»، «داکوتا بیورز»، «استورمی کیپ»، «میشل تراش» و «جولیان بلک آنتلوپ» از جمله بازیگران فیلم بودند. «شکار» در پلتفرم هولو رکوردشکنی کرده و پربیننده‌ترین افتتایحه در استار+ آمریکای لاتین را ثبت کرده است.

۱۴. تلفن سیاه (The Black Phone)

«تلفن سیاه» با بازی «ایتان هاک» تازه‌ترین اثر «اسکات دریکسون» است که فیلم «شوم» (Sinister) و «دکتر استرنج» (Doctor Strange) را در کارنامه دارد. داستان فیلم در مورد پسر ۱۳ ساله‌ای است که پس از ربوده‌شدن توسط یک کودک‌کش و محبوس شدن در یک زیرزمین تماس‌هایی از قربانیان قبلی قاتل روی یک تلفن مرموز و قطع شده دریافت می‌کند. «تلفن سیاه» اقتباسی است از داستانی به همین نام نوشته «جو هیل» که در سال ۲۰۰۷ منتشر شده بود. «جیمز رنسون»، «جرمی دیویس»، «میسون تامس»، و «مدلین مک‌گرا» از جمله دیگر بازیگران «تلفن سیاه» بودند. فیلمنامه این فیلم را دریکسون با همکاری «سی. رابرت کارگیل» نویسنده «شوم» (Sinister) به نگارش درآورده است.

۱۳. دداستریم (Deadstream)

این فیلم کمدی ترسناک و فراطبیعی را «ونسا وینتر» و «جوزف وینتر» کارگردانی کرده‌اند. «دداستریم» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۱ درصد دریافت کرده داستانی در یک تولیدکننده محتوا است که سعی دارد با استریم زنده شبانه از خودش در یک خانه تسخیرشده، مخاطب جذب کند. «جوزف وینتر» و «ملانی استون» دو بازیگر این فیلم ۸۷ دقیقه‌ای بوده‌اند.

۱۲. نظاره‌گر (Watcher)

این تریلر روان‌شناسانه به کارگردانی «کلویی اکونو» و بازی «مایکا مورون»، «کارل گلاسمن» و «برن گورمن»، فیلم دیگری است که اولین بار در جشنواره ساندنس اکران شد و اکتبر گذشته به اکران عمومی درآمد. داستان «نظاره‌گر» با امتیاز ۸۸ درصد «راتن تومیتوز» در مورد یک زوج آمریکایی به نام جولیا و فرانسیس است که به بخارست و آپارتمانی با یک پنجره بزرگ نقل مکان می‌کنند. جولیا به زودی متوجه می‌شود که مردی در آن سوی خیابان او و همسرش را زیر نظر گرفته است. «نظاره‌گر» با بودجه ۵ میلیون دلاری ساخته شد و تنها ۲ میلیون دلار فروخت. «نیویورک تایمز» این فیلم را «یکی از جذاب‌ترین داستان‌های قرن حاضر در مورد اضطراب زن» نامیده است.

 

۱۱. غم (The Sadness)

فیلم بادی هارر و تایوانی «غم» اولین اثر بلند سینمایی «راب جباز» کانادایی در مقام کارگردان است. این فیلم که در سال ۲۰۲۱ در جشنواره بین‌المللی لوکارنو و سپس فنتستیک فست تگزاس اکران شد و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۹ درصد از ۴۵ نقد دریافت کرد، داستانی در مورد مواجهه دانشمندان و مقامات سیاسی با یک ویروس به نام «آلوین» روایت می‌کند که شباهت‌هایی به آنفلوانزا دارد. دولت حاضر نیست محدودیت‌های شدیدی برای این ویروس اعمال کند و مردم از سوی دیگر حتی به وجودش شک دارند. با این حال ویروس‌شناسان نگرانند که ویروس جهش پیدا کرده و صدماتی جدی به بیمار وارد کند.

 

۱۰. استاد (Master)

این فیلم تمامی خصوصیات ژانر وحشت را داراست اما علاقه زیادی به عناصر فانتزی ندارد. داستان فیلم در مورد سه زن است که در دانشگاه نورث‌ایسترن به دنبال یافتن جایگاه خودند. وقتی یک دانشجوی تازه‌وارد که ادعا می‌کند تحت تعقیب یک روح است قربانی حملات نژادستیزانه ناشناس قرار می‌گیرد، این سه زن باید حقیقت را کشف کنند. «زویی رنی»، «رجینا هال»، «جولیا نایتینگیل»، و «تالیا رایدر» از جمله بازیگران این فیلم بودند.

 

۹. بی‌گناهان (The Innocents)

داستان این فیلم به کارگردانی «اسکیل وگت» در مورد دختری به نام آیدا با بازی «راکل لنورا فوتوم» است که در ظاهر معصوم و بی‌آزار به نظر می‌رسد اما شکنجه خواهر مبتلا به اوتیسمش آنا با بازی «آلوا برینزم رامستاد» یکی از لذت‌های اوست. وقتی آیدا در محل زندگی جدیدش دوستانی پیدا می‌کند، اتفاقات عجیبی شروع به رخ دادن می‌کند. این فیلم نروژی اولین بار در بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن اکران شد و از ۱۱۱ نقد امتیاز ۹۷ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرد.

 

۸. پیگی (Piggy)

«پیگی» به کارگردانی «کارلوتا پردا» و بازی «لورا گالان»، «کارمن ماچی»  «کلودیا سالاس» بر اساس فیلم کوتاهی اقتباس شده که پردا ساخته است. داستان فیلم در منطقه دورافتاده‌ای از اسپانیا روی می‌دهد و دختری به نام سارا را دنبال می‌کند که از اضافه وزن رنج می‌برد و از طرف دختران محلی تحقیر می‌شود. وقتی دختران بدرفتار ربوده می‌شوند، سارا باید تصمیم بگیرد که واکنش درست چیست. این فیلم اولین بار در جشنواره ساندن ساکران شد و سپس به جشنواره سنسباستین رفت. منتقدین با امتیاز ۹۲ «راتن تومیتوز»‌ از «پیگی» استقبال کردند.

 

۷. مردها (Men)

داستان «مردها» به کارگردانی «الکس گارلند» و بازی «جسی باکلی» در مورد زن جوانی است که پس از مرگ همسر سابقش به تنهایی برای گذراندن تعطیلات به حومه شهر می‌رود. «روری کینیر» که سابقه بازی در «بازی تقلید» (The Imitation Game) را دارد دیگر بازیگر فیلم خواهد بود. گارلند در این فیلم با «راب هاردی» فیلمبردار «اکس ماکینا» (Ex Machina) همکاری دیگری داشته است. این دو در سریال «توسعه‌دهندگان» (Devs) شبکه ا‌ف‌اکس نیز همکاری کرده بودند. گارلند نویسنده «مردها» و به همراه «الی بوش» و «اندرو مک‌دونالد» از جمله تهیه‌کنندگان پروژه است.

 

۶. خدای خشمگین (Mad God)

«فیل تیپت» که یکی از اسطوره‌های جلوه‌های ویژه و انیمیشن است، این استاپ-موشن بزرگسالانه و تجربی را در سال ۲۰۲۱ ساخت و تابستان امسال از پلتفرم «شادر» پخش کرد. داستان فیلم در مورد یک هویت بلندقامت با ماسک گاز است وارد دنیایی دوزخ‌گونه و ویران می‌شود در حالی که یک نقشه و یک چمدان به همراه دارد. این فیلم اولین بار در جشنواره لوکارنو اکران شد و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۳ درصد دریافت کرد.

 

۵. ایکس (X) و پرل (Pearl)

داستان فیلم «ایکس» با بازی «جنا اورتگا»، «مارتین هندرسون»، «بریتنی اسنو»، «اوون کمبل»، و «اسکات مسکادی»، در مورد گروهی از سازندگان فیلم‌های مستهجن در مناطق دورافتاده تگزاس بود که به میزبانانی سالخورده و مرموز برمی‌خورند. این فیلم ۱۸ مارس ۲۰۲۲ در سالن‌های سینما اکران شد. «میا گاث» در این پیش‌درآمد نقش‌های «ماکسین» و «پرل» را از فیلم «ایکس» تکرار می‌کند. داستان فیلم در سال ۱۹۱۹ روی می‌دهد، وقتی که انبار پرل و همسرش هاوارد با بازی «استیون اوری» ظاهری نو دارد. «تی وست» و استودیوی ای-۲۴ تأیید کردند که فیلم «مکسین» پایان‌بخش سه‌گانه‌ای است که با «ایکس» آغاز شد و با «پرل» ادامه یافت.

۴. نه (Nope)

«دنیل کالویا» و «کیکی پالمر» در این فیلم به کارگردانی «جردن پیل» نقش برادر و خواهری به نام جیمز و جیل هیوود را بازی خواهند کرد که مالک تنها مرکز پرورش اسب هالیوود با مدیریت افراد آفریقایی‌تبارند. پدر پدر پدر پدربزرگ آن‌ها نیز سوارکاری است که در قرن نوزدهم تاریخ‌سازی کرده و در پیدایش «تصاویر متحرک» نقش داشته است. وقتی جیمز با بازی کالویا «چیزی بالای ابرها» می‌بیند، تصمیم می‌گیرد که خودش هم وارد فیلمسازی شود تصاویری که از یک شئ پرنده ناشناخته ضبط کرده را به فروش برساند. اما مشکل این است که این موجودات فرازمینی با هر کسی که مستقیماً به آن‌ها نگاه کند را می‌ربایند. «استیون یون»، «کیث دیوید»، «دانا میلز»، «اندرو پاتریک رالستون»، «مایکل وینکات»، «باربی فری‌یرا»، و «برندن پریا» از جمله دیگر بازیگران این فیلم بودند.

۳. بربر (Barbarian)

 «بربر» علاوه بر اینکه تحسین منتقدین را برانگیخت در گیشه نیز پرفروش شد. این فیلم داستانی در مورد یک زن روایت می‌کند که در «ایربی‌ان‌بی» اقامت می‌کند اما متوجه می‌شود خانه‌ای که اجاره کرده آن‌گونه که به نظر می‌رسد نیست. «جرجیانا کمبل»، «بیل اسکارزگارد»، «جاستین لانگ»، «متیو پاتریک دیویس» و «ریچارد بریک» دیگر بازیگران این فیلم به کارگردانی «زک کرگر» بودند.

 

۲. استخوان و همه‌چیز (Bones And All)

این فیلم به کارگردانی «لوکا گوادانینو» و بازی «تیموتی شالامی» و «تیلور راسل» داستانی در مورد اولین عشق میان مارن با بازی راسل، زن جوانی که می‌آموزد چگونه باید در حاشیه جامعه روزگار گذراند، و لی با بازی شلمی، مردی بی‌هدف و پراحساس و محروم است، آن‌گاه که با هم ملاقات می‌‌کنند و برای ادیسه‌ای هزار فرسنگی که آنان را به گذرگاه‌های پنهان، بی‌راهه‌ها و مخفی‌گاه‌های آمریکای «رونالد ریگان» می‌کشاند به هم می‌پیوندند. اما به‌رغم تلاش‌هایشان، تمامی راه‌ها به گذشته‌های وحشتناکشان و به توقف‌گاهی نهایی ختم می‌شود که تعیین می‌کند آیا عشق می‌تواند آن روی دیگرشان را تحمل کند.

 

۱. رستاخیز (Resurrection)

«ربکا هال» در «رستاخیز» نقش زنی را بازی می‌کند که یک روز به دنبال بازگشت دوست پسر سابقش، آرامشی که سخت برای رسیدن به آن کوشیده را مختل می‌بیند و چاره‌ای جز مواجه شدن با هیولاهایی که دو دهه از آن‌ها گریخته ندارد. «اندرو سمانز» نویسنده و کارگردان «رستاخیز» است در حالی که «گریس کافمن»، «مایکل اسپر» و «تیم راث» دیگر بازیگران فیلم خواهند بود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۲۱:۱۹

کدومش واقعا خوبه که ارزش وقت گذاشتن داشته باشه؟ اکثر ترسناکا انذاره ای که ازش تعريف میکنن نیستن

نمایش اسپویل
۲۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۰:۳۶

smile

نمایش اسپویل