news-background
news-background

«نفرت‌انگیزترین فیلم تاریخ»؛ واکنش مخاطبین به فیلم Blonde

فیلم «بلوند» (Blonde) «اندرو دومینیک» با بازی «آنا د آرماس» در نقش «مرلین مونرو» سرانجام از نتفلیکس پخش شد و به سرعت به رتبه اول پربیننده‌ترین عناوین سینمایی این پلتفرم رسید. این درام که رده سنی بالاتر از ۱۷ ساله (NC-17) دریافت کرده، عده زیادی از بینندگان را منزجر کرده است.

«بلوند» اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با ۱۴ دقیقه تشویق ایستاده مواجه شد اما منتقدین و مخاطبین آن را «جنسیت‌ستیزانه» و «ظالمانه» و حتی «یکی از نفرت‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ» نامیده‌اند.

«توتال فیلم» می‌نویسد: «سینمایی است تماشایی و ناخوشایند، اما از طرفی درگیرکننده و عنان‌گسیخته است که بحث‌هایی را مطرح و نظرات دوگانه‌ای ایجاد می‌کند.» منتقد «نیویورک تایمز» نوشته است: «با توجه به همه هتک حرمت‌ها و وحشت‌هایی که مرلین مونرو در طول ۳۶ سال زندگی تحمل کرد، جای شکر دارد که او لازم نیست ابتذال و رنج «بلوند» را تجربه کند، آخرین محصول مرده‌خواهانه حوزه سرگرمی که او را استثمار می‌کند.» منتقد «لس‌آنجلس تایمز» می‌نویسد: «این فیلم در مورد مرلین مونرو نیست. در مورد زجر دادن اوست.»

این فیلم بیوگرافیکال بر اساس رمانی به همین نام نوشته «جویس کارول اوتس» اقتباس شده و بخش‌هایی از زندگی مونرو به عنوان یکی از نمادهای هالیوود را از کودکی تا شهرت به تصویر می‌کشد.

اگرچه بسیاری از منتقدین از بازی د آرماس ستایش کرده‌اند، اما خود فیلم با انتقادات زیادی روبرو است. «استیو هارولد» محقق سقط جنین در دانشگاه کالیفرنیا می‌نویسد: «از بخت بسیار بد فرصت دیدن «بلوند» را شب گذشته به دست آوردم و اجازه دهید به شما بگویم که فیلم به‌شدت ضد-سقط جنین، به‌شدت جنسیت‌ستیزانه، و به‌شدت استثمارگرانه است. به هیچ رو نمی‌توانم توصیه‌اش کنم. تماشا نکنید. صحنه‌های سقط جنین بسیار وحشتناک‌اند، اما تمام فیلم نیز چنین است.»

هارولد اضافه می‌کند: «نشان می‌دهد که مرلین وادار به اولین سقط جنین خود می‌شود، سر میز جیغ می‌زند که نظرش عوض شده، و سپس گرفتار این اوهام می‌شود که یک نوزادی گریان را در خانه پدری‌اش می‌بیند، نوزادی که در میان شعله‌های آتش است.»

یکی از کاربران توییتر می‌نویسد:‌ «شاید بهتر باشد که به مردان زن‌ستیز اجازه ندهیم فیلم‌های انقلابی در مورد زنانی که چیزی از آن‌ها نمی‌دانند بسازند.»

فیلم «بلوند» ۲۸ سپتامبر از نتفلیکس پخش شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید