news-background
news-background

«نفر بعدی تویی»؛ نویسنده Harry Potter پس از سلمان رشدی به قتل تهدید شد

«جی‌کی رولینگ» خالق دنیای «هری پاتر» (Harry Potter) به دنبال حمله به «سلمان رشدی» نویسنده بریتانیایی به شکل عمومی تهدید به قتل شد.

رولینگ که پیش‌تر از سوی فعالان تراجنسیتی در شبکه‌های اجتماعی تهدید شده بود، پس از حمله به رشدی اظهار نگرانی کرده بود. او جمعه شب نوشت: «خبر وحشتناکی است. احساس خیلی بدی دارم.» کاربری با نام «میر آصف عزیز» که خود را «دانشجو، فعال اجتماعی و فعال سیاسی» معرفی کرده در پاسخ به رولینگ می‌نویسد: «نگران نباش نفر بعدی تویی.»

رولینگ از صفحه پشتیبانی توییتر درخواست مداخله کرده اما توییت این کاربر هنوز حذف نشده است. «هادی مطر» ۲۴ ساله فردی بود که بنا بر اعلام دادستان چاتاکوای ایالت نیویورک به عنوان ضارب نویسنده «آیات شیطانی» (The Satanic Verses) معرفی شده است. این مرد شنبه این هفته به قتل درجه دوم متهم شد.

رولینگ سپس تأیید کرد که پلیس وارد عمل شده است: «به خاطر همه پیام‌های همدردی شما: متشکرم. پلیس وارد عمل شده (برای تهدیدهای دیگر قبلاً وارد عمل شده بود).»

رشدی در کنفرانسی که در بوفالوی نیویورک برگزاری می‌شد ۱۵ بار مورد اصابت چاقو قرار گرفت. نماینده رشدی می‌گوید احتمال از دست رفتن بینایی نویسنده وجود دارد.

«روح الله خمینی» رهبر ایران در سال ۱۹۸۹ رشدی هندی تبار را با فتوا مرتد اعلام کردد. او از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده ساکن است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۰۲

قسمتی از مقالهٔ \"ماجرای «سلمان رشدی» و «کتاب آیات شیطانی» چیست؟\" 3. آیا اعتراض به کتاب سلمان رشدی، با «آزادی بیان» منافاتی دارد؟ متاسفانه ما یاد نگرفته ایم بین «آزادی بیان» و «آزادی دروغ گفتن» تفاوت قائل شویم... و تصور می کنیم زیر چتر آزادی بیان هر کسی هر چیزی دلش خواست می تواند بگوید... البته فقط در مورد «دین» این گونه رفتار می کنیم و برای امور دیگر عمراً اگر چنین چیزی را بپذیریم... مثلا اگر شخصی در بین مردم بگوید پدر شما معتاد است، هرگز نمی پذیرید و از شخص می خواهید که دروغ خود را ثابت کند... اما عده ای انتظار دارند وقتی دشمنان در مورد حضرت محمد(صلی الله علیه و سلم) و دین اسلام سخنان دروغ آمیز مطرح کردند، بگوییم این آزادی بیان است... و هیچ اشکالی ندارد!!! به قلم: م.ی/22 مرداد 1399

نمایش اسپویل
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۶

بنده هم در تائید فرمایش شما متن رو نوشتم و گفتم که دن براون توهینی به مسیح نکرد گفت بچه داره و بارها هم برای رهایی از دردسرهای کتابش گفته که برای اینکه داستان رو بنویسم تخیل کردم و هیچ غرضی نداشتم ضمنا نوشتم یک و نیم میلیارد مسلمان که اشتباهه بعدا چک کردم دیدم یک میلیارد و هشتصد میلیون مسلمان هست تو دنیا نماینده ی روسیه هم منظورش همین هست که اگر انگیزه ی حمله رو در نظر نگیریم جنایت هست اما وقتی رشدی اثری به جای بگذاره باید منتظر فیدبکش می موند البته ناگفته نماند که برای شخص من فقط اسم بچه شیعه بودن رو دارم و مهم نیست داخل غار حرا چه کسی بود و کی بود و چی شد اما دلیل بر این نیست که همه هم مثل من بی خیال باشن

نمایش اسپویل
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۱

من کتاب سلمان رشدی رو نخوندم و نمی تونم قضاوت کنم ولی حتی اگه به ادعای شما توهین و فحاشی هم بوده دلیلی بر فتوای قتل و اجرای اون نیست چون قوانین ما باید بر اساس انسانیت و حقوق بشر باشه نه بدویت 1400 سال پیش.

نمایش اسپویل
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۲۳

کتاب ایشون به هیچ وجه سوال یا شبهه نبوده که بخوان بهش جواب بدن؛ این همه مخالف توو تاریخ اسلام هست که سوال داشتن یا شبهه ای رو توی کتابشون گفته بودند، و دانشمندان مسلمان بهشون جواب دادن و باهاشون مناظره کردن! آقای رشدی رسماً توهین کرده بودند و اعتقادات همه مسلمانان رو فاسد شمرده بودند! قطعاً آزادی بیان خوبه؛ اما وقتی میبینی به کسی آزادی داده شده اما از این آزادی برای توهین و فحاشی استفاده میکنه، باز بهش آزادی میدی؟!

نمایش اسپویل
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ۰۲:۳۰

مطمئنا این دوستی که کامنت گذاشته مخالف این عمل هستن و هیج کدوم تائید نمی کنیم عمل کشتار و حمله رو .... اگر کسی معتقد واقعی به همون دینی باشه که رشدی توهین کرده مطمئن باشین این عمل رو انجام نمیده چه حکم مرتد وجود داشته باشه چه نه اما اینجا یک مسئله ای هستش اولگ موروزوف، معاون دومای دولتی گفت: حمله به سلمان رشدی بدون توجه به انگیزه آن باید جنایت تلقی شود. به گزارش اسپوتنیک، این نماینده مجلس روسیه گفت: این اتفاق صرف نظر از انگیزه آن یک جنایت است. اما در یک خانه شیشه ای شما نمی توانید سنگفرش ها را به سمت یکدیگر پرتاب کنید، چرا که تخریب اجتناب ناپذیر است. رشدی کاملاً فهمید که چه کار می کند! این انتخاب او بود و واکنش به کتابش. به گفته وی، افراط گرایی مذهبی را می توان محکوم کرد، اما چنین حوادثی هر بار \"زمانی که ارزیابی های مشکوک از متون مقدس برای مسلمانان با ارجاع به آزادی بیان دیکته شود\" رخ می دهد. حمله به رشدی در 12 اوت، قبل از سخنرانی او در ایالت نیویورک صورت گرفت. دوستان عزیز قرار نیست همه واکنش یکسان نشان بدهند وقتی همچین کتابی می نویسی باید منتظر هر جوابی از یک و نیم میلیارد مسلمان هم باشی که حتی اگر یک میلیارد و چهارصد و نود و نه میلیون نفرش هم با آرامش برخورد کنن یه تعداد هستن که عکس العمل بد نشون بدن شما برین سر چهارراه وایستین هی بوق بزنین یا به کسی که رد میشه فحش بدین شاید خیلیها کاری باهاتون نداشته باشن اما حداقل یکی پیدا میشه که جوابی برای عملتون داشته باشه به قول ما ترکها Özündən götü gıllısına ras gələsən همین مسیحی ها با این که دن براون هیچ توهینی به عیسی مسیح نکرده بود و اتفاقا به انسانیت و الهی بودنش کامل تاکید می کرد و فقط گفته بود عیسی فرزندی داره چقدر اذیتش کردن و حتی چاپش هنوز هم ممنوع هست برخی کشورها بحث رو به دین و مذهب نمیشه ربط داد عمل و عکس العمل هست این قضیه

نمایش اسپویل
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۳۸

اگه یه نفر در مورد شما دروغ بگه میری 17 ضربه چاقو بهش می زنی؟

نمایش اسپویل
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵

بر فرض که دروغ گفته باید محترمانه جوابش رو بدی نه با خشونت، وقتی با خشونت جوابش رو میدی یعنی همه حرفهاش درست بوده. ضمنا اگه جراتش رو دارید کتاب آیات شیطانی رو بدون سانسور به فارسی ترجمه کنید تا مردم ایران خودشون قضاوت کنند چه چیزی راست بوده چه چیزی دروغ

نمایش اسپویل
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶

دین صلح و دوستی 😂

نمایش اسپویل
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۱۹

گفتن هر سخن، نقد، حرف مخالف و یا حتی داشتن نظریات متفاوت باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمانان میشود! نابود باد توحش و بدویت.

نمایش اسپویل