news-background
news-background

انتقاد ژان-لوک گدار از حضور زلنسکی در «ابزار پروپاگاندای» کن

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در مراسم افتتاحیه جشنواره کن هفتاد و پنجم حضور پیدا کرد و با نقل قولی از «چارلی چاپلین»، از اهمیت فیلمسازی در حین جنگ گفت. اما «ژان-لوک گدار» فیلمساز فرانسوی از اظهار نظر زلنسکی استقبال نکرده و او را یک «بازیگر بد» خوانده است.

گدار می‌گوید: «ناگفته پیداست که اگر به مداخله زلنسکی در جشنواره کن از زاویه‌ای که اسمش را «صحنه‌سازی» می‌گذاریم بنگریم: او یک بازیگر بد، یک کمدین حرفه‌ای، تحت نظر دیگر حرفه‌ای‌ها در مشاغل خودشان است. فکر می‌کنم مدت‌ها پیش چنین حرف‌هایی زده‌ام. با این وجود، صحنه‌سازی برای یک جنگ جهانی دیگر و تهدید یک فاجعه دیگر لازم بود تا بدانیم کن با دیگر ابزار پروپاگاندا تفاوتی ندارد. زیبایی‌شناسی غربی را ترویج می‌دهد ضمن اینکه می‌اندیشند مسئله مهمی نیست، اما مسئله دقیقاً همین است.»

کارگردان «از نفس افتاده» (Breathless) ادامه می‌دهد: «حقیقت تصویر به‌آرامی پیش‌روی می‌کند. حالا تصور کنید که خود جنگ یک نوع زیبایی‌شناسی است که درون یک فستیوال جهانی قرار داده شده، فستیوالی که سهام‌دارانش طرف‌های درگیر، یا به عبارت بهتر صاحب «منافع» هستند، و نمایشی اجرا می‌کنند که من و شما می‌بینیم. اغلب می‌گوییم «تعارض منافع» که یک همان‌گویی است [و همیشه صدق می‌کند.] تعارضی در کار نیست، مگر اینکه منافعی چه خرد و چه کلان وجود داشته باشد. بروتوس، نرون، بایدن، یا پوتین، قسطنطنیه، عراق یا اوکراین، چیز زیادی تغییر نکرده، جز کشتار جمعی.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۴۸

چقدر هنر از سیاست جداست واقعا ، زلنسکی دلقک در جشنواره کن!

نمایش اسپویل
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ۲۰:۰۲

آقای گدار شما که یه عمر کار سیاسی ساختی و فعالیت سیاسی داشتی، حالا چی شده با سیاسی شدن کَن مخالفی؟! چون حرف‌های زلنسکی با منافع کمونیستی شما سازگار نیست؟! پ.ن: خودم با سیاسی کردن جشنواره‌ها مخالفم. ولی مسلما امثال ایشون نگران این چیزا نیست و نیتش یه چیز دیگه است.

نمایش اسپویل
۸ خرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۱۹

برای کسایی که میدونن چی میگذره و پشت پرده چی هست حرف های این اقا قابل درک هست .حمله روسیه محکوم و دفاع ملت اوکراین مشروع هست ولی باید قبول کرد که زلنسکی واقعا یک بازیگر بد و یک کمدین خوب سیاسی هست . ما خودمون این وضعیت رو تجربه کردیم ، بازیگری بد که کشور رو به خطر انداخت و ملت رو در عمل انجام شده قرار داد ولی فارغ از این مسئله باید از کشور دفاع میشد .

نمایش اسپویل
۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۳۹

یا ترجمه مشکل داره یا ژان-لوک گدار چرت و پرت گفته

نمایش اسپویل
۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۱۲

تحت تاثیر قرار گرفتیم

نمایش اسپویل