news-background
news-background

نقل قول ولودیمیر زلنسکی از چارلی چاپلین در شب افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۲۲؛ اصغر فرهادی روی فرش قرمز کن

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه این هفته در مراسم افتتاحیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن به صورت مجازی حاضر شد. زلنسکی در حالی که کشورش هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفته به حضار گفت که «ضروری است که سینما سکوت نکند.»

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی‌اش که به فرانسه ترجمه می‌شد به فیلمسازان گفت که نباید در حین وقوع یک جنگ ساکت بمانند. او از «چارلی چاپلین» و فیلم «دیکتاتور بزرگ» (The Great Dictator) او نقل قول کرد و گفت: «نفرت انسان‌ها می‌گذرد، و دیکتاتورها می‌میرند، و قدرتی که از مردم گرفته‌اند به مردم بازخواهد گشت. بنابراین تا وقتی انسان‌ها می‌میرند، آزادی هرگز از بین نخواهد رفت.»

زلنسکی اضافه می‌کند که چاپلین با بازی در نقش «آدولف هیتلر» در آن فیلم «دیکتاتور واقعی را نابود نکرد» بلکه نشان داد که «سینما سکوت نمی‌کند.» او ادامه می‌دهد: «در تاریخ ۲۴ فوریه، روسیه جنگی عظیم علیه اوکراین با هدف پیشروی بیشتر در اروپا آغاز کرد. صدها نفر هر روز جانشان را از دست می‌دهند.»

زلنسکی می‌گوید: «سینما ساکت می‌ماند یا در موردش حرف می‌زند؟ اگر دیکتاتوری وجود دارد، اگر جنگی برای آزادی وجود دارد، به اتحاد ما بستگی دارد. آیا سینما می‌تواند از این اتحاد دور باشد؟ به چاپلینی جدید نیاز داریم که ثابت کند در زمانه ما، سینما سکوت نمی‌کند.»

رئیس جمهور اوکراین در پایان می‌گوید: «تردیدی ندارم که دیکتاتور شکست خواهد خورد... به امید پیروزی اوکراین.»

در این مراسم علاوه بر اعضای هیأت داوران این دوره از جمله «اصغر فرهادی»، «فارست ویتاکر» برای دریافت جایزه «نخل طلای» افتخاری روی صحنه آمد.

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۴۲

حیف که نماینده کشورمون اینه ، نه یکی مثل محمد رسول اف یا جعفر پناهی

نمایش اسپویل