news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم «برادران لیلا»؛ گروه بازیگری توانمند با کمی آرتور میلر، ویسکونتی و کاپولا

فیلم حدوداً سه ساعته «برادران لیلا» (Leila’s Brothers) تازه‌ترین ساخته «سعید روستایی» در جشنواره کن روی پرده رفت و با بازخوردهای نسبتاً مثبت منتقدین مواجه شد.

«پیتر دبروژ» منتقد «ورایتی» می‌نویسد: «در «برادران لیلا»، یک خانواده رقت‌انگیز ایرانی که روزگاری پرافتخار بوده، حالا در آستانه فروپاشی است، اما خواهری مدعی که خسته است از مردانی که برای آینده‌اش تصمیم می‌گیرند، آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد.» این منتقد اضافه می‌کند: «[روستایی] صحنه‌ها را با انرژی پرهیاهوی یک فیلم مستند بنا کرده و تعمداً از کلیشه‌های ملودرام دوری می‌گزیند، حتی وقتی که روایت را درگیرکننده‌تر و کمتر سنگین و درکش را آسان‌تر می‌کنند.»

«لیسا نیسلسون» منتقد «اسکرین» می‌نویسد:‌ «بازی‌های عالی این درام خانوادگی در پرهیجان در مورد جنسیت و موفقیت در ایران را مستحکم کرده است.»

«پیتر بردشا» منتقد «گاردین» می‌نویسد: ««سعید روستایی» فیلمساز ایرانی یک درام خانوادگی قوی، جذاب و شخصیت‌محور به سبک ایتالیایی-آمریکایی با بازی‌های پراحساس تحویل می‌دهد، با یک صحنه مراسم عروسی عظیم و شباهت‌هایی به «روکو و برادرانش» (Rocco and His Brothers) ویسکونتی و «پدرخوانده» (The Godfather) کاپولا. حتی کمی «آرتور میلر» در تهمت‌های متقابل خشمگینانه و دردناک فیلم وجود دارد.»

بردشا در مورد «ترانه علیدوستی» می‌نویسد: «بازگشت پرحرارت «ترانه علیدوستی» را داریم که با فیلم‌های «اصغر فرهادی» شناخته می‌شود و نقش اصلی لیلا را بازی می‌کند: زنی که به واسطه بی‌کفایتی و سستی مردسالاری پریشان شده است. لیلا با والدین سالخورده‌اش زندگی می‌کند؛ از کمردرد مزمنی که ناشی از استرس و کار زیاد است رنج می‌برد و اساساً تنها حقوق‌بگیر ثابت خانواده است دست تنها که از چهار برادر بزرگسالش حمایت می‌کند.»

منتقد «گاردین» اضافه می‌کند: «لیلا در دنیای مردان شیادی زندگی می‌کند که هرگز از ستایش جایگاه و اعتبار خود دست برنمی‌دارند، با این همه، از هر چیزی که نشانی از کار داشته باشد بیزارند و کاملاً زالو-وار به زنان می‌چسبند، و پاداش آن‌ها را با زن‌ستیزی و خودبینی می‌دهند.»

«استفانی بانبری» منتقد «ددلاین» می‌نویسد: «درام‌های کوچک این افراد بسیار معمولی در طول نزدیک به سه ساعت، در مجموعه‌ای از اشتباهات و قدم‌های خطا که به زیبایی تعدیل شده‌اند، پخش می‌شوند، و همیشه در آستانه یک بحران نهایی یا اوج دراماتیکی که نویدبخش راه حل است متوقف می‌شوند. یک نوت نادرست به نظر می رسد؛ اما هیچ نوت نادرستی در کار نیست. پیرنگ روستایی به [گیاه بالارونده] لیانا شبیه است، مصیبت‌های خانواده چنان به هم گره خورده که هرگز نمی‌توانند آغاز یا پایانی بیابند.»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: «این فیلم مانند یک رمان حجیم قرن نوزدهمی از زولا یا دیکنز است که در یک داستان سه ساعته خلاصه شده و داستان پنج خواهر و برادر را دنبال می‌کند که در تلاشند تا در ایرانی بی‌رحم و پر از شیاد، درگیر طبقات اجتماعی، رقابت‌های قومی، و اقتصادی که در مرز فروپاشی است سرپا بمانند. «برادران لیلا» که پر از نمایش قدرتمندانه گروه بازیگری است، و بسیاری از آنها در «متری شیش و نیم» نیز بازی کرده‌اند، استادی روستایی ۳۲ ساله در فیلمسازی را فاش می‌کند که اگرچه به‌شکل تندی سنگین است، اما فیلمسازی است که جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۴۰

منتقدهای خارجی از این مقایسه ها زیاد میکنند. فروشنده رو ربط داده بودن به prisoners دنی ویلنوو.

نمایش اسپویل
۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۶

^«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد: ... ایرانی بی‌رحم و پر از شیاد، درگیر طبقات اجتماعی، رقابت‌های قومی، و اقتصادی که در مرز فروپاشی است ...^ متاسفانه این جمله کاملا درسته

نمایش اسپویل