news-background
news-background

در ستایش ظلمت: چرا فیلم‌های امروز بیش از حد تاریک‌اند؟

مخاطبین سینما و تلویزیون بدون تردید در مواقعی خود را در مخمصه صحنه‌های بیش از حد تاریک یافته‌اند. «بتمن» (The Batman)، «سرخوشی» (Euphoria) و فیلم‌های کلاسیکی چون «بیگانه» (Alien) و یا «راننده تاکسی» (Taxi Driver) همگی حاوی تصاویری تاریک‌اند. اگرچه گاهی این تاریکی انتخاب فیلمساز است، اما در مواردی فاکتورهای دیگر در سالن‌های سینما یا نمایش خانگی باعث تاریک شدن تصویر شده و در تجربه بیننده اخلال ایجاد می‌کند. «ورایتی»‌ در گزارشی به بررسی عوامل ایجاد این اخلال پرداخته است.

 

بینندگان خانگی

«نیکلاس کی» تکنسین تصویرسازی دیجیتال می‌گوید برای بیننده خانگی، خطای اول ممکن است محیط پیرامون باشد. او تصاویری که روی صفحات تلویزیون به دست کاربر می‌رسد را وحشتناک می‌داند و معتقد است که باید تا حد ممکن خنثی باشد. کی به عنوان فردی که ساعت‌ها وقت صرف تنظیم خصوصیات بصری می‌کند می‌گوید از دیدن تنظیمات تلویزویون والدینش،‌ از موشن اسموثینگ (Motion Smoothing) گرفته تا سطح روشنایی که نباید کم یا زیاد شود، دلخور شده است.

کی می‌گوید: «داشتند چیزی را نگاه می‌کردند و من به آن‌ها گفتم: «خدای من، دارید ناراحتم می‌کنید، خواهش می‌کنم اجازه دهید به شما کمک کنم.» وقتی کمکم کردم، گفتند: «وای، الان چه شد؟» گفتم: «منظورتان چیست که چه شد؟ باید به این شکل دیدش!»»

تنظیمات تلویزیون تنها یکی از عواملی است که بر تجربه دیدن یک فیلم اثر می‌گذارد. دیگر عوامل تعیین‌کننده نور محیط یا اندازه و کیفیت نمایشگر باشد. تصاویری که در سالن‌های سینما ارائه می‌شوند و قرار است بهترین نوع تجربه فیلم باشد نیز ممکن است به بدی تنظیمات تلویزیون باشد. بسیاری از پروژکتورها حتی با وجود رزولوشن 4K تصویر دلخواه کارگردان را پخش نمی‌کنند. اما نهایتاً، علت تاریکی بیش از حد یک فیلم یا سریال به تصمیم فیلمساز برمی‌گردد.

چند سال قبل، تاریکی بیش از حد نبرد پایانی «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) بسیاری از مخاطبین را آزرد. «فابیان واگنر» فیلمبردار سریال در آن زمان از کیفیت تصاویر دفاع کرد و گفت: «هر چیزی که می‌خواستیم مردم ببینند آنجا وجود دارد.» او علاوه بر این یادآور شد که این صحنه شب هنگام فیلمبرداری شده و هدف سازندگان این بوده که این نبرد با سایر نبردهای داستان متمایز باشد. واگنر تأکید کرد که دیدن این قسمت از سریال هر جایی به جز یک فضای تاریک با نمایشگر بزرگ در تجربه بیننده اخلال ایجاد خواهد کرد.

 

تنظیم حالت

کی که دو دهه در صنعت فیلمسازی فعال بوده و فیلم‌هایی چون «جوکر» (Joker)، «ونوم» (Venom) و «پلنگ سیاه» (Black Panther) را در کارنامه دارد، می‌گوید جدا از شرایط محیطی، دلایل دیگری هم بر «تاریکی» تصویر اثرگذار است.

بخش‌های زیادی از داستان فیلم «بتمن» به کارگردانی «مت ریوز» شب هنگام به وقوع می‌پیوندد، در حالی که سریال «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid’s Tale) داستانی در یک دیستوپیای غم‌آلود روایت شده است. این عناوین و بسیاری دیگر با انتقاد تاریکی بیش از حد مواجه بوده‌اند اما در غیر این صورت فضای آن‌ها غیرواقعی به نظر می‌رسید.

کی می‌گوید: «من فکر می‌کنم که بسیاری از فیلمبرداران، وقتی چنین کارهایی می‌کنند،‌ سعی دارند واقعاً به اثر وفادار بمانند. فکر نمی‌کنم هدف آن‌ها سختی شدن دیدن تصاویر باشد، اما گاهی برای شخص من پیش آمده که در دیدن تصاویر به مشکل برخورده‌ام، و فکر کرده‌ام:‌ «آیا من را از اثر بیرون می‌اندازد؟» کار من این است که میان آنچه فیلمبردار می‌خواهد و چشمم هماهنگی ایجاد کنم.»

با این حال،‌ تنها عناوین جدیدتر نیستند که چشم بینندگان را آزرده‌اند. «بیگانه» و «شهر تاریک» (Dark City) حاوی تصاویری به‌شدت تاریک‌اند. کی می‌گوید تفاوت کلیدی این است که آن فیلم‌ها روی فیلم ضبط شدند، در حالی که اغلب فیلم‌های مدرن به صورت دیجیتال فیلمبرداری می‌شوند. حتی ری‌مستر دیجیتال فیلم‌های قدیمی‌تر ممکن است تصویری یکنواخت‌تر از نسخه اصلی داشته باشد، چرا که فیلم ۳۵ میلی‌متری دو تا سه بار گرین بیشتری در هر اینچ نسبت به رزولوشن 4K دارد. به این معنا که فیلمبرداران برای خلق تصویری یگانه و «اورگانیک» باید خلاقیت به خرج دهند.

کی می‌گوید: «آن‌ها با شارپنس (Sharpness) و کریسپنس (Crispness) و بی‌نقصی دیجیتال می‌جنگند. این چیزی است که همه آن‌ها می‌گویند، و به این علت است که می‌خواهند روی فیلم تصویربرداری کنند یا به این علت است که تمایل دارند از دود و فیلتر استفاده کنند – تا اساساً بی‌نقصی را از تصویر بستانند.»

مورد خاص «سرخوشی»

یکی از انحرافات قابل‌توجه از فیلمبرداری دیجیتال سریال درام نوجوانانه «سرخوشی» ساخته «سم لوینسون» است. فصل دوم این سریال روی فیلم ۳۵ میلی‌متری کوداک اکتاکروم فیلمبرداری شده و کوداک را وادار کرد بخش‌هایی از کارخانه فیلم تعطیل‌شده‌اش را دوباره فعال کنند.

«مارسل رو» فیلمبردار «سرخوشی» می‌گوید سرعت ۱۰۰ ایزو فیلم کوداک سبب شد که «مانند سیت‌کام‌ها» صحنه فیلمبرداری را نورپردازی کنند. نتیجه یک تصویر نهایی به‌شدت دارای بافت بود که به رو امکان می‌داد با نور به شکلی که اغلب فیلمبرداران نمی‌توانند بازی کند.

رو می‌گوید: «ما سعی داشتیم سایه‌هایی عمیق شبیه به مخمل بسازیم، اما فکر نمی‌کنم این تصاویر تاریک باشند. در هر تصویر همیشه نقاط ارجاع بسیار روشنی دارید. فکر نمی‌کنم تصاویری وجود داشته باشد که باعث شود فکر کنید چه اتفاقی در حال وقوع است.»

این فیلمبردار می‌گوید معتقد نیست که در حال تاریک‌تر یا روشن‌تر شدن باشند اما «هفت» (Seven) «دیوید فینچر» را الهام‌بخش بسیاری از فیلمبرداران می‌داند: «بسیار تاریک بود. نحوه فیلمبرداری در دهه ۹۰ را دگرگون کرد، نحوه استفاده «داریوش خنجی» از فیلم استوک و نحوه روشن کردن فیلم. کاری بسیار اریجینال و یکه بود. در دهه ۹۰ بود و تاریک‌تر از هر فیلمی که امروز در سینما می‌بینم.»

در فیلم «بتمن»، ریوز و فیلمبردارش «گریگ فریزر» تکنیکی شبیه به خنجی را به کار گرفتند و نسخه دیجیتال را به فیلم تبدیل و از [افکت شیمیایی] بای‌پس بلیچ برای دستیابی به تصویری با وضوح بالاتر استفاده کردند. این تکنیک جنبه‌هایی از فیلم و دیجیتال را به هم پیوند می‌زند و ظاهری با بافت بیشتر از دیجیتال نسبت به اغلب فیلم‌های ابرقهرمانی ارائه می‌دهد.

کی که در سال‌های گذار هالیوود از فیلم به دیجیتال وارد صنعت شده می‌گوید، اغلب به کارگردانان و فیلمبرداران کمک می‌کند به تصویری دست پیدا کنند که یادآور فیلم‌های کودکی آن‌ها باشد. کی اضافه می‌کند که پس از سلطه دیجیتال، استودیوها هم نفوذ بیشتری بر کات و محصول نهایی پیدا کردند در نتیجه، او معتقد است که بسیاری از فیلم‌ها به استثنای آثار فیلمسازان مؤلف که تمامی جنبه‌های فیلمبرداری را مدیریت می‌کنند، در واقع بیش از حد لزوم روشن‌ شده‌اند. کی به همکارش «بردفورد یانگ» ارجاع می‌دهد که «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» (Solo: A Star Wars Story)، «ظهور»‌ (Arrival) و سریال «وقتی ما را می‌بینند» (When They See Us) را فیلمبرداری کرده است که تعمداً تصاویری تاریک‌تر از معمول دارند.

فیلمبرداری از پوست‌های تیره‌تر گاهی فیلمسازان را به چالش می‌کشد. بسیاری از تکنولوژی‌های موجود برای نورپردازی از نظر تاریخی برای بازیگران سفیدپوست طراحی شده‌اند و به همین علت یانگ و «ایوا برکوفسکی» در «متزلزل» (Insecure) باید خلاقیت بیشتری نشان می‌دادند.

کی می‌گوید تاریکی فیلم‌های «جوکر» با فیلمبرداری «لارنس شر» و «ونوم» با فیلمبرداری «متیو لیباتیک» توجیه دارد: ««جوکر» حتی به نظر من خیلی تاریک نبود. مضمون آن بیشتر تاریک بود. فکر نمی‌کنم برای دیدنش به مشکلی برخورد کنید. احساس می‌کنید که داستان در شب و یا مترو روی می‌دهد.»

گذشته از انگیزه‌های زیبایی‌شناسانه، گاهی علت تاریکی یک صحنه بسیار دنیوی‌تر است. اگر در یک فیلم از گریم خاصی استفاده شده باشد یا اگر در پس‌زمینه کابلی به چشم آید، تاریکی راه‌گشا است. تکنیک‌های مدرن جلوه‌های ویژه رایانه‌ای این مشکلات را برطرف می‌کند اما روش سنتی اغلب ساده و ارزان‌تر است.

کی می‌گوید: ««فقط سیاهش کن» معمولاً پاسخ به هر مشکلی است. «بیگانه» نمونه‌ای عالی است مخفی کردن گریم و چنین چیزهایی. اعضای بدن مصنوعی واقعی به نظر می‌رسند چون در محیطی واقعی‌اند که نورش طبیعی است. اگر نور را بیشتر کنید، متوجه خواهید شد که مصنوعی بوده‌اند.»

به گیرنده‌های خود دست بزنید

صرف نظر از اینکه چرا تصاویر یک فیلم تیره و تار به نظر می‌رسد، کی چند ترفند برای دستیابی به بهترین نمای ممکن و نزدیک به نیت فیلمساز پیشنهاد می‌کند. او پیشنهاد می‌کند که مخاطبین نحوه خنثی‌سازی تنظیمات تلویزیون خودشان را گوگل کنند و اضافه می‌کند: «اگر تصویر یک پنجره در صفحه نمایش شما قابل رؤیت باشد، در حال شنا بر خلاف جهت رودخانه‌اید.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ۲۰:۱۰

تاریک فقط اپیزود شب طولانی فصل ۸ گات ????

نمایش اسپویل
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۵۹

شب طولانی تاریک نیست. تاریک شب طولانیه??. لعنتی هیچی معلوم نبود.

نمایش اسپویل
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵

??

نمایش اسپویل
۲۸ فروردین ۱۴۰۱ ۲۱:۴۰

اینا کجا تاریکن, تاریک ندیدی

نمایش اسپویل