news-background
news-background

واکنش‌ها به محرومیت ۱۰ ساله ویل اسمیت؛ «نمایش باشکوه تبعیض نژادی»

«آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک» جمعه شب گذشته قاطعانه تصمیم گرفت که «ویل اسمیت» را به خاطر سیلی زدن به «کریس راک» در اسکار نود و چهارم (Oscars 2022) به مدت ۱۰ سال از تمامی مراسم مرتبط با آکادمی محروم کند. اما در واکنش‌ها به این محرومیت نوعی دوگانگی دیده شد که گاهی از ناباوری و اتهام نژادستیزی علیه آکادمی نشأت می‌گرفت.

بازیگر برنده اسکار «شاه ریچارد» (King Richard) با انتشار بیانیه‌هایی عذرخواهی کرده اما هیأت مدیره آکادمی می‌گویند این محرومیت در راستای «هدف بزرگ‌تر محافظت از امنیت مجریان و مهمانان، و احیای اعتماد به آکادمی» است.

با این حال، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی چنین اعتقادی ندارند و محرومیت اسمیت را به نژاد او مرتبط می‌دانند. آن‌ها رفتارهای ناشایست «آدرین برودی» در مراسم اسکار سال ۲۰۰۳ که «هالی بری» اهداکننده جایزه را بوسید، یا «جیم کری»، یکی از منتقدین رفتار اسمیت که در مراسم اهدای جوایز سینمایی «ام‌تی‌وی» در سال ۱۹۹۷ بوسه‌ای به «آلیسیا سیلوراستون» تحمیل کرد را یادآور شده‌اند.

«فردریک جوزف» نویسنده می‌گوید: «محرومیت ده ساله ویل اسمیت به‌شدت این احساس را منتقل می‌کند: «از این آدم سیاه‌پوست درس عبرت بگیرید.»»

یکی از کاربران توییتر می‌نویسد: «این محرومیت ۱۰۰ درصد انگیزه‌های نژادی دارد. جیم کری روی صحنه یک مراسم زنده به یک زن آزار جنسی رساند و دیده شد که آن زن را ناراحت کرد. ویل اسمیت به خاطر تمسخر یک بیماری به یک نفر سیلی می‌زند و یک دهه محروم می‌شود.»

کاربری دیگر این محرومیت را با واکنش آکادمی به فیلمسازان بدنام‌شده‌ای چون «رومن پولانسکی»، «هاروی واینستین» و «کوین اسپیسی» مقایسه می‌کند. یک کاربر دیگر می‌نویسد «ویل اسمیت به نماد «آن‌ها ما و هنرمان را دوست ندارند»» تبدیل شده و اضافه می‌کند: «چگونه یک سیلی به این محرومیت منجر شد در حالی که هنوز آزارگران و نژادستیزان واقعی محروم نشده‌اند؟»

«پی‌یرس مورگان» می‌نویسد: «ویل اسمیت پس از ۱۲ روز به خاطر سیلی زدن به کریس راک توسط آکادمی محروم شد. ۴۰ سال طول کشید تا همین آکادمی رومن پولانسکی که در مورد اتهام تجاوز به یک کودک مجرم شناخته شده را محروم کند.»

دیگری اضافه می‌کند: «نمایش باشکوه برخورداری سفیدپوستان از امتیازات ویژه. ویل اسمیت به خاطر سیلی زدن به کریس راک ۱۰ سال از حضور در مراسم اسکار محروم شد. در مقابل، دونالد ترامپ که ۶ ژانویه قصد کودتا داشت و حمله‌ای تروریستی را هدایت کرد هیچ مجازاتی نشد.»

برخی از کاربران پیشنهاد تحریم مراسم اسکار را مطرح کرده‌اند: «بیایید اسکار را به مدت ۱۰ سال تحریم کنیم. یعنی چه. هنوز خیلی از آزارگران محروم نشده‌اند.» کاربر دیگری می‌نویسد: «باورکردنی نیست که چگونه اسکار اجازه نژادستیزی و مزاحمت را بدون داشتن عواقبی می‌دهد، اما تصمیم می‌گیرد که ویل را به خاطر یک سیلی ده سال محروم کند. لعنت به اسکار.»

گروه پرشماری اما از تصمیم آکادمی حمایت کرده‌اند و بسیاری دیگر تنها به جنبه‌های طنز آن می‌نگرند. «مارک هریس» نویسنده می‌گوید: «پایانی غم‌انگیز برای یک اپیزود ناخوشایند. گیج شده‌ام از حرف آن‌هایی که می‌گویند: «کم است!» گویی آکادمی یک نوع سازمان تنظیم مقررات است. آن‌ها فقط مسئول برگزاری مراسم خودشانند، و اعضایشان.»

«جاشوا مالینا» بازیگر «رسوایی» (Scandal) به شوخی اضافه می‌کند: «محرومیت سخت‌تر می‌توانست حضور اجباری در مراسم به مدت ۱۰ سال باشد.»

«ریکی جرویز» دیگر منتقد «ویل اسمیت» و «۵۰ سنت» از جمله دیگر سلبریتی‌های بودند که به این محرومیت واکنش نشان دادند. «۵۰ سنت» می‌نویسد: «لعنتی این رفتار منصفانه‌ای با ویل نیست. بیش از حد سخت‌گیرانه است یعنی او تا ۶۳ سالگی نمی‌تواند به اسکار برگردد. و این در حالی است که هنوز شکایتی ثبت نشده.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۱۷:۰۱

والا بنده عذرخواهی میکنم اگر پوستم سیاه نیست

نمایش اسپویل
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸

واله دیگه خیلی پررررو شدند این سیاها. سینمای هالیوود که دست چپی هاست. بت ومن رو سیاه پوست کردند،جادوگر فیلم سیندرلا رو تراجنسیتی سیاهپوست کردند! چند وقت دیگه یکی نقش یه سیاهپوست همجنسباز مسلمان رو هم بازی میکنه (!3x1) تا دیگه از هیچ لحاظ مشکل نژادی پیش نیاد.حالا اگه مجری سفید پوست بود،باز ویل اسمیت جراتش رو داشت تا اینکارو بکنه؟ گند بزنه به این نظم نوین جهانی که دودش فقط تو چشم ما جهان سومی ها داره میره.

نمایش اسپویل
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۲۳:۵۰

این جور مبارزه با نژادپرستی و تبعیض خیلی موذیانه هست. آخه نقش جادوگر فیلم سیندرلا به چه دردی می خوره که باید حتما یه تراجنسیتی سیاه بازی کنه؟ نقش رو بدن به یه سفید اتفاقا جذاب تر هم میشه. البته بحث تراجنسیتی نیست بحث سایه و سفید هست مسئله اینجاست چرا باید نقش تراجنسیتی ها رو لاتینها یا سیاه ها بازی کنند؟ درباره ویل اسمیت اتفاقا برای من هم این یه سوال بود که اگه مجری سفید بود ویل اسمیت باز هم جرات سیلی زدن داشت؟ به نظر من ویل اسمیت احتمالا EQ (Emotional intelligence) پایینی داره من تازه امروز مراسم اسکار رو دیدم سفید و سیاه از دهانشون نمیفته دقیقا مثل دعوای تحمیلی فارس و طرک در ایران که از دهان ترکها نمیفته

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ۰۰:۱۳

فحاشی هم کرد تو جمع

نمایش اسپویل
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۲۲:۴۳

بازی با کارت تبعیض نژادی دیگه خیلی مضحکه. طرف رفته جلوی چشم جهان یک همکار رو مورد ضرب و شتم قرار داده و بعد در کمال وقاحت عمل شنیع خودش رو به عنوان عمل قهرمانانه جلوه داده و حالا یه عده سعی دارند که قربانی نشونش بدند؟ این با کار جیم کری یکی بوده ؟ بی خیال!

نمایش اسپویل
۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۲۲:۱۵

حالا خوبه جفت طرف سیاه بودن این همه قیل قال راه انداختن فرق خشونت با بوسه زمین تا آسمونه این جرم محرضه زیر سبیلی ردش کردن که پلیس پیگیری نکرده والا الان تو راهروهای دادگاه باید مصاحبه میکرد

نمایش اسپویل
بیشتر