news-background
news-background

انتقاد الیور استون حامی همیشگی پوتین از حمله روسیه به اوکراین

«الیور استون» فیلمساز کهنه‌کار آمریکایی که سابقه مصاحبه با «ولادیمیر پوتین» را در مستندی به نام «مصاحبه‌های پوتین» (The Putin Interviews) شبکه شوتایم دارد، در صفحه فیسبوک و مصاحبه‌هایش از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

استون در ماه فوریه در مصاحبه با «رابرت شیر» گفته بود: «ایالات متحده و هم‌پیمانانش در ناتو از دو سال قبل به تنش میان روسیه و اوکراین دامن می‌زنند – در واقع از سه سال قبل.» این فیلمساز در همین مصاحبه رسانه‌های پوشش‌دهنده این تنش را «تشنه به خون» می‌خواند و می‌گوید: «هیچ مدرکی ندارند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد؛ تردید دارم که حمله کنند. به نظر من روسیه تنها نگران منطقه دونباس است.»

پس از حمله روسیه به اوکراین، استون که از استفاده رسانه‌ها از واژه «حمله» انتقاد کرده بود، موضعش را تغییر داد و در فیسبوک نوشت: «هرچند ایالات متحده چندین جنگ تجاوزگرانه در تاریخش دارد، اما این تجاوز آقای پوتین به اوکراین را توجیه نمی‌کند. صد خطا یک حق نمی‌سازد. حمله روسیه خطا بود.»

استون که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد، دهه‌هاست که با فیلم‌هایی چون «دابلیو.» (W.)، «نیکسون» (Nixon) منتقد سیاستمداران آمریکایی، با «قاتلین بالفطره» (Natural Born Killers) منتقد رسانه، و با «جوخه» (Platoon) و «متولد چهارم ژوئیه» (Born on the Fourth of July) منتقد مداخله آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر است.

این کارگردان در پایان می‌نویسد: «وقت آن رسیده مانند «جی‌اف‌کی» و خروشچف [نخست‌وزیر اتحاد شوروی] که با وضعیت بحرانی کوبا در اکتبر ۱۹۶۲ مواجه شدند، دو قدرت هسته‌ای از فروغلطیدن در ورطه عقب‌نشینی کنند.»

پوتین و استون در سال ۲۰۱۹ با جنجالی شدن بخش‌هایی از مستند «مصاحبه‌های پوتین» به ضد-هم‌جنس‌گرایی متهم شدند. استون در واکنش به این اتهام در فیسبوک نوشت: «در مورد اعتقادات هم‌جنس‌گرایی در روسیه باز هم سوءتفاهمی به وجود آمده. آقای پوتین به روشنی در سریال «مصاحبه‌های پوتین» اعلام می‌کند که مخالف هم‌جنس‌گرایی نیست. من هم نیستم. یک بار دیگر نگاهی بیندازید به فیلم «اسکندر» که در سال ۲۰۰۴ ساخته شد. جدا از داستان «هفستیون» در مبحث جنسیت، بر عشق اسکندر به «باگواس خواجه» [وزیر اردشیر سوم] تأکید کرده‌ام که قطعاً نمونه‌ای از «جنسیت سوم» و جهان‌بینی منحصربه‌فرد اسکندر است و من تحسین‌اش می‌کنم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید