news-background
news-background

ترور نوآ مجری Daily Show بدیهیات سیاه‌پوست بودن در آمریکا را برای جو روگن کمدین جنجالی توضیح داد: سیاه‌پوستان خودشان را «سیاه» ننامیده‌اند

 

«جو روگن» کمدین و مجری پادکست که در چند هفته اخیر که با اظهارنظرهای جنجالی‌اش در مورد کووید باعث شد «نیل یانگ» و سپس «جونی میچل» به نشانه اعتراض درخواست کنند ترانه‌هایشان از پلتفرم پخش‌کننده پادکست روگن یعنی اسپاتیفای حذف شود، حالا با انتقاد «ترور نوآ» مجری برنامه تلویزیونی «شوی روزانه» (The Daily Show) مواجه شده است.

روگن ۲۵ ژانویه در مصاحبه با «جوردن پیترسون» استاد روانشناسی پرسیده بود: «مایکل اریک دایسون [نویسنده و استاد دانشگاه آفریقایی تبار که اخیراً با پیترسون مناظره کرد] شما را چه صدا می‌زند؟ یک مرد سفیدپوست بدجنس و خشمگین؟» پیترسون پاسخ می‌دهد: «بله، یک مرد سفیدپوست بدجنس و خشمگین.»

روگن ادامه می‌دهد: «مسخره است. شما اصلاً بدجنس نیستید.» دایسون پاسخ می‌دهد: «اما سفیدپوست هستم. در واقع، این هم یک دروغ است. به شکلی قهوه‌ای هستم. و خودش هم در واقع سیاه نیست، نسبتاً قهوه‌ای است.»

این گفت‌وگو باعث شد روگن نظراتش را پیرامون رنگ پوست تشریح کند: «موضوع پوست سفید و سیاه خیلی عجیب است چون طیف رنگ‌ها خیلی... طیف وسیعی از رنگ پوست وجود دارد. مگر اینکه در مورد کسی حرف بزنید که ۱۰۰ درصد آفریقایی باشد، از تیره‌ترین منطقه، آن‌جا که هیچ لباسی نمی‌پوشند و لکه‌هایی روی پوستشان به وجود آمده که آن‌ها را در برابر نور خورشید محافظت می‌کند، حتی اصطلاح «سیاه» عجیب است. وقتی از آن برای افرادی که پوستشان هم‌رنگ من است استفاده می‌کنند، خیلی عجیب می‌شود.»

نوآ پس از پخش کلیپی از این گفت‌وگو به دست‌های خودش نگاه می‌کند و به شوخی می‌گوید: «خدای من! من سیاه نیستم! سیاه نیستم! حق با روگن است! رنگ پوستم مثل موکا فراپاچینوی کاراملی است. این کشف همه‌چیز را تغییر می‌دهد.»

او سپس میزش را ترک می‌کند و دیری نمی‌گذرد که صدای آژیر پلیس شنیده می‌شد. نوآ به این طریق نشان می‌دهد که حتی اگر یک نفر در جامعه آمریکا فکر کند که «سیاه» نیست، برخی نهادها و مردم همچنان او را آفریقایی تبار خواهند دانست. نوآ پس از بازگشت می‌گوید: «پلیس گفت سیاه هستم. اما بله، گویا جو روگن واقعاً می‌خواهد بداند که چرا می‌گوید آدم‌های «سیاه» اگر رنگ پوستشان مثل ماژیک سیاه نیست.»

نوآ در ادامه به زبان ساده برای روگن توضیح می‌دهد: «مسئله‌ای که مردم ظاهراً از آن غافل می‌شوند این است که افراد سیاه خودشان را «سیاه» ننامیده‌اند. متوجه هستی، نه؟ این‌گونه نبوده که افراد سیاه‌پوست بگویند «ما سیاهیم!» نه، در آفریقا، ما قبیله داریم، فرهنگ داریم – زولو، کوسا، باگاندا، ایگبو، واکاندایی – اما از آن سو افراد سفیدپوست به آنجا رفتند، و گفتند: «عجب. چقدر آدم سیاه اینجا هست.» بعد در آمریکا، قانونی وضع کردند که اگر یک قطره خون سیاه در بدن شما باشد، باعث می‌شود سیاه‌پوست باشید – و این رفتار دولت و جامعه با شما را تعریف می‌کند. حتی خون‌آشام‌ها شما را گاز نمی‌گیرند!»

نوآ در مقطعی می‌گوید:‌ «به جنبه مثبتش نگاه کنید. دست کم جو روگن از واکسن حرفی نزد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید