news-background
news-background

رتبه‌بندی فیلم‌های «هری پاتر» از بدترین تا بهترین

حاوی اسپویلر

مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» موفق شد به مدت یک دهه جایگاه خود را در صدر باکس آفیس حفظ کند. البته این تنها جذابیت این مجموعه نبود و تک تک فیلم‌هایش سال‌هاست که جزیی جدا نشدنی از زندگی ما بوده‌اند. «هری پاتر» درس‌های مهمی به میلیون‌ها طرفدارش درباره مبارزه با بدی و تعصب و اهمیت عشق داد.

مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» با فضای جادویی‌اش همان چیزی بود که طرفداران کتاب‌های «هری پاتر» سال‌ها انتظارش را می‌کشیدند. این مجموعه با همکاری چهار کارگردان موفق شد تا روز به روز رشد کرده و جنبه‌های متفاوتی را نشان دهد. بیستمین سالگرد اکران اولین فیلم این مجموعه شگفت‌انگیز، «هری پاتر و سنگ جادو» و پخش برنامه «بیستمین سالگرد هری پاتر: بازگشت به هاگوارتز» (Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts) به ما این فرصت را داد تا بار دیگر به دنیای جادویی پا بگذاریم. علاوه بر این قسمت ویژه، مسابقه‌ای با حضور طرفداران پر و پا قرص «هری پاتر» و میزبانی «هلن میرن» به نام «هری پاتر: مسابقه خانه‌های هاگوارتز» (Harry Potter: Hogwarts Tournament of Houses) در چهار قسمت منتشر شد که در آن دانش طرفداران این مجموعه مورد سنجش قرار می‌گرفت.

در ادامه می‌توانید رتبه‌بندی مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» و «موجودات شگفت‌انگیز» را به ترتیب بدترین تا بهترین بر اساس نظر اعضای تحریریه ۳۰نما مشاهده کنید.

 

۱۰. جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد ۲۰۱۸ (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald)

فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» از همه نظر کسل کننده است. دومین ماجراجویی «رولینگ» در دنیای «جانوران شگفت‌انگیز» مسیر تاریک‌تری را نسبت به فیلم اول پیش می‌گیرد. قوه تخیل رولینگ مثل گذشته فعال است اما این فیلم روح و جان فیلم‌های گذشته را ندارد. شاید باید مقصر اصلی این مسئله را تعداد غیرضروری شخصیت‌ها و تلاش بیهوده سازنده برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها دانست. تنها نکته مثبت فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد»، بازی خاطره‌انگیز «جود لا» در نقش پروفسور دوست داشتنی مجموعه «آلبوس دامبلدور» است که او نیز در تلاشی بیهوده برای ایجاد ارتباط احساسی با «گریندل‌والد» درگیر حاشیه شده است.

   

۹. جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها ۲۰۱۶ (Fantastic Beasts and Where to Find Them)

«جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» ترکیب زیبایی از عصر جاز و شهر جادویی نیویورک است. اولین پیش‌درآمد سری فیلم‌های «هری پاتر» طرفداران این مجموعه را به سفری طولانی آن سوی اقیانوس اطلس می‌برد. این فیلم با استفاده از شخصیت «نیوت اسکمندر»، نویسنده سر به هوای کتاب «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها» که در مدرسه هاگوارتز تدریس می‌شد، ترکیبی هوشمندانه از حیوانات خیالی زیبا و آغاز تاریک ظهور فاشیسم در دنیای جادوگری را به روی پرده سینما آورد.

   

۸. هری پاتر و جام آتش  ۲۰۰۵ (Harry Potter and the Goblet of Fire)

چهارمین فیلم مجموعه «هری پاتر» داستانی متفاوت از کتاب را در برخی صحنه‌ها ارائه می‌کند. در این فیلم هری باید چالش‌های سختی را پشت سر بگذارد و شایستگی خود را نسبت به رقیبانش نشان دهد. اگرچه هری از این مسابقه پیروز شد، نمی‌توان همین نظر را نسبت به فیلم و تصمیمات کارگردانی «مایک نیوول» داشت. علی‌رغم اینکه فیلم «هری پاتر و جام آتش» در جایگاه هشتم لیست قرار دارد، با این حال از نظر کیفیتی بسیار بالاتر از مجموعه «جانوران شگفت‌انگیز» است. این فیلم صحنه‌های هیجان انگیزش همچنان طرفداران هری را پس از گذشت ۱۷ سال به دیدن آن تشویق می‌کند.

   

۷. هری پاتر و تالار اسرار ۲۰۰۲ (Harry Potter and the Chamber of Secrets)

فیلم «هری پاتر و تالار اسرار» ضعیف‌ترین فیلم از دو فیلم اول این مجموعه به کارگردانی «کریس کلمبوس» است. کلمبوس تلاش زیادی برای وفادار ماندن به کتاب دوم هری پاتر کرد اما متاسفانه، کتاب دوم یکی از ضعیف‌ترین کتاب‌های مجموعه هری پاتر به شمار می‌رود. البته بازی خنده‌دار «کنت برانا» در نقش پروفسور «لاکهارت» و صحنه ماندگار تبدیل شدن «هرماینی» به گربه از نقاط عطف این فیلم به شمار می‌روند.

     

۶. هری پاتر و شاهزاده دورگه ۲۰۰۹ (Harry Potter and the Half-Blood Prince)

«هری پاتر و شاهزاده دورگه» بیش از هر فیلم دیگر این مجموعه نکته‌ها و جزئیات مهم کتاب را نادیده می‌گیرد. در فیلم هری مثل یکی از شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی به دنبال نابود کردن تکه‌های روح «تام ریدل» است در حالی که رولینگ در کتاب به هر هورکراکس داستانی معنی‌دار داده بود که نشانگر جنبه‌های پیچیده و ناشناخته شخصیت «ولدمورت» بود. علاوه بر این، هری بارها و بارها جان خود را برای نجات عزیزانش به خطر انداخته بود اما فیلم «هری پاتر و شاهزاده دورگه» این جنبه شخصیتی او را نادیده گرفته و هری را به عنوان یک تماشاگر در صحنه قتل «دامبلدور» به تصویر می‌کشد.

   

۵. هری پاتر و محفل ققنوس ۲۰۰۷ (Harry Potter and the Order of the Phoenix)

کتاب پنجم مجموعه هری پاتر به خاطر پرداختن بیش از حد به نوسانات دوران بلوغ هری مورد انتقاد زیادی قرار گرفت اما تصمیم هوشمندانه «دیوید ییتس» برای محدود کردن این نوسانات به چندین تصمیم اشتباه جذابیت فیلم را نسبت به کتاب چند برابر کرد. علاوه بر این، «دنیل ردکلیف» برای نشان دادن جنبه افسرده و تنهای هری، به جای عصبانیت همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد. فیلم «هری پاتر و محفل ققنوس» با مرگ «سیریوس» یکی از دردناک‌ترین صحنه‌های مجموعه را به تصویر می‌کشد.

     

۴. هری پاتر و سنگ جادو ۲۰۰۱ (Harry Potter and the Sorcerer's Stone)

اولین فیلم مجموعه هری پاتر با قدرتی غیر قابل پیش بینی وارد فرهنگ عامه شد و موفق شد نام خود را به عنوان یکی از رقبای فرنچایزهای مشهوری چون «جیمز باند» و «شرلوک هولمز» ثبت کند. فیلم «هری پاتر و سنگ جادو» بیش از هر فیلم دیگر این مجموعه به کتاب وفادار ماند و موفق شد ۲۰ سال پیش، سیل عظیمی از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان را به سینماهای سراسر دنیا بکشاند. فیلم اول موفق شد جنبه‌های خیالی دنیای هری مانند قلعه هاگوارتز، بازی کوئیدیچ، یونیفرم هاگوارتز، کلاه گروه بندی و حتی شمع‌های معلق سالن بزرگ را به زیبایی به تصویر بکشد.

   

۳. هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت اول ۲۰۱۰ (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)

نظرات ضد و نقیض زیادی درباره فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت اول» وجود دارد. این فیلم با خلق انیمیشن جذاب داستان سه برادر مورد ستایش زیادی قرار گرفت. با این حال «یادگاران مرگ» به ارتباط مستقیم هری و یادگاران مرگ نمی‌پردازد، ارتباطی که او را به عنوان یکی از نوادگان حقیقی این خانواده معرفی می‌کند. تاثیرگذارترین صحنه‌های این قسمت از هری پاتر در خلوت طبیعت و بین سه قهرمان داستان اتفاق می‌افتد در حالی که آن‌ها بدون بارقه‌ای از امید در طبیعت تاریک و خیس انگلستان سرگردان هستند و صدای نامفهوم رادیویی که در پس صحنه نام مردگان هر روز را اعلام می‌کند، شنیده می‌شود.

   

۲. هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم ۲۰۱۱ (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2)

دستاورد بزرگ فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم» این است که به بیننده گذر سریع زمان را یادآوری می‌کند. هری، ران و هرماینی پس از مدت‌ها انزوا، بار دیگر به جمع دوستان و خانواده‌شان بازمی‌گردند تا در جنگ نهایی مرگ یا زندگی شرکت کنند. همانند آخرین قسمت بسیاری از مجموعه فیلم‌های مشهور، واپسین فیلم مجموعه هری پاتر، «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت دوم» مملو از صحنه‌های اکشن به هم پیوسته است که به بیننده‌ها زمان زیادی برای تفکر درباره صحنه‌ها نمی‌دهد. بازی درخشان «رالف فاینز» نیز به عنوان یکی از منفورترین شخصیت‌های منفی تاریخ سینما در فیلم قسمت دوم فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ» فراموش نشدنی است.

   

۱. هری پاتر و زندانی آزکابان ۲۰۰۴ (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)

جای تعجب ندارد که بهترین فیلم مجموعه هری پاتر توسط «آلفونسو کوارون»، کارگردان برنده جایزه اسکار کارگردانی شده است. کوارون با نمایش جنبه‌ای بالغ‌تر از هری نسبت به دو فیلم ابتدایی مجموعه، قدرت بازیگری ردکلیف، واتسون و گرینت را بهتر به نمایش گذاشت. کوارون همچنین جنبه متفاوتی از «اسنیپ» با بازی «آلن ریکمن» فقید را نشان داد در حالی که برای حفاظت از هری خود را در خطر قرار می‌دهد. فیلم «هری پاتر و زندانی آزکابان» با رعایت تعادل ظریف بین دنیای جادوگری و داستان‌سرایی پیچیده و چندلایه در جایگاه اول این لیست قرار می‌گیرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵

قصد بی احترامی یا جسارت نسبت به تیم سی نما رو ندارم ولی لطفا چنین دسته بندی های مضحکی رو برای طرفداران سری های محبوبی چون ارباب حلقه ها و از همه مهم تر هری پاتر رو ویراست نکنید و سواد و توان تحلیلی تیمتون رو در زمینه فیلم و سینما زیرسوال نبرید... چون خوب بودن یا بد بودن اثری اینچنینی فقط مربوط به مخاطب خودشه که با توجه به لذتی که از فیلم میبره و تفاوت هاشو با نسخه اصلی کتاب بررسی میکنه میتونه تصمیم بگیره چه فیلمی بهتره و چه فیلمی ضعیف تره..درضمن این حقیقت که اکثریت پاترفن ها فیلم هری پاتر و محفل ققنوس رو یه فاجعه تو این سری میدونن بر هیچکسی پوشیده نیست..هممون خوب میدونیم طولانی ترین کتاب مجموعه هری پاتر که جزیات خیلی مهمی رو در رابطه با شخصیت های کلیدی داستان بهمون میده رو با ساخت کوتاهترین فیلم مجموعه به یه فاجعه سینمایی تبدیل کردن که وقتی میبینم در دسته بندی تیم تحلیل شما جایگاهیی بالاتر از هری پاتر و شاهزاده دورگه و تالار اسرار قرار میگیره به شدت از مقالات شما نا امید میشم...

نمایش اسپویل
۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۰:۵۲

زندانی آزکابان خیلی خوبه کتابش از بقیه کتابا بهتره

نمایش اسپویل
۶ بهمن ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳

خودمونیم، شاهزاده دورگه جاش اونجا نیست، برای من که بهترین فیلم این سری هست. اول شاهزاده دورگه و بعد قسمت اول یادگاران مرگ. چه از لحاظ بصری و فیلمسازی و چه از لحاظ داستانی واقعن زیباتر از بقیه قسمت هان. شاید واسه قسمت اول یادگاران مرگ فقط نظر من باشه، ولی عمومأ همه طرفدارا شاهزاده دورگه رو تو رتبه های بالا قرار میدن

نمایش اسپویل
۵ بهمن ۱۴۰۰ ۰۰:۰۹

زندانی آزکابان و شاهزاده دورگه با اختلاف از بقیه سری بهترن. این که شاهزاده دورگه رتبه ششمه واقعا مسخره است و کامل دانش نویسنده رو زیر سوال می‌بره.

نمایش اسپویل
۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۰۵

سلام. مقاله خوبی بود. مرسی. ولی مشکل من خواندن آن است. در متن سیاه صفحه ، جاهایی که با رنگ آبی است برای هدایت به صفحه فیلم ، به سختی خوانده می شود. رنگ دیگری را انتخاب کنید ، شاید قرمز بهتر باشد.

نمایش اسپویل
بیشتر