news-background
news-background

صدای «آنتونی بوردین» برای مستند Roadrunner با هوش مصنوعی بازآفرینی شده است

 

کارگردان مستند «رهرو» می‌گوید: «حرفی در دهان او نگذاشته‌ام. فقط تلاش کردم گفته‌هایش زنده شوند.»

 

مستند «رهرو» (Roadrunner) ساخته «مورگان نویل» برنده اسکار، مانند مستندهایی چون «سیناترا» (Sinatra: All or Nothing at All) «الکس گیبنی»، به «آنتونی بوردین» سرآشپز و شخصیت تلویزیونی فقید امکان داده داستانش را با استفاده از صوت‌های آرشیوی روایت کند. نویل و دیگر سازندگان مستند، ساعت‌ها صوت از فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌های صوتی، مصاحبه‌های رادیویی و پادکستی بوردین جمع‌آوری کرده‌اند اما برای بخش‌هایی از فیلم صدای از بوردین در دسترس نبود، به همین علت فیلمساز به هوش مصنوعی روی آورد تا صدای او را بازآفرینی کند.

نویل در مصاحبه با «نیویورکر» می‌گوید: «در پایان پرده دوم فیلم لحظه‌ای وجود دارد وقتی که «دیوید چو» هنرمند، یکی از دوستان بوردین، با صدای بلند ایمیلی را می‌خواند که بوردین برایش ارسال کرده. چو شروع به خواندن می‌کند: «رفیق، این درخواست دیوانه‌واری است، اما کنجکاوم.» و سپس صدای او به صدای بوردین تبدیل می‌شود. «...و زندگی من حالا به تعبیری مزخرف شده. تو انسان موفقی هستم، من هم هستم، اما فکر می‌کنم: آیا خوشبخت هستی؟»»

نویل در پاسخ به این پرسش که چگونه بوردین را پس از مرگ به خواندن ایمیل خودش واداشته می‌گوید: «سه نقل قول وجود داشت که می‌خواستم با صدای خودش روایت شود اما صوتی از آن‌ها وجود نداشت. یک مدل هوش مصنوعی از صدای او خلق کردم.»

نویل اضافه می‌کند: «اگر فیلم را ببینید، به جز آن جمله ای که گفتید، نمی‌توانید حدس بزنید کدام جمله دیگر توسط هوش مصنوعی خلق شده، و نخواهید دانست. بعدها می‌توانیم مصاحبه‌ای مستند-گونه در موردش داشته باشیم.»

تریلر مستند Roadrunner: سفری فراموش‌نشدنی و صمیمانه تا آنتونی بوردین

 

نویل در مصاحبه دیگری با مجله «جی‌کیو» می‌گوید: «بیش از ده ساعت از صدای تونی را به مدل هوش مصنوعی دادیم.» به این ترتیب صدای او بازسازی شده است: «هرچه کمیت بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد شد. پیش از آنکه به این نتیجه مطلوب برسیم با چهار کمپانی همکاری کردیم.»

این مستندساز ادامه می‌دهد: «باید به بهترین لحن برای صدای تونی نیز دست پیدا می‌کردیم: صدای صحبت کردنش در مقابل صدایش در مقام «گوینده»، که در طول سال‌ها تغییرات فاحشی داشته. صدای گویندگی او در سال‌های تولید برنامه «بی‌مرز» (No Reservation) بسیار ساختاریافته‌تر ریتم-دارتر شده بود. با همسر و نمایندگانش مشورت کردم تا اطمینان پیدا کنم که مردم مشکلی با این کار من ندارند. آن‌ها گفتند تونی اگر زنده بود مشکلی با این کار نمی‌داشت. من حرفی در دهان او نگذاشته‌ام. فقط سعی کرده‌ام کلماتش زنده شوند.»

بازآفرینی صدای بوردین برای این مستند حتی پیش از انتشار فیلم با انتقادهایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. «شان برنز» منتقد سینما می‌نویسد: «وقتی که برای این فیلم نقد می‌نوشتم نمی‌دانستم که فیلمسازان برای بازآفرینی مصنوعی صدای بوردین در بخش‌هایی از گویندگی‌اش از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. فکر می‌کنم همین موضوع اخلاقیات سازندگان این پروژه را برای شما نمایان کند.»

مستند «رهرو» ۱۶ ژوئیه توسط استودیوی فکوس در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید