«دیوید فینچر» هرگز حاضر نیست فیلمی بسازد که مالکیت کاملش را در اختیار ندارد.
هم «دیوید فینچر» و هم «آرون سورکین» امسال با فیلمهای «منک» (Mank) و «دادگاه شیکاگو ۷» (The Trial of the Chicago 7) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شدهاند. آنها دوستانی نزدیک و همکارانی قدیمیاند و سورکین برای نگارش فیلمنامهی «شبکه اجتماعی» (The Social Network) به کارگردانی فینچر برندهی اسکار شده. این هفته سورکین در مصاحبه با «مایکل مور» در پادکست «رامبل»، یکی از توصیههای کلیدی فینچر را به اشتراک گذاشته است: «به محض اینکه استودیو بداند بیش از آنها به تولید فیلم تمایل داری، مالک تو خواهند شد.»
سورکین در این مصاحبه در مورد سریال سیاسی «بال غربی» (The West Wing) شبکهی NBC گفتگو میکند و اینکه در حین نوشتن آن هرگز به پیشرفت سریال تا چند فصل فکر نمیکرده. او توضیح میدهد: «وقتی اپیزود اول را مینوشتم، هرگز تصور نمیکردم که اپیزود دومی هم در کار خواهد بود. فکر نمیکردم که این سریال روی ایر برود. و قطعاً فکر نمیکردم که تا چند سال دوام داشته باشد و به این محبوبیت برسد و چنان تأثیری بر روی مردم بگذارد.»
با توجه به اینکه تا آن زمان سریالی ساخته نشده بود که بر روی سیاستهای واشینگتن دی.سی تمرکز کند، سورکین هیچگاه تصور نمیکرد که شبکهی NBC سفارش ساخت «بال غربی» را صادر کند. با بسنده کردن به اپیزود اول، سورکین به صورت غیرمستقیم به توصیهی فینچر عمل کرده بود.
سورکین میگوید: «فکر میکنم شبکهی NBC و استودیوی برادران وارنر احساس کردند که من فیلمنامهی قسمت اول را نوشتهام، از آن رضایت دارم، و اگر فصل دومی ساخته نشود از نظر من اشکالی ندارد. این نوع نگاه نجاتبخش ما بود. البته، وقتی روی ایر رفت، بسیار به سریال متعهد شدم و قسمتهای سوم و چهارم و پنجم و الی آخر را هم نوشتم. و تا چهار سال بعد به نوشتن و تهیهکنندگی سریال ادامه دادم.»
فینچر بر اساس تجربهی ساختن «بیگانه ۳» (Alien 3) که اولین فیلم بلند او بود، میدانست که نباید به استودیوها اجازه داد مالک فیلمساز شوند. این کارگردان در زمان ساختن آن فیلم با استودیوی فاکس قرن بیستم اختلاف نظر پیدا کرد و باید فیلمنامههای بازنویسیشده را کارگردانی میکرد. فینچر از آن پس مالکیت پروژه را از دست داد.
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید