news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه ۶۰ میلیون دلاری Hobbs & Shaw

 

فیلم «هابز و شا» (Hobbs & Shaw) استودیوی یونیورسال که روز شنبه ۲۰.۶ میلیون دلار بلیت فروشی کرده بود، در تعطیلات آخر هفته رکورد ۶۰.۸ میلیون دلاری داخلی را به جا گذاشت. این دستاورد دقیقاً با «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» استودیوی پارامونت که دو سال قبل و در ماه آگوست اکران شد برابری می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود این فیلم با بازی «جیسون استاتهام» و «دووین جانسون» هم در پایان رکوردی مشابه آن فیلم به ثبت برساند. اسپین‌آف «سریع و خشن» در بازارهای جهانی از رکورد‌ افتتاحیه‌ی ۱۵۵.۸ میلیون دلاری «فال‌اوت» گذر کرده و به رقم ۱۸۰.۸ میلیون دلاری رسیده است.

برای هر دو بازیگر نقش اول فیلم، این رکوردها بدون در نظر گرفتن چندگانه‌ی «سریع و خشن»، بهترین فروش افتتاحیه‌ی داخلی به شمار می‌رود. هیچیک از دو فیلم «هابز» و «فال‌اوت» در اولین هفته‌ی اکران در چین عرضه نشدند. یونیورسال گزارش داده است که این رکورد پس از «سرنوشت خشمگین»، «دنیای ژوراسیک»، «خشمگین ۷» و «پنجاه طیف خاکستری» پنجمین افتتاحیه‌ی پرفروش تاریخ استودیو در بازارهای جهانی است. «جیم اور» مدیر پخش داخلی یونیورسال در مورد موفقیت فیلم می‌گوید: ««دووین جانسون» و «جیسون استاتهام» زوجی قدر هستند. به این دو شخصیت شروری با بازی «ادریس البا»، «ونسا کربی» شگفت‌انگیز را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا مخاطبین برای دیدن اولین اسپین‌آف چندگانه‌ی «سریع و خشن» هیجان‌زده‌اند.»

در مجموع آخرهفته‌ی پررونقی در سالن‌های سینمای آمریکای شمالی پشت سر گذاشته شد. «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فیلم‌ها روی‌هم‌رفته ۱۵۰ میلیون دلار فروخته‌ و تا ۷ درصد نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته رشد داشته‌اند. از این گذشته، رکورد تابستان امسال با ۴.۱ میلیارد دلار تا ۲ درصد از رکورد سال گذشته پیش است.

«هابز و شا» از سینماروهای عمومی «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره، از والدین ۵ ستاره و از کودکان زیر ۱۲ سال امتیاز ۴.۵ ستاره دریافت کرده است. براساس گزارش «سینمااسکور» نیز مخاطبین به فیلم نمره‌ی A- داده‌اند. «هابز و شا» به همراه «شیر شاه» در سالن‌های آیمکس به نمایش درآمد و در طول هفته ۲.۹ میلیون دلار فروخت.

هرچند کسی انتظار نداشت فروش «هابز و شا» در سطح چندگانه‌ی «سریع و خشن» باشد، اما پیش‌بینی می‌شد که رکوردی فراتر از انتظار به جای بماند. این اسپین‌آف بدون احتساب مخارج بازاریابی و تبلیغات با بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری و با احتساب آن با بودجه‌ی ۳۶۰ میلیون دلاری ساخته شده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برای یک فیلم اکشن بسیار سنگین است. این درحالی بود که «فال‌اوت» هم با بودجه‌ای مشابه به تولید رسید و در سراسر دنیا ۷۹۱.۱ میلیون دلار فروش کرد. کارشناسان بر این باورند که فروش جهانی ۶۰۰ میلیون دلاری برای «هابز و شا» به کمک عرضه در شبکه‌ی نمایش خانگی فیلم را از تحمل زیان نجات می‌دهد. تولید فیلم‌های اسپین‌آف و منشعب از چندگانه‌های بزرگ کار ساده‌ای نیست، ضمن اینکه استودیوها باید مراقب باشند زیرا اگر فیلم موفقی از آب در نیاید یعنی مخاطبین آن را دنباله‌ای معمولی برای چندگانه در نظر گرفته‌اند و فروش آینده‌ی مجموعه را هم به خطر می‌اندازند. دست کم این اتفاقی بود که برای فیلم‌های «لگو» برادران وارنر و «جانوران شگفت‌انگیز» که با سری فیلم‌های «هری پاتر» قابل قیاس نبود رخ داد.

ایالت‌های غربی و جنوبی که همواره از «سریع و خشن» استقبال کرده‌اند، نزدیک به ۶۰ درصد از فروش فیلم از روز پنجشنبه را به خود اختصاص دادند، درحالی که این رقم برای دیگر عناوین چندگانه به ۵۷ درصد می‌رسید. حدود ۸۰ درصد مخاطبین فیلم عمومی و ۲۰ درصد والدین بوده‌اند. در مجموع مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۹ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی مخاطب فیلم بودند و به دنبال آنان زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۸ درصد، مردان زیر ۲۵ سال با ۲۵ درصد و زنان زیر ۲۵ سال با ۱۸ درصد قرار گرفتند. نسبت دختران به پسران زیر ۱۲ سال نیز ۶۲ به ۳۸ درصد بود.

«هابز و شا» مثل دیگر فیلم‌های چندگانه نژادهای مختلف را به سینما کشاند. حدود ۴۰ درصد از آنان سفیدپوست، ۲۷ درصد اسپانیایی تبار، ۲۰ درصد سیاهپوست و ۱۳ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. یونیورسال با کمک ستاره‌ای مکزیکی چون «الایزا گنزالس» موفق به جذب سینماروهای اسپانیایی تبار شد. تیزرهای فیلم در خلال برگزاری «جوایز جوانان» (Premios Juventud) پربیننده‌ترین مراسم اهدای جوایز اسپانیایی زبان که از شبکه‌ی یونیویژن روی ایر رفت پخش شد. تیزری ۶۰ ثانیه‌ای از فیلم با همکاری خوانندگانی چون «بد بانی» و «ال آلفا» در حین برگزاری تورنومنت «کوپا آمریکا» از شبکه‌های تله‌موندو و یونیویژن به نمایش درآمد.

کمپین بازاریابی «هابز و شا» با پخش اولین تریلر آن در حین برگزاری مسابقات سوپر بول در فوریه گذشته آغاز شد و با ۲۸۴ میلیون بازدید همراه بود. این تریلر از سوی توئیتر به عنوان بحث‌برانگیزترین فیلم صاحب جایزه شد. دومین تریلر در ماه آوریل عرضه و با ۳۹۱ میلیون بازدید مواجه شد. سومین و آخرین تریلر فیلم هم اواخر ماه ژوئن رونمایی شد و در مجموع تعداد کلی بازدیدهای هر سه تریلر را به ۷۳۴ میلیون رساند. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که بحث پیرامون این اسپین‌آف در شبکه‌های اجتماعی تا چند ماه ادامه داشته و هواداران با کلیپ‌هایی که برخی از آن‌ها طنزآمیز و برخی دیگر پشت صحنه‌ی فیلمبرداری را فاش می‌کردند سرگرم شدند و به جای تأکیدی کسالت‌بار بر اکشن همیشگی چندگانه و شخصیت «هابز» با بازی جانسون، سعی کردند شخصیت‌ها و لحظات جدید را معرفی کنند.

آمار «هابز و شا» در دنیای مجازی در چارت‌ها نمی‌گنجد و شمار هواداران و بازدیدهای ویدیویی آن در توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک تنها ۴۰ میلیون تا ۱ میلیارد فاصله دارد. تریلرهای فیلم با نرخ ۵۲:۱ به اشتراگ گذاشته می‌شدند در حالی که میانگین این ژانر ۱۳:۱ است. جانسون و استاتهام به تنهایی دارای ۳۰۰ میلیون دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی بودند. چالش باز کردن بطری استاتهام اوایل ژوئیه ۲۲ میلیون مرتبه مشاهده شد. تیزرهای تبلیغاتی «هابز و شا» در حین برگزاری مراسم اهدای جوایز BET، مسابقات NBA، شوی SNL و مراسم اهدای جوایز سینمایی MTV پخش شد. تیزرهای دیگری نیز با همکاری مک‌لارن، بریسک و تورو ساخته شد.

فیلمی که این هفته در فروش «هابز و شا» خلل ایجاد کرد «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» بود. این فیلم در دومین هفته‌ی اکران با ۲۰ میلیون دلار در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و تنها ۵۱ درصد با افت فروش نسبت به افتتاحیه مواجه شده است. فیلم «حرامزاده‌های بی‌شرف» تارانتینو در هفته‌ی دوم با افت ۴۹ درصدی روبرو شد و ۱۹.۳ میلیون دلار فروخت. هرچند «هابز و شا» موفق به جذب نژادهای مختلف شد اما به همراه «روزی روزگاری در هالیوود» باید برای گروه سنی ۱۸-۳۴ ساله رقابت می‌کرد. «هالیوود» همچنان فیلمی در نظر گرفته می‌شود که دیدن آن الزامی است از این رو ۵۲ درصد این گروه سنی را به سمت خود کشاند. نمایش نسخه‌ی ۷۰ میلی‌متری «هالیوود» در سالن آرک‌لایت هالیوود جمعه شب با استقبال گسترده مواجه و در پایان با تشویق مخاطبین همراه شد.

فیلم «شیر شاه» دیزنی روز شنبه رکورد ۱۵.۲ میلیون دلاری را ثبت کرد و موجب شد فروش داخلی فیلم از مرز ۴۰۰ میلیون دلار عبور کند. این بازسازی در سومین هفته‌ی اکران ۳۸.۲ میلیون دلار فروخته و رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است. فیلم «وداع» استودیوی A24 که هفته‌ی گذشته در جایگاه دهم قرار گرفته بود این هفته در ۴۲۶ سالن در ۹۷ بازار اکران شد و ۲.۴ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم که در شهرهای نیویورک، لس آنجلس و شیکاگو با فروش قابل توجهی همراه شده روز شنبه ۹۵۷ هزار دلار فروخت. این هفته فیلم درام خانوادگی و مستقل «لوس» (Luce) به کارگردانی «ژولیوس اونا» توسط استودیوی نئون به صورت محدود در نیویورک و لس آنجلس روی پرده رفت و ۱۳۲.۹ هزار دلار فروخت. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۴ درصد دریافت کرده است.

دیگر فیلم مستقل این هفته «نایتینگیل» (The Nightingale) به کارگردانی «جنیفر کنت» بود که در جشنواره‌ی فیلم ساندنس اکران شد. فیلم جدید کارگردان «بابادوک» با فروش متوسط ۴۰.۸ هزار دلاری مواجه شده است. دوشنبه‌ی گذشته، «تایکا وایتیتی» اکران آزمایشی فیلم را با حضور کنت، «پدرو پاسکال» و «کاترین هاردویک» میزبانی کرد. فیلم در مورد زنی ایرلندی در سال ۱۸۲۵ استرالیا است که سعی می‌کند مأموری بریتانیایی قاتل خانواده‌اش را ردیابی کند. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۷۹ درصد دریافت کرده است.

هفته‌ی آینده فیلم‌های «دورا و شهر گمشده‌ی طلایی» (Dora and the Lost City of Gold) استودیوی پارامونت در ۳۵۰۰ سالن اکران می‌شود، فاکس فیلم «هنر رانندگی زیر باران» (The Art of Racing in the Rain) را در ۲۸۰۰ سالن سینما روی پرده می‌برد، لاینزگیت فیلم «داستان‌های ترسناک برای تاریکی» (Scary Stories to Tell in the Dark) به نویسندگی «گی‌یرمو دل تورو» را در ۳۰۰۰ سینما به نمایش درمی‌آورد، برادران وارنر «آشپزخانه» (The Kitchen) را در بیش از ۲۷۰۰ سالن عرضه می‌کند و بلیکر فیلم «برایان بنکس» (Brian Banks) را در ۱۵۰۰ سالن به نمایش می‌گذارد.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲-۴ آگوست ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱  هابز و شا (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw) یونیورسال ۲۰۰ ۶۰.۸ ۶۰.۸ ۱۸۰.۸ ۱
۲ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۳۸.۲ ۴۳۰.۸ ۱۱۹۵ ۳
۳ روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) سونی ۹۰ ۲۰ ۷۸.۸ - ۲
۴ مرد-عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far from Home) سونی ۱۶۰ ۷.۷ ۳۶۰.۳ ۱۰۷۵ ۵
۵ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی - ۷.۱ ۴۱۰ ۹۵۹ ۷
۶ دیروز (Yesterday) یونیورسال ۲۶ ۲.۴۴ ۶۷.۹ ۱۱۸.۹ ۶
۷ وداع (The Farewell) A24 - ۲.۴۲ ۶.۸ - ۴
۸ خزیدن (Crawl) پارامونت ۱۳.۵ ۲.۱ ۳۶ ۵۳.۶ ۴
۹ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۲ ۳۵۰.۳ ۱۰۲۵ ۱۱
۱۰ آنابل به خانه می‌آید (Annabelle Comes Home) برادران وارنر - ۰.۸۷۵ ۷۱.۵ ۲۱۱.۷ ۶
 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید