news-background
news-background

بررسی عوامل شکست Dark Phoenix؛ زیان ۱۰۰ میلیون دلاری فیلمی که قرار بود دو قسمت باشد

سازندگان «ققنوس تاریکی» هرگز قصد نداشتند فیلم را در فصل بلاک‌باسترهای تابستانی اکران کنند.

«ققنوس تاریکی» (Dark Phoenix) از ۷ ژوئن گذشته روی پرده رفته و با فروش سه روزه‌ی ۳۳ میلیون دلاری، پایین‌ترین رکورد افتتاحیه در میان تمامی عناوین چندگانه‌ی «اکس-من» را به ثبت رسانده و حتی پیش‌بینی می‌شود فروش داخلی نهایی آن پایین‌تر از افتتاحیه‌ی بعضی از فیلم‌های قبلی چندگانه باشد. اما اخیراً گزارش شده است که «ققنوس تاریکی» در پشت صحنه با مشکلاتی مواجه بوده و سازندگان در ابتدا قصد داشته‌اند داستان در قالب دو فیلم روایت شود.

آخرین قسمت «اکس-من» که در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۲ درصد و از مخاطبین نمره‌ی B- «سینمااسکور» دریافت کرده، اگرچه با ۱۴۰ میلیون دلاری که از بازارهای جهانی کسب کرد پرفروش‌ترین فیلم هفته شد، اما با فروش ۲۶۲.۹ میلیون دلاری «اکس-من: روزهای گذشته آینده» و ۲۴۷.۴ میلیون دلاری «لوگان» اختلاف بسیار زیادی دارد. کارشناسان معتقدند «ققنوس تاریکی» که با بودجه‌ی ۳۵۰ میلیون دلاری (با احتساب مخارج بازاریابی و فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها) به تولید رسیده، ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار به استودیو زیان مالی خواهد رساند. انتظار می‌رود این فیلم در پایان اکران به فروش ۳۰۰ تا ۳۲۵ میلیون دلاری و حتی به اعتقاد یکی از کارشناسان به فروش ۲۸۵ میلیون دلاری دست یابد. نباید فراموش کرد که فیلم همزمان با تعطیلات رسمی در کشور چین روی پرده رفت و رکورد نسبتاً پایینی را معادل ۴۵.۷ میلیون دلار ثبت کرد.

انگشت اتهام در اینجا به سوی فاکس دراز شده. این استودیوی فاکس بود که تا زمان رسمی شدن قرارداد ادغامش با دیزنی پروژه را به حال خود رها کرد. فیلمبرداری «ققنوس تاریکی» دو سال قبل و ماه‌ها پیش از اعلام رسمی ادغام دو استودیو در دسامبر ۲۰۱۷ به پایان رسیده بود. اما پس از آن تاریخ مسؤلین فاکس با پروژه مثل قبل برخورد نکردند.

یکی از عوامل شکست «ققنوس تاریکی» به «اکس-من: آپوکالیپس» برمی‌گردد،‌ فیلمی که با نقدهای منفی مواجه شد و از «راتن تومیتوز»‌ امتیاز ۴۷ درصد دریافت کرد و در گیشه نیز عملکرد ضعیفی داشت. از این گذشته، هواداران «اکس-من» پیش از «ققنوس تاریکی» به واسطه‌ی «لوگان» با چندگانه وداع کرده بودند و نیازی به دیدن یک فیلم پایانی چندگانه در خود احساس نمی‌کردند.

دو فیلم اخیری که در چندگانه‌ی «اکس-من» توسط «برایان سینگر»‌ ساخته شده («روزهای گذشته آینده» و «آپوکالیپس») و حتی «وولورین: خاستگاه اکس-من» در سال ۲۰۰۹ در لحظات آخر سرهم‌بندی شدند. در آن سال‌ها گزارش شد که «ریچارد دانر» فیلمبرداری «وولورین» را به پایان رسانده، در حالی که «هاچ پارکر» تهیه‌کننده، «سایمون کینبرگ» نویسنده و تهیه‌کننده، «نیوتن توماس سیگل» فیلمبردار و «جان آتمن» آهنگساز و تدوینگر دست به دست هم دادند تا «روزهای گذشته آینده» و «آپوکالیپس» را در زمان غیبت‌های ناگهانی و غیرموجه «برایان سینگر» به سرانجام برسانند. کینبرگ که حق آب و گل داشت و از حمایت بازیگران «آپوکالیپس» از جمله «جنیفر لارنس» برخوردار بود، سپس به عنوان کارگردان «ققنوس تاریکی» برگزیده شد.

به تازگی به نقل از منابع نزدیک به پروژه گزارش شده است که «ققنوس تاریکی» در ابتدا به صورت دو فیلم برنامه‌ریزی می‌شود اما در آخرین روزهای مراحل پیش‌تولید، استودیو نظرش را تغییر می‌دهد. کینبرگ انعطاف نشان می‌دهد و فیلمنامه را بازنویسی می‌کند. «روزهای گذشته آینده» ساختار زمانی وقوع حوادث «آخرین ایستادگی» را از بین می‌برد، بنابراین ریبوت داستان «جین گری» با بازی «سوفی ترنر» شدنی بود. منابع نزدیک به پروژه می‌گویند اقتباس صحیح سینمایی از کامیک بسیار محبوب «ققنوس تاریکی» به نویسندگی «کریس کلرمونت»، «جان براین» و «دیوید کاکرام» کاری بسیار دشوار بوده و اکران‌های آزمایشی دردسرهایی را به همراه داشته است.

منابع می‌گویند در یکی از کات‌های فیلم «جین گری»‌ می‌میرد و در اکران‌های آزمایشی از آن استقبال نمی‌شود. اما در مجموع، تغییر اساسی در پایان‌بندی فیلم که در فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها به اجرا درآمدند، موجب شدند «جین گری»، «سایکلاپس» و «چارلز اگزاویه» در مقابل شخصیت «جسیکا چستین» قرار بگیرند. مخاطبین در اکران‌های آزمایشی احساس می‌کردند که باید در پایان تمامی قهرمانان «اکس-من» را در حال مبارزه ببینند. از طرف دیگر شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه پایان «ققنوس تاریکی» به علت تشابه بیش از حد به «کاپیتان مارول» تغییر پیدا کرده. اما به نظر می‌رسد که این مسئله حقیقت نداشته باشد زیرا هیچیک از سازندگان فاکس و «ققنوس تاریکی»‌ از داستان «کاپیتان مارول» اطلاع نداشتند. فیلبرداری مجدد صحنه‌ها باعث شد تاریخ اکران فیلم از ۲ نوامبر به ۱۴ فوریه موکول شود. کینبرگ طبق ادعای منابع نزدیک به پروژه با استودیو همکاری می‌کند. بسیاری ممکن است در اینجا کینبرگ را مقصر بدانند که برای اولین بار یک پروژه‌ی پرخرج ۲۰۰ میلیون دلاری را می‌ساخت. اما او مهارت‌هایش را در پروژه‌های قبلی «اکس-من» به اثبات رسانده بود.

فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها در پروژه‌ای ابرقهرمانی با این مقیاس کاملاً طبیعی است و در صورتی که عنوانی در این ژانر کارش به فیلمبرداری مجدد بکشد لزوماً محکوم به شکست نیست. «جوخه‌ی انتحار» (Suicide Squad) نمونه‌ای از این فیلم‌هاست که از لحن تلخ به طنز رسید اما در گیشه ۷۴۶.۸ میلیون دلار فروخت. شنیده می‌شود که «ققنوس تاریکی» حتی صحنه‌های کمتری نسبت به «کلاس اول»، «آپوکالیپس» و «روزهای گذشته آینده» مجدداً فیلمبرداری کرده است. همین جا باید به بی‌کفایتی فاکس در بازاریابی و سوءمدیریت استودیو تأکید کرد. اخبار مربوط به فیلمبرداری مجدد صحنه‌های «ققنوس تاریکی» و «جهش‌یافتگان جدید» (New Mutant) به بیرون درز کرد و هواداران پس از آگاهی از این گزارشات با خود فکر کردند که حتماً یک جای کار می‌لنگد. دو فیلم «جنگ ستارگان:‌ روگ وان»‌ و «سولو:‌ داستانی از جنگ ستارگان» را با هم مقایسه کنید که چگونه فیلمبرداری مجدد صحنه‌ها در اولی بر فروش فیلم بی‌تأثیر بود اما جدایی «فیل لرد» و «کریستفر میلر» از دومی به شکست آن منجر شد.

«ققنوس تاریکی» شرایطی نابه‌سامان‌تر پیدا کرد وقتی استودیو تاریخ اکران آن را از ۱۴ فوریه به ۷ ژوئن تغییر داد و این در حالی بود که دو روز از انتشار تریلر می‌گذشت و تاریخ چهاردهم فوریه در آن درج شده بود. این مسئله نه تنها هواداران را گیج و متحیر ساخت بلکه آن‌ها را به این شک انداخت که با یک فیلم آشغال بالقوه طرف‌اند. این فیلم در ابتدا هرگز قرار نبود همزمان با دیگر آثار بلاک‌باستر تابستان روی پرده برود. «ققنوس تاریکی» فیلمی تلخ‌تر و پیچیده‌تر از عناوین قبلی «اکس-من» بود و قرار بود پیش از «کاپیتان مارول» (۸ مارس) به عنوان اولین فیلم مارول با شخصیت اول زن اکران شود.

منابع نزدیک به پروژه مدعی‌اند که «استیسی اسنایدر» مدیر عامل فاکس بر تغییر تاریخ اکران به نفع «آلیتا: فرشته‌‌ی مرگ» به تهیه‌کنندگی «جیمز کامرون» پافشاری می‌کند تا این فیلم پرخرج در ۱۴ فوریه به نمایش درآید. قرار دادن «ققنوس تاریکی» پس از «کاپیتان مارول» و «انتقام‌جویان: آخر بازی»، به تصویر فیلم آسیب بیشتری رساند. این مسائل به فاجعه‌ی بازاریابی فاکس منجر شد. منابع می‌گویند با نزدیک شدن به تاریخ ادغام فاکس و دیزنی، فیلمسازان دچار سردرگمی شدند و باید با افرادی متعدد برای بازاریابی ملاقات می‌کردند. برخی ادعا می‌کنند که در این جلسات بعضی از مسؤلین استودیو حتی از تغییر تاریخ اکران فیلم و رقابت مطلع نبوده‌ و برای مثال نمی‌دانسته‎اند که فیلم قرار است با «زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲» رقابت کند. یکی از منابع می‌گوید: «آن‌ها به جای اینکه از زیبایی «سوفی ترنر» در بازاریابی فیلم استفاده کنند کاری کردند که او مثل یک زامبی به نظر رسد.» پس از نهایی شدن قرارداد ادغام، کار زیادی از دیزنی ساخته نبود. بخش‌هایی از فیلم اوایل آپریل و چند روز پس از بسته شدن قرارداد در سینما-کان به نمایش درآمد.

فاجعه‌ی «ققنوس تاریکی» باید با موفقیت «ونوم» (Venom) استودیوی سونی قیاس شود. با فیلمی مواجه بودیم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۹ درصد دریافت کرده و حواشی مربوط به مشاجرات «تام هاردی» و «روبن فلچر» به گوش هواداران رسیده بود. اما سونی با انتخاب تاریخ اکران ۵ اکتبر، با تمرکز بر لحن طنز فیلم، رضایت مخاطبین را جلب کرد و ۸۵۵ میلیون دلار در سراسر دنیا بلیت فروخت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۴۵

من هنوز ندیدم , دوستان واقعا ارزش این فیلم دیدن داره که دانلود کنم ؟

نمایش اسپویل
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۱۴

دوستان DC مال کدام کمپانیه ومارول متعلق به کدام با تشکر

نمایش اسپویل
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۳۴

ممنون از توضیح خوبتان .

نمایش اسپویل
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۵۷

دوست عزیز dc از زیر مجموعه های وارنر برادرز اینترتیمنت هست که شخصیت هاش هم توسط خود استدیوی دی سی و سونی پیکچرز به فیلم تبدیل شدن ولی مارول کمیک زیرمجموعه والت دیزنیه که تمام اون توسط دیزنی خریداری شده یعنی استدیو، اتاق فکر و ایده پردازی و شخصیتا همه مال دیزنی هست و شخصیتا هم توسط خود مارول یا به ندرت سونی به فیلم تبدیل میشن پخش کننده تمام این فیلمای مارول هم خود دیزنیه از اونورم فیلمای دی سی رو وارنر پخش میکنه خلاصه نظر من اینه که دیزنی خیلی بهتر از وارنر عمل کرده از همه لحاظ و ایکاش همینطور پیشرفت دیزنی ادامه دار باشه :)

نمایش اسپویل
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۱۶

D C واسه برادران W B وارنر هست... من تا جایی که خبر دارم فکر کنم که یه زمان مارول مستقل بود بعد ورشکستگ میشه... الانم هم زیر مجموعه W B هست . یا حق بخش رو دیگه خودش نداره.. البته منم مطمئن نیستم. کاش یه نفر بیاد کامل توضیح بده

نمایش اسپویل
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۱۸

فاکس از اون کمپانی هایی که کلا علاقه زیادی به چیز یه چیزیو در اوردن داره!!یعنی خدا نکنه یه چیز خوب بسازه!! از die hard بگیر تا بیگانه ها تا سری ایکس من و ددپول و حتی انیمیشنی مثل عصر یخبندان تا این اخرا کینگز منو ددپول یعنی کلا تا پروزه ها شکست نخورن نمیکشه بیرون :)) البته فعلا که رفته زیرمجموعه دیزنی که اونم یه داستانیه برای خودش!! ددپول pg 13 :/ دیزنی خودش بزرگترین کمپانی فیلمو انیمیشن سازیه و همه فیلم هاشم pg13 فک کن یه کمپانی به بزرگی فاکسم کرد زیر مجموعه خودش و اونم این راهو میخواد بره :/ سری ایکس که کلا یه پروژه فوق غیر برنامه ریزی شده بود حتی از دنیای دی سی هم بدتر یعنی فیلمارو ساختن بد دیدن ملت استقبال کردن اینا هم هی ادامه دادن ولی الحقو والانصاف دو تا فیلم لوگان و روزهای گذشته آینده عالی و ساختار شکن بودن مخصوصا لوگان! و اینم بگیم واقعا این جریانی که الان توسینما راه افتاده اول فاکس با سری های ایکس منش شروع کردو بعدم دیزنی اومد و....

نمایش اسپویل
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ۰۶:۰۰

وقتی ستاره اول فیلمت از هیو جکمن بشه سوفی ترنر نباید اتتظار موفقیت داشت

نمایش اسپویل
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ۰۵:۳۷

هرجا صبحت از سوفی ترنر است نام ری دن میدرخشد

نمایش اسپویل
بیشتر