news-background
news-background

بدترین بلاک‌باستر قرن ۲۱؛ منتقدین X-Men: Dark Phoenix را سلاخی کردند

اولین موج از نقدهای فیلم «اکس-من: ققنوس تاریکی» (X-Men: Dark Phoenix) از راه رسیدند و اغلب جز نکوهش فیلم مأموریتی نداشتند. در این فیلم که احتمالاً آخرین قسمت از چندگانه‌ی «اکس-من» است، «سوفی ترنر» ستاره‌ی «بازی تاج‌وتخت» در نقش «جین گری» یا «ققنوس» ظاهر شده، «مایکل فاسبندر» در نقش «مگنتو»، «جیمز مک‌آووی» در نقش «چارلز اگزاویه»، «جنیفر لارنس» در نقش «میستیک»، «نیکلاس هولت» در نقش «بیست» و «تای شرایدن» در نقش «سایکلوپس». «جسیکا چستین» نیز در نقشی مرموز بازی کرده و سعی دارد از نیروهای افسارگسیخته‌ی گری به منظور رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کند.

تا این لحظه فیلم «ققنوس تاریکی» از مجموع ۵۲ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۷ درصد دریافت کرده تا این عنوان در میان مجموعه فیلم‌های «اکس-من» که معمولاً نمرات بالایی کسب می‌کردند، دارای بدترین امتیاز شود. فیلم «ققنوس تاریکی» در حال حاضر امتیازی تا ۳۰ درصد  کمتر از «اکس-من: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) و ۴۰ درصد کمتر از «آخرین ایستادگی» (X-Men: The Last Stand) دریافت کرده و این درحالی است که آن دو فیلم بدترین عناوین چندگانه به شمار می‌آمدند.

«جفری مک‌ناب» منتقد «ایندیپندنت» به فیلم امتیاز دو ستاره می‌دهد و معتقد است که اثر «فاقد هرگونه عمق عاطفی» است. او می‌گوید: «فیلمسازان بیشتر نگران ظواهر بوده‌اند تا واکاوی احساسات درونی‌شان. این مسئله موجب می‌شود روایت به شدت یکنواخت شود.»

«پیتر بردشا» منتقد «گاردین» نیز دو ستاره به فیلم می‌دهد و می‌نویسد: «اثر در ابتدا مرز شکل دادن پلات پیش می‌رود اما بعد تا قهقرای ضیافت گرافیک‌های کامپیوتری بی‌اثر به عقب بازمی‌گردد.» او در ادامه می‌گوید: «جالب‌توجه‌ترین جنبه‌ی این فیلم شخصیت اگزاویه با بازی «جیمز مک‌آووی» است. او کاراکتری مبهم‌تر، زمینی‌تر و تودارتر است و البته بیشتر می‌نوشد. برای اولین بار، ما درمی‌یابیم آنچنان که تصور می‌کردیم ایدئالیست نیست. «ریون» از خودخواهی و بی‌پروایی اگزاویه که جان شاگردانش را برای موفقیت خود فدا می‌کند به خشم می‌آید.»

نقد «ورایتی» کمی مثبت‌تر است و در آن از نمایش «جیمز مک‌آووی» تحسین شده: «شخصیت پرفسور اکس لایق تمام اتهاماتی است که «ریوین» با بازی «جنیفر لارنس» به او می‌زند. با این حال، چیزی که در دفاع از خود می‌گوید نیز حقیقت دارد: او سخت در تلاش است تا از اعتبار «اکس-من» محافظت کند و اجازه ندهد نامشان بار دیگر در دنیا لکه‌دار شود. اتفاقی که در کودکی برای «جین» پیش آمده ظالمانه است، اما شاید ضروری بوده باشد. مک‌آووی با زیرکی خود در هر دو مورد همدردی ما را برمی‌‌انگیزد. «سوفی ترنر» که باید ما «جین» را به عنوان یک ابرقهرمان به ما بقبولاند به این علت که شخصیتی نابودگر است نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. لذت «ققنوس تاریکی» در تماشای سربرآوردن او از دل خاکستر است.»

«ایان سندول» منتقد «دیجیتال اسپای» می‌نویسد: «تأخیر در اکران «ققنوس تاریکی» به زیان فیلم تمام شده است. از آنجا که پایانی برای چندگانه‌ی «اکس-من» به شمار می‌آید، ناگزیر با «انتقام‌جویان: دست آخر» مقایسه می‌شود و یک سوم پایانی آن رونوشتی دقیق از «کاپیتان مارول» است. این مسئله فیلم را در وضعیتی دشوار اثری قرار می‌دهد که خوش ساخت است اما بیش از حد به دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی شلوغ شباهت دارد.»

«هالیوود ریپورتر» هم فیلم را با «انتقام‌جویان» مقایسه می‌کند و می‌نویسد:‌ «در قیاس با فرجام‌ دیگر چندگانه‌های بزرگ، این یکی به وضوح فیلمی سطح پایین‌تر به نظر می‌رسد. شخصیت‌های اصلی «اکس-من» در قسمت‌های پیشین در اینجا به کاری نمی‌آیند، و اگرچه شرایط سخت «جین» به قدر کافی دراماتیک هست، و با اعمال شخصیت‌های زن دیگر در هم تنیده شده، اما لحظاتی که باید ناب و به شدت تأثیرگذار می‌بودند،‌ در عوض بی‌هیجان از آب درآمده‌اند. این فیلم به هیچ وجه پایانی رضایت‌بخش و برازنده برای ماجراجوی‌هایی که از دو دهه قبل آغاز شدند و حدود ۳۰ ساعت به طول انجامیدند نیست.»

«انجی هان» منتقد «مشبل» می‌نویسد: «نه ساوندترک خاطره‌انگیزی در فیلم وجود دارد، نه سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیزی، و نه حتی طنزی قابل تشخیص. «ققنوس تاریکی» آزاردهنده و یا بدترکیب نیست، اما لذتی را هم به همراه نمی‌آورد. به شکلی ربات-گونه وجود پیدا کرده و داستانی را بازگو می‌کند، بی‌آنکه توضیح دهد چه حرفی برای گفتن دارد.»

«ایان فریر» منتقد «امپایر» معتقد است: ««ققنوس تاریکی» از «آخرین ایستادگی» و «آپوکالیپس» بهتر است اما هرگز به سطح «اکس ۲» (X2) نمی‌رسد و وقتی کامیاب می‌شود که قهرمانانش در کانون توجه قرار بگیرند. اگر این پایان چندگانه باشد، وداعی قدرتمندانه است و نه تماشایی.»

«اینترتینمنت ویکلی» می‌نویسد: ««ققنوس تاریکی»‌ پس از دوازده فیلم در چندگانه‌ای که نزدیک به دو دهه‌ از آغازش می‌گذرد، از خاکستر فیلم احمقانه‌ی «اکس-من: آپوکالیپس» برمی‌خیزد – دقیقاً به پرنده‌ای آزاد تبدیل نمی‌شود اما شرایطی بهتر از گذشته پیدا می‌کند.»

«دیوید ارلیک» منتقد «ایندی‌وایر»‌ می‌نویسد: ««ققنوس تاریکی» اولین رویداد سینمایی توخالی تاریخ این چندگانه نیست، اما این عنوان با سایرین تفاوتی دارد – این فیلم طوفان کاملی از پوچی و بیهودگی است.»‌ او معتقد است: «اگر «ققنوس تاریکی» نامرغوب‌ترین بلاک‌باستر سینمایی قرن ۲۱ به نظر می‌رسد به این علت نیست که بدترین فیلم در گونه‌ی خود است – حتی بدترین قسمت چندگانه هم نیست – بلکه علت فقدان دلیل برای وجود این فیلم پرخرج و ۲۰۰ میلیون دلاری است.»

«ققنوس تاریکی» در تاریخ ۵ ژوئن در بریتانیا و ۷ ژوئن در آمریکا اکران می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۰۱

دلایلی که میگین و قبول دارم همشون رو نه البته سو تفاهم هم نشده منظورم من اینه وقتی یه فیلمی میاد سینما بصورت یه اثر مستقل باید جذابیت داشته باشه چه از لحظ گرافیکی اکشن یا ...... یه مثال میزنم البته مقایسه با بهترین ها گاهی اشتباس ولی وقتی یکی تونسته بقیه چرا نتونن من فقط دارم موفقیت و مقایسه میکنم و نه ژانر و اینا مثال بارزش ارباب حلقه ها با اون همه داستان و سرگذشتی که پشتش هست خب با استناد به توضیحات شما نباید چیز خوبی درمیومد حالا نزدیک ترین کتاب بهش که 10 سال بعد فیلم شد به کنار خیلی از 3 تا کتاب اصلیم تو فیلم نیستش در مورد بودجه هم کل سه فیلم لوتر 280 میلیون دلار خرجش شده و last stand به تنهایی حدود 250 بوده و من گفتم از dark phonex و last stand بیشتر خوشم میاد دلیلش کاراکتر اصلی هستش نه نمرات میدونم منظورت چیه این فیلم باید جای اونجر 4 باشه تا داستانش رو کاملا بگه ولی در اینکه خوده فیلم خیلی خوب در نیومده شکی نیست و این از کار نکردن یا خیلی چیزای دیگه ی عوامل فیلمه که بیشتر به فکر باکس افیس بودن که اونم درست عمل نکرد

نمایش اسپویل
۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۵۸

راستش من طاقت نیاوردم و کیفیت پرده دیدم قبلشم به امتیازت و نقد ها نگاه نکردم تا تاثیر بزاره روم شخصت مورد علاقم تو ایکس من اول جین هستش بعد لوگان این فیلم خیلی شبیه کمیک هاش بود ولی انچنان جالب تموم نشد طوری بود که 10 دقیقه اخر فیلم من هنوز فکر نمیکردم به اخرش رسیده انگار حرف ناتموم داشت بازم لست استند پایان بندیش قابل قبول تر بود با اینکه کیفیت پرده بود ولی انگار تو جلوه های ویژه کم نزاشتن از تیزرشم معلومه اون حس دیونگی تو لست استند یا شهوت قدرت تو سریالش که ضروریه برا شخصیت دارک فینکس حس نمیسد برام

نمایش اسپویل
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۲۰:۵۰

سوتفاهم نشه، اما من نگفتم شما مقایسه کردید!!! ببینید کلا این سری فیلم های مبتنی بر کامیک های مارول اون بخشی که در دست خود استودیو بوده و به کاراکتر های اونجرز و نگهبانان کهکشان و ... مرتبطه در حقیقت یک خط داستانی رو طی میکنن و کاراکتر های مردان اکس سیری متفاوت دارند(به دلیل حق پخش کاراکتر های که در دست استودیو های متفاوته مثل ونوم یا اسپایدرمن و ددپول، بحثش طولانیه کلا!!!) در هر صورت اینو میخوام بگم که توی هر خط داستانی یک کاراکتر هایی تعیین کننده هستند و قاعدتا به اونها بیشتر پرداخته میشه: مثلا توی مردان اکس لوگان و توی اونجرز آیرون من و ثور و کاپیتان آمریکا. خب همونجور که میبینید کاراکتری مثل (Logan/wolverine) علاوه بر ایفای نقش تعیین کننده در خط سیر مردان اکس، سیر داستانی خودش رو هم دنبال میکنه، به همین دلیل {لوگان} فیلم خوش ساخت و مخاطب پسندی بود!!! اما توی اونجرز همون جور که بالا تر هم مثال زدم تعداد این ساید استوری ها یا روایت های موازی بسیار بیشتر و البته خوش رنگ و لعاب تر هستن، چون علاوه بر تکامل داستان اصلی(اونجرز) نیاز به تکامل هر کاراکتر ب مقتضی سیر داستان اصلی هم وجود داره که اون هم برمیگرده به هوش عوامل استودیو و البته بودجه بالاتر!!! نکته بعدی که شما اشاره کردین گفتین اون کلیپ های یوتیوب رو دیدین، خب فکر میکنم همشونو ندیدین، چون لااقل اینو میدونستید که همون فیلم Last Stand و اپیزود Apocalypse در حقیقت دارای نازل ترین نمره از منتقدین و امتیاز از سایت های معتبر، در بین مجموعه فیلم های مردان اکس هستن!!! و نکته بعدی هم این بود که من به شخصه به سلیقه دیگران احترام میزارم و به دیدگاه آزاد اعتقاد دارم، پس یا شما از حرف های من اشتباه برداشت کردید یا شاید من منظورم رو درست نرسوندم(در اینصورت عذرخواهم)، در نهایت میخوام بگم که نظر منتقدین یا طرفدارها از لحاظ شخصی برای ما نباید اهمیت داشته باشه (اینکه بخواید یک فیلم رو براساس نظر منتقدین ببینید یا خیر کار اشتباهیه به نظرم!!!) اما اون نقد ها از لحاظ ارزش و اعتبار، برای یک اثر تعیین کننده هستن و نظر قبلی بنده هم از این جهت بود!!! موفق باشید

نمایش اسپویل
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۵۲

من مقایسه نکردم با سری اونجر گفتم فقط اخرش رو به دلیل شباهت با کاپتان مارول عوض کردن من سریال های ایکس من روهم دیدم و کلیپ های یوتیوب رو که گفتی همشونو دیدم و میدونم منظورت چیه لست استند و دارک فینکس فیلم هایی تو سری ایکس من هستن که من از بقیه بیشتر دوستشون دارم وقتی یه فیلم به صورت یه اثر مستقل روی پرده میره باید خیلی جوانب رو در نظر بگیره من از اینکه داستان خوب پیش نرفته ناراضی نیستم(چون اگه بخوان کل داستان رو بگن سریال لازمه) (کلا ناراضی نیستما فیلم دیگه در مورد کاراتر مورد علاقم هر چی باشه چند بار میبینم ) اینکه اونقدر که باید جذاب نبود اگه به لوگانم نگاه کنیم فقط به خودش منظورمه بصورت یه اثر مستقل بازم خیلی خوب بود در مورد هزینه هم هر دو فیلمی که در مورد جین گری بوده جز فیلم های پر هزینه بوده تو فیلم های دیگم حظور داشته مثل کاپتان مارول .فرق اساسی با سینمای مارول این بوده اونا از اول داستان کلی معلوم بوده پس تو پیش بردش درست عمل کردن نه مثل سری ایکس من یکی یکی پیش برن همیشه این مدل فیلم ها تو داستان گویی بهتر عمل میکنن مثل ارباب حلقه ها هری پاتر اونجر تا فصل 6 گیم اف ترونز توی ریبوت بعدی ایکس من احیانا همین رویه رو پیش میگیرن دیدین دوباره دارک فینکس بصورت یه کلیپم جذابه چه برسه به فیلم 200 میلیون دلاری

نمایش اسپویل
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۱۷

دوست عزیز در جواب شما باید بگم که سری x-men در مقایسه با Avengers بودجه کمتر و در مقابل کاراکتر های بسیار بیشتری هم داره از طرف دیگه امکان ایجاد و تولید پیش درآمد برای یک کاراکتر فوق العاده سنگین مثل (Phoenix/jean grey) رو استودیو در اختیار نداشته و اگر یه زحمت بکشید برید یوتیوب، چند تا از یوتیوبر هایی که به صورت تخصصی کامیک بوک و کامیک استریپ رو تحلیل میکنن درباره همین مشکل در مورد ساخت و پیش درآمد بر تولید همچین فیلمی کاملا بحث میکننو حتی یکیشون صراحتا میگه: من اصلا این فیلم رو نمیبینم!!! چون همینجوری یک دفعه میخوان جامپ کنن ب استوری ققنوس(Phoenix) بدون مقدمه چینی و زمینه سازی، خب قطعا فیلمش مسخره از آب درمیاد!!! در هر صورت مشکلات تداخل با خط سیر اکران فیلم های مربوط به کاراکتر های اونجرز هم وجود داشته، و از نقد های فیلم هم چیز خوبی برداشت نمیشه! (توجه کنید نقد نوشته منتقدین رو نمیگم، بلکه کامیک فن هایی که تونستن فیلم رو ببینن منظورمه!!!)

نمایش اسپویل
۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۰۳

گفته تو این مقالم همون کاپتان مارول بوده داستان دارک فینکس جز بهترین های ایکس من هستش فیلماش نمیدومنم چرا زیاد جالب در نمیان

نمایش اسپویل
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۲۶

امروز یه جا خوندم که انگار بعد از ادغام کمپانی فاکس پایان این فیلم رو دستوری مجبور شدن عوض کنن و کلی فیلم برداری دوباره داشته

نمایش اسپویل