news-background
news-background

باکس آفیس: «آکوامن» اولین فیلم ۱ میلیارد دلاری دنیای دی‌سی

اگرچه سینماهای ایالات متحده‌ پس از تعطیلات سال نو و کریسمس آخر هفته‌ی راکدی را پشت سر گذاشت، اما استودیوها از فروش فیلم‌هایی که در هفته‌های گذشته به اکران درآورده بودند رضایت دارند. کودکان هنوز راهی مدارس نشده‌اند و آب و هوا آنچنان خراب نیست که آنان را از مراجعه به سالن‌ها بازدارد.

فروش کلی بلیت در آخر هفته‌ی گذشته طبق اعلام «کام‌اسکور» به ۱۳۸.۲ میلیون دلار رسید و نسبت به هفته‌ی مشابه در سال گذشته ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این فروش در قیاس با اولین هفته‌ی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ تفاوت چندانی نداشت. سال گذشته در چنین روزهایی فیلم «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» به نمایش درآمده بودند و فروش بلیت اولین هفته از سال را به ۱۶۵.۵ میلیون دلار رسانده بودند. «جومانجی» در هفته‌ی سوم اکران ۳۷.۲ میلیون دلار فرخته بود و «توطئه‌آمیز: آخرین کلید» (Insidious) استودیوی یونیورسال/بلوم‌هاوس که مانند «اتاق خروج» (Escape Room) توسط «آدام رابیتل» ساخته شده، به فروش ۲۹.۵ میلیون دلاری دست یافته و «آخرین جدای» در چهارمین هفته‌ی اکران ۲۳.۷ میلیون دلار درآمدزایی کرده بود.

فیلم «آکوامن» استودیوی برادران وارنر تنها فیلمی است که این هفته بیش از ۲۰ میلیون دلار بلیت فروخت. این فیلم ابرقهرمانی با بازی «جیسون موموآ» طبق اعلام استودیو ۳۰.۷ میلیون دلار فروش داشته و با فروش ۶۸۱ میلیون دلار در بازارهای خارجی از فروش ۹۴۰.۷ میلیون دلار عبور کرده است. به این ترتیب «آکوامن» اولین فیلم دنیای دی‌سی شناخته شد که در بازارهای جهانی نزدیک به ۱ میلیارد دلار می‌فروشد. در بخش فروش جهانی «آکوامن» رکورد «بتمن علیه سوپرمن» (۸۷۳.۶ میلیون دلار)، «ونوم» استودیوی سونی (۸۵۵ میلیون دلار)، «واندر وومن» (۸۲۱.۸ میلیون دلار)، و «محافظین کهکشان ۲» مارول (۸۶۳.۷ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته و هفته‌ی آینده بدون تردید به رکورد ۱ میلیارد دلاری دست می‌یابد. «آکوامن» روز شنبه در کانادا و ایالات متحده ۱۳ میلیون دلار فروش کرد و نسبت به روز جمعه تا ۴۰ درصد رشد داشت.

هفته‌ی آینده سه فیلم «فوقانی» (The Upside) استودیوی STX (با فروش احتمالی ۸-۱۰ میلیون دلاری) با بازی «کوین هارت»، فیلم (A Dog’s Way Home) استودیوی سونی (با فروش احتمالی ۷-۱۲ میلیون دلاری) و فیلم علمی تخیلی «رپلیکا» (Replicas) استودیوی اینترتینمنت (با فروش احتمالی ۴-۷ میلیون دلاری) افتتاح می‌شوند و به نظر نمی‌رسد که خللی در فروش «آکوامن» در چهارمین هفته‌ی اکران ایجاد کنند. آخرین باری که وارنر موفق شد در طول چهار هفته‌ی متوالی صدر جدول فروش را در اختیار بگیر به سال ۲۰۰۸ و فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» بازمی‌گردد. «آکوامن» تا پایان روز یکشنبه به فروش ۹۰۰ میلیون دلاری رسید و انتظار می‌رود در پایان اکران بیش از ۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروش کند.

فیلم «اتاق خروج» (Escape Room) استودیوی کلمبیا پیکچرز و سونی از بسیاری جهات موجب شگفتی شد و فیلم «مری پاپینز بازمی‌گردد» دیزنی را کنار زد و با ۱۸ میلیون دلار تا صبح روز یکشنبه در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. این فیلم با ۶.۶ میلیون دلار روز شنبه تا ۱۳ درصد نسبت به فروش جمعه کاهش فروش داشت. سونی در ابتدا در نظر داشت «اتاق خروج» را در تعطیلات روز شکرگزاری و اواخر ماه نوامبر به اکران درآورد، اما سپس تاریخ عرضه‌ی آن را به اول فوریه و بعد به آخر هفته‌ی گذشته تغییر داد. سونی با این اقدام درست، از رویارویی با فیلم «شیشه» (Glass) استودیوی یونیورسال/بلوم‌هاوس گریخت و بازسازی اکشن-تریلر «میس بالا» (Miss Bala) را برای نمایش در اول فوریه برنامه‌ریزی کرد.

«مری پاپینز» در سومین هفته‌ی اکران و تا پایان روز شنبه به فروش ۱۵.۸ میلیون دلاری رسید و فروش ۶.۶ میلیون دلاری آن در روز شنبه تا ۳۲ درصد نسبت به روز جمعه رشد داشت. این موزیکال به کارگردانی «راب مارشال» نامزد دریافت چهار جایزه‌ی گلدن گلوب از جمله بهترین فیلم موزیکال و کمدی بود.

استودیوهای رقیب سونی اتفاق نظر دارند که «اتاق خروج» با توجه به اینکه با بودجه‌ی ۹ میلیون دلاری به تولید رسیده فیلم ترسناک موفقی است. آثار ژانر وحشت معمولاً مخاطبین زیر ۲۵ را در اولین هفته از سال نو راحت‌تر جذب می‌کنند. نمونه موفق دیگر این دست آثار فیلم «شیطان درون» (The Devil Inside) استودیوی پارامونت در سال ۲۰۱۲ بود که با ۳۳.۷ میلیون دلار اولین هفته‌ی اکران و نمره‌ی نادر F از «سینمااسکور» صدرنشین شد. حدود ۵۴ درصد مخاطبین فیلم «اتاق خروج» مرد و ۴۶ درصد زن بودند و ۸۰ درصد آنان زیر ۳۵ سال سن داشتند. براساس آخرین گزارش‌ها ۴۲ درصد خریداران بلیت سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۲۰ درصد سیاهپوست و ۱۶ درصد آسیایی تبار و سایر نژادها. این فیلم در ایالت‌های شرقی و جنوب غربی فروش بهتری داشت.

شمار هواداران و مشاهدات مربوط به فیلم در یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر، به ۵۸ میلیون می‌رسد، در حالی که ویدیوهای پربیننده‌ی آن با نرخ ۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد. میانگین نرخ اشتراک‌گذاری ویدیو برای آثار ژانر وحشت ۱۳:۱ است. «رلیش‌میکس» بازاریابی فیلم را تحسین می‌کند. سونی در طول تعطیلات کریسمس تبلیغات تلویزیونی زیادی پخش کرد. بسیاری از هواداران پس از تماشای تریلر فیلم «اتاق خروج»های فیزیکی سراسر آمریکا را تجربه کردند. از سوی دیگر نمره‌ی B‌ «سینمااسکور» فیلم از نمره‌ی فیلم‌های «تسخیر هنا گریس» که در اولین هفته‌ی دسامبر گذشته اکران شد بهتر است. ضمن اینکه نمره‌ی A «سینمااسکور» برای آثار ژانر وحشت بسیار نادر بوده و بنابراین نمره‌ی B برای چنین اثری ایده‌آل است.

فیلم «کتاب سبز» استودیوی یونیورسال پس از کسب گلدن گلوب تعداد سالن‌هایش را افزایش خواهد داد و تا فرارسیدن اسکار به فروش بالایی دست خواهد یافت. یونیورسال گزارش می‌دهد که این فیلم به کارگردانی «پیتر فرلی» در هفته‌ی هشتم اکران با در اختیار داشتن ۵۶۶ سالن سینما به فروش ۱.۸ میلیون دلاری رسیده است. فیلم «معاون» استودیوی اناپورنا که در مراسم گلدن گلوب یکشنبه شب در شش بخش نامزد دریافت جایزه بود و یک جایزه را برای بازی «کریسشن بیل» به خانه برد، با توجه به ژانر بیوگرافی آن در هفته‌ی دوم ۲۵ درصد فروش کرد و با ۵.۸ میلیون دلار در رتبه‌ی هفتم ایستاد. این فیلم پس از سیزده روز اکران از فروش ۲۹.۷ میلیون دلاری عبور کرده است. فیلم زندگینامه‌ی «دیک چنی» فروش ۲۵.۵ میلیون دلاری کلی فیلم «دابلیو» (W) به کارگردانی «الیور استون» در مورد زندگی «جورج دابلیو. بوش» را هم پشت سر گذاشته است. هرچند فیلم با بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری به تولید رسیده، اما فیلم کسب افتخار از مراسم مختلف می‌تواند این هزینه را جبران کند.

فیلم «راپسودی بوهمی» استودیوی فاکس که یکشنبه شب برنده بهترین فیلم درام از طرف گلدن گلوب شد، تعداد سالن‌هایش را از ۱۹۹ به ۱۰۸۰ افزایش داد تا در دهمین هفته‌ی اکران به فروش ۲.۴ میلیون دلاری و فروش داخلی ۱۹۳.۶ میلیون دلاری برسد. این فیلم تا تاریخ ۱۲ فوریه که بر روی دیسک عرضه می‌شود باید به فروش ۲۰۰ میلیون دلاری رسیده باشد. فیلم «اگر خیابان بیل به حرف می‌آمد» استودیوی اناپورنا با سه نامزدی گلدن گلوب در بخش‌های بهترین درام، بهترین بازیگر زن و بهترین کارگردانی، تعداد سالن‌هایش را از ۶۵ به ۳۳۵ افزایش داد و در چهارمین هفته‌ی اکران به فروش ۱.۸۵ میلیون دلاری و فروش کلی ۴.۴ میلیون دلاری رسید. پیش‌بینی می‌شود استودیو تعداد سالن‌های فیلم را در آینده‌ی نزدیک به بیش از هزار افزایش دهد. فروش این فیلم در ایالات غربی، آریزونا و نوادا ۳۲ درصد فراتر پیش‌بینی‌ها بود.

فیلم «براساس جنسیت» با بازی «فلیستی جونز» هم با افزودن ۷۹ سالن دیگر شمار سالن‌هایش را به ۱۱۲ رساند و ۱.۶۷ میلیون دلار فروخت. انتظار می‌رود استودیوی فکوس از هفته‌ی آینده این فیلم را در بیش از ۲۰۰۰ سالن به نمایش درآورد. فیلم «ویرانگر» با بازی «نیکل کیدمن» نیز این هفته از شش سالن نمایش ۱۱۰ هزار دلار فروخت و فروش ۱۳ روزه‌ی خود را به ۲۶۰ هزار دلار رساند. فیلم انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» در چهارمین هفته به دنبال فروش ۱۲.۲ میلیون دلاری بود اما در نهایت ۱۳.۱ میلیون دلار فروخت و در رده پنجم جای گرفت. فیلم «بامبلبی» پارامونت هم با افت فروش ۳۶ درصدی در سومین هفته به فروش ۱۳.۲ میلیون دلاری رسید و چهارم شد.

هفته‌ی آینده فیلم خانوادگی (A Dog's Way Home) استودیوی سونی در بیش از ۳۰۰۰ سالن به روی پرده می‌رود؛ فیلم علمی تخیلی «رپلیکا» (Replicas) با بازی «کیانو ریوز» در بیش از ۲۵۰۰ سالن به نمایش در می‌آید؛ و استودیوی STX بازسازی «دست‌نیافتنی‌ها»‌ (The Intouchables) را تحت عنوان «فوقانی» (The Upside) با بازی «کوین هارت» و «برایان کرانستون» در ۳۰۰۰ سالن نمایش اکران می‌کند.

ده فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی ۴-۶ ژانویه ۲۰۱۹:

۱. آکوامن (Aquaman) - ۳۰.۷ میلیون دلار (فروش کلی ۲۵۹.۷ میلیون دلار)

۲. اتاق خروج (Escape Room) - ۱۸ میلیون دلار‌ (فروش کلی ۱۸ میلیون دلار)

۳. مری پاپینز بازمی‌گردد (Mary Poppins Returns) - ۱۵.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۱۳۸.۷ میلیون دلار)

۴. مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse) - ۱۳ میلیون دلار (فروش کلی ۱۳۳.۹ میلیون دلار)

۵. بامبلبی (Bumblebee) - ۱۲.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۹۷.۱ میلیون دلار)

۶. قاطر (The Mule) - ۹ میلیون دلار (فروش کلی ۸۱.۱  میلیون دلار)

۷. معاون (Vice) - ۵.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۲۹.۸ میلیون دلار)

۸. شغل دوم (Second Act) - ۴.۹ میلیون دلار (فروش کلی ۳۲.۹ میلیون دلار)

۹. رالف اینترنت را خراب می‌کند (Ralph Breaks the Internet) - ۴.۷ میلیون دلار (فروش کلی ۱۸۷.۲ میلیون دلار)

۱۰. هملز و واتسون (Holmes & Watson) - ۳.۴ میلیون دلار (فروش کلی ۲۸.۴ میلیون دلار)

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۸ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۰۶

باید میزدید تیتر اولین فیلم 1 میلیاردی dc بعد dark knight

نمایش اسپویل
۱۸ دی ۱۳۹۷ ۱۹:۱۳

عنوان به «دنیای سینمایی دی‌سی» اشاره داره. شوالیه‌ی تاریکی به دنیای سینمایی دی‌سی (DCEU) مرتبط نیست.

نمایش اسپویل