news-background
news-background

باکس آفیس: فروش ۴۲ میلیون دلاری Knives Out؛ ادامه رکوردشکنی‌های Frozen 2

تعطیلات شکرگزاری سال ۲۰۱۹ با فروش پنج روزه‌ی ۱۲۶.۳ میلیون دلاری «یخ‌زده ۲» (Frozen 2) و صدرنشینی این انیمیشن به پایان رسید تا رکورد این تعطیلات در تاریخ که پیش‌تر در اختیار «هانگر گیمز: اشتعال» (Hunger Games: Catching Fire) با ۱۰۹.۹ میلیون دلار بود شکسته شود. علاوه بر این، فیلم اریجینال «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) استودیوی لاینزگیت به کارگردانی «رایان جانسون» در پنج روز اول اکران فراتر انتظار ظاهر شد و ۴۱.۷ میلیون دلار فروخت.

علی‌رغم رکوردشکنی «یخ‌زده ۲»، فروش قدرتمندانه‌ی فیلم پرستاره‌ی «شمشیرهای از رو بسته»، «کام‌اسکور» گزارش می‌دهد که فروش تعطیلات شکرگزاری در پنج روز گذشته به ۲۶۳.۶ میلیون دلار رسیده و تا ۱۶ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. تفاوت اینجاست که امسال فیلم‌های بزرگسالانه‌تری مانند «یک روز زیبا در محله» (A Beautiful Day in the Neighborhood)، «فورد در برابر فراری»، «شمشیرهای از رو بسته» و «کوئین و اسلیم» (Queen & Slim) روی پرده رفتند. در حالی که سال گذشته چندگانه‌های خانوادگی بیشتری از جمله «کرید ۲» با ۵۶ میلیون دلار، «جانوران شگفت‌انگیز ۲» با ۴۲.۳ میلیون دلار، «گرینچ» با ۴۲ میلیون دلار، و «رپسودی بوهمی» که یک رویداد فرهنگی به شمار می‌آمد، اکران شده بودند.

رکوردشکنی «یخ‌زده ۲» از طرف دیگر موجب شد فروش کلی سال ۲۰۱۹ از ۱۰ میلیارد دلار عبور کند. اختلاف فروش امسال با سال ۲۰۱۸ به ۹ درصد می‌رسید، اما پس از فروش آخر هفته‌ی فیلم‌ها این فاصله به ۵.۶ درصد کاهش یافته است. از اول ژانویه امسال تا ۱ دسامبر فیلم‌ها در مجموع ۱۰.۲ میلیارد دلار فروخته‌اند، در حالی که سال گذشته در همین بازه‌ی زمانی ۱۰.۸ میلیارد دلار بلیت فروشی شده بود. لازم به ذکر است که رکورد سال ۲۰۱۹ تا ۴.۴ درصد از سال ۲۰۱۷ پیش است. سال ۲۰۱۸ در نهایت با ۱۱.۹ میلیارد دلار، سال ۲۰۱۶ با ۱۱.۳۸ میلیازد دلار، سال ۲۰۱۷ با ۱۱.۱ میلیارد دلار و سال ۲۰۱۵ با ۱۱.۱۳ میلیارد دلار به پایان رسیده‌اند.

جمعه‌ی سیاه سال گذشته با ۸۳.۳ میلیون دلار پس از سال ۲۰۱۳ با ۸۵ میلیون دلار در رتبه‌ی دومین جمعه‌ی سیاه تاریخ قرار گرفته بود و امسال با کاهش ۱۵ درصدی رکورد فروش ۷۱ میلیون دلاری به ثبت رسید.

دیزنی برخلاف استودیوهای دیگر همواره سعی کرده است که دنباله‌ی چندگانه‌هایش را شتاب‌زده به بازار عرضه نکند. در عوض آن‌ها منتظر فرصت مناسب می‌مانند و صبر می‌کنند تا بهترین دنباله‌ی ممکن ساخته شود. دیزنی می‌توانست «یخ‌زده ۲» را یکی دو سال پس از اکران قسمت اول در سال ۲۰۱۳ اکران کند، و امسال قسمت سوم فیلم را بسازد، اما اعتبار این مجموعه فیلم را زیر سؤال نبردند و برای کسب سود عجله نداشتند. خصوصیت انیمیشن‌های دیزنی این است که مانند شراب کهنه با گذشت زمان ارزشمندتر می‌شوند. بنابراین وقتی زمان انتشار دنباله فرابرسد، نه تنها مخاطبین ۲ تا ۸۰ ساله را جذب می‌کند و در گیشه به موفقیت عظیمی دست می‌یابد. اکنون «یخ‌زده ۲» تا ۱۲ روز آینده و زمانی که سونی «جومانجی: مرحله‌ی بعد» (Jumanji: The Next Level) را اکران می‌کند به سلطنت خود ادامه خواهد داد.

انتظار می‌رود دومین ماجراجویی آنا و السا در سینما با فروش داخلی ۴۵۰ میلیون دلاری به انتها برسد که در این صورت تا ۴۹.۳ میلیون دلار از قسمت اول پیشی می‌گیرد. براساس گزارش‌های جدید «کام‌اسکور»، حدود ۴۶ درصد سینماروها مخاطب عمومی و ۵۴ درصد خانوادگی بوده‌اند و «یخ‌زده ۲» از آن‌ها به ترتیب امتیازات ۴.۵ و ۴ ستاره دریافت کرده است. زنان زیر ۲۵ سال با ۳۹ درصد پیشتازند و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۳۰ درصد، مردان بالاتر از ۲۵ سال با ۱۶ درصد و مردان زیر ۲۵ سال با ۱۵ درصد قرار دارند. «یخ‌زده ۲» از بازار روسیه ۲ میلیون دلار فروخت و با اکران در ۱۴۵۱ سالن دومین فیلم پرفروش این کشور شد. در استرالیا نیز انیمیشن جدید دیزنی در ۲۹۲ سالن اکران شد و ۱.۹ میلیون دلار فروخت. «یخ‌زده ۲» از این هفته در بازارهای مکزیک، ایتالیا، کره، و از هفته‌های بعد تا ژانویه در بازارهای خارجی باقی مانده اکران می‌شود. این فیلم در حال حاضر پس از ۱۲ روز اکران در بازارهای جهانی به فروش ۷۳۸.۶ میلیون دلاری دست یافته است.

این هفته «رایان جانسون» فیلم متفاوت و پرستاره‌ی «شمشیرهای از رو بسته» را اکران کرد و موفق شد با مخاطبین ارتباط برقرار کند. پس از شکست تجاری «ماشین‌های فانی» (Mortal Engines) به تهیه‌کنندکی «پیتر جکسون» و زیان مالی نزدیک به ۱۷۵ میلیون دلاری آن، فروش بالای این فیلم برای استودیوی ام‌آرسی موفقیت بزرگی بود. آن‌ها مانند «نیو ریجنسی» استودیویی هستند که مشتاقانه به نگاه فیلمساز اعتماد می‌کنند. ام‌آرسی برای فیلم جانسون نزدیک به ۴۰ میلیون دلار هزینه کرد و این پیروزی دیگری برای آن‌هاست. «بیبی درایور» به کارگردانی «ادگار رایت» نیز در سال ۲۰۱۵ با همین بودجه تولید شده بود. به این ترتیب «شمشیرهای از رو بسته» به راحتی می‌تواند به فروش داخلی ۱۰۰ میلیون دلار بیندیشد. «بیبی درایور» پس از عرضه در تمامی بازارها به سود ۵۲ میلیون دلاری رسید. فیلم جدید جانسون در افتتاحیه از بازارهای جهانی ۷۰ میلیون دلار کسب کرده است. این فیلم در بازار بریتانیا با اکران در ۶۳۲ سالن ۳.۸ میلیون دلار فروخته و در جایگاه دوم ایستاده و در کشور ۵۳ بازار جهانی دیگر هم روی پرده رفته است.

لاینزگیت و «دیمن ولف» مدیر بازاریابی جهانی استودیو برای این فیلم کمپینی چند لایه‌ای و جذاب طراحی کردند که فیلم را به عنوان یک اثر پلیسی کلاسیک پرستاره معرفی می‌کرد. این کمپین بر روی سه شغل انتشار کتاب، خرید و فروش املاک و آرایش و زیبایی تمرکز کرد که با اعضای خانواده‌ی ترومبی در فیلم مرتبط بود. «جیمی لی کورتیس»، «مایکل شنان» و «تونی کولت» که در فیلم به ترتیب املاک ترومبی، انتشارات بلاد لایک واین و شرکت فلم را می‌گردانند، در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی تحت نظارت جانسون منتشر کردند. هر یک از این تبلیغات دسته‌ای از هواداران را راهی وب‌سایت‌هایی کرد تا از تخفیف‌های ویژه برخوردار شوند.

«شمشیرهای از رو بسته» با «دنیل کرگ» ستاره‌ی «جیمز باند»، «کریس اوانز» ستاره‌یم «انتقام‌جویان» و «کاپیتان آمریکا»، «جیمی لی کورتیس» ستاره‌ی «هالووین»، «لاکیت استنفیلد» ستاره‌ی سریال «آتلانتا» و دیگران ثابت کرد که ترکیب بعضی از ستارگان فروش فیلم‌ها را تضمین می‌کند. پاییز امسال «اغواگران» (Hustlers) با بازی «جنیفر لوپز»، «لیلی راینهارت»، «کاردی بی»، و «کنستانس وو» اتفاق مشابهی رقم زده است. از سوی دیگر، موفقیت این دو فیلم نشان می‌دهد که پرکردن یک چندگانه‌ی نیمه‌محبوب با چهره‌های جدید متعدد، همچون کاری که سونی با ریبوت «فرشتگان چارلی» کرد نتیجه‌ای جز شکست در پی ندارد.

فیلم «شمشیرهای از رو بسته» بنابر گزارش «رلیش‌میکس» دارای ۱۱۴ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی است که شامل ۱۰.۹ میلیون هوادار فیسبوک، ۳.۴ میلیون بازدید ویدیویی فیسبوک، ۵.۴ میلیون دنبال‌کننده‌ در توئیتر، ۳۲.۳ میلیون بازدید یوتیوب، و ۵.۴ میلیون دنبال کننده‌ در اینستاگرام می‌شود. این درحالی است که میانگین هواداران و بازدیدهای ویدیویی ژانر تریلر و درام به ۸۲.۸ میلیون می‌رسد. کلیپ‌های پربیننده‌ی فیلم در یوتیوب به صورت روزانه ۲۲ هزار مرتبه مشاهده می‌شد و بازدید کلی بعضی از آن‌ها با حضور کورتیس به ۵.۹ میلیون می‌رسید. حدود ۵۲ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۷۳ درصد بالاتر از ۲۵ سال و ۴۶ درصد بالاتر از ۳۵ سال سن داشتند. شصت و سه درصد از سینماروها نیز سفیدپوست، ۱۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد آسیایی تبار، و ۱۰ درصد سیاهپوست بودند.

ابهام پیرامون داستان «شمشیرهای از رو بسته» برای مخاطبی که نمی‌داند لحن فیلم جدی است یا کمدی، به نوشته‌ی «رلیش‌میکس» کنجکاوی سینماروها را برانگیخت و واکنش‌ها نیز در فضای مجازی عموماً مثبت بودند. بازیگران نقش زیادی در شکل‌گیری این رازآلودگی داشتند و تا آخر هفته‌ی منتهی به افتتاحیه با استودیو همکاری نزدیکی داشتند. برای مثال، اوانز یکی از عوامل پربیننده‌ شدن تریلرهای فیلم بود. او در شبکه‌های اجتماعی با ۲۱ میلیون هوادار پیشتاز بود و «کاترین لنگفورد» با ۱۴.۶ میلیون دنبال کننده در رتبه‌ی بعدی جای داشت. حتی کارگردان فیلم در توئیتر و اینستاگرام دارای ۱ میلیون هوادار بود و او نیز با انتشار ویدیوهایی از پشت صحنه مخاطبین را به دیدن فیلم ترغیب می‌کرد.

فیلم «کوئین و اسلیم» استودیوهای یونیورسال، میک‌ردی و بران، در سه روز اول اکران ۱۱.۷ میلیون دلار و در پنج روز اول ۱۵.۸ میلیون دلار فروش کرد. این فیلم با «بیوه‌ها» به کارگردانی «استیو مک‌کوئین» مقایسه می‌شود که در افتتاحیه ۱۲.۳ میلیون دلار فروخت. «کوئین و اسلیم» در ۱۶۹۰ سالن سینما اکران شد و به فروش میانگین ۹.۳ هزار دلاری در هر سالن دست یافت، در حالی که «بیوه‌ها» در ۲۸۰۳ سالن روی پرده رفت و میانگین فروش ۴.۴ هزار دلاری را در هر سالن به ثبت رساند. «بیوه‌ها» که از سینماروها نمره‌ی B «سینمااسکور» دریافت کرده بود با ۴۲.۴ میلیون دلار به اکرانش خاتمه داد، حال آنکه «کوئین و اسلیم» از مخاطبین نمره‌ی عالی A- «سینمااسکور» و ۵ ستاره‌ی «پست‌ترک» دریافت کرده و می‌تواند به فروش داخلی ۵۰ میلیون دلاری نزدیک شود. بخش اعظمی از سرمایه‌ی ۱۷ میلیون دلاری این فیلم توسط بران و میک‌ردی تأمین شده است.

«کوئین و اسلیم» در ایالت‌های نیویورک، آتلانتا، بالتیمور، شیکاگو، فیلادلفیا و دی‌سی فراتر از پیش‌بینی‌ها عمل کرده و به نظر می‌رسد که یونیورسال با اکران آن در این مقطع از سال به دنبال کسب افتخار در فصل اهدای جوایز باشد. استودیو اولین تریلر فیلم را در پایان ماه ژوئیه منتشر کرد و این ویدیو در یوتیوب ۵ میلیون مرتبه مشاهده شد. «کوئین و اسلیم» جشنواره‌ی فیلم «مؤسسه‌ی فیلم آمریکا» را افتتاح کرد بر اشتیاق مخاطبین برای دیدن اثری تحسین‌شده افزود. حدود ۵۸ درصد از مخاطبین «کوئین و اسلیم» زن، ۶۳ درصد زیر ۳۵ سال و ۶۱ درصد بین ۱۸ تا ۳۵ ساله‌اند. سینماروهای سیاهپوست با ۵۹ درصد پیشتازند و در پی آن‌ها سفیدپوستان با ۲۴ درصد، مخاطبین آسیایی تبار با ۸ درصد و اسپانیایی تباران با ۹ درصد قرار دارند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های شرقی و جنوبی آمریکا با فروش بهتری همراه شد.

فیلم «آب تیره» (Dark Waters) استودیوی فکوس با بازی «مارک رافلو» نیز این هفته تعداد سالن‌هایش را از ۴ به ۹۱ رساند و در دومین هفته‌ی اکران ۹۰۳ هزار دلار فروخت. انتظار می‌رود فیلم «انگل» ساخته‌ی «بونگ جون هو» به فروش ۱۸.۵ میلیون دلار در هفته‌ی هشتم برسد. «جوجو خرگوش» تازه‌ترین فیلم «تایکا وایتیتی» نیز در هفتمین هفته‌ی اکران تعداد سالن‌هایش را به ۷۳۰ رسانده و پیش‌بینی می‌شود به همین فروش نزدیک شود.

این هفته فیلم «فورد در برابر فراری» استودیوی فاکس از ۴۸ بازار ۱۰.۲ میلیون دلار فروخت و به فروش بین‌المللی ۶۲ میلیون دلاری و فروش جهانی ۱۴۳ میلیون دلاری رسید. پرفروش‌ترین بازارهای این فیلم روسیه با ۸.۸ میلیون دلار، بریتانیا با ۶.۷ میلیون دلار و فرانسه با ۶.۴ میلیون دلار بودند. این فیلم از این هفته در کشورهای کره و تایلند و از ژانویه در ژاپن اکران می‌شود. تاریخ اکران فیلم در چین هنوز مشخص نشده است.

سینماهای آمریکا هفته‌ی آینده به خواب زمستانی می‌رود و تنها فیلم انیمیشن «پلی‌موبیل» (Playmobil) استودیوی اس‌تی‌اکس به صورت گسترده اکران می‌شود.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۹ نوامبر - ۱ دسامبر ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ یخ‌زده ۲ (Frozen 2) دیزنی - ۸۵.۲ ۲۸۷.۵ ۷۳۸.۵ ۲
۲ شمشیرهای از رو بسته (Knives Out) لاینزگیت ۴۰ ۲۷ ۴۱.۷ ۷۰ ۱
۳ فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) فاکس قرن بیستم ۹۷ ۱۳.۲ ۸۱ ۱۴۳.۳ ۳
۴ یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) سونی ۲۵ ۱۱.۸ ۳۴.۳ ۳۴.۳ ۲
۵ کوئین و اسلیم (Queen & Slim) یونیورسال ۲۰ ۱۱.۷ ۱۵.۸ ۱۵.۸ ۱
۶ ۲۱ پل (21 Bridges) اس‌تی‌اکس ۳۳ ۵.۸ ۱۹.۴ ۲۲.۱ ۲
۷ بازی با آتش (Playing with Fire) پارامونت ۳۰ ۴.۲ ۳۹.۲ ۴۵.۳ ۴
۸ میدوی (Midway) لاینزگیت ۱۰۰ ۳.۹ ۵۰.۲ ۹۹.۲ ۴
۹ جوکر (Joker) برادران وارنر ۴۸-۵۵ ۲ ۳۳۰.۶ ۱۰۴۸ ۹
۱۰ آخرین کریسمس (Last Christmas) یونیورسال ۳۰ ۱.۹ ۳۱.۶ ۶۷.۸ ۴

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید