news-background
news-background

باکس آفیس: «آنابل: آفرینش» به داد گیشه رسید

فیلم «آنابل: آفرینش» (Annabelle: Creation) استودیوی برادران وارنر و نیولاین، به یاری نام کارگردان خود «جیمز وان»، و انتخاب تاریخ اکران مناسب، موفق شد با فروش 35 میلیون دلاری در اولین هفته اکران عملکردی فراتر از پیش‌بینی‌ها داشته باشد و ضمناً جانی دوباره باکس آفیس راکد تابستان امسال ببخشد. مجموع فروش داخلی فیلم‌های تابستان امسال در ایالات متحده به 3.3 میلیارد دلار می‌رسد و از سقوط 11 درصدی گیشه آمریکا نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته حکایت می‌کند.

«آنابل: آفرینش»، چهارمین فیلم از سری «احضار روح» (Conjuring)، در بین قسمت‌های قبلی مجموعه در رتبه چهارم جای می‌گیرد، اما اگر فروش سه روزه فیلم را در نظر آوریم، خواهیم دید که نتیجه کار فاصله زیادی با «آنابل» محصول 2014 که 37.1 میلیون دلار در هفته اول فروخت، ندارد. «آنابل: آفرینش» به مانند قسمت قبل، از سینمااسکور نمره B دریافت کرده است، اما از آن‌جا که قسمت سوم تا 2.3 برابر افتتاحیه فروش کرد، سازندگان امید دارند که این فیلم به کمک نقدهای مثبتش فروش نهایی خود را بالاتر ببرد. فیلم «آنابل: آفرینش» در طول افتتاحیه چند روزه خود، بهترین عملکرد را در روز شنبه با 11.6 میلیون دلار به ثبت رساند.

در تابستان امسال چنانکه دیدیم سینماروها از فیلم‌های کمدی استقبال نکردند. مشکلی که این ژانر همیشه با آن دست به گریبان بوده این است که موفقیت آثار طنز در گیشه به ستاره‌ها و بازیگران مطرحش بستگی داشته و دارد و به همین علت است که تولید این گونه آثار با بودجه پایین آسان نیست. حال، این مسئله را با ژانر وحشت مقایسه کنید، جایی که فیلمساز بی‌آنکه تردید و نگرانی به خود راه دهد فیلمی با بودجه‌ای تک رقمی می‌سازد و تنها به ایده تکیه می‌کند. نیولاین با «آنابل: آفرینش» که بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه پایین 15 میلیون دلاری تولید شد به همین ترتیب به موفقیت رسید و فروش این مجموعه فیلم‌ها را تا آستانه 1 میلیاردی شدن بالا برد.

عامل دیگری که در موفقیت «آنابل: آفرینش» تأثیر داشت، برخورد منتقدین با فیلم بود. این فیلم برخلاف قسمت قبلی که از راتن تومیتوز امتیاز 29 درصد دریافت کرده بود با استقبال نقدنویسان مواجه شد و از همین وبسایت امتیاز 69 درصد گرفت. آمار سینمااسکور نشان می‌دهد که خریداران زیر 18 سال بلیط که 18 درصد کل مخاطبین فیلم را تشکیل می‌دهند به فیلم نمره A- داده‌اند، درحالی که مخاطبین مونث فیلم که 52 در خریداران بلیط برای این فیلم هستند برای این شماره از فیلم نمره B- ثبت کرده‌اند. در ضمن سینماروهای 35-49 ساله به فیلم نمره A- و قشر زیر 25 سال برای آن B+ در نظر گرفته‌اند.

ترفندی که هر دنباله‌ای باید به کار بندد این است که وجود خودش را به طریقی توجیه کند. روش «آنابل: آفرینش» برای این امر، استفاده از جمله «شما داستان واقعی را نمی‌دانید»، تریلرهای فیلم و نیز به نمایش در آمدن آن در فستیوال فیلم لس آنجلس، به علاوه امکانی بود که استودیو برای هواداران فراهم آورد تا بتوانند با فناوری واقعیت مجازی با حال و هوای فیلم آشنا شوند. بر اساس گزارشات شرکت رلیش‌میکس، از روز چهارشنبه هفته گذشته به این سو، فعالیت‌های فیلم در شبکه‌های احتماعی به شدت افزایش یافته است. مجموع دنبال‌کنندگان این فیلم با 36 میلیون هوادار در فیسبوک، 5.6 میلیون دنبال‌کننده در توئیتر، 76 میلیون مشاهده در یوتیوب، و 2.5 دنبال‌کننده در اینستاگرام، به 120.1 میلیون می‌رسد که بسیار بیشتر از میانگین 60 میلیونی هواداران ژانر وحشت بوده و نشان می‌دهد که طرفداران فیلم «احضار روح» شدیداً مشتاق دیدن «آفرینش» بوده‌اند.

دومین افتتاحیه بزرگ این هفته به فیلم انیمیشن «عملیات آجیلی ۲: آجیلی بالفطره» (Nut Job 2: Nutty by Nature) اختصاص داشت. این عنوان با شروع ناامیدکننده 8.9 میلیون دلاری نتوانست انتظارات استودیوی «اوپن رود» را برآورده سازد. پیش از اکران، شایعات منفی زیادی این انیمیشن را احاطه کرده بود و در شبکه‌های اجتماعی بعضی از شخصیت‌های فیلم را بیش از حد به «زندگی خصوصی حیوانات خانگی» شبیه دانسته بودند و حتی برخی معتقد بودند که استعداد «جکی چان» پای این فیلم به هدر رفته است. «عملیات آجیلی 2» از سینمااسکور نمره B+ دریافت کرده، امتیازی که برای دستیابی یک انیمیشن به فروش مناسب کافی نیست.

«قصر شیشه‌ای» (The Glass Castle) درام تازه استودیوی لاینزگیت با کارگردانی «دنیل کرتون» و حضور «بری لارسن» نیز دیگر فیلمی بود که این هفته به صورت گسترده در 1461 سالن سینما به نمایش درآمد و 4 میلیون و 880 هزار دلار فروخت. به عقیده برخی کارشناسان این فروش برای درامی در این سطح، یک شروع متوسط قلمداد می‌شود. منتقدین به این فیلم روی خوش نشان ندادند و با اعطای میانگین نمره 44 درصد، با آن مثل دیگر درام‌های بی سر و صدای چند سال اخیر برخورد کردند. «قصر شیشه‌ای» از سینمااسکور نمره A- دریافت کرده است. 80 درصد مخاطیبن این فیلم مونث بوده‌اند، درحالی‌که 76 درصد آنان بالای 25 سال سن داشته‌اند. کارشناسان بر این باورند که بهتر بود این درام بزرگسالانه با توجه به نقدهای مخالف بیشمارش، به جای هدف گرفتن گیشه تابستان، به سراغ جشنواره‌های پاییزی مثل ونیز، تورنتو و... می‌رفت. گرچه هواداران رمان (که فیلم براساس آن ساخته شده) از دیدن اثر سینمایی رضایت داشته‌اند، اما فیلم نیازمند جذب مخاطبینی غیر از خوانندگان کتاب بود.

دیگر فیلم تازه اکران این هفته فیلم جنایی «اوقات خوش» (Good Time) با بازی «رابرت پتینسون» بود که به صورت محدود در 4 سالن در شهرهای نیویورک و لس آنجلش به نمایش درآمد. این فیلم که اولین‌بار دز جشنواره کن روی پرده رفت، از راتن تومیتوز امتیاز 92 درصد دریافت کرده است.

هفته آینده دو فیلم اکشن «The Hitman's Bodyguard» و «Logan Lucky» خواهند شد.

 

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید