بازی های عالی ، داستان واقعی که انگار هرگز کهنه نمیشه و بیان ظریف و با جزئیات و طبق معمول نقد جامعه و بیان دغدغه های بشری ... شاید بخاطر نمایش شدیدتر تنش ها حداقل از نظر من نزدیک ترین یا بشه گفت شبیه ترین فیلم استاد به کارهای استاد دیگر سینمای ایران یعنی جناب فرهادی باشه
?کیارستمی میگوید #گزارش را هرگز تنها رغبت نمیکنم ببینم چون معضلات زمانه خود را ازدستداده و دیگر امروزی نیست چیزهای مثل مالیات، سیگار، رشوه، عوارض، حجاب و ... درست همین حس را ما هم میداریم فیلم بهجای حالاندیشی در حال است و از آن بیرون نمیآید و به معضلات طبقه متوسط شهری آن روز میپردازد.
?فیلم گزارش تنها گزارشی از آن روزگار است با قسط و قرض و مالیات و درگیریهای روزمره و روزمرگی تا آنکه به آن کافه میرود و در حال خود غرق میشود از دزدی و پول حلال حرف میزند که عواقب این گناهان چیست بهوضوح میگوید که هرگز حرام خار اصلاً نون از گلویش پایین نمیرود یا سرطان میگیرد یا نفخ میکند و هزاران درد و مرض ...
?آنچه بسیار عجیب است نگاه به کودک است که مبتنی بر واقعیت نیست چیزی که هرگز در فیلمهای بعدی کیارستمی نمیبینیم، کودک را بهراحتی رها میکنند و هیچ اتفاقی نمیافتد. کودک در این فیلم شبیه یک وسیلهای در خانه است. کودک در زندگی مادر و پدر فقط وجود دارد نه آنکه جزئی از آن باشد.
?گناه بنمایه فیلمهای کیارستمی است نه گناهان بزرگ بلکه کوچک اینجا اینگونه نیست به سراغ گناهان بزرگ میرود و عواقبش را جستجو میکند نه قهرمان کودک دارد و نه فردی در معذوریت اخلاقی بلکه گناهان بزرگ و نابخشودنی مثل ندادن مالیات، رشوه، حرامخواری و آزار همسر ... را نگاه میکند.
?مردم آن زمان خانه داشتند و بر روی زمین مینشستند، روی تشک میخوابیدند نه از فقر بلکه مدل زندگی آنها اینگونه بود اما زندگی که در فیلم نمایش میدهد متفاوت است، زندگی طبقه متوسط آن زمان که اجاره میدهد قسط دارند و عقب میافتد بر روی میز مینشیند و با کارد و چنگال غذا میخورند، به جای تشک بر روی تخت میخوابند و در کافه کالباس میخورند و الی آخر اینها همه رو نشان میداد تا عوارضش را هم نشان دهد بیخیالی در ندادن قسط، خیانت به همسر، کتک زدنش و ... همه عوارض این نوع زندگی است.
?کیارستمی فریاد میزند که این #حالاندیشی نیست بلکه در حال ماندن است. ابتدا میآید به ما می گوید غلط چیست تا در آینده مسیر صحیح را نمایش دهد. در فیلم های بعدی از شهر بیرون می زند و به روستا و طبیعت میرود و در حال خویش اندیشه میکند.
✍️ #نوشته_مهدی
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
Haghverdi
Haghverdi
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۲۲
فیلم خوبیه و ارزش دیدن رو داره ولی با ندیدنش هم چیز خاصی رو از دست ندادید ۶.۵ از ۱۰
۱
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Auguste.Louis.truth
Auguste.Louis.truth
۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۵۱
بازی های عالی ، داستان واقعی که انگار هرگز کهنه نمیشه و بیان ظریف و با جزئیات و طبق معمول نقد جامعه و بیان دغدغه های بشری ... شاید بخاطر نمایش شدیدتر تنش ها حداقل از نظر من نزدیک ترین یا بشه گفت شبیه ترین فیلم استاد به کارهای استاد دیگر سینمای ایران یعنی جناب فرهادی باشه
۰
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
MahdiZee
MahdiZee
۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۲۱
?کیارستمی میگوید #گزارش را هرگز تنها رغبت نمیکنم ببینم چون معضلات زمانه خود را ازدستداده و دیگر امروزی نیست چیزهای مثل مالیات، سیگار، رشوه، عوارض، حجاب و ... درست همین حس را ما هم میداریم فیلم بهجای حالاندیشی در حال است و از آن بیرون نمیآید و به معضلات طبقه متوسط شهری آن روز میپردازد. ?فیلم گزارش تنها گزارشی از آن روزگار است با قسط و قرض و مالیات و درگیریهای روزمره و روزمرگی تا آنکه به آن کافه میرود و در حال خود غرق میشود از دزدی و پول حلال حرف میزند که عواقب این گناهان چیست بهوضوح میگوید که هرگز حرام خار اصلاً نون از گلویش پایین نمیرود یا سرطان میگیرد یا نفخ میکند و هزاران درد و مرض ... ?آنچه بسیار عجیب است نگاه به کودک است که مبتنی بر واقعیت نیست چیزی که هرگز در فیلمهای بعدی کیارستمی نمیبینیم، کودک را بهراحتی رها میکنند و هیچ اتفاقی نمیافتد. کودک در این فیلم شبیه یک وسیلهای در خانه است. کودک در زندگی مادر و پدر فقط وجود دارد نه آنکه جزئی از آن باشد. ?گناه بنمایه فیلمهای کیارستمی است نه گناهان بزرگ بلکه کوچک اینجا اینگونه نیست به سراغ گناهان بزرگ میرود و عواقبش را جستجو میکند نه قهرمان کودک دارد و نه فردی در معذوریت اخلاقی بلکه گناهان بزرگ و نابخشودنی مثل ندادن مالیات، رشوه، حرامخواری و آزار همسر ... را نگاه میکند. ?مردم آن زمان خانه داشتند و بر روی زمین مینشستند، روی تشک میخوابیدند نه از فقر بلکه مدل زندگی آنها اینگونه بود اما زندگی که در فیلم نمایش میدهد متفاوت است، زندگی طبقه متوسط آن زمان که اجاره میدهد قسط دارند و عقب میافتد بر روی میز مینشیند و با کارد و چنگال غذا میخورند، به جای تشک بر روی تخت میخوابند و در کافه کالباس میخورند و الی آخر اینها همه رو نشان میداد تا عوارضش را هم نشان دهد بیخیالی در ندادن قسط، خیانت به همسر، کتک زدنش و ... همه عوارض این نوع زندگی است. ?کیارستمی فریاد میزند که این #حالاندیشی نیست بلکه در حال ماندن است. ابتدا میآید به ما می گوید غلط چیست تا در آینده مسیر صحیح را نمایش دهد. در فیلم های بعدی از شهر بیرون می زند و به روستا و طبیعت میرود و در حال خویش اندیشه میکند. ✍️ #نوشته_مهدی
۰
۱
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ