ممنون از دوستم با کامنت زیبا و متین شون . من تعریف این فیلم رو شنیده بودم ولی با اشاره ای که به ون تری یر شد کمتر مایل هستم کار رو ببینم . فیلمی شاید شبیه به این از نظر محتوا فیلم مرد فیل نمای دیوید لینچ بود که بسیار خوش ساخت بود اما به نظرم حرف خاص یا تازه ای برای گفتن نداشت . پدربزرگ همه این فیلم ها " فرانکشتاین " مری شلی هست که مفهوم ظاهر هیولاوار ، طرد شدگی و انسانیت رو مطرح کرد . ولی هنوز هم آثاری ساخته میشن که قابل تأمل هستن .
دوست عزیزم فیلمهایی که میفرمایید رو همه رو دیدم. اولین قدم برای درک اثر آثار سینمای ترس (که زیاد به موضوع این فیلم هم ربطی نداره و نمیدونم چرا در موردش صحبت میکنیم و بنده هم در کامنت اولم خدمت دوستان منظور رو عرض کردم) اصلا شروع از آثار فاخر این ژانر از سینمای ناب هست ، تا ارزش های عمیق سینمای هراس و فرار از کلیشه ها و لحظه های سطحی در فیلمهای اخیر بهتر آشکار بشه. البته فکر نمیکنم جز معدود افرادی چنین کاری کنن. نه به این دلیل که نمیخوان یا آگاهیشو ندارن ، "همه میدانند" منتها الان دوره ی دکتر مابوزه یا کالیگاری ، گوتیک ، اکسپرسیونیست و آثار شاخص شخیصی که خود شما فرمودید برای قشر درگیرتر گذشته و مردم وقت آزاد برای برگشتن به این آثار خیلی کم دارن. درگیرن و روزمرگی اجازه نمیده خیلی به عقب برگردن. اما همینکه دوست خوبی مثل شما بازهم حتی اسم این آثار رو بیاره برای بنده ای که در کنار شمام جای بسی خرسندیست. از توضیحات جامع و کامل و درست و مفید شما هم قدردانی میکنم.
سلام خواهش میکنم ، موضوع فیلم " مرز " که شما فرمودین تو سینما و ادبیات خیلی زمینه های طولانی و غنی داره . اگر شما به فیلم دکتر جکیل و مستر هاید نگاه بکنید اولین حضور مفهوم خیر و شر در نهاد انسان و شکل ظاهری اش در سینمای صامت نمود پیدا کرد . ولی قبل از اون در داستان گوتیک وار اسکار وایلد ، " تصویر دوریان گری " بصورتی رومانتیک و فلسفی تصویر شده بود ولی قبل از اون به زیبایی تمام در اثر کلاسیک مری شلی ، فرانکنشتاین ، چنین مضمونی تصویر شد و اساس ادبیات ترسناک و بعدا سینمای ترسناک با این اثر کلاسیک پی ریزی شد . مرد فیلم نما هم ظاهرا داستانی واقعی بوده که شخصی در دوره ویکتوریا به بیماری لاعلاجی که همه شکل و صورت رو دفرمه میکرده مبتلا بوده . هرچند داستان چه واقعی و چه غیرواقعی به خوبی این موضوع رو نشون داده و با عواطف مخاطب مستقیم ارتباط برقرار میکنه . کلا مساله " هویت " واقعی انسان و تفاوت باطن و ظاهر با پیدایش روان شناسی فروید یکی از ارکان سینما و ادبیات مدرن بوده .
سلام پاسخ مستقیم نداده بودید. متوجه نشدم. کتابی که من مطالعه کرده بودم (بجز اثر دیوید لینچ که از طرفدارانش هم هستم و در کامنت اشاره کردم و شما هم پیشنهاد دادید) یه داستان 63صفحه ای است به دو زبان فارسی-انگلیسی. فیلم لینچ اینقدر رو من اثر عجیبی داشت که مجبورم کرد این کتاب رو هم بگیرم و بخونم و واقعا هم کوتاه و دلچسب بود. منتها ویرایش های متعددی هست که بعید میدونم از لحاظ محتوایی فرقی داشته باشن. بی ارزشی ظاهر چیزها دقیقا همون چیزی هست که در این فیلم هم بهش به عنوان مفهوم اصلی اشاره شده ، جوزف مریک مرد بزرگ و قابل احترامی بود. لینک کتاب رو هم میزارم . خیلی بجا اشاره کردید و فقط خواستم تشکر کنم
https://www.gisoom.com/book/1210410/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-The-elephant-man/
7.7/10 اگر تمایلی به دیدن زشتی ها و فیلمهایی که از لحاظ نمایش دقیق فیزیک انسان های خاص (فرضا نقص ژنتیک) علاقه ندارید ، نبینید. برای آنها که روح لطیفی دارند شدیدا آزاردهنده است ... قطعا فیلم عامه پسندی نیست و از آن فیلمهاییست که جان میدهد برای نقد اما من فقط در این کامنت در موردش مینویسم که یک درام ، رمانتیک ، تریلر ، تلخ ، اخلاق گرای ، سیاه ، ناتورالیستی و معناگراست ، فضای فیلم دپرس است و تماشای فیلم نیاز به کمی صبر دارد ... لذا فیلمی نیست که به مذاق همه خوش بیاید و شاید خاص ترین فیلمی باشد که دیده باشم (خاص نه به معنای خوب ، بلکه صرفا عجیب!) ، درباب فلسفه ی زشت یا زیبا و تناسب آن با درون یا برون آدم هاست ، و اینکه اولا کدام دست ما هست و کدام خیر؟ و دوما نتیجه اش با زندگی ما چه میکند. مرز ... این مرز نامرئی ... انسان های *کاملا عادی* اما قانون گریز و جنایتکار و تب اعمال قانون حتی به شکل غیرقانونی و زندگی بی هویت و حیوانی که فقط با شامه ی سگی تینای زشت ، استشمام میشود ، غیرقابل پیشبینی است و نگاه ویژه ای به خلقت انسان دارد. بعد از فیلم عالی "گناهکار" این دومین فیلم اخلاق گرای اروپایی امسال است که مرا درگیر کرد. عجیب الخلقه ها ، مرد فیل چهره و زن شگفت انگیز از جمله فیلمهاییست که با آنها شباهت هایی دارد اما درون مایه اش تا حدودی به تیرگی آثار فون تریر می رسد ، تماشای بعضی سکانس هایش آن قدر آزاردهنده هست که با وجود ترسناک نبودن اما موحش می شود. بیننده را به فکر وامیدارد و پس از اتمام فیلم هم او را رها نمیکند. کارگردانی "علی عباسی" خیلی تعریفی ندارد اما بواسطه ی داستان و متریال قدری که دست اوست (نه فیلمنامه) ، در صورت حرفه ای گری بیشتر میتوانست بیادماندنی تر عمل کند. بهرحال "علی عباسی" در دومین فیلم بلند خود مشخص میشود کارگردان جسور و جاه طلبیست و از رفتن به دنبال سوژه بکر و دست اول هم ابایی ندارد و این نوید آینده ی خوبی میدهد و حداقل موفق به گرفتن دو بازی درجه یک و ساخت فیلمی گاها هوشمندانه و البته در حد استانداردهای قابل قبول جشنواره ها شده است. فیلم برداری لرزشی فیلم چندان چنگی بدل نمیزند ، هرچند حس ورود به جنگل ، طبیعت گرایی و جامعه گریزی و فرار از گناه ، خشم و شرم ، به عنوان مظاهر غیرانسانی اروپایی ، در دوربین او قابل مشاهده است اما من نمیدانم چه خبر شده که دوربین سردست حتی در یک مکالمه ی عادی هم استفاده شده است. عدم وجود موسیقی شایسته به اعتقاد من یکی از نقاط ضعف فیلم است. فحوای داروینیسم فیلم در جایی که زن و مرد در جنگل در حال دویدن هستند ما را به سرآغاز حیات بشری (بدون اسپویل) ارجاع میدهند. بازی هر دو بازیگر اصلی از نقاط قوت فیلم است ، به خوبی در نقششان غرق شده اند و رفته رفته تا انتهای فیلم زشتی چهره شان بواسطه ی آشکار شدن مرزهای اخلاقیشان از غیرقابل تحمل به قابل تحمل تبدیل می شود ، ضمنا این دو چهره دو بازیگر معروف سوئد هستند و مشکل درون فیلم را ندارند لذا در حد اسکار گریم هم قطعا هست. من خوشم آمد اما با احتیاط به سراغش بروید. این دیالوگ از فیلم هم به تمام تک تک شما عزیزان نثار می شود :
"اگه تو با بقیه متفاوتی به خاطر اینه که از اونا بهتری" If you're different than others, it's because you're better than them
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
kazem55
kazem55
۱۷ تیر ۱۳۹۹ ۱۶:۵۹
فیلم عجیب و در خور تاملی هست، اگه دنبال پر کردن وقت و لذت بردن از سینما و فیلم هستید ، اصلا توصیه نمی شود...
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
mhydarbigi@gmail.com
mhydarbigi@gmail.com
۸ اسفند ۱۳۹۷ ۰۸:۰۳
سلام اولا که از طریق بو کشیدن متوجه میشد نه ترس ظاهری دوما چیز خاصی نداشت که امتیاز بالا داره در حد۳
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Nimazz
Nimazz
۶ اسفند ۱۳۹۷ ۲۱:۵۳
ممنون از دوستم با کامنت زیبا و متین شون . من تعریف این فیلم رو شنیده بودم ولی با اشاره ای که به ون تری یر شد کمتر مایل هستم کار رو ببینم . فیلمی شاید شبیه به این از نظر محتوا فیلم مرد فیل نمای دیوید لینچ بود که بسیار خوش ساخت بود اما به نظرم حرف خاص یا تازه ای برای گفتن نداشت . پدربزرگ همه این فیلم ها " فرانکشتاین " مری شلی هست که مفهوم ظاهر هیولاوار ، طرد شدگی و انسانیت رو مطرح کرد . ولی هنوز هم آثاری ساخته میشن که قابل تأمل هستن .
davodiehsan
davodiehsan
Nimazz
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ۲۳:۰۶
دوست عزیزم فیلمهایی که میفرمایید رو همه رو دیدم. اولین قدم برای درک اثر آثار سینمای ترس (که زیاد به موضوع این فیلم هم ربطی نداره و نمیدونم چرا در موردش صحبت میکنیم و بنده هم در کامنت اولم خدمت دوستان منظور رو عرض کردم) اصلا شروع از آثار فاخر این ژانر از سینمای ناب هست ، تا ارزش های عمیق سینمای هراس و فرار از کلیشه ها و لحظه های سطحی در فیلمهای اخیر بهتر آشکار بشه. البته فکر نمیکنم جز معدود افرادی چنین کاری کنن. نه به این دلیل که نمیخوان یا آگاهیشو ندارن ، "همه میدانند" منتها الان دوره ی دکتر مابوزه یا کالیگاری ، گوتیک ، اکسپرسیونیست و آثار شاخص شخیصی که خود شما فرمودید برای قشر درگیرتر گذشته و مردم وقت آزاد برای برگشتن به این آثار خیلی کم دارن. درگیرن و روزمرگی اجازه نمیده خیلی به عقب برگردن. اما همینکه دوست خوبی مثل شما بازهم حتی اسم این آثار رو بیاره برای بنده ای که در کنار شمام جای بسی خرسندیست. از توضیحات جامع و کامل و درست و مفید شما هم قدردانی میکنم.
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
Nimazz
Nimazz
davodiehsan
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ۲۲:۰۵
سلام خواهش میکنم ، موضوع فیلم " مرز " که شما فرمودین تو سینما و ادبیات خیلی زمینه های طولانی و غنی داره . اگر شما به فیلم دکتر جکیل و مستر هاید نگاه بکنید اولین حضور مفهوم خیر و شر در نهاد انسان و شکل ظاهری اش در سینمای صامت نمود پیدا کرد . ولی قبل از اون در داستان گوتیک وار اسکار وایلد ، " تصویر دوریان گری " بصورتی رومانتیک و فلسفی تصویر شده بود ولی قبل از اون به زیبایی تمام در اثر کلاسیک مری شلی ، فرانکنشتاین ، چنین مضمونی تصویر شد و اساس ادبیات ترسناک و بعدا سینمای ترسناک با این اثر کلاسیک پی ریزی شد . مرد فیلم نما هم ظاهرا داستانی واقعی بوده که شخصی در دوره ویکتوریا به بیماری لاعلاجی که همه شکل و صورت رو دفرمه میکرده مبتلا بوده . هرچند داستان چه واقعی و چه غیرواقعی به خوبی این موضوع رو نشون داده و با عواطف مخاطب مستقیم ارتباط برقرار میکنه . کلا مساله " هویت " واقعی انسان و تفاوت باطن و ظاهر با پیدایش روان شناسی فروید یکی از ارکان سینما و ادبیات مدرن بوده .
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
davodiehsan
davodiehsan
۱۰ اسفند ۱۳۹۷ ۲۳:۰۱
سلام پاسخ مستقیم نداده بودید. متوجه نشدم. کتابی که من مطالعه کرده بودم (بجز اثر دیوید لینچ که از طرفدارانش هم هستم و در کامنت اشاره کردم و شما هم پیشنهاد دادید) یه داستان 63صفحه ای است به دو زبان فارسی-انگلیسی. فیلم لینچ اینقدر رو من اثر عجیبی داشت که مجبورم کرد این کتاب رو هم بگیرم و بخونم و واقعا هم کوتاه و دلچسب بود. منتها ویرایش های متعددی هست که بعید میدونم از لحاظ محتوایی فرقی داشته باشن. بی ارزشی ظاهر چیزها دقیقا همون چیزی هست که در این فیلم هم بهش به عنوان مفهوم اصلی اشاره شده ، جوزف مریک مرد بزرگ و قابل احترامی بود. لینک کتاب رو هم میزارم . خیلی بجا اشاره کردید و فقط خواستم تشکر کنم https://www.gisoom.com/book/1210410/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84-%DA%86%D9%87%D8%B1%D9%87-The-elephant-man/
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
davodiehsan
davodiehsan
۵ اسفند ۱۳۹۷ ۲۰:۰۱
7.7/10 اگر تمایلی به دیدن زشتی ها و فیلمهایی که از لحاظ نمایش دقیق فیزیک انسان های خاص (فرضا نقص ژنتیک) علاقه ندارید ، نبینید. برای آنها که روح لطیفی دارند شدیدا آزاردهنده است ... قطعا فیلم عامه پسندی نیست و از آن فیلمهاییست که جان میدهد برای نقد اما من فقط در این کامنت در موردش مینویسم که یک درام ، رمانتیک ، تریلر ، تلخ ، اخلاق گرای ، سیاه ، ناتورالیستی و معناگراست ، فضای فیلم دپرس است و تماشای فیلم نیاز به کمی صبر دارد ... لذا فیلمی نیست که به مذاق همه خوش بیاید و شاید خاص ترین فیلمی باشد که دیده باشم (خاص نه به معنای خوب ، بلکه صرفا عجیب!) ، درباب فلسفه ی زشت یا زیبا و تناسب آن با درون یا برون آدم هاست ، و اینکه اولا کدام دست ما هست و کدام خیر؟ و دوما نتیجه اش با زندگی ما چه میکند. مرز ... این مرز نامرئی ... انسان های *کاملا عادی* اما قانون گریز و جنایتکار و تب اعمال قانون حتی به شکل غیرقانونی و زندگی بی هویت و حیوانی که فقط با شامه ی سگی تینای زشت ، استشمام میشود ، غیرقابل پیشبینی است و نگاه ویژه ای به خلقت انسان دارد. بعد از فیلم عالی "گناهکار" این دومین فیلم اخلاق گرای اروپایی امسال است که مرا درگیر کرد. عجیب الخلقه ها ، مرد فیل چهره و زن شگفت انگیز از جمله فیلمهاییست که با آنها شباهت هایی دارد اما درون مایه اش تا حدودی به تیرگی آثار فون تریر می رسد ، تماشای بعضی سکانس هایش آن قدر آزاردهنده هست که با وجود ترسناک نبودن اما موحش می شود. بیننده را به فکر وامیدارد و پس از اتمام فیلم هم او را رها نمیکند. کارگردانی "علی عباسی" خیلی تعریفی ندارد اما بواسطه ی داستان و متریال قدری که دست اوست (نه فیلمنامه) ، در صورت حرفه ای گری بیشتر میتوانست بیادماندنی تر عمل کند. بهرحال "علی عباسی" در دومین فیلم بلند خود مشخص میشود کارگردان جسور و جاه طلبیست و از رفتن به دنبال سوژه بکر و دست اول هم ابایی ندارد و این نوید آینده ی خوبی میدهد و حداقل موفق به گرفتن دو بازی درجه یک و ساخت فیلمی گاها هوشمندانه و البته در حد استانداردهای قابل قبول جشنواره ها شده است. فیلم برداری لرزشی فیلم چندان چنگی بدل نمیزند ، هرچند حس ورود به جنگل ، طبیعت گرایی و جامعه گریزی و فرار از گناه ، خشم و شرم ، به عنوان مظاهر غیرانسانی اروپایی ، در دوربین او قابل مشاهده است اما من نمیدانم چه خبر شده که دوربین سردست حتی در یک مکالمه ی عادی هم استفاده شده است. عدم وجود موسیقی شایسته به اعتقاد من یکی از نقاط ضعف فیلم است. فحوای داروینیسم فیلم در جایی که زن و مرد در جنگل در حال دویدن هستند ما را به سرآغاز حیات بشری (بدون اسپویل) ارجاع میدهند. بازی هر دو بازیگر اصلی از نقاط قوت فیلم است ، به خوبی در نقششان غرق شده اند و رفته رفته تا انتهای فیلم زشتی چهره شان بواسطه ی آشکار شدن مرزهای اخلاقیشان از غیرقابل تحمل به قابل تحمل تبدیل می شود ، ضمنا این دو چهره دو بازیگر معروف سوئد هستند و مشکل درون فیلم را ندارند لذا در حد اسکار گریم هم قطعا هست. من خوشم آمد اما با احتیاط به سراغش بروید. این دیالوگ از فیلم هم به تمام تک تک شما عزیزان نثار می شود : "اگه تو با بقیه متفاوتی به خاطر اینه که از اونا بهتری" If you're different than others, it's because you're better than them
marleee
marleee
۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
عالی
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ
۰
۰
برای امتیازدهی باید وارد شوید
پاسخ