news-background
news-background

معرفی فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»

مرد عنکبوتی عنوانی است که وقتی برای اولین بار به ذهنمان می‌رسد، شخصیت قرمز پوش آشنای فیلم‌های هالیوودی را برایمان زنده می‌کند. شاید حتی دورتر از این برویم و به یاد انیمیشن‌های دنیای بچگی‌مان بیفتیم. کیست که نخواهد جای پیتر پارکر شگفت‌انگیز باشد. آنقدر عنوان سینمایی، انیمیشن و حتی بازی کامپیوتری از هر نوع و رنگی برای این ابر قهرمان نام آشنا ساخته شده که شاید معرفی آنها در این بحث کوتاه بی‌فایده باشد. اما چیزی که بیش از همه طرفداران این ابرقهرمان عنکبوتی را هیجان‌زده کرده است، اکران نسخه جدیدی از این فیلم است که با عنوان «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (Spider-Man: Homecoming) شناخته می‌شود. تاکنون فیلم های سینمایی متفاوتی بر اساس این قهرمان داستان‌های کامیک ساخته شده که دو بازیگر متفاوت داشته است.

توبی مگوار و اندرو گارفیلد هر یک در مجموعه داستانی متفاوت به ایفای این نقش پرداخته‌اند که البته هر کدام با رویکردی جدا در ایفای نقششان طرفداران متفاوتی نیز داشته‌اند. اما یکی از دلایلی که بازیگر نقش مرد عنکبوتی لازم است که هر چند وقت یک بار تغییر کند سن بازیگران آن است! بله، درست خواندید. لابد از خاطر نبرده‌اید که پیتر پارکر یک نوجوان معمولی و کم سن و سال است که از قدرت‌های ماوراءالطبیعه‌ای بهره می‌برد. «تام هالند» بازیگر نقش جدید مرد عنکبوتی است و این نام شاید برای خیلی‌ها آشنا نباشد. او یک بازیگر بریتانیایی است که از قضا رقصنده نیز هست، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید در تمام صحنه‌های فیلم او با بدن آماده و انعطاف‌پذیرش شما را شگفت‌زده خواهد کرد. علاوه بر او بازیگران نام آشنای دیگری چون مایکل کیتون، دونالد گلاور و جیکوب باتالون نیز در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت. کارگردانی این فیلم 130 دقیقه‌ای بر عهده «جان واتس» بوده است و فیلمنامه آن را جان فرانسیس دالی و جاناتان گلدشتاین به نگارش درآورده‌اند.

البته آنهایی که با شنیدن نام تام هالند متعجب نشده‌اند می‌دانند که او قبل از نقش مرد عنکبوتی در فیلم Captain America: Civil War این نقش را بر عهده داشته است. جالب اینجاست که مرد عنکبوتی که تاکنون اثری مستقل از کمپانی سونی بوده، پای خود را به سینمای مارول بازکرده است و این اتحاد شاید نشانه نزدیک‌تر شدن حال و هوای فیلم به داستان‌های ابرقهرمانی و کامیک مارول باشد.

داستان فیلم در مورد نوجوانی به نام پیتر پارکر است که به صورت اتفاقی قدرت‌های فراطبیعی کسب می‌کند. پس از آن او که سردرگم در استفاده از قدرت‌هایش است، تحت سرپرستی تونی استارک (رابرت داونی جونیور) قرار می‌گیرد تا نیروهایش را پرورش دهد اما با پیدا شدن کرکس شرور (مایکل کیتون) او در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که باید بزرگ شود تا دنیا را نجات دهد.

داستان فیلم همان داستان آشنای همیشگی است که در نسخه‌های قبلی هم دیده‌ایم. اما این بار تفاوت بسیار مهمی داشته است. مرد عنکبوتی داستان ما واقعاً یک نوجوان است و برخلاف داستان‌های قبلی که در حال و هوای فیلم‌های رده سنی بزرگسالان بوده است، سعی دارد فضایی نوجوانانه به فیلم بدهد. (بازیگر نقش اصلی نیز برخلاف بازیگران قبلی بسیار کم سن و سال است.) شاید این هم نکته‌ای مثبت باشد و هم منفی. داستان توانایی جذب نوجوانان را دارد، چون پیتر پارکر ابرقهرمانی بسیار انسانی است با همان دغدغه‌های یک پسر دبیرستانی، اما برای خیلی از ما که در کلیشه مرد عنکبوتی قبلی هستیم شاید خیلی خوشایند نباشد. همه جای فیلم می‌توانیم ردپای مارول را ببینیم و البته دیدن صحنه‌های اکشن شلوغ و پر زد و خورد شما را خوشحال خواهد کرد، البته اگر از طرفداران آن باشید. اما شاید آن تأثیر قبلی فیلم‌های مرد عنکبوتی را نداشته باشد.

البته نگران نباشید مرد عنکبوتی جدید هنوز هم بسیار شوخ و سرزنده است و به وضوح می‌توان آن را نسخه جوان شده از مرد عنکبوتی‌های قبلی دانست. «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» اثر کاملی نیست، اما قرار است فیلمی باشد که شما را تا انتها سر جایتان بنشاند مخصوصاً اگر کم سن و سال هستید. شاید علاقه داشته باشید تا شخصیت عادی و انسانی پیتر پارکر را همراه با جلوه‌های ویژه بسیار زیبا ببینید. در کل فیلم در مدت زمان کوتاهی توانسته نظر مساعدی از منتقدان کسب کند و مطمئناً تغییر همیشه بد نخواهد بود، مخصوصاً برای طرفدارانی که مدت‌های طولانی است که به انتظار اکران این فیلم بوده‌اند.

 

مرد عنکبوتی : بازگشت به خانه

Spider-Man: Homecoming

کارگردان : Jon Watts

نویسنده : Jonathan Goldstein ،  John Francis Daley

بازیگران :

Tom Holland...Peter Parker / Spider-Man

Michael Keaton...Adrian Toomes / Vulture

Robert Downey Jr...Tony Stark / Iron Man

Marisa Tomei...May Parker

رده سنی : PG-13 ( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 133 دقیقه

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید