news-background
news-background

گزارش باکس آفیس: افتتاحیه‌ی کم‌فروغ «بیگانه: کاوننت»

فیلم «بیگانه: پیمان» تازه‌ترین ساخته‌ی «ریدلی اسکات» که در ابتدا تصور می‌شد افتتاحیه‌‌ای 40 میلیون دلاری داشته باشد، موفق نشد انتظارات استودیوی فاکس قرن بیستم را برآورده کند و درنهایت در پایان تعطیلات آخر هفته، با 36 میلیون دلار به کار خود پایان داد و پس از «پرومتئوس» (51 میلیون دلار) و «بیگانه علیه غارتگر» محصول 2004 (38.3 میلیون دلار) به سومین فیلم پرفروش چندگانه‌ی بیگانه تبدیل شد.

باوجود اینکه این روزها استودیوهای بزرگ حریصانه به دنبال شروع چندگانه‌های جدید هستند، و نیز علیرغم آنکه مجموعه فیلم‌های بیگانه همواره از جذابیت‌های داستانی برخوردار بوده‌اند، اما هر استودیویی از اینکه فیلمش سرنوشتی شبیه «بیگانه: پیمان» پیدا کند گریزان است، به ویژه زمانی که روی فیلمی کلاسیک از گونه‌ی بیگانه دست گذاشته باشد. چرا در روزهایی که جنگ ستارگان و پارک ژوراسیک می‌توانند از طرفداران پیر و جوان خود بعد از گذشت سالیان دراز دلربایی کنند، فیلم بیگانه ناکام می‌ماند؟ شب گذشته شرکت‌های پخش‌کننده بعضاً حتی پیش‌بینی کردند که احتمال غلبه‌ی «نگهبانان کهکشان 2» بر دنباله‌ی پرومتئوس هم وجود دارد. اما دیزنی گزارش می‌دهد که کار نگهبانان در هفته‌ی سوم اکران با 35.1 میلیون دلار و باقی ماندن در رتبه‌ی دوم جدول پایان یافته است.

اشتباه فاکس در بازاریابی آن بود که بجای هدف قرار دادن عموم سینماروها که در فروش فیلم تأثیری تعیین کننده دارند، به سراغ هواداران مرد رفت. برخی از دوستداران فیلم از این گلایه داشتند که چرا در فیلم پرومتئوس بیگانه‌ی زنومورف دیده نشد، به همین جهت فاکس روی همان بیگانه‌ی قدیمی که همه منتظر دیدنش بودند متمرکز شد. براساس گزارشات رلیش‌میکس، در میان سینماروهای معمولی در مورد اینکه آیا فیلم دنباله‌ی پرومتئوس است یا پیش‌درآمد آن یا یک فیلم مستقل سردرگمی وجود داشته است. حتی برخی تصور می‌کرده‌اند به سبب شباهت موزیک متن، فیلم به «Interstellar» نولان مرتبط است. از طرفی دیگر دو دلی‌های اسکات هم در استفاده از «نایومی راپیس» و شخصیت «الیزابت شا» مزید بر علت شد.

منتقدان در وبسایت راتن تومیتوز، به مانند «پرومتئوس» به فیلم «بیگانه: پیمان» نمره‌ی 73 درصد داده‌اند. نمرات سینمااسکور هم نشان می‌دهد که مردم بیش از فیلم پرومتئوس به وجد نیامده‌اند و به فیلم همان نمره‌ی B داده‌اند. همین نکته گواهی می‌دهد که اسکات با فیلم «بیگانه: پیمان» خود چیز تازه‌ای برای رو کردن نداشته و حاصل کار او یک فیلم متوسط شده است. فیلم «نگهبانان کهکشان» پدر استارلرد را برای جذب مخاطب به داستان ‌می‌افزاید، اما «بیگانه: پیمان» چه چیزی در چنته دارد که حتی می‌خواهد با دو فیلم دیگر هم ادامه داشته باشد؟ احتمال ارتباط جهان «بیگانه» با فیلم بلید رانر که در DVDهای فیلم «پرومتئوس» مطرح شد، یکی از فرصت‌های بزرگ اما بر باد رفته برای پیش برد داستان فیلم بود. اسکات اگر قصد مرتبط کردن فیلم بیگانه به بلیدرانر را می‌داشت، باید در گنجاندن اطلاعات، اندکی بیشتر سخاوت نشان می‌داد. اما شروع 36 میلیون دلاری فیلم با توجه به بودجه‌ی 97 میلیونی آن هنوز هم قابل قبول است. ضمن آنکه فروش خارجی فیلم از مرز 81 میلیون دلار عبور کرده است. آمار منتشر شده از سوی سینمااسکور نشان می‌دهد که 69 درصد خریداران بلیط برای فیلم «بیگانه: پیمان» مرد و 31 درصد زن بوده‌اند، 51 درصد تنها به این دلیل که نام فیلم «بیگانه» است بلیط خریداری کرده‌اند و 22 درصد تنها به خاطر نام ریدلی اسکات.

برای فیلم رومنس «Everything, Everything» برادران وارنر، افتتاحیه‌ای 12 میلیون دلاری گزارش داده‌اند. آمار سینمااسکور نشان می‌دهد که 82 درصد مخاطبین این فیلم زن بوده و ضمناً به فیلم نمره‌ی A داده‌اند، و 74 درصد آنان زیر 25 سال سن داشته‌اند. 55 درصد خریداران نیز به این دلیل که فیلم براساس کتابی که خوانده بودند ساخته شده، بلیط خریداری کرده‌اند. گرچه تلاش قبلی وارنر برای جذب دختران نوجوان به سینما با فیلم «Me Before You» عملکردی بهتر از «Everything, Everything» داشت، اما آن فیلم بیشتر به این علت در گیشه موفق بود که «امیلیا کلارک» ستاره‌ی «بازی تاج‌وتخت» در آن ایفای نقش کرد و از رمانی بسیار پرفروش اقتباس شده بود.

فیلم «Snatched» فاکس قرن بیستم با 7.6 میلیون دلار در دومین هفته‌ی اکران در جایگاه چهارم قرار گرفت، و فیلم « Diary Of A Wimpy Kid: The Long Haul » طبق آخرین گزارشات با 7.2 میلیون دلار در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. این فیلم با تغییر بازیگران به دنبال جذب مخاطبان نسل جدید است.

هفته‌ی آینده در سینماهای آمریکای شمالی فیلم‌ «دزدان دریایی کارائیب: مردگان قصه نمی‌گویند» به صورت گسترده در بیش از 4000 سالن اکران خواهد شد.

 

       

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید