news-background
news-background

[مقاله] نگاهی به مارتین اسکورسیزی و سکوت 30 ساله اش

 

 

امروزه در سینمای بین الملل تقریباً برای هرنوع سلیقه ای یک کارگردان مشغول به فیلم سازی است. دراین بین تعداد انگشت شماری هستند که فیلم های شان همگان را راضی می کنند. مارتین اسکورسیزی 74 ساله یکی از این فیلم سازها و بدون شک یکی از محبوب ترین کارگردان های عصر حاضر است. این کارگردان که اصالتی ایتالیایی-آمریکایی دارد در بسیاری از سبک های موجود سینما فیلم ساخته و عنوان دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا از جمله آکادمی اسکار، گلدن گلوب، بفتا و... است. او علاوه بر فیلم سازی یکی از مدرسان و منقدین حوزه ی سینما نیز به حساب می آید. بسیاری از ما ایرانی ها با فیلم های این شخص خاطرات بی شمار داریم. از جمله آثار به یادماندنی او می توان به گاوخشمگین، رفقای خوب، راننده تاکسی و خیابان های پایین شهر  اشاره کرد. نکته ی جالب توجه در رابطه با این کارگردان این است که از بین 6 فیلمی که از 2000 تا کنون توسط وی کارگردانی شده، 5 فیلم کاندید بهترین فیلم و کارگردانی سال در مراسم اهدای جوایز بفتا، گلدن گلوب و اسکار بوده اند . این کارگردان که تقریباً 50 سال از عمر خویش را وقف هنر و سینما کرده در تازه ترین اثر خود، فیلمی تحت عنوان سکوت یا Silence را کارگردانی کرده که گفته می شود که تنها نگارش فیلم نامه آن 10 سال طول کشیده است. فیلمی که به عنوان چالش برانگیز ترین ساخته ی  اسکورسیزی از آن یاد می شود محصول تفکر و تلاشی سی ساله است. اسکورسیزی 30 سال منتظر ساخت این فیلم ماند. در مصاحبه ای که با لیام نیسن، بازیگر نقش اول فیلم درمورد سکوت به عمل آمد او بیان داشت که Silence، میراث واقعی مارتین است. به بهانه ی ساخته شدن این فیلم و این که بسیاری از جوایز ممکن را تاکنون متوجه ی حضور خویش کرده، مجله ی هالیوودریپورتر در جدید ترین شماره ی خود یادداشت و گزارشی از پرونده ی کاری اسکورسیزی و تلاشش برای ساختن این فیلم به چاپ رسانده که خواندنش برای شما سینما دوستان خالی از لطف نخواهد بود.

 

 

اسکورسیزی یک زندگی پر تنش را تجربه کرده است. او که اکنون در 74سالگی اش به سر می برد از خاطرات سال 1978 خویش می گوید. زمانی که به دلیل استعمال بیش از حد مواد مخدر و گرفتاری به مصرف مشتقات الکلی زندگی خود را تا مرز نابودی پیش برده بود و به گفته ی خودش آماده ی در آغوش کشیدن مرگ بود. میزان ضرر و زیانی که وی در آن سال ها به جسم و روح خویش وارد داشته قابل توصیف نیست و او زنده بودن خود را تاکنون یک معجزه می داند. او در آن سال ها تحت درمان قرار گرفت و بعد از 10 شبانه روز تحت مراقب ویژه قرار گرفتن به خود آمد و فهمید که دوست ندارد در 35 سالگی بمیرد و زندگی اش را به بطالت بگذراند.

او که در خانواده ای کاتولیک بزرگ شده بود در طی آن ده روز مرگ را به چشم خود دید و تصمیم گرفت که اگر از بیمارستان به سلامت خارج شود به زندگی دینی روی آورد. وقتی به صحبت هایش نگاه می کنیم می بینیم که می گوید در طی آن ده روز تمام مدت، از خداوند طلب سلامتی و آمرزش می کرده است و بعد از رهایی از بیمارستان احساس نجات داده شدن را با تمام وجود خویش حس کرده و به خود قول می دهد که به یمن بازگشت سلامتی اش، باقی عمر خود را شکر گذار این نعمت باشد. اسکورسیزی برای توصیف دوران تاریکی که درآن سال ها دچارش شده بود به ماجرای مرد نابینایی که در انجیل به آن اشاره شده اشاره می کند و می گوید که نابینا بوده و بعد از آن ماجرا توانسته به نگاهی جدید دست یابد.

 

نگاهی که دست مایه ی ساخت یکی از شاهکار های حال حاضر سینما یعنی Silence شده است. فیلمی که اسکورسیزی ایده اش را از روی دوران تاریک و تیره ای که در زندگی خود سپری کرده اقتباس نموده و این بار به داستان مشابه مردی در قرن 17 ام در ژاپن پرداخته است. داستان فیلم که برگرفته از رمانی به همین اسم نوشته ی Shusaku Endo است و در سال 1966 منتشر شده می باشد. زمانی که 2 کشیش برای رسیدن به جواب اعتقادات خود از کشور پرتغال به ژاپن سفر می کنند و دراین راه با آزمایش های جسمانی و روحانی متعددی رو به رو می شوند.

اسکورسیزی برای توصیف فرآیند ساخت این اثر به سختی آن اشاره می کند. زمانی که رسیدن به محل و لوکیشن های فیلم برداری به نوعی بالا رفتن از کوه ها و تپه های صعب العبور بوده و اسکورسیزی که توان بالارفتن از این لوکیشن ها را ندارد برای خود یک بادیگارد استخدام می کند تا هوای وی را داشته باشد. فیلمی که بیست و هشت سال  فرآیند ساخته شدنش طول کشیده و  با بودجه ی 46.5 میلیون دلاری ساخته شده، بالاخره توانست در 23 دسامبر 2016 اکران خود را آغاز کند. فیلم نامه ی اثر در طی 10 سال دست خوش بازنویسی ها و باز بینی های بسیاری شده است. از جمله کسانی که فیلم نامه ی او را خوانده و نظرات کارشناسی را درمورد آن به اسکورسیزی بازتاب داده اند می توان به بازیگر افسانه ای سینمای معاصر یعنی Daniel Day-Lewis و افرادی چون Benicio Del Toro و Gael Garcia Bernel اشاره کرد.

فیلم 2 ساعت و 40 دقیقه ای مذکور بعنوان یک شاخص برای میزان موفقیت کمپانی پارامونت نیز به حساب می آید. بررسی و آنالیز داده ها اینطور نشان می دهند که این فیلم سود سرشاری را برای سازندگان خود به ارمغان خواهد آورد ولی مسئله ی مهم و بُعد هنری قضیه جائی نمایان می شود که می فهمیم اسکورسیزی دراین فیلم شما را تنها غرق در داستان خود نمی کند، بلکه اوج عذاب روحانی را که یک شخص برای رسیدن به رستگاری متحمل می شود را به زیبایی به شما نشان خواهد داد و دراین را از نگاه روحانی خویش برای تاثیرگذاری بیشتر بهره می برد. به بیان اسکورسیزی او یک معتقد به خداوند با برخی شکیات است. ولی شکیات باعث شده اند که او به دنبال پاسخی برای رسیدن به ذات کلمه ای به نام خدا باشد.

در ادامه ی مقاله ی هالیوود ریپورتر بخش هایی از تجربیات اسکورسیزی در ساخت فیلم آخرین وسوسه ی مسیح بازگو شده اند. بازتاب های بحث برانگیز و جنجالی که بعد از اکران آن فیلم گریبان گیر مارتین شده هم چنان در برخی محافل مطرح می شوند. فیلمی که جزو 10 اثر غیرقابل پخش در سینما های ایالات متحده نیز هست.

Andrew garfield

 

  • ایده ی نگارش فیلمنامه ی اثر به بحبوحه های ساخته شدن آخرین وسوسه ی مسیح بر می گردد. زمانی که اسکورسیزی مقوله ی طرد شدن از دین را یک موضوع هیجان انگیز برای ساختن می داند. همانگونه که اشاره شد Andrew Garfield نیز دراین فیلم حضور دارد. بازیگر پرکار امسال هالیوودی که شانس بسیاری برای کسب جایزه ی اسکار را بااین فیلم برای خود می بیند در فیلمی دیگر ساخته ی مل گیبسون به اسم Hacksaw Ridge نیز حضور دارد و توانسته ثابت کند که توانایی بازی در 2 فیلم با کیفیت بسیار بالا را در خود دارد.
  • احتمالأ سال میلادی که بر اندرو گارفیلد سپری شده یکی ازدرخشان ترین سال های دوران بازیگری اورا رقم زده باشد. سالی که باعث می شود توجه ی فیلم سازان بیش از این متوجه ی توانایی های این بازیگر شود و درآینده اورا در فیلمهای بیشتری ببینیم. بازیگری که در توضیح نقش آفرینی شخصیت خود در فیلم از مشاوره ای که یک کشیش به او برای نقشش به او داد می گوید و بیان می کند که ابزار و آن چیزهایی که برای عمق بخشیدن به نقش کشیش نیاز بوده است را برایش فراهم کرده اند و قبول کردن چنین نقشی در 31 سالگی (زمانی که نقش را پذیرفت) برایش بعنوان یکی از هیجان انگیز ترین تجربیات ممکن شده است به طوری که هنگام فیلمبرداری اثر از اندرو گارفیلد بعنوان یک عالم مسیحی یاد می شد و علت آن هم اطلاعات بسیار زیادی بود که وی از دین مسیحیت کسب نمود. پروژه ی Silence بااینکه در شمار فیلم های بلاک باستر یا پرهزینه ی هالیوود قرار نمی گیرد اما برای تولید شدن آن زحمت های بسیاری کشیده شده است. دربعضی از این سالها که بخش های کوچکی از فیلم ساخته شده و درکنارهم قرار می گرفتند، اسکورسیزی همه روزه از سوی حامیان و کمپانی های سازنده تحت فشار قرار می گرفته است و  هربار به مدیر برنامه ها و عوامل ذیربط فیلم خواهش و التماس می کند که دست از حمایت از پروژه نکشند و دراین راه به رضایت خود قبول می کند که برای ساخت فیلم حتی 1 سنت هم از سوی سازندگان دریافت نکند و به جای آن از پولی که حق او بوده برای جزئیات بخشیدن به فیلم خویش استفاده کند. او از مشقت هایی که برای برقراری ارتباط با بومیان مناطق بکر ژاپن متحمل شده اند می گوید. بازیگران اصلی فیلم برای طبیعی جلوه دادن نقش خود و رابطه برقرار کردن با بومیان ژاپن مجبور به یادگیری زبان ژاپنی و پرتغالی و کمی اسپانیولی شده اند زیرا که فیلم تحت تاثیر هر سه فرهنگ و هر سه ملیت روایت می شود. این مشکل در هنگام نوشتن فیلمنامه نیز مشاهده شد. زمانی که اسکورسیزی و یارانش به سراغ کتابی که از قرن 17 به جای مانده بود رفتند، اکثر کتاب و نسخه های ترجمه شده ی آن براساس زبان و ادبیات ژاپن در قرن 17 ام بودند. اسکورسیزی و یارانش برای حل این مشکل یک گروه زبان شناسی و مترجم و کارشناس برای بازنویسی کتاب به زبان قابل فهم امروزی استخدام کردند.

 

 

برخی از سکانس های فیلم می بایست در جنوب شرقی آسیا فیلم برداری می شدند و به همین علت اسکورسیزی از کمپانی های حامی خود می خواهد که شرایط را برای فیلمبرداری در ژاپن فراهم کنند ولی دولت این مالیات بسیار گزافی را از اسکورسیزی طلب می کند و درنهایت مجبور می شوند که بخش عمده ی فیلمبرداری اثر را در تایوان انجام دهند. اگر زیر بار مالیات دولت ژاپن می رفتند، بودجه ی 45 میلیون دلاری فیلم بایستی به 100میلیون دلار افزایش پیدا می کرد. اسکورسیزی و یارانش برای فیلمبرداری  اثر علاوه بر تایوان به نیوزیلند، ونکوور و شمال غربی اقیانوس آرام سفر کرده اند. درجریان ساخت فیلم برای ایمن سازی لوکیشن ها از یک شرکت خصوصی که کارشان ایمن سازی محیط فیلمبردای است بهره گرفته شد و درطی ایمن سازی یکی از لوکیشن ها حادثه ای رخ داد و درآن یک نفر کشته و دونفر به شدت مجروح شدند. حادثه ای که تمام گروه را تحت تاثیر قرار داد و حتی پروژه ای که این قدر برایش زحمت کشیده شده را تا مرز کنسل شدن پیش برد.

فیلم بعد از ساخته شدن به غم ها و نگرانی ها و مشقت های تیم سازنده پایان داد و خنده ای نشاط بخش و روی خوش زندگی دوباره خود را به اسکورسیزی و یارانش نشان داد. برای تولید این فیلم بدون شک بیشتر از عنوانی چون Revenant زحمت کشیده شده و عرق ها ریخته شده است. فیلمی که به احتمال بسیار زیاد جوایز قابل توجه ای را از آن خود نماید، اما این مسئله برای شخصی چون اسکورسیزی اصلأ موضوع مهمی نیست بلکه شادی حاصل از درک این موضوع که او این فیلم را ساخته برایش به مراتب بیشتر از جوایزی است که آکادمی یا جشنواره ها به او می دهند. باید منتظر ماند و دید که این شاهکار معاصر سینمای هالیوود چه بازتاب هایی را درادامه به سمت خود جلب خواهد کرد ولی چیزی که بدیهی ست، سکوت اسکورسیزی فیلمی سرشار از فریادی است که می گوید مارتین بعد از 30 سال توانسته به چیزی که می خواسته برسد.

 

اختصاصی رسانه 30NAMA

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید