news-background
news-background

نقد و بررسی فیلم علمی تخیلی "ورود"

کره زمین و فعالیت های انسان بر روی آن به حالت تعلیق در آمده و انسان ها برای زندگی بر روی این کره، دچار مشکل شده اند. یک روز، سفینه ای فضایی داخل جو، ظاهر می شود و دور کره زمین می چرخد.

"دکتر لوییز بنک "(Amy Adams)  که یک متخصص زبان شناسی و ریاضی دان است به همراه " یان دانلی " کلنل ارتش آمریکا " وبر"(Forrest Whitaker)  در یک جا جمع می‌شوند و قصد بازجویی از سفینه فضایی را دارند. امید آنها این است که بتوانند با موجودات داخل سفینه ارتباط برقرار کنند و متوجه شوند که دلیل آنها از آمدن به زمین چیست؟

ارتباط با ملاقات کننده هایی که از کره ای دیگر آمده بودند، راحت تر از آن چیزی بود که فکر می کردند. آنها متوجه شدند که موجودات فضایی در سفینه، به یک زبان نوشتاری مسلط هستند، اما پیچیدگی آن فراتر از زبان انسان است و تا به حال توسط هیچ انسان دیگری کشف نشده است. با به پایان رسیدن زمان، احتمال جنگ جهانی بین انسان ها و موجودات فضایی هر روز بیشتر می شود، لوییز و دوستانش در حال کشف زبان آن موجودات هستند که پیچیدگی آن نه تنها دلیل حضور آنها را روی کره زمین را توضیح می دهد بلکه به زندگی شخصی لوییز نیز مرتبط می شود.

 

فیلم ورود (Arrival) که توسط دنیس ویلنییو (Denis Villeneuve) کارگردانی شده است، یک شخصیت و جریان درام را به تصویر می کشد. محیط این فیلم یادآور فیلم دیگری از این کارگردان به نام" زندانی ها" (Prisoners)  است. همچنین رازهای مبهم غیر قابل دسترس در محیط داستان، این فیلم ، ما را به یاد فیلم دیگری که  در سال ۲۰۱۴، با عنوان دشمن  (Enemy) توسط همین کارگردان ساخته شده می اندازد. این فیلم یک اثر زیبا به دیگر کارهای" ویلنییو" به عنوان فیلم ساز و یک داستان بزرگ دیگر در رابطه با ملاقات انسان با موجودات فضایی برای اولین بار اضافه  میکند

این فیلم بر پایه داستان کوتاهی از  تد چیانگ (Ted Chiang) در سال ۱۹۹۸ به نام "داستان زندگی شما" نوشته شده است. همچنین فیلم نامه اصلی توسط اریک هیزرر (Eric Heisserer) به نام چراغ خاموش (Lights Out) نگاشته شده است. این فیلم موفقیت خود را مدیون عنوان استفاده شده در داستان چیانگ و تکنیک های سینمایی تاثیر گذار است. جایی که داستان کوتاه چیانگ از نحوه نگارش متفاوتی استفاده می کند و تمایل به بازتاب زمانی دارد، فیلم "ورود" با انتقال یکپارچگی بین صحنه ها در زمان حال فیلمبرداری شده و جایی که لوییز در ذهن یا تفکرات خود گم می شود، میتواند از نقاط قوت داستان کوتاه استفاده کند.

به طور کلی این فیلم توانسته به خوبی ، جا پای دیگر داستان های معروف مربوط به موجودات فضایی بگذارد. به لطف کارگردانی قوی و تاثیر گذار، صحنه های درام و موضوعات هیجان انگیزی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند این فیلم توانسته از کلیشه خارج شود و در نهایت بیننده را تا پایان فیلم سرجای خود نگه می دارد.

دیدن این فیلم برای طرفداران عناصر ناشناخته فضا و فعالیت های فرازمینی و حتی کسانی که به فیلم های رازآلود علاقه دارند، توصیه می‌‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید