news-background
news-background

بهترین و بدترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۴ از نگاه منتقدین

«دنیای سینمایی مارول» در دهه گذشته به‌شدت محبوبیت داشت و با ستارگان پرشماری که لباس‌های عجیب می‌پوشیدند و شخصیت‌های شروری که حتی گاهی چندان قدرتمند نبودند کتاب‌های کامیک را برای مخاطب عام جذاب کرد. اما ژانر ابرقهرمانی طی چند سال اخیر رو به افول رفته و استودیوها هنوز علت روشن رویگردانی مخاطبین را کشف نکرده‌اند. امسال به جز «ددپول و وولورین» (Deadpool & Wolverine) که دلیل پرفروش شدنش مشهود است، سایر عناوین ابرقهرمانی توفیقی چندانی نداشتند.

«ددپول و وولورین» بالاترین امتیاز را در میان فیلم‌های ابرقهرمانی دریافت کرد اما ۲۰۲۴ شاید بدترین سال برای فیلم‌های ابرقهرمانی از زمان شروع «دنیای سینمایی مارول» بود. به جز دنباله «ددپول» هیچ‌یک از فیلم‌های ابرقهرمانی امسال در «راتن تومیتوز» برچسب «تازه» (Certified Fresh) دریافت نکردند و حتی تریلر فیلم «سوپرمن» (Superman) «جیمز گان» که دی‌سی را راه‌اندازی مجددی خواهد کرد با انتقادات زیادی روبرو شد. در ادامه نگاهی انداخته شده به فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۴ و عملکرد آن‌ها.

 

«مادام وب» (Madame Web)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۱ درصد

سونی برای ایجاد یک دنیای سینمایی مستقل بر اساس شخصیت‌های «مرد عنکبوتی» بدون «مرد عنکبوتی» خطاهای زیادی مرتکب شد، اما «مادام وب» شاید ویرانگرترین ناکامی‌های استودیو بود. منتقدین این فیلم را در حالی «افتضاح» توصیف کردند که ستارگانی چون «داکوتا جانسون»، «اما رابرتس» و «سیدنی سوئینی» در آن ایفای نقش کرده بودند. «مادام وب» با ۱۰۰ میلیون دلار کمترین فروش را در میان اسپین‌آف‌های «مرد عنکبوتی» سونی داشت تا اینکه «کریون شکارچی» از راه رسید.

 

«کریون شکارچی» (Kraven the Hunter)

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۵ درصد

دنیای «مرد عنکبوتی» سونی امسال با «کریون شکارچی» به پایین‌ترین سطح سقوط کرد. این فیلم پایین‌ترین افتتاحیه داخلی این چندگانه را به ثبت رساند و فروشی کمتر از «موربیوس» (Morbius) داشت. منتقدین به اندازه «مادام وب» از این فیلم انتقاد نکردند، اما همچنان جلوه‌های ویژه ضعیفش را نکوهیدند و برخی حسرت خوردند که چرا سونی پس از چند مرحله تأخیر وقت بیشتری در مرحله پس از تولید صرف جنبه‌های بصری نکرده است.

 

«کلاغ» (The Crow)

امتیاز راتن تومیتوز: ۲۲ درصد

فیلم «کلاغ» سال ۱۹۹۴ یک کالت کلاسیک بود و بازسازی آن پیش از اکران منتقدینی داشت که معتقد بودند نباید به میراث «براندن لی» نزدیک شد. لاینزگیت در احیای این فیلم از نظر هنری و تجاری شکست خورد. «بیل اسکارزگارد» در نقش «اریک درِیون» ظاهر شد اما منتقدین واکنش‌های متفاوتی به بازسازی نشان دادند و اغلب آن را ضغیف‌تر از نسخه اصلی دانستند. «کلاغ» جدید فقط ۲۳ میلیون دلار فروخت در حالی که با بودجه ۵۰ میلیون دلاری ساخته شده بود.

 

«جوکر: جنون مشترک» (Joker: Folie à Deux)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۲ درصد

سطح انتظار از «جوکر: جنون مشترک» بسیار بالا بود و مخاطبین تصور نمی‌کردند دنباله فیلمی یک میلیارد دلاری با بازی «لیدی گاگا» نقش «هارلی کوئین» یک شکست تجاری باشد. تغییر ژانر فیلم به موزیکال و تبدیل شدن «آرتور فلک» با بازی «واکین فینیکس» به ضد شخصیتی که در قسمت اول داشت سبب شد که منتقدین واکنش‌های مثبتی نشان ندهند و به سرعت متوجه قصد «تاد فیلیپس» شوند. فروش «جوکر ۲» بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری از ۲۰۶ میلیون دلار فراتر نرفت اما برادران وارنر می‌گوید این فیلم یک شکست تجاری نبوده است.

 

«هل‌بوی: مرد حقه‌باز» (Hellboy: The Crooked Man)

امتیاز راتن تومیتوز: ۳۷ درصد

فیلم جدید «هل‌بوی» تبلیغات اندکی داشت و تیزر آن چند ماه پیش از پخش در پلتفرم‌های آمریکا منتشر شد. از «مرد حقه‌باز» به عنوان فیلمی «خسته‌کننده» یاد شد اما برخی منتقدین آن را ترسناک توصیف کردند. این فیلم «هل‌بوی» با بازی «جک کسی» و یک مأمور بی‌پی‌آر‌دی را در دهه ۱۹۵۰ مناطق دورافتاده اپالاچیا به تصویر می‌کشد. آن‌ها جامعه‌ای کوچک را کشف می‌کنند که در تسخیر ساحرگانی به رهبری یک نیروی شیطانی است.

 

«ونوم: آخرین رقص» (Venom: The Last Dance)

امتیاز راتن تومیتوز: ۴۱ درصد

این فیلم پایانی برای سه‌گانه «ونوم» و شخصیت «ادی براک» با بازی «تام هاردی» بود. «آخرین رقص» کمتر از دیگر قسمت‌های سه‌گانه فروخت اما با ۴۷۵ میلیون دلار در رتبه هشتم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت. براک و ونوم در این فیلم باید تصمیمی بگیرند که به «آخرین رقص» آن‌ها تبدیل می‌شود. «کلی مارسل» که نویسنده دو قسمت قبلی «ونوم» بود این بار روی صندلی کارگردانی نشسته و در نگارش فیلمنامه با هاردی همکاری کرده است.

 

«ددپول و ولورین» (Deadpool & Wolverine)

امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸ درصد

این فیلم «ولورین» با بازی «هیو جکمن» را در کنار «ددپول» با بازی «رایان رینولدز» قرار داد و او را وارد «دنیای سینمایی مارول» کرد. منتقدینی بودند که این فیلم را «بی‌روح و شلخته» توصیف کردند اما برای هیجان‌زده شدن مخاطبین و تبدیل شدنش به پرفروش‌ترین فیلم سه‌گانه همان دو ویژگی کافی بود. دیزنی به لطف این فیلم و چند عنوان دیگر برای اولین بار پس از پاندمی از فروش سالانه  میلیارد دلاری عبور کرد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ دی ۱۴۰۳ ۲۰:۰۷

کلا ژانر ابر قهرمانی شده فاجعه تو این چند سال اخیر فروش هم ندارن فقط نبود استعداد تو کارگردانی داره بیداد میکنه تو هالیوود

نمایش اسپویل