news-background
news-background

جرج لوکاس: می‌گفتند فیلم‌های Star Wars پر از مردان سفید است؛ بیشتر شخصیت‌ها بیگانه‌های فضایی‌اند

«جرج لوکاس» جمعه این هفته در جشنواره کن حضور پیدا کرد و به انتقادی درباره «جنگ ستارگان» (Star Wars) پاسخ داد. او شنبه شب و در مراسم اختتامیه این دوره یک جایزه افتخاری «نخل طلا» دریافت خواهد کرد.

او پس از آنکه از موفقیت‌های چندگانه علمی-تخیلی «جنگ ستارگان» گفت، برخی از واکنش‌های منفی را به یاد آورد: «می‌گفتند: «همه‌شان مردان سفیدپوستند.» [اما] بیشتر شخصیت‌ها بیگانه‌های فضایی‌اند! مقصود این است که افراد را همان‌گونه که هستند بپذیرید، چه بزرگ باشند چه پشمالو چه سبز یا هرچه. مقصود این است که همه آدم‌ها برابرند.»

لوکاس می‌گوید فقط به ربات‌های دنیای «جنگ ستارگان» نگاه متمایزی دارد: «روشی بود برای گفتن اینکه، می‌دانید، مردم همیشه به موضوعی نگاه متمایز پیدا می‌کنند و دیر یا زود، این اتفاقی است که می‌افتد. یعنی از حالا با هوش مصنوعی شروع شده، می‌گویند:‌ «می‌توانیم به آن ربات‌ها اعتماد کنیم.»»

او درباره مسئله نژاد اضافه می‌کند: «در قسمت اول، چند تونسی وجود داشت که [رنگ پوست] تیره‌ای داشتند، و در قسمت دوم «بلی ویلیامز» را داشتم و در [پیش‌درآمدها] که از آن‌ها هم انتقاد شد، «سم جکسون» را داشتم. او مثل لاندو اوباش نبود. یک جدای برتر بود.»

لوکاس درباره انتقاد از نحوه نمایش زنان در «جنگ ستارگان» می‌گوید: «فکر می‌کنید قهرمان این داستان‌ها چه کسانی بودند؟ فکر می‌کنید پرنسس لیا چه کسی بود؟ او رهبر شورش است. او کسی است که این کودک خردسال که هیچ چیزی نمی‌داند و این مرد بی‌ادب و عقل کل را برمی‌دارد و می‌برد تا شورش را با این دلقک‌ها نجات دهد... در مورد ملکه آمیدالا هم چنین چیزی صدق می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «نمی‌توان فقط شلوار پای یک زن کرد و از او انتظار داشت که قهرمان باشد. می‌توانند لباس‌های مخصوص بپوشند، می‌توانند هرچه می‌خواهند بپوشند. مهم ذهن آن‌ها و توانایی فکر کردن و برنامه‌ریزی و لوجستیک بودن آن‌هاست. قهرمان یعنی این.»

در جشنواره کن امسال فیلمسازان کهنه‌کاری از جمله «فرانسیس فورد کاپولا» برای اکران «مگالوپلیس» (Megalopolis) و «پل شریدر» برای اکران «آه کانادا» (Oh Canada) حضور پیدا کرده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید