news-background
news-background

لوکا گوادانینو: از هر صحنه ۹۰ برداشت ضبط نکنید

«لوکا گوادانینو» برخلاف فیلمسازانی چون «استنلی کوبریک» و «دیوید فینچر» اعتقادی به ضبط برداشت‌های مکرر ندارد. این کارگردان که این روزها «چالشگران» (Challengers) با بازی «زندیا»، «جاش اوکانر» و «مایک فیست» را در سالن‌های سینما دارد، در مصاحبه جدیدی با «نیویورک تایمز» می‌گوید برداشت مکرر هیچ صحنه‌ای نباید بازیگران را تحت فشار قرار دهد. او می‌گوید: «از اصرار بیزارم. اگر عالی است چرا باید دیگران را شکنجه کرد؟»

گوادانینو ادامه می‌دهد: «وقتی نمایشی را نظاره می‌کنی هیجان‌انگیز است. در لحظه‌ای که بدانم ملال‌آور یا خسته‌کننده شده یا انرژی دیدن بازی‌ها را ندارم رهایش می‌کنم - در ضمن نیازی نیست ۹۰ برداشت ضبط کنید.»

او اضافه می‌کند: «گاهی وقتی با طراح صحنه حرف می‌زنم و آن‌ها چیزی به من نشان می‌دهند، می‌گویم: «این به «سینما» تعلق دارد»؛ نباید آن کار را کرد. باید کاری کنیم که به واقعیت آنچه توصیف می‌کنیم تعلق داشته باشد. جنبه مقدم سینما باید بازیگری باشد، باید شخصیت باشد. اگر تصور خود را بالاتر از بازیگری قرار دهید، آنوقت فیلم شما مصنوعی و کمی خشک می‌شود.»

«آماندا سایفرد» پیش‌تر گفته بود «دیوید فینچر» برای فیلم «منک» (Mank) بیش از ۲۰۰ برداشت در هفته ضبط کرده است: «باید در صحنه‌ای بازی می‌کردم که افراد بسیاری در آن دخیل بودند و باید در طول یک هفته آن را می‌ساختیم. درست نمی‌دانم چند برداشت را ضبط کردیم، اما حدس می‌زنم که به ۲۰۰ برداشت رسید، شاید اشتباه می‌کنم و بسیار بیشتر شده باشد. گاهی پیش می‌آمد که پنج روز در یک صحنه بازی می‌کردم و هیچ دیالوگی نداشتم. فکر می‌کردم می‌توانم راحت باشم اما نه، چون احتمالاً ۹ یا ۱۰ دوربین دیگر مرا می‌گرفتند.»

گوادانینو در بخش دیگری از مصاحبه با «نیویورک تایمز» از «ظرفیت بی‌نظیر مشاهده واقعیت» زندیا ستایش می‌کند. بازیگر «تلماسه» (Dune) می‌گوید: «عاشق بودن در صحنه فیلمبرداری هستم چون فقط از نظر هنری هیجان‌انگیز نیست، بلکه یکی از معدود جاهایی است که احساس آزادی می‌کنم.» او با این حال اضافه می‌کند که هنوز برای کارگردانی «به اندازه کافی اعتماد به نفس» ندارد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید