news-background
news-background

انتقاد امیلی بلانت از تأثیر الگوریتم‌ها در هالیوود: «از این واژه لعنتی بیزارم»

بلانت می‌گوید از واژه الگوریتم بیزار است.

«امیلی بلانت» در مصاحبه با «ونیتی فیر» ایتالیا از نفوذ الگوریتم‌ها در هالیوود و تأثیر آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها انتقاد کرده و می‌پرسد: «چگونه می‌توانیم به آن اجازه دهیم تعیین کند چه فیلمی موفق خواهد بود؟»

او که به تازگی برای فیلم «اوپنهایمر» (Oppenheimer) نامزد اسکار شده و به زودی «مرد بلاگردان» (The Fall Guy) با بازی «رایان گاسلینگ» را در سالن‌های سینما دارد، می‌گوید فیلم جدید «کریستفر نولان» نمونه قماری است که الگوریتم‌ها هرگز توصیه‌اش نخواهند کرد. «اوپنهایمر» در حالی به پرفروش‌ترین فیلم بیوگرافی تاریخ بدل شد که همزمان با پرفروش‌ترین فیلم سال یعنی «باربی» (Barbie) اکران شده بود.

بلانت می‌گوید: «برخی چیزهای جدید من را عصبی می‌کنند: برای نمونه، الگوریتم‌ها. از آن واژه لعنتی بیزارم، به خاطر بی‌ادبی عذرخواهی می‌کنم! چگونه به هنر و محتوا ربط پیدا می‌کند؟ چگونه می‌توانیم به آن اجازه دهیم تعیین کند که چه چیزی موفق خواهد بود یا نه؟»

او ادامه می‌دهد: «اجازه دهید با یک مثال توضیح دهم. من در یک فیلم سه ساعته درباره یک فیزیکدان بازی کرده‌ام که چنان تأثیری داشت - الگوریتم‌ها شاید توان فهمش را نمی‌داشتند. امیدوارم که «اوپنهایمر» و پروژه‌های مشابه نامتعارف شمرده نشوند، و اینکه دست از ترجمه تجارب هنری به نمودار برداریم.»

گاسلینگ اضافه می‌کند: «نمی‌توان بر الگوریتم در کاری که می‌کند غلبه کرد. و این باعث می‌شود به شکل تناقض‌آمیزی انسانی‌تر رفتار کنم و پروژه‌های «دست‌سازی» مثل «مرد بلاگردان» را انتخاب کنم، فیلمی بر اساس تجارب، ردپا و داستان‌هایی انسانی ساخته شده‌اند که ما در شخصیت‌ها قرار داده‌ایم.»

چند روز پیش از انتشار این مصاحبه بلانت، «برایان هلگلاند» کارگردان «حکایت یک شوالیه» (A Knight’s Tale) به «اینورس» گفته بود «الگوریتم‌های نتفلیکس» با تولید دنباله مخالفت کرده‌اند: «تا جایی که می‌دانم نتفلیکس پیشنهاد را با الگوریتم‌هایش امتحان کرده و متوجه شده که فیلم موفقی نخواهد بود. «حکایت یک شوالیه» به نظر با گذر هر سال محبوب‌تر می‌شود؛ خیلی عجیب است.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید