news-background
news-background

نویسنده 3 Body Problem: «انقلاب فرهنگی چین» به «فرهنگ تحریم» افراد شباهت دارد

«دیوید بنیاف» می‌گوید «فرهنگ تحریم» افراد بی‌شباهت با «انقلاب فرهنگی چین» نیست.

سکانس افتتاحیه سریال علمی-تخیلی «مسئله سه جسم» (Three Body Problem) نتفلیکس که یکی از جلسات خشونت‌آمیز تحقیر عمومی در سال‌های «انقلاب فرهنگی چین» را به تصویر می‌کشد در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز بوده است. در این صحنه «گارد سرخ» مائو به یک استاد فیزیک حمله می‌کند.

«دیوید بنیاف» نویسنده این سریال که «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) را در کارنامه دارد، در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» نمی‌پذیرد که سریال پیامی درباره فرهنگ تحریم افراد صادر می‌کند اما معترف است که شباهت‌هایی میان آن فرهنگ با «انقلاب فرهنگی چین» وجود دارد که «چشم‌پوشی از آن دشوار است.»

این سکانس بحث‌برانگیز در سال ۱۹۶۶ قرار داده شده و نشان می‌دهد که چگونه یک استاد فیزیک در دانشگاه چینهوا در پکن پس از آنکه نمی‌پذیرد تئوری نسبیت «آلبرت اینشتین» را انکار کند هدف ضرب و شتم قرار می‌گیرد. همسر او نیز بیرون آورده می‌شود تا عقاید «ضد-انقلابی» و «امپریالیستی» مرد را تقبیح کند.

بنیاف می‌گوید: «این سریال فرهنگ تحریم را تفسیر نمی‌کند. اما تمایل داریم از نظر تاریخ بشری در چرخه حرکت کنیم و در حال حاضر دوره خاصی از این چرخه را پشت سر می‌گذاریم. بین زمان فعلی و انقلاب فرهنگی تفاوت‌ها بسیار چشمگیر است اما شباهت‌هایی نیز وجود دارد. هیچ‌وقت قرار نبود بگوییم: «باید این سریال را بسازیم چون می‌خواهیم در این رابطه اظهار نظر کنیم.» اما جالب است که تشابهات وجود دارند و چشم‌پوشی از آن‌ها دشوار است.»

این سکانس نه در کشور چین بلکه در استودیوهای شپرتون بریتانیا فیلمبرداری شده است. نتفلیکس در این کشور در دسترس نیست اما برخی از افرادی که نسخه قاچاق سریال را دیده‌اند از نحوه نمایش کشورشان ابراز نارضایتی کرده‌اند. درام علمی-تخیلی بنیاف و «دی‌.بی. وایس» از رمان سه‌گانه «مسئله سه جرم» به نویسندگی «لیو سیشین» چینی اقتباس خواهد شد. این رمان‌ها داستان‌هایی در مورد اولین برخورد بشر با یک تمدن فضایی را روایت می‌کند. لیو نویسنده کتاب‌ها و «کن لیو» که مترجم آن‌ها به زبان انگلیسی به عنوان مشاور بر تولید سریال نظارت خواهند کرد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۰۵

برخي از نحوه ي نمايش كشورشان ناراحت شدن. ببخشيد كه چين سرشار از ازاديه و اصلا چيزي به اسم ديكتاتوري و استبداد اونم از نوع توتاليتر در اون وجود نداره !!! . حادثه ميدان تيان ان من يه اتفاق وحشتناكي بود فكر كن تانك بياري از رو دانشجوي زنده رد شي. حكومتي كه اينكارارو كرده بايد وحشي گريشو بارها و بارها به دنيا نشان داد.

نمایش اسپویل