news-background
news-background

حمایت نویسنده Munich و Fabelmans از سخنرانی «انکارناپذیر» اسکار جاناتان گلیزر

نویسنده فیلم‌های «استیون اسپیلبرگ» از «جاناتان گلیزر» حمایت کرد.

«تونی کوشنر» فیلمنامه‌نویسن و نمایش‌نویس آمریکایی از سخنرانی بحث‌برانگیز «جاناتان گلیزر» در مراسم اهدای جوایز اسکار (Oscars 2024) حمایت کرد. کارگردان یهودی «منطقه تحت نظر» (The Zone of Interest) پس از دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی به خشونت چند ماهه خاور میانه معترض شد.

گلیزر درباره فیلم جدیدش که داستانی درباره هولوکاست روایت می‌کند گفت: «فیلم ما نشان می‌دهد که انسانیت‌زدایی در چه مواقعی به بدترین شکل خود می‌رسد. تمام گذشته و حال ما را شکل داده. امروز، ما به عنوان انسان‌هایی اینجا ایستاده‌ایم که یهودی بودنشان را تکذیب می‌کنند و ربوده شدن هولوکاست با اشغالگری به کشته شدن انسان‌های بیگناه زیادی منجر شده. افرادی که چه ۷ اکتبر در اسرائیل کشته شده باشند چه در حملات غزه، همگی قربانی انسانیت‌زدایی‌اند - چگونه مقاومت کنیم؟»

این سخنرانی تحسین جامعه هنر و سینما را برانگیخت اما گروهی متشکل از هزار هنرمند یهودی کمتر شناخته شده از جمله یک تهیه‌کننده ایرانی تبار به نام «ماندانا دیانی» با انتشار نامه‌ای سرگشاده از گلیزر انتقاد کردند.

کوشنر که برای «مونیخ» (Munich)، «لینکلن» (Lincoln) و «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) نامزد اسکار شده، در مصاحبه با «پادکست هاآرتس» سخنرانی گلیزر را یک «بیانیه انکارناپذیر و غیرقابل‌توبیخ» توصیف کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا با کارگردان بریتانیایی موافق است یا نه می‌گوید: «البته. چه کسی مخالف است؟ آنچه می‌گوید خیلی ساده است. او می‌گوید: «از یهودیت، هویت یهودی، تاریخ یهود، تاریخ هولوکاست، تاریخ رنج یهودیان نباید در یک جنگ استفاده شود - به عنوان بهانه‌ای برای انسانیت‌زدایی و قتل‌عام انسان‌ها.»»

او ادامه می‌دهد: «در آن صورت سوءاستفاده از معنای یهودی بودن و هولوکاست خواهد بود، و گلیزر این را نمی‌پذیرد. کیست که با این گفته مخالفت کند؟ چه کسی آنچه در غزه در حال وقوع است را پسندیده می‌داند؟»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید